تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799080135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از بيضايي تا حيايي سينما تحمل نقد شدن ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از بيضايي تا حيايي سينما تحمل نقد شدن ندارد!
هفت سال پيش بهرام بيضايي نويسنده و فيلمساز كهنه‌كار سينماي ايران فيلمي ساخت به نام «وقتي همه خوابيم» و در آن به انتقاد از فضاي آلوده‌ پشت صحنه سينما پرداخت.
نویسنده : جواد طالبی 
هفت سال پيش بهرام بيضايي نويسنده و فيلمساز كهنه‌كار سينماي ايران فيلمي ساخت به نام «وقتي همه خوابيم» و در آن به انتقاد از فضاي آلوده‌ پشت صحنه سينما پرداخت. بيضايي در اين فيلم به صراحت روابط نادرست حاكم بر فضاي كاري گروهي از همكارانش را نقد كرد و به واسطه‌ دغدغه‌ هميشگي‌اش، تئاتر، بازگشت قهرمان فيلمش از سينما به تئاتر را به تصوير كشيد. فيلم «وقتي همه خوابيم» يك فيلم در فيلم است.
در اين اثر داستان ساخت يك فيلم سينمايي به تصوير درمي‌آيد كه حين فيلمبرداري با روابط ناسالم كارگردان و تهيه‌كننده به قهقرا كشيده مي‌شود. بازيگران يكي‌يكي از كار كنار گذاشته مي‌شوند و فاميل‌هاي تهيه‌كننده جايشان را مي‌گيرند. كم‌كم داستان فيلم هم عوض مي‌شود، پايان بندي فيلم تغيير مي‌كند و تمام گروه اوليه‌ فيلم در حال ساخت، هر كدام به بهانه‌اي موهوم كنار گذاشته مي‌شوند و آدم‌هاي ناتوان و نالايق جايشان را مي‌گيرند اما بازيگران فيلم به تئاتر پناه مي‌برند و خلوص تئاتر در برابر سينما، آنها را به ياد روزهاي خوش ابتداي فيلمبرداري مي‌اندازد. فيلم بيضايي اشاره مستقيمي بود به ناتواني و ضعف سينما به واسطه‌ فاصله گرفتن از اصول سينمايي و دچار شدن به امراض فساد‌آلود پشت پرده. او در فيلمش به صراحت تهيه‌كننده‌سالاري در سينماي ايران را به باد انتقاد گرفت و مرثيه‌وار در مورد واقعيت‌هاي آن روز سينما سخن گفت.
فيلم «وقتي همه خوابيم» در جشنواره بيست‌و‌هفتم فيلم فجر به نمايش در آمد و در بخش بين‌الملل، سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه مخاطبان را دريافت كرد. بيضايي به خاطر نقد كردن گروهي از همكارانش مورد حملات شديد رسانه‌اي قرار گرفت. دريافت سيمرغ بلورين آن هم از نگاه مخاطبان به مذاق عده‌اي خوش نيامد. آنها بيضايي را سزاوار نقدهاي بي‌رحمانه دانستند و حتي در جلسات نقد و بررسي بعد از فيلم بدون توجه به نام بيضايي فيلم او را مسخره كردند. بيضايي بايكوت شد تا زماني كه رفتارهاي ديكتاتور‌مآبانه او را مصمم به رفتن از ايران كرد. حالا و بعد از هفت سال چند شب پيش در برنامه‌ هفت امين حيايي درباره بايكوت خود توسط گروهي از همكارانش سخن گفت. او با اشاره به فيلم «قلاده‌هاي طلا» گفت اگر دوباره به او پيشنهاد كار در چنين اثري داده شود، قبول نخواهد كرد. صحبت‌هاي حيايي ما را به ياد رفتارهاي نامناسب سينماگران در اين سال‌ها انداخت. آنجا كه گروهي با مريلا زارعي به واسطه‌ بازي در اثر تحسين شده‌ «شيار ۱۴۳» همين برخوردها را داشتند.
سينماي ايران ۱۱۶ ساله شد اما در همه‌ اين سال‌ها سينما آنطور كه بايد به دغدغه‌هاي مردم نپرداخته است. در سال‌هاي كودتاي ۲۸ مرداد سينماي ايران نسبت به تحولات جامعه بي‌تفاوت است، در سال‌هاي حكمراني محمدرضا پهلوي سينما نسبت به تحولات اجتماعي، سياسي و مذهبي عموم جامعه از خود واكنشي نشان نمي‌دهد. تنها آثار انگشت‌شماري به نقد اجتماعي و سياسي آن هم در لايه‌هاي زيرين مي‌پردازند آن هم در واپسين سال‌هاي حكومت پهلوي. سينماي ايران در اين سال‌ها نسبت به بسياري از موضوعات اجتماعي و سياسي نقد وارد كرده است. از شرايط اقتصادي و سياسي گرفته تا احكام الهي مانند قصاص. سينما همواره خود را محق دانسته تا از هر گروهي در جامعه انتقاد كند و اين نقد خود را به پاي «واقعيت جامعه» نوشته است اما بايد پرسيد سينماي ۱۱۶ ساله‌  امروز ايران تاب نقد از خودش را هم دارد؟ و در صورت نقد شدن با خود سينما‌گراني كه مرتكب آن شده‌اند چه برخوردي مي‌كند؟ به نظر مي‌رسد سينماي ايران در اين زمينه كارنامه‌ قابل قبولي ندارد. باشد كه در سال‌هاي پيش‌رو سينما و سينماگران نسبت به فضاي نقد خود نگاه تهديد محور نداشته باشند و اين مهم را فرصتي براي پيشرفت سينماي ملي ايران اسلامي به شمار آورند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن