تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811823915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بومی‌گرایی شاخصه آثار اکبر رادی/ رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در آیین پایانی چهارمین همایش ‌ملی رادی‌شناسی مطرح شد: بومی‌گرایی شاخصه آثار اکبر رادی/ رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود
بومی‌گرایی شاخصه آثار اکبر رادی/ رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود

مهدی شفیعی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) از درام­‌نویسی اکبر رادی گفت: درام ایرانی صرفا به آثاری که از شیوه­‌های شناخته­ شده­ نمایش‌های ایرانی استفاده می­‌کند، خلاصه نمی­‌شود و آثار مرحوم رادی با بهره‌گیری از ساختارهای شناخته­ شده­ نمایش­نامه‌­نویسی جهان، انسان معاصر ایرانی و دغدغه­‌ها و مسائلش را برجسته می‌­کند. به گزارش ایلنا، آیین پایانی چهارمین همایش ملی رادی­‌شناسی با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری در تالار استاد جلیل شهناز برگزار شد. وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: وجه دیگر همین نگاه، نوعی نگاه بومی به انسان ایرانی است. مشخصا گیلان و انسان گیلانی ایرانی بخش دیگری از آثار ایشان را شکل می­‌دهد. مهدی شفیعی بومی­‌گرایی در آثار رادی را مسئله­ی مهمی در آثار این درام­‌نویس ایرانی عنوان کرد ودر ادامه تصریح کرد: این نکته­ی مهمی است. این یکی از بزرگ­ترین آموزه‌­های ایشان است برای نمایش­نامه­‌نویسی معاصر ایران. رنگ و بوی بومی و در عین حال ملی و طبیعتا با توجه به حضور این انسان در جهان به نسبت کوچک شده­ معاصر به واسطه­ گسترش ارتباطات و وجود دغدغه‌های مشترک بشری جهانی در آثار اکبر رادی به خوبی مشهود است. عطاالله کوپال، مدیر عامل موسسه­ی استاد اکبر رادی و دبیر بخش مسابقه­ نمایش‌نامه‌نویسی این همایش در خصوص برگزاری این همایش علمی و فرهنگی گفت: بنیاد اکبر رادی چهارمین همایش‌ملی رادی‌شناسی با هدف ژرف‌نگری بر آثار و اندیشه‌های اکبر رادی و تقویت و اعتلای نمایش‌نامه‌نویسی ایران و نیز به منظور کشف و معرفی استعدادهای جدید نمایش‌نا‌مه‌نویسی و پژوهشی برگزار می‌­کند. وی در ادامه اظهار امیدواری کرد و گفت: به توجه به این که اکبر رادی از نمایش­نامه‌­نویسان سرشناس و چهره­ ادبی و مهم، ماندگار و شاخص معاصر کشور ما است، سعی کردیم در قالب مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی سمیناری را برگزار کنیم و امیدوارم این رادی­‌شناسی در آن سوی مرزهای ایران هم رواج یابد و هم­چون ایبسن­‌شناسی و شکسپیر­شناسی در اقصی نقاط جهان چنین فعالیت­‌هایی تداوم یابد. هنوز اندیشمندان فرهنگی، ادبیات نمایشی را یک قالب ادبی نمی‌دانند فریندخت زاهدی (عضو هیئت مدیره­ این موسسه و دبیر علمی این همایش) گفت: در ایران نمایشنامه و ادبیات نمایشی سبقه­ 150 ساله بیشتر ندارد و هنوز بسیاری از اندیشمندان فرهنگی، ادبیات نمایشی را به عنوان یک قالب ادبی نمی­‌شناسند یا قبول نمی­‌کنند. باید کوشش کنیم این قالب ادبی با جریان­‌هایی مثل رادی­‌شناسی در نزد همه شناسانده شود. وی تصریح کرد: در این همایش پژوهشگران جوان مقالات خوبی ارائه دادند و این همان چیزی است که ما در بنیاد اکبر رادی به دنبال آن هستیم. این که لایه­‌های تحلیلی ادبیات نمایشی از طریق این نوع از پژوهش­‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در اختیار دست اندکاران تئاتر و ادبیات نمایشی قرارداده­ شود. بهزاد صدیقی (مدیر اجرایی و سخن­گوی موسسه­ اکبر رادی و عضو هیئت رئیسه­ این همایش) در سخنانی یادآورشد: چهارمین همایش ملی رادی­شناسی فعالیت خود را از نیمه­ اول سال 1394 آغاز کرد که پس از انتشار فراخوان آن در آبان ماه 1394 ، تعداد 17 چکیده مقاله به دبیرخانه­ آن رسید که پس از بررسی هیئت داوران این بخش در نهایت پنج مقاله برای ارائه در بخش سمینار آن انتخاب و معرفی شد که به همراه یک مقاله­ دیگر از پژوهشگر مهمان امروز ارائه شد. او ادامه داد: از سال گذشته در بنیاد اکبر رادی بخش مسابقه­ی نمایش­نامه­‌نویسی را برای دوره­ چهارم برنامه‌­ریزی کردیم تا خلاء مسابقات  نمایش­­نامه­‌نویسی در بخش خصوصی و نیز جریان نمایش­نامه­‌های تازه نوشته­ شده ار نویسندگان نسل جدید و نسل قبل تر را در یک فضای رقابتی سالم و سازنده‌­ای ایجاد کنیم. انشاالله برای دوره­ بعد اطلاع رسانی بیشتری را انجام خواهیم ­داد که شاهد حضور چشم­گیرتری از نمایش­نامه­‌نویسان نسل های مختلف باشیم.  صدیقی اضافه کرد: قرار بود مراسم اختتامیه­ این همایش در اسفند 94 برگزارشود که مثل همیشه تامین بودجه و مشکلات مالی مانع از انجام این کار شدو به همین دلیل به تاریخ مردادماه 95 موکول شد. امیدوارم شرایط مالی و خوبی در آینده­ی نزدیک برای همایش­هایی از این دست و نیز فعالیت­‌های فرهنگی هنری و به خصوص فعالیت­های تئاتری و پژوهشی اتفاق بیفتد تا هنرمندان و فعالان عرصه­ی فرهنگ و هنر بدون دغدغه­ های مالی و با آرامش خاطر، دست به آفرینش‌­های هنری و فرهنگی بزنند. سخن­گوی موسسه­ استاد اکبر رادی در بخش دیگری از سخنان خود از حامیان این همایش نام برد و از مدیران و همکاران این حامیان تشکر کرد و قدرانی به عمل آورد و گفت: از مدیر مرکز هنرهای نمایشی جناب مهدی شفیعی، از مجموعه­ همکاران خانهی هنرمندان ایران و نیز از مدیریت مرکز اطلاعات راهبردی و امور بین­‌الملل شهرداری تهران شهرام گیل­‌آبادی از طرف خودم و از طرف بنیاد اکبر رادی بسیار سپاس­گزارم که با حمایت آنان سرانجام این همایش به پایان رسید. وی هم چنین در این مراسم از چهار نمایش­نامه‌­نویس قدرانی کرد که با همراهی و همکاری خود نسبت به بنیاد اکبر رادی همواره موجبات دلگرمی این بنیاد را فراهم آوردند و در این باره گفتند دوستان عزیز محمد رحمانیان، محمد چرم­شیر، حمید امجد و حمیدرضا نعیمی افتخار دادند که به عنوان عضو جدید با این بنیاد همکاری کنند. امیدوارم با حضور این دوستان و هنرمندان بنیاد اکبر رادی بیش از پیش فعال­تر شود و ببالد. صدیقی در بخش دیگری سخنان خود یادآورشد: جلد دوم مجموعه مقالات رادی­شناسی تا دو هفته­ دیگر توسط نشر نشانه منتشر می­‌شود. جلد سوم رادی­شناسی نیز  آخرین مراحل ویراستاری رای سپری می­‌کند و آماده­ انتشار است. هم­چنین به زودی نیز گزیده­ ای از نامه­‌های استاد اکبر رادی به کوشش حمیده بانو عنقا توسط همین ناشر (نشر نشانه) منتشر می­­‌شود. وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 95 دو اتفاق برای دو بنیاد فرهنگی بیفتد؛ یکی این که بنیاد اکبر رادی دارای دفتر و مکان ثابت و دائمی برای خود باشد و دیگری بنیاد محمود استاد محمد بتواند مجوز فعالیت رسمی ­اش را دریافت کند. رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود محمد رحمانیان طی سخنانی از ویژگی­‌های شخصیت اکبر رادی سخن گفت. وی هم وجه شخصیت عبوس و تلخ و هم وجه شخصیت شوخ و طنز و نیز شخصیت جدی این نمایش­نامه­ نویس برجسته را برشمرد. وی با اشاره به این که او و عطاالله کوپال هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان اکبر رادی در دانشگاه تهران بودند، گفت: رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود و به نظرم هیچ نمایش­نامه‌­نویس ایرانی خود و محیط زندگی­‌اش را در آثارش این قدر خوب تصویر نکرد.
IMG_1545
رحمانیان اضافه کرد: او چند خصوصیت درخشان دارد. رادی عصیانگر، رادی عبوس و رادی شاد. رادی این ویژگی را دارد که فردی را نهایت شاد بودن ناگهان تلخ نشان دهد. این نمایش­نامه‌­نویس در بخش دیگری از سخنانش افزود: در نوشته­‌هایش دیده­ ایم که شخصیتی در نهایت شادی، ناگهان با اتفاقی تلخ مواجه می­‌شود و از آن احساس شادی ناگهان به احساس غم می­رسد. رادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری­اش میان سنت و تجدد ایستاد. گاهی به تجدد، حق می­ دهد و گاهی به سنت. او تاریخ‌­نگار است اما هیچ­گاه مدعی تاریخی نبود. رحمانیان در سخنان خود اشاراتی نیز به حضور شخصیت­‌های زن در آثار رادی داشت و در این باره گفت:  یکی دیگر از ویژگی مهم آثار او توجه به زنان است و ما زنان آسیب ­دیده را درآثارش زیاد دیده­‌ایم. در ادامه­ این مراسم، صحنه­خوانی بخش­هایی از نمایش­نامه­ی از پشت شیشه‌­ها نوشته­ استاد اکبر رادی با نقش‌­خوانی رویا تیموریان و مسعود رایگان برگزارشد. در این صحنه خوانی رویا تیموریان سه بخش نخست، میانه و پایان این اثر را با انتخاب قبلی خود، نقش خوانی کردند که با اسقبال و تشویق حاضران روبه‌­رو شد. در بخش پایان مراسم اختتامیه­ این همایش بیانیه­ی هیئت داوران بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی توسط دکتر طلایه رویایی و بیانیه­ هیئت داوران توسط محمد چرم­شیر قرائت شد. طلایه رویایی به نمایندگی از طرف هیئت داوران بخش مسابقه­ی مقالات پژوهشی رادی‌شناسی (بهروز محمودی بختیاری و آرش رادی) در بخشی از بیانیه­ هیئت داوران این بخش چنین قرائت کرد: بنیاد استاد اکبر رادی و داوران آن خوش­وقتند که امسال نیز جوانان دانا و فرهیخته درکنار بزرگان  و پیش­کسوتان، با مقالات و پژوهش­‌های اصیل و باکیفیت خود گرد هم آمدند تا یاد استاد متفکر تئاتر کشور را در فضایی اندیشگانی گرامی بدارند. هیئت داوران بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی­شناسی ضمن سپاس از تمامی شرکت­ کنندگان و برگزارکنندگان این گردهمایی علمی، امیدوارند که این روند علمی و پژوهشی با حمایت اهل اندیشه از سویی و پشتیبانی اولیای امور از سوی دیگر ادامه یابد و به حرکتی دانشگاهی و فرهنگی در مقیاس بسیار بالا در کشور تبدیل شود. هم­چنین محمد چرم­شیر به عنوان نماینده­ هیئت داوران مسابقه­ نمایش­نامه­‌نویسی این همایش در بخشی از این بیانیه گفت: نام «رادی» و میراث برجامانده از او آن­چنان پُرمقدار است که برای نمایش­نامه­نویسی پس از او چاره­ای نمی­ماند جُز این که با دقت و وسواس، آموزه­‌های او را فراچنگ آورد و از آن توشه­‌ای برای ادامه­ راه خود بسازد. سخت­گیری او در اَمر نوشتن، آن­چه که عاشقانه دوستش می­‌داشت و جانانه در فراخ­ کردن آن همت گماشت، برگزاری هر مسابقه­‌ای به نام "اکبر رادی" را به اَمری حساس و تأمل برانگیز بَدَل می‌­کند. اگر چنین مسابقه­‌ای نتواند دربردارنده­ عمق روی­کردها، نگرش­ها و احاطه­ شگرف او بر فن و روش‌‌های نوشتن باشد، عملا به گردهمایی­‌هایی بی­توش و توان و معمول بَدَل می­‌شود. چرم­شیر در پایان این بیانیه اضافه کرد:هیئت داورانِ بخش مسابقه­ نمایش­نامه‌­نویسی چهارمین همایش ملی رادی‌­شناسی با ارج­گذاری بر زحمت شرکت ­کنندگانِ این دوره از این همایش ملی، با پافشاری بر سُنت سخت­گیرانه­ «رادی» بزرگ، در این دوره، هیچ برگزیده­ای را اعلام نمی­‌کند و فقط پنج نفر از نمایش­نامه­‌نویسان شرکت­ کننده در این دوره را شایسته­ تقدیر می­‌داند. هیئت داوران امیدوار است تا این قدم سبب شود تا سال­‌های آینده، برگزاری این مسابقه راهی باشد برای شناخت نمایش­نامه­‌نویس بزرگ «اکبر رادی» و تمرین دست­‌آوردهای او باشد که «اکبر رادی» برای همیشه در خاطره­ی تئاتر ایران مانا باشد. معرفی برگزیدگان در بخش اهدای جوایز و لوح سپاس به برگزیدگان بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی، استاد جعفر والی (بازیگر) سخنان کوتاهی از تجربه ی خود در اجرای نمایش­نامه­‌های اکبر رادی ایراد کرد. شارمین میمندی­‌نژاد (نمایش­نامه­‌نویس) در بخش اهدای جوایز به تقدیر شدگان بخش مسابقه­ نمایش­نا­مه­‌نویسی، در خصوص حمایت معنوی استاد اکبر رادی در زمان حیاتش از فعالیت نمایشنامه‌­نویسی و همراهی با ایشان به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت. در پایان به هریک از پنج پژوهشگر برگزیده­ بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی و نیز پژوهشگر مهمان این بخش لوح سپاس، هدیه­ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال و نیز بسته­ هدیه­ی فرهنگی از طرف بنیاد اکبر رادی اهداشد. تهمینه محمدی، مرتضی بیگلو، بهارسادات بنی جمالی، سحر زضوانی و حامد امان­پور، نیلوفر باغبان مشیری و نیز پرستو محبی از دریافت­کنندگان  هدایای این بخش بودند که جوایز خود را از جعفر والی، عطاالله کوپال، دکتر شیرین بزرگمهر، دکتر فریندخت زاهدی و طلایه رویایی گرفتند.
IMG_1526
در بخش مسابقه­ نمایش­نامه­‌نویسی این همایش نیز هیئت داوران این بخش: محمد چرم شیر، حمیدرضا نعیمی و بهزاد صدیقی هیچ برگزیده‌ای را انتخاب نکردند اما از پنج نمایش­نامه­‌نویس شرکت کننده در این بخش میلاد اکبر­نژاد نویسنده­ نمایش­نامه­ رقصیدن در تاریکی، صحرا رمضانیان نویسنده­ نمایش­نامه­ وازریک مرده ­است، مهدی میرباقری نویسنده­ نمایش­نامه­ ماندن، علی محمدرحیمی نویسنده­ نمایش‌نامه­ سایه­ سبز سیلویا و حامد امان­پور نویسنده­ نمایش­نامه زمانی برای مرغ دریایی بودن با اهدای لوح تقدیر و هدایای فرهنگی تقدیر به عمل آوردند و این نمایش­نامه‌­نویسان  لوح تقدیر خود را از محمد رحمانیان، محمد چرم­شیر، بهزاد صدیقی و شارمین میمندی­‌نژاد دریافت کردند. بر اساس رأی و نظرسنجی مکتوب حاضران و شرکت کنندگان سمینار علمی و پژوهشی این همایش مقاله‌ی بررسی گفتمان های مدرن، پیشامدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی نوشته­ نیلوفر باغبان مشیری به عنوان مقاله برتر معرفی و انتخاب شد  و بر این اساس مقرر گردید  هیئت رئیسه­ این همایش لوح تقدیر جداگانه­ دیگری به عنوان پژوهشگر برتر برای ایشان صادر کند و از وی برای دوره­ آتی با ارائه­ مقاله­ پژوهشی جدیدی بدون بررسی و گزینش هیئت داوران دعوت به عمل آید. در این مراسم علاوه بر هیئت مدیره­ موسسه­ اکبر رادی و خانواده­ محترم استاد رادی (حمیده بانو عنقا و آرش رادی)، مهدی شفیعی (رئیس مرکز هنرهای نمایش) جعفر والی، محمد متوسلانی، اسماعیل عالی­زاد، مانا استاد محمد، بهرام جلالی‌­پور، محمد رضا هدایتی، شیرین بزرگمهر، مسعود رایگان، رویا تیموریان، میلاد اکبرنژاد، طلایه رویایی، مهدی میرباقری، هوشنگ قوانلو، علی محمد رحیمی و بسیاری از شخصیت­‌های فرهنگی هنری حضور داشتند.

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ ۱۷:۱۷:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن