تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805340873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفت در مسیر توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه شرق: شرکت ملی نفت ایران، به ‌عنوان دومین شرکت بزرگ نفتی جهان و عضو اصلی اوپک، در کسوت پرچم‌دار همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در خاورمیانه، همواره کوشیده با توسعه فعالیت‌های اکتشافی، حفاری، افزایش تولید نفت و گاز، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فراورده‌های نفتی و همچنین صادرات، نقش بی‌بدیل و تاریخی خود را به‌ عنوان شرکتی با سابقه ٦٥ساله در عرصه تولید و صادرات در منطقه تثبیت کند.

این شرکت با دراختیارداشتن ذخیره‌های عظیم هیدروکربوری، در زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان قرار دارد؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون منابع هیدروکربور مایع و گاز، به ترتیب حدود ١٥٩‌ میلیارد بشکه و ٣٤ تریلیون مترمکعب ارزیابی شده است.

شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون به منظور حفظ جایگاه خود در منطقه و در عرصه بین‌الملل، سیاست‌های خود را در بخش میدان‌های مشترک نفت و گاز (به‌ویژه میدان‌های غرب کارون و میدان مشترک پارس جنوبی)، افزایش ضریب برداشت، تزریق گاز به میدان‌های نفتی و افزایش برداشت از میدان‌هایی که در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، متمرکز کرده است.

از سویی پیشرفت تکنولوژی و پیچیده‌ترشدن مناسبات اقتصادی و سیاسی سبب شده این شرکت معظم نفتی سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و همکاری با کشورهای مهم صنعتی در زمینه تأمین انرژی و ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

تحقق ١٠٠درصدی اهداف تولیدی و صادراتی  شرکت نفت

با روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید، شرکت ملی نفت ایران به حرکت و ادامه فعالیت‌هایش در شدیدترین تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و شرکای آنها در زمینه تولید، صادرات و توسعه میدان‌های مشترک ادامه داد. تمرکز بر ساخت داخل و حمایت از صنعتگران و سازندگان داخلی نیز از دیگر ویژگی‌های بارز این دوره است.

میزان صادرات نفت در دوران تحریم یک‌ میلیون بشکه در روز بود که براساس برنامه‌ریزی، رسیدن به میزان صادرات پیش از تحریم (دو‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار بشکه) از سوی شرکت ملی نفت ایران هدف‌گذاری شده بود. به منظور تحقق این هدف و با تلاش مجموعه کارکنان، میزان صادرات نفت در بازه زمانی ۱۱ فرودین‌ تا ۱۱ اردیبهشت‌ ١٣٩٥ از مرز دو ‌میلیون بشکه گذشت. در بخش میعانات گازی نیز شرکت ملی نفت ایران در دوران پساتحریم موفق به صادرات ۴۵۰‌هزاربشکه‌ای میعانات گازی شده است؛ این در حالی است که پیش از تحریم‌ها این رقم ۲۵۰‌ هزار بشکه در روز بود.

تولید بیش از ١٣٠ ‌میلیارد مترمکعب گاز از  پارس جنوبی

در زمینه تولید نفت و گاز، به‌ویژه در میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه، با تأکید بر میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی که از اولویت‌دارترین برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت به شمار می‌رود، نیز فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است که از میان آنها می‌توان به افتتاح طرح توسعه‌ای فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با پیش‌بینی درآمدزایی ٢٠‌میلیون‌دلاری برای اقتصاد کشور، تولید ١٣٠‌ میلیارد مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در ١٢ ماه و استمرار تولید و ارسال بدون وقفه گاز به شبکه سراسری در سالی که گذشت (١٣٩٤)، اشاره کرد.

در سال گذشته و سال جاری نیز با بهره‌برداری از فازهای ۱۲، ١٥، ١٦ و بخش‌هایی از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، حدود ۱۰۵‌ میلیون مترمکعب در روز گاز تصفیه‌شده به مجموع گاز تزریقی به شبکه سراسری افزوده شده که این میزان افزایش، با درنظر‌گرفتن بازه زمانی تحقق این امر بی‌سابقه است.

همچنین سایر فازهای پارس جنوبی با میانگین پیشرفت فیزیکی بین٧٠ تا ٨٠ درصد در حال اجراست و براساس اولویت‌بندی انجام‌شده پس از بهره‌برداری کامل از فازهای ١٨ و ١٧، راه‌اندازی فازهای ١٩ و ٢٠، ٢١ اولویت توسعه‌ای بعدی این شرکت است.

با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به بیش از ٨٠٠‌ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی افزون بر یک‌ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این موضوع در راستای تکلیف افزایش تولید نفت و گاز که از محورهای تخصصی اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز است، خواهد بود.

جهش در توسعه تمدن نفتی غرب کارون

براساس هدف‌گذاری انجام‌شده، تا سال ١٣٩٧ تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را با ظرفیت نفت در جای ۶۴‌ میلیارد بشکه تشکیل می‌دهد، به ٧٠٠‌ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری، تولید نفت از فاز نخست میدان مشترک آزادگان شمالی و همچنین میدان یادآوران آغاز شده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون مجموع تولید از این دو میدان به ٨٠‌ هزار بشکه در روز رسیده است. فاز دوم توسعه این میدان‌ها نیز در حال بررسی است.

براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، تولید نفت از فاز نخست میدان آزادگان جنوبی نیز به طور قطع تا سال ١٣٩٧، به ٣٢٠‌ هزار بشکه در روز می‌رسد. این در حالی است که تا پایان شهریور ١٣٩٥، تولید نفت از این میدان مشترک به ۶۰‌ هزار بشکه در روز می‌رسد که این میزان تولید به‌تدریج افزایش می‌یابد.

طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی به‌ عنوان نخستین پروژه صددرصدی بیع متقابل در غرب کارون نیز هم‌اکنون از پیشرفت ٨٠درصدی برخوردار است که تا پایان شهریور ١٣٩٥، تولید ٣٠‌ هزاربشکه‌ای از آن آغاز می‌شود. حفاری ٢٠ حلقه چاه این میدان نیز به اتمام رسیده است. در مجموع روند تولید از میدان‌های مشترک غرب کارون رضایت‌بخش و مطابق با اهداف برنامه‌ریزی‌شده در دولت یازدهم، ارزیابی می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در میدان‎های مشترک واقع در خلیج‌فارس نیز با انجام تعمیرات اساسی و تولید پایدار، وضعیت رو‌به‌رشدی داشته است به‌طوری‌که تمامی برنامه‌های حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت خام ایران در منطقه خلیج‌ فارس با اولویت میدان‌های مشترک نفتی، عملیاتی می‌شود.

اصلاح ساختار قراردادهای نفتی

با روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید، به‌منظور افزایش ظرفیت تولید نفت و حفظ و ارتقای سهمیه ایران در اوپک و بازار جهانی نفت، تشویق و حمایت از جذب سرمایه‌ها و منابع خارجی در فعالیت‌های بالادستی نفتی و گازی کشور با درجات مختلف خطر‌پذیری، افزایش بهینه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز به‌ویژه در میدان‌های مشترک و اجرای طرح‌های اکتشاف، توسعه و تولید و همچنین اطمینان از حفظ و صیانت هرچه بیشتر از مخازن نفت و گاز با افزایش ضریب بازیافت مخازن، مدل جدید قراردادهای نفتی تصویب و برای تصویب به هیأت دولت ارسال شد.
به‌کارگیری، انتقال و توسعه فناوری، استفاده از سیستم‌های جدید در اکتشاف، توسعه، تولید و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی و گازی، از دیگر دلایل انتخاب مدل جدید قراردادهای نفتی بود. براساس این گزارش، شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در جلسه چهارشنبه، ١٣ مرداد هیأت دولت به تصویب رسید.

هیأت دولت در راستای منویات مقام معظم رهبری درباره توجه جدی به نظرات کارشناسان زبده امور نفتی و نیز انتقادهای مطرح‌شده از سوی تعدادی از صاحب‌نظران در سطح رسانه‌ها درباره قراردادهای نفتی، با تشکیل کارگروهی ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی با دعوت از نمایندگان وزارت نفت، منتقدان قراردادهای نفتی و صاحب‌نظران این حوزه، موضوع را در جلسات متعدد بررسی كرد. پس از شنیدن اظهارات کارشناسان و برگزاری صدها ساعت جلسه با دستگاه‌های نظارتی مرتبط و منتقدان علاقه‌مند به مذاکره، جمع‌بندی حاصل در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی و تصویب شد.

در فرایند بررسی‌های کارشناسی، «شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» که با بیش از ١٥٠ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به مصوبه پیشین دولت و افزودن چهار ماده جدید به ١١ ماده قبلی تهیه شد، به تصویب نهایی رسید. براساس اصلاحات انجام‌شده در این مصوبه، در تنظیم متن هر قرارداد، باید حقوق، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین قرارداد در زمینه‌های مختلف مانند فرایند حسابداری و حسابرسی، روش انجام پرداخت یا بازپرداخت مالی، بازرسی فنی، تعمیر و نگهداری، روش‌های ‌اندازه‌گیری تولید، آموزش نیروی انسانی، سلامت، ایمنی و محیط ‌زیست، واردات و صادرات، بیمه، محرمانگی، شرایط خاتمه و فسخ قرارداد، فورس‌ماژور، رهاسازی منطقه قراردادی، نحوه حل‌وفصل اختلاف‌ها و زبان قرارداد نیز به‌روشنی در متون یادشده تعریف و مشخص شود. همچنین به موجب تصمیم هیأت وزیران درباره «نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی»، باید کلیات قرارداد شامل قیمت، مدت و اعمال شرایط عمومی به تأیید وزارت نفت برسد.

درهمین‌راستا و به‌منظور تدوین راهبردها و سیاست‌ها، ارزشیابی و نظارت بر اجرای مدیریت مخازن برای تولید صیانتی با رویکرد انتقال و توسعه فناوری، لازم است ساختار و تشکیلات موجود در وزارت نفت با پیشنهاد آن وزارتخانه و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تقویت شود و ارتقا و توسعه یابد. همچنین این وزارتخانه موظف است بر اجرای قراردادهای موضوع این مصوبه و انتقال و توسعه فناوری به شرکت‌های اکتشاف و تولید و بهره‌برداری و نیز پیمانکاران عمومی و سازندگان تجهیزات و آموزش نیروی انسانی ایرانی مطابق شیوه‌نامه ابلاغی وزیر نفت نظارت كند.

ازسرگیری دوباره سوآپ نفت خام

شرکت پایانه‌های نفتی ایران در چند سالی که بنا به دلایلی عملیات سوآپ نفت خام متوقف شده بود، از صفر تا صد تجهیزات کامل سکوهای تخلیه موجود را بازسازی کرده است و هم‌اکنون هیچ گونه مشکلی برای پهلوگیری کشتی‌های نفت‌کش وجود ندارد، در صورت ازسرگیری عملیات سوآپ، پایانه نفتی شمال با توان حداکثری که از قبل موجود بوده (١٢٠‌ هزار بشکه در روز) می‌تواند این عملیات را انجام دهد.

البته پیش از این، پایانه شمال با استفاده از توان دو اسکله تخلیه شرکت صدرا موفق به تحویل روزانه ٢٥٠‌ هزار بشکه نفت نیز شده بود که در صورت افزایش حجم سوآپ همچنان می‌تواند از دو پست اسکله تخلیه شرکت صدرا استفاده کند.

هم‌اکنون به‌منظور بهبود زیرساخت‌های توسعه سوآپ، پروژه احداث حوضچه فراگیر در دست اجراست که با اجرائی‌شدن این پروژه در فازهای مختلف می‌توان به ترتیب ظرفیت تخلیه نفت خام را از روزانه ١٢٠‌ هزار بشکه به ٥٠٠‌ هزار بشکه و یک‌میلیون‌و ٥٠٠‌ هزار بشکه در روز افزایش داد.

توسعه فناوری و ساخت داخل

در دومین سال از روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید، شاهد ابلاغ دستور وزیر نفت مبنی بر واگذاری کامل ساخت ١٠ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به سازندگان و صنعتگران داخلی بودیم که این امر گام ارزشمندی در راستای عملیاتی‌کردن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، خروج غیرتورمی از رکود و حمایت از ساخت داخل بود.

١٠ قلم کالای اولویت‌دار مورد نیاز صنعت نفت به‌منظور حمایت از ساخت داخل، ساخت تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون‌چاهی، پمپ‌های درون و سرچاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‌ها، الکتروموتورهاي ضد انفجار و دور متغیر، ماشین‌های دوار، فولادهای آلیاژی Cryogenic، ابزارهای اندازه‌گیری حفاری و پیگ‌های هوشمند را شامل می‌شود.

براساس این گزارش، دستورالعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های موردنیاز صنعت نفت همسو با اسناد بالادستی شامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اهداف سند چشم‌انداز ٢٠ساله کشور در حوزه نفت و گاز، بخشی از قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، آیین‌نامه اجرائی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و همچنین آيین‌نامه «تعریف، تصویب، اجرا و نظارت بر پروژه‌های پژوهش و فناوری وزارت نفت» تدوین شده است.

همچنین اعتبار تجاری‌سازی از محل منابعی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه نفت، صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران و سایر صندوق‌ها و منابع مالی که به‌طور اختصاصی برای صنعت نفت یا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تأسیس شده‌اند، تأمین می‌شود. انتظار می‌رود تا پایان دولت یازدهم شاهد دستاوردهای بیشتری در بخش‌های اشاره‌شده باشیم.





۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن