تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814791697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هيچ وقت نااميد نشدم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هيچ وقت نااميد نشدم
حميد سوريان پرافتخارترين كشتي‌گير اعزامي به المپيك ريو است، پنج طلاي جهاني و يك طلاي المپيك، سوريان را با فاصله زيادي تبديل به يكي از اسطوره‌هاي ورزش كشتي كشورمان كرده است.
نویسنده : محسن جعفري 


حميد سوريان پرافتخارترين كشتي‌گير اعزامي به المپيك ريو است، پنج طلاي جهاني و يك طلاي المپيك، سوريان را با فاصله زيادي تبديل به يكي از اسطوره‌هاي ورزش كشتي كشورمان كرده است. او اما براي كسب سهميه المپيك ريو روزهاي سختي را تجربه كرد، روزهايي كه باعث شد تا برخي او را تمام شده بدانند اما در دقيقه 90 توانست سهميه المپيك را بگيرد و حالا در ريو  براي دومين طلاي المپيك دورخيز كرده است، هر چند مي‌داند نسبت به لندن كار سخت‌تري را پيش رو خواهد داشت.

روزهاي نفس‌گيري براي كسب سهميه المپيك داشتي، شايد سخت‌ترين روزهايت در ورزش قهرماني، درباره روزهايي كه زير تيغ انتقاد بودي، صحبت مي‌كني؟
خستگي ماه‌ها، بلكه سال‌ها تلاش و حتي كم‌لطفي‌ها و اين مسائلي كه شما به آنها پرداختيد، با آن لحظه‌اي كه روي سكو قرار مي‌گيري، با آن لحظه‌اي كه سرود ملي كشورت نواخته مي‌شود، با آن لحظه‌اي كه پرچم كشورت به اهتزاز درمي‌آيد و همه به احترام سرود كشورت مي‌ايستند، از تنت در مي‌آيد. احساس مي‌كنم عاشق اين اتفاق هستم و هيچ وقت نااميد نشدم. اينكه شايد بشود يك بار ديگر اين حال و هوا را تجربه كنم. حاضر هستم همه عمرم را تلاش كنم تا بتوانم يك بار ديگر اين اتفاق را لمس و احساس كنم و مزه‌اش را بچشم. براي رسيدن به اين «بزرگ»، اتفاقي كه فقط كساني كه تجربه‌اش كرده‌اند، حس من را متوجه مي‌شوند، بايد زخم زبان هم بشنوي و مورد تهمت و كم‌لطفي قرار بگيري. من با اين اتفاقات بيگانه نيستم. در سال‌هاي ديگري هم طعم اين كم‌لطفي‌ها را چشيده بودم و از اين موضوع ناراحت نيستم چون عاشق اين كار هستم. وقتي از بيرون به زماني كه سپري شده و به زندگي خودم نگاه مي‌كنم، يكي از دلايل ماندنم عشق من به اين كار بوده است. شايد باورتان نشود ولي موردي را كه راجع به آن صحبت مي‌كنم، فقط كساني كه موفق شدند روي سكوي المپيك يا جهاني قرار بگيرند، لذتش را چشيده‌اند.

  هجمه‌ها و نسخه‌هايي كه براي خداحافظي‌ات و اينكه به پايان خط رسيده‌اي پيچيده مي‌شد، باعث نشد لحظه‌اي تصميم بگيري كه خداحافظي كني؟ به هر حال تو با پنج طلاي جهان دينت را به كشتي ادا كرده‌اي.
زخم زبان‌ها باعث مي‌شد من بابت تهمت‌هايي كه به افراد ديگر زده مي‌شد، دل‌آزرده بشوم اما اينكه فكر خداحافظي به سرم بزند، بايد بگويم نه، هيچ وقت چنين حالتي به من دست نداده است. از آنجايي كه بعضي و عده خاصي از روي غرض خيلي از مسائل را مطرح مي‌كنند ولي من هميشه مورد لطف مردم قرار گرفته‌ام. حتي زمان‌هايي كه براي من با شكست همراه بوده، وقتي بين مردم حضور پيدا كردم، همدردي آنها را نسبت به حميد سوريان احساس كردم. وقتي بين مردم حاضر شدم، ديدم كه قدردان زحمات حميد سوريان بودند. مي‌بينم كه مردم متوجه مي‌شوند حميد سوريان و امثال حميد سوريان و ديگر قهرمانان ورزشي آنها متحمل چه فشار و سختي مي‌شوند. اين توجه بزرگ‌ترين پاداش و ارزنده‌ترين چيز است و با هيچ چيزي هم در اين دنيا براي شخص من قابل قياس نيست.
 روزهاي پراسترسي كه در چند ماه منتهي به المپيك داشتي، نگران نيستي در المپيك روي كشتي هايت تاثير بگذارد؟
بعضاً شايد در روزهاي خوش زندگي‌ام هم كه كنار خانواده‌ام بودم، اين استرس و بار مسئوليتي را كه به دوشم بوده، احساس كردم. پس با اين اتفاق بيگانه نيستم. الان به المپيك نزديك شده‌ايم. وظيفه‌اي را كه روي دوشم است، سال‌هاي سال تجربه كردم و با آن بيگانه نيستم و براي من خيلي قابل‌تحمل‌تر از كساني است كه براي اولين بار مي‌خواهند المپيك را تجربه كنند. خيلي سخت است ولي من مي‌توانم تحمل كنم. استرس جزئي از كار من محسوب مي‌شود. به جرئت مي‌توانم بگويم 10 تا 15 سال است كه با استرس مي‌خوابم. من همه ابعاد زندگي‌ام به نوعي با دنياي قهرماني و ورزشي پيوند خورده است.

  واكنش خانواده نسبت به اتفاقاتي كه قبل از المپيك ريو تجربه كردي، چه بود؟
بعد از چالش‌هايي كه پشت سر گذاشتم و سهميه المپيك 2016 را گرفتم، خواسته امروز مادرم از من اين است كه ديگر كشتي نگيرم. يكي از مشوقان من در دنياي قهرماني ورزش، مادرم بوده است. فكر مي‌كنم دليلش اين است كه از نزديك شاهد است چه فشارهاي سختي را در ورزش تحمل مي‌كنم. عمر ورزش قهرماني رشته‌هاي انفرادي بدون ركورد، كم است و معمولاً بيشتر از 10 سال امكان‌پذير نيست.

به هر حال هر چه سن بالاتر برود كارت هم سخت‌تر مي‌شود؟
قطعا، در سبك‌وزن، وزن كم كردن‌هاي زيادي دارد و اولين قابليتي هم كه وجود دارد، سرعت محسوب مي‌شود. وقتي پا به سن مي‌گذاريد، اين قابليت را زودتر از دست مي‌دهيد، فكر مي‌كنم دليل اصلي آن، سختي اين كار باشد. خانواده‌ام از نزديك شاهد اين سختي‌ها بودند و حتي خواسته پدرم از من اين است كه بعد از المپيك ديگر كشتي نگيرم. البته اميدوارم اگر خدا خواست و حضور در المپيك 2016 ريو با نتيجه همراه بود، نگاه‌شان نسبت به اين اتفاق تغيير كند. همان‌طور كه گفتم اين اتفاق به قدري شيرين و لذت‌بخش است كه هر باري كه روي سكو قرار مي‌گيرم، تمام سختي‌هاي سال‌هاي قبلش را به دست فراموشي مي‌سپارم. اميدوارم دوباره اين اتفاق بيفتد.

  بعد از المپيك با هر نتيجه‌اي، حميد سوريان باز هم مي‌خواهد ادامه بدهد؟
من هيچ تصميمي براي بعد از المپيك نگرفته‌ام. چون همه نگاهم و تمركزم تا به امروز فقط و فقط رسيدن به المپيك ريو بوده است. بعد از المپيك 2012 لندن بعضاً دوستان سؤال مي‌كردند كه «آيا در المپيك بعدي شركت مي‌كني يا نه؟» جواب مي‌دادم «انسان از فرداي خودش خبر ندارد.» چهار سال صبر كردن براي رسيدن به المپيك بعدي، كاري است كه حتي در تصور انسان نمي‌گنجد. خوشبختانه امروز به المپيك ريو رسيده‌ام و سعي مي‌كنم بهترين عملكرد را هم داشته باشم. راجع به بعد از المپيك ريو هم الان نمي‌توانم تصميم بگيرم چون همه هدفگذاري‌ و تمركزم، مسابقات المپيك ريو بوده است. بعد از المپيك ريو در مورد آينده‌ام تصميم مي‌گيرم ولي قطعاً اتفاقاتي كه در المپيك ريو خواهد افتاد به دنياي ورزشي بعد از المپيك من ارتباط خواهد داشت.
 
 تركيب فرنگي را براي ريو چطور ارزيابي مي‌كني؟
بچه‌ها خيلي زحمت كشيده‌اند. همه نفرات لياقت و شايستگي كسب مدال را دارند ولي بايد بپذيريم كه كار در المپيك ريو خيلي سخت خواهد بود.
  با توجه به سه مدال طلاي فرنگي در لندن، انتظارها از شما اين است كه در ريو هم اين موفقيت را تكرار كنيد، چقدر اميدواري؟
اميدوارم محقق شود ولي بعيد است. اگر چنين اتفاقي رخ دهد يكي از اتفاقات نادر تاريخ محسوب مي‌شود. اميدوارم آن اتفاقي بيفتد كه مردم راضي باشند. به شخصه بيشترين بخت و اقبال را براي قاسم رضايي قائل هستم چون عملكردش در سال‌هاي اخير خوب بوده، در شرايط ايده‌آل قرار دارد و توانمندي و لياقت كسب مدال را دارد. اميدوارم يكي از طلاهاي كشتي فرنگي را قاسم رضايي در المپيك كسب كند.
 سؤال پاياني، روزهاي سختي را هم تو و هم بقيه تيم براي موفقيت در المپيك در خانه كشتي پشت سر گذاشته‌ايد، درباره اين روزها بيشتر صحبت مي‌كني؟ تمرينات سنگيني داشته ايد، به نظر مي‌رسد تحمل‌تان خيلي بالاست!
نه براي من بلكه براي هيچ كدام از بچه‌ها قابل تحمل نيست ولي به دليل اينكه به دنبال رسيدن به آن اجر و پاداشي هستيم كه مي‌گويم خوشحالي مردم است، سختي‌ها را تحمل مي‌كنيم اما واقعاً شرايط المپيكي قبل از بازي‌هاي ريو نداشتيم و در شرايطي كه امكانات در حد آماده شدن براي المپيك نبود، آماده شديم.

  اما هر چه باشد خانه كشتي براي تو و خيلي از كشتي‌گيران مانند خانه دوم مي‌ماند، سرشار از روزهاي سخت و خاطره انگيز!
جالب است كه من الان وقتي روي صندلي‌هاي خانه كشتي مي‌نشينم، سال 80 با تيم نوجوانان براي اردو جهت حضور در مسابقات قهرماني آسيايي تهران به خانه كشتي آمدم و روي همين صندلي‌ها نشستم! يعني 15 سال پيش. انتهاي همه اين داستان‌ها مي‌گويم عشق است ديگر. فكر مي‌كنم براي يك عاشق قابل تحمل است.  



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن