تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818999438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غیبت «بخش خصوصی» در «بخش تولید» توجیه ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: غیبت «بخش خصوصی» در «بخش تولید» توجیه ندارد
سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در فعاليت‌هاي كم‌ريسك و پر‌درآمد انتقاد برخي از دولتمردان و همچنين دلسوزان نظام به اين بخش را به همراه داشته است، اين در حالي است كه بخش خصوصي در ايران متأسفانه حضور چنداني در «بخش واقعی اقتصاد وتوليد» ندارد كه روزي بخواهد با توليد‌كننده خارجي رقابت كند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در فعاليت‌هاي كم‌ريسك و پر‌درآمد انتقاد برخي از دولتمردان و همچنين دلسوزان نظام به اين بخش را به همراه داشته است، اين در حالي است كه بخش خصوصي در ايران متأسفانه حضور چنداني در «بخش واقعی اقتصاد وتوليد» ندارد كه روزي بخواهد با توليد‌كننده خارجي رقابت كند.
حجت‌الاسلام محمد محمدي‌گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در چهارمين نشست شوراي عالي پيشكسوتان اتاق بازرگاني ايران كه در روز پنج‌شنبه 28 مرداد 1395 برگزار شد، گفت: فعالان اقتصادي به عنوان پرچمداران اقتصاد كشور بايد نظام و رهبري را همراهي كنند و بدانند جاده اقتصاد كشور آسفالت نيست و پستي و بلندي‌هايي دارد.  رئيس دفتر مقام معظم رهبري در اين جلسه به شكل تلويحي به بخش خصوصي گفت كه نمي‌شود اين بخش فقط از فضاي اقتصاد ايران به سود خود بهره برد‌ه و عمل به مسئوليت‌هاي اجتماعي را همچون سرمايه‌گذاري در توليد، تلاش براي توسعه اشتغالزايي و. . . ناديده بگيرد.
گفتني است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد بخش خصوصي تمايل چنداني براي سرمايه‌گذاري در توليد ندارد و عمدتاً در بخش‌هايي مانند صادرات مواد خام، واردات كالا كه كم‌ريسك و پر‌درآمد هستند حضور دارد.
اما طي هفته‌هاي اخير فقط رئيس دفتر مقام معظم رهبري نبود كه به شكل تلويحي از سرمايه‌گذاري نكردن بخش خصوصي در فعاليت‌هاي توليدي انتقاد كرد بلكه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز كه در تاريخ 26/5/95 در اتاق بارگاني حاضر شد از بخش خصوصي به دليل آنچه وي كم‌كاري و عدم حضور در داخل و بازار خارج از كشور دانست، انتقاد كرد.
 
 بخش خصوصي ضعيف است
سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي افزود: در صنعت داروي كشور، اين انتظار مي‌رفت كه دست‌كم طي سه سال گذشته، صادرات داروي كشور به بازارهاي اطراف تا 8 برابر افزايش پيدا كند، اما امروز شاهد آن هستيم كه رقم صادرات در اين بخش بسيار ناچيز است.  وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه« بخش خصوصي نتوانسته در حوزه سلامت عملكرد قابل‌توجهي داشته باشد»، افزود: در پاره‌اي از موارد كه نياز به ورود و حضور بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري داشته‌ايم، فعالان اين بخش كمتر پا پيش گذاشته‌اند و به ناچار سرمايه‌گذاري را به ساير بخش‌ها واگذار كرده‌ايم.

  گرانفروشی بخش خصوصی به دولت
قاضي‌زاده‌هاشمي با بيان اينكه برخي اقلام پزشكي و درماني از سوي بخش خصوصي با قيمتي بالاتر به دولت فروخته شده است، افزود: دولت و وزارت بهداشت حق خود مي‌داند كه قيمت و كيفيت مناسب را براي مردم لحاظ و كالا و خدمات مورد نياز خود را از بازار رقابتي خريداري كند. كالايي كه در داخل توليد ندارد و بايد از يك برند خارجي خريداري شود، وقتي شركت‌هاي داخلي با قيمت بالاتري آن را عرضه كنند ما به سمت فروشنده خارجي با قيمت پايين‌تر حركت مي‌كنيم. وزير بهداشت و درمان با تأكيد بر اهميت رقابت‌پذيري افزود: بخش خصوصي مي‌تواند بدون هيچ دغدغه‌اي به حوزه سلامت ورود پيدا كند و مانعي بر سر راه فعالان اقتصادي از سوي دولت گذاشته نمي‌شود.
قاضي‌زاده‌هاشمي با اشاره به درخواست‌هاي مكرري كه فعالان اقتصادي در مورد قيمت‌گذاري روي كالاها و خدمات بخش سلامت مطرح كردند، گفت: دستگاه‌هاي نظارتي روي قيمت‌هاي بخش دارو حساسيت ويژه‌اي دارند. البته حاشيه‌هاي بسياري هم در اين بخش به وجود آمده است. اين حاشيه‌ها نيز ناشي از آن است كه تصميم‌گيري در اين حوزه چندان شفاف نيست.  قاضي‌زاده‌‌هاشمي گفت: بدون تعارف بايد بگوييم كه بخش خصوصي ما ضعيف است. درحالي كه اكنون بايد در دوره پسابرجام عملكرد بهتري به نمايش مي‌گذاشتيم.  انحصار بخش خصوصي در واردات دارو در حالي به 80 تا 90 درصد از كل داروهاي وارداتي به كشور رسيده است كه تنها يك شركت خصوصي سهم 10 درصدي را در واردات دارو از آن خود كرده است، اين در حالي است كه سود نجومي موجود در واردات دارو موجب شده تا فعاليت هزينه‌بر توليد دارو در اختيار نهادهاي دولتي باشد.  
امروزه متأسفانه 90 درصد واردات پر سود دارو در اختيار و انحصار افراد و شركت‌هاي بخش خصوصي و شركت‌هاي خانوادگي است. برخي از سرمايه‌‌داران بخش خصوصي با خريد سهام مديريتي و عمده كارخانجات كوچك داروسازي، در پوشش توليد‌كننده دارو، اقدام به واردات گسترده دارو به كشور مي‌كنند كه بايد جلوي اين اقدام غيرقانوني و نامشروع گرفته شود.
واردكنندگان بخش خصوصي دارو مرتباً در محافل خصوصي و عمومي با گلايه از بخش دولتي مدعي هستند كه دولت، نهادهاي وابسته و ارگان‌هاي انقلابي در حوزه دارو از انحصار سنگيني برخوردارند و اين بخش‌ها 80 درصد توليد داروي كشور را در اختيار دارند كه اين اظهارات را بايد از شيطنت بخش خصوصي دانست كه با فرافكني و مظلوم‌نمايي افكار عمومي را از انحصار 90 درصد بخش خصوصي از واردات پرسود دارو به كشور منحرف كند.
 متأسفانه برخي از واردكنندگان بخش خصوصي دارو از طريق پرداخت پاداش يا درج آگهي در نشريات يا تأمين هزينه كنگره‌هاي پزشكي يا تأمين هزينه مسافرت‌هاي خارجي براي برخي از پزشكان جهت شركت در كنگره‌هاي پزشكي موجب شده‌اند تا برخي از پزشكان كشور در نسخه بيماران داروهاي وارداتي توسط بخش خصوصي را تجويز كنند و در حركتي سازمان‌يافته به تبليغ داروي وارداتي خارجي و بي‌كيفيت جلوه دادن داروهاي توليد داخل كشور بپردازند.  در همين راستا گروه دارويي بنياد انقلابي بركت در كردان كرج يك شهرك دارويي مدرن تأسيس و از بخش خصوصي درخواست كرده تا از فرصت‌هاي ارزان موجود در اين شهرك براي تقويت توليد ملي در صنعت دارو بهره‌برداري كند. اما متأسفانه تا به امروز سود نجومي ناشي از انحصار بخش خصوصي در صنعت دارو مانع از ورود اين بخش به صنعت توليد دارو شده است. هم اكنون در يك شركت دارويي بورسي كه سهامدار عمده آن يك خانواده از بخش خصوصي است به دليل آنكه پيوسته سود عملياتي اين شركت بسيار ناچيز يا حتي در محدوده زيان عملياتي است، ماليات پرداخت نمي‌كند كه اين رويداد بسيار مشكوك است و به نظر مي‌رسد اين شركت‌ها راهكاري پيدا كرده‌اند تا از پرداخت ماليات فرار كنند.
  بخش خصوصی به مسئولیت‌های اجتماعی‌اش عمل کند
 با توجه به انتقادهايي كه مقامات دولتي و دلسوز نظام به بخش خصوصي داشته‌اند، به نظر مي‌رسد اين بخش بايد در انتقادهاي خود نسبت به دولت و حاكميت كمي دقت كرده و محتاط باشد و از اين پس در حوزه توليد بيش از پيش حضور يابد و در كنار سودها و مواهبي كه  از اقتصاد ايران مي‌برد، كمي هم به اشتغالزايي و مسئوليت‌هاي اجتماعي خود بپردازد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن