تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821216385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم رعايت اخلاق در فضاي مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لزوم رعايت اخلاق در فضاي مجازي
حضور سكينه خدابنده‌لو، مربي تيم تيراندازي با پوشش چادر هنگام رژه افتتاحيه بازي‌هاي المپيك يكي از آن حواشي رسانه‌اي بود؛ حركت زيبايي كه متأسفانه در فضاي مجازي با حملات بيرحمانه‌اي روبه‌رو شد.
نویسنده : معصومه طاهري 


اين روزها با بالا گرفتن تب المپيك حواشي آن گاه پر رنگ‌تر از خود بازي‌ها نمود پيدا مي‌كند و نقل محافل رسانه‌اي و خبري مي‌شود؛ حضور سكينه خدابنده‌لو، مربي تيم تيراندازي با پوشش چادر هنگام رژه افتتاحيه بازي‌هاي المپيك يكي از آن حواشي رسانه‌اي بود؛ حركت زيبايي كه متأسفانه در فضاي مجازي با حملات بيرحمانه‌اي روبه‌رو شد. در دفاع از خدابنده‌لو اما حركت‌هايي رخ داد كه گاه مثبت و گاه منفي بود، از كمپين‌هايي در دفاع از او گرفته تا عكس نوشته‌ها و اخباري كه رسانه‌هاي مجازي رسمي و غيررسمي توليد كردند. در اين ميان شايد يكي از زيباترين كمپين‌ها، كمپين سايت رهيافتگان وابسته به انجمن شهيد ادواردو آنيلي بود كه به مناسبت دهه كرامت از مخاطبان خود خواسته بود به نيابت از اين بانوي محجبه كه سختي تبليغ اسلام را با پوشش چادر به جان خريده بود به زيارت نيابتي امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) بروند، اما كمپين‌ها و عكس نوشته‌هاي ديگري نيز منتشر شد كه حول چند محور مي‌چرخيد.
برخي توهين را با توهين جواب مي‌دادند كه با سيره اهل بيت و آموزه‌هاي اسلامي ما بسيار در تضاد است و نشان دهنده عدم نهادينه شدن فرهنگ اسلامي در ميان عده‌اي از افراد است كه خود را  سرباز اين جبهه فرهنگي مي‌دانند ولي نمي‌دانند چطور و چگونه بايد در صحنه حضور داشته باشند و اين يك ضعف بزرگ فرهنگي است؛ ضعفي كه بايد به آن توجه كرد و با نگاهي درست در عرصه فرهنگي و خروج رانت در فضاهاي مديريتي غلط آن را بهبود بخشيد.
 به طور حتم دفاع از مقوله حجاب كه محصولي از تفكر ناب اسلامي است بدون معرفت و شناخت درست و منطقي از منابع اسلامي و سبك زندگي پيامبر و اهل بيت كه به سيره شهرت دارد غيرممكن است. شما نمي‌توانيد با ناسزا و توهين كردن و حملات به ديگران كه ديدگاه مخالف و اشتباهي دارند، از دين و آيين خود دفاع كنيد.
به نظر مي‌رسد در برخي از تبليغات ما، روح اسلامي حاكم در آموزه‌هاي اسلام جريان ندارد. شايد يكي از دلايل اين امر حل شدن برخي از كاربران ارزشي فضاي مجازي در سبك زندگي غلطي است كه از طريق اين فضا، بدون هيچ قيد و بندي در انتشار است. به گونه‌اي كه سعي مي‌كنند احساسي وارد ميدان شوند بدون اينكه به تاثيرات آن توجه داشته باشند. در عين حال رسانه‌هاي رسمي‌تر نيز خالي از غلط و اشكال نبوده و گاه اخلاق را چه در اين مورد و چه موارد ديگر زير پا مي‌گذارند؛ بحثي كه بيشتر نگاه هدفمند اين رسانه‌ها به بحث خبر و كليك خوردن بيشتر را نشان مي‌دهد، هدفي كه بايد وسيله باشد خصوصاً در رسانه‌هايي كه نام ارزشي دارند.
 شما ممكن است در يك مورد از خبر، اتفاق يا رويدادي مطلع باشيد حتي اسنادي همچون عكس و فيلم هم در اختيار داشته باشيد يا ايده‌هاي جالب كه در فضاي مجازي بااستقبال روبه‌رو مي‌شود اينها هرچند براي نشر خبري لازم است اما با همه اين احوال نبايد فراموش كرد كه هميشه اولويت اخلاق است. اخلاق همان چيزي است كه اسلام در تمامي ابعاد و ريزه‌كاري‌هايش برآن تأكيد دارد. دين جز اخلاق نيست و اخلاق اصلاً و ابداً از دين خارج نمي‌شود. در فضاي مجازي اين موضوع گاه در شرايط خاص يا عام به فراموشي سپرده مي‌شود؛ مسئله‌اي كه بايد با بازآموزي تذكر امر به معروف و نهي از منكر بين خودي‌ها آن را نهادينه كرد. اسلام نمي‌گويد چون ديگران كاري را مي‌كنند و غلط است ما نيز مجاز به انجام آن هستيم. اين مسئله مهم است اگر قرار باشد از دين و اصول آن دفاع كنيم به خصوص در عرصه مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي پيش نياز آن تعهد كامل به قوانين اخلاقي دين است. نمي‌توان با رفتارهاي ناپسند از دين دفاع كرد تا نتيجه عكس بدهد و تصوير بدي را ارائه دهيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن