تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844841695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر در فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: شعر در فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید؟
حمیدرضا شکارسری می‌گوید: فضای مجازی برای شعر فرصت است و نباید به چشم تهدید به آن‌ نگاه کرد، البته هر امری نقاط قوت و آسیب‌های خودش را دارد.

به گزارش ایسنا، این شاعر و منتقد ادبی ، درباره تاثیر فضای مجازی بر شعر امروز گفت: فضای مجازی رویکرد همگانی را تنها تشدید کرده، نه این‌که به وجود آورده باشد. شبکه‌های مجازی یک فرصت برای شعر معاصر هستند نه یک تهدید. اما هر جریانی قطعا آسیب‌شناسی و نقاط قوت خودش را دارد. بهتر است این فرصت‌ها را بشناسیم و تهدیدهایش را هم محاسبه کنیم.

او فضای مجازی را فرصتی مناسب خواند و بیان کرد: رویکرد همگانی به شعر عملا شعر ما را به شعر برخوردار از دایره واژگانی بسیار بسیار وسیع و با رویکردهای اجتماعی روشن تبدیل کرده است. اما آیا در این میان می‌توان از ظهور شعار و شعارزدگی غفلت کرد؟ آیا می‌توان از خطر احساساتی‌گرایی (سانتی‌مانتالیسم) فرار کرد و آن را ندیده گرفت؟ آیا می‌توان از خطر جزئی‌نگری جهان به جای جزءنگری شعر مدرن غفلت کرد؟ آیا می‌توان از ساده‌بینی جهان به جای ساده‌نویسی جهان غفلت کرد؟

شکارسری در ادامه متذکر شد: خطرهای زیادی وجود دارد اما نکته این‌جاست که شعر ما در طول تاریخ خصوصا در دوره معاصر در خطر بوده و هست. همیشه خطرهایی شعر را تهدید می‌کرد. آیا پیش‌تر در دوره مشروطه خطر شعارزدگی وجود نداشت؟ خطر ورود واژگان بی‌فکر و نسنجیده وجود نداشت؟ در دهه 40 آیا موج فرمالیستی و شعر روشنفکرگرا مردم را از شعر جدا نکرد؟ در دهه 50 شعر چریکی شعر ما را به سمت نوعی بیانیه سیاسی خاص و شعارهای سیاسی نمادین پیش نبرد؟

او با بیان این‌که «به فضای مجازی امروز باید به مثابه مسئله‌ای نگاه کرد که می‌تواند فرصت‌هایی برای شعر امروز به وجود بیاورد و فضاها را وسیع‌تر کند»، اظهار کرد: این فضا ظرفیت‌های نامشهود زبان محاوره را رو می‌کند و با فاصله‌گیری از فخامت روشنفکری و لوکس گذشته به زندگی ما نزدیک‌تر می‌شود اما از سمت دیگر تهدیدی هم برای شعر محسوب می‌شود.

این شاعر درباره تاثیر شبکه‌های مجازی گفت: فضای مجازی یک جریان خیلی قدرتمند از جریان کوتاه‌نویسی را تشدید کرد. کوتاه‌نویسی را در طول سنت ادبی داشتم، اما الان در شعر معاصر یک جریان قدرتمند به عنوان کوتاه و ساده‌نویسی داریم که اگر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازیِ این روزها نبود اساسا این قدرت به وجود نمی‌آمد و شدت نمی‌گرفت. این جریان یک جریان اصیل است و در سنت ادبی ما ریشه دارد اما به آسیب‌شناسی هم نیاز دارد. بنابراین به فضای مجازی خیلی منفی نگاه نکنید.

او با اشاره به شعر دوران معاصر شرح داد: نیما می‌گوید شعر باید به دکلماسیون طبیعی کلام نزدیک شود لذا این حرکت که از شعر مشروطه و از آموزه‌های نیما آغاز می‌شود به روزگار حال می‌رسد؛ یعنی شعر دیگر مخصوص نخبگان نیست و شاعر لزوما از طبقه روشنفکر بیرون نمی‌آید. شعر از فرم‌های فخیم خودش به سمت شعرهای دموکرات نو متمایل شده است لذا ظرف 30 سال گذشته با نوعی رویکرد پرشمار خصوصا از سمت شاعران جوان روبه‌رو هستیم.

شکارسری ادامه داد: این جریان با رونق فضای مجازی طی سال‌های اخیر به‌وجود نیامده اما تقویت شده است. این جریانی است که در دگرگونی‌های زندگی اجتماعی مردم در دوران مشروطه و شعر آن دوران ریشه دارد. آموزه‌های نیما و وقوع انقلاب اسلامی شعر را از یک مقوله لوکس به میان زندگی مردم آوردند و همگانی کردند. بنابراین رویکرد همگانی به شعر یک فرصت برای شعر محسوب می‌شود نه تهدید.

این شاعر و منتقد درباره روند تغییر شعر در طول زمان بیان کرد: روزگاران می‌گذرد و تعاریف تغییر می‌کند. هیچ تعریفی از هیچ مقوله‌ای در گذر روزگاران ثابت نمی‌ماند لذا انتظار تغییر در هر مقوله‌ای انتظار مثبتی است زیرا ما را آماده می‌کند تا با تغییرات روبه‌رو شویم و از آسیب‌هایش در امان بمانیم. روزگاری شاعران از افراد نخبه جامعه حساب می‌شدند و درجه حکیم می‌گرفتند.

او افزود: حکیم ناصرخسرو، حکیم خیام، حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم سنایی همه جزو نخبگان بودند. در آن دوران شعر هنر فاخری بود. آن زمان شعر در دربارها مورد استفاده قرار می‌گرفت یا افراد فرهیخته‌ای چون ناصرخسرو که در دربارها نبودند اما از مردم عادی کوچه و بازار هم محسوب نمی‌شدند به آن روی می‌آوردند. شعر اساسا از قدیم هنر لوکسی محسوب می‌شد.

شکارسری دوره سبک هندی را آغاز تمایل شعر به گفتمان روزمره دانست و اظهار کرد: زمانی که به روزگار سبک هندی نزدیک می‌شویم گفتمان عوض می‌شود. یک روی‌آوری خیلی پرشمار از جانب مردم کوچه و بازار به سمت شعر و ادبیات داریم. عناوین و اسامی شاعران به شکلی است که نشان می‌دهد شعر به میان مردم آمده و رنگ و بوی زندگی عادی را گرفته است.

او ادامه داد: در این دوره شعر به میان مردم می‌آید و رنگ و بوی زندگی می‌گیرد. زبان به زبان روزمره و دکلماسیون محاوره نزدیک و دایره واژگان وسیع می‌شود. در این دوره کمتر از زبان فخیم و فاخر شاعران دوران خراسانی و عراقی خبر است. البته در کنار این شاعران، صائب، بیدل و سایر شاعران فرهیخته را داریم.

او افزود: در ادامه با دوره بازگشت روبه‌رو می‌شویم که شاعران می‌گویند دوره عراقی دوره شکوه شعر محسوب می‌شود، به همین سبب این بازگشت به زبان و سبک‌های پیشین اتفاق می‌افتد. در نتیجه آن صمیمی بودن و نزدیک بودن به زندگی در دوره بازگشت برای مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

شکارسری دوره مشروطه را آغاز رسالت سیاسی و اجتماعی شعر خواند و گفت: در دوره مشروطه روزگار باعث می‌شود گفتمان‌ها تغییر کند. با تغییر گفتمان‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، نوع رویکرد به شعر هم تغییر می‌کند. در دوره مشروطه شعر به میان مردم می‌آید و بار رسالت سیاسی و اجتماعی را می‌پذیرد. در این زمان شاعرانی از دل مردم بیرون می‌آیند که روزنامه‌نگار هستند و از زندگی روزمره می‌نویسند.

این شاعر درباره زبان شعری دوره مشروطه بیان کرد: زبان به زبان روزمره نزدیک می‌شود، دایره واژگان فوق‌العاده وسیع می‌شود و موضوعات شعری به موضوعات مربوط به زندگی روزمره مردم نزدیک می‌شود بنابراین مردم صف می‌بندند که روزنامه نسیم شمال را بخرند و شعرش را بخوانند. صف می‌بندند که شعرهای ایرج میرزا را بخرند. از دوره مشروطه به بعد عملا این اتفاق می‌افتد که شعر به زندگی روزمره نزدیک می‌شود.

این منتقد ادبی افزود: به غیر از یک دوره در دهه 40 و 50 که شعرها وجه فرمالیستی پیدا می‌کنند و جریان‌های شعری حجم، موج نو، ناب و... به وجود می‌آید و همین‌طور یک دوره در دهه 70 که شعرها باز متوجه جریان‌سازی و موج‌سازی می‌شوند در باقی روزگار معاصر از دوره مشروطه به این سمت شعر اساسا تلاش می‌کند به زندگی روزمره مردم نزدیک شود.


تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 15 August 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن