تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798934504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عشق به امام رضا(ع) سدي مستحكم مقابل ولنگاري فرهنگي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عشق به امام رضا(ع) سدي مستحكم مقابل ولنگاري فرهنگي است
معاون وزير ارشاد معتقد است بي‌ترديد عشق به اهل بيت(ع) و امام رضا(ع) مي‌تواند به عنوان عامل هدايتگر، مانع گسترش اين آفت و برخي بي‌بند و باري‌ها و هنجارشكني‌ها باشد...
نویسنده : محمدرضا بيهقي 


معاون وزير ارشاد معتقد است در مسئله ولنگاري فرهنگي كه دغدغه مقام معظم رهبري است، بي‌ترديد عشق به اهل بيت(ع) و امام رضا(ع) مي‌تواند به عنوان عامل هدايتگر، مانع گسترش اين آفت و برخي بي‌بند و باري‌ها و  هنجارشكني‌ها باشد. معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از بازوهاي پُرتوان برگزاري جشنواره امام رضا(ع) است و به عنوان مجري رشته‌هاي متعدد آن توانسته استان‌هاي مختلف را پهنه پيوند و ارتباط با معارف رضوي كند؛ از اين رو و به منظور بررسي عملكرد اين معاونت در اين جشنواره با دكتر سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به گفت‌و‌گو پرداخته‌ايم كه مشروح آن به حضورتان عرضه مي‌شود.
         
معاونت فرهنگي وزارت ارشاد براي برگزاري پرشور و كيفي جشنواره امام رضا(ع) چه راهبردها و برنامه‌هايي را در طول سال تدارك ديده است؟
معاونت فرهنگي براي برگزاري جشنواره امام رضا(ع) مطابق سال‌هاي گذشته تلاش كرده سهم مناسبي در برگزاري اين رويداد مهم فرهنگي ديني داشته باشد، لذا در سال جاري جشنواره‌هاي متعددي را در استان‌هاي مختلف با همكاري ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها برگزار مي‌كند و از ماه‌ها پيش اين استان‌ها در تدارك اين اتفاق بزرگ بودند و اختتاميه اين جشنواره‌ها نيز هم‌اكنون تا پايان دهه كرامت در حال برگزاري است؛ از جمله جشنواره‌هاي رضوي در رشته‌هاي سفرنامه‌نويسي و خاطره‌نويسي، داستان‌نويسي، مشاعره، شعر و ادبيات كودك و نوجوان، شعر دوبيتي و رباعي، جشنواره محراب كه در حوزه حفظ احاديث امام رضا(ع) است و نيز شعر رضوي به زبان تركي آذري و عربي و نامه به امام رضا(ع) كه به همت ادارات كل ارشاد استان‌ها و با حمايت معاونت فرهنگي وزارت ارشاد برگزار شده و امسال جشنواره شعر اقوام رضوي نيز به آنها اضافه شده است.
به نظر مي‌آيد تلاش سه ضلع ادارات كل ارشاد استان‌ها، بنياد امام رضا(ع) و معاونت فرهنگي توانسته طي سال‌هاي متمادي از جمله امسال حركتي با دستاوردهاي مطلوب را را سامان دهد، اميد است در حوزه‌هاي مرتبط با معاونت فرهنگي بتوان فرهنگ و ادبيات رضوي را در سطح ايران اسلامي گسترش داد.
سطح كيفي رشته‌هاي فرهنگي اين جشنواره را چطور ارزيابي مي‌كنيد و چه برنامه‌اي براي درگير كردن هر چه بيشتر اقشار مختلف با رشته‌هايي كه متولي برگزاري آنها هستيد، داريد؟
كار جدي‌تر امسال اين بود كه از طريق برنامه‌ريزي‌هاي مناسب‌تر، كيفيت اين جشنواره‌ها رو به ارتقا برود و از مسائل كمك‌كننده به اين هدف آن بود كه ناظران مشرف بر موضوع، در برنامه‌ريزي و اثربخشي و... حضور داشته باشند و برخي شخصيت‌هاي متخصص در جشنواره‌ها از طريق ناظران مورد حمايت فكري و نظارت و ارزيابي قرار گرفته‌اند.
با توجه به آنكه مقام معظم رهبري امروز دغدغه ولنگاري فرهنگي جامعه را دارند، آيا معاونت فرهنگي برنامه‌اي براي استفاده از ظرفيت جشنواره امام رضا(ع) در مقابله با اين ولنگاري دارد؟
در مسئله ولنگاري فرهنگي كه دغدغه مقام معظم رهبري است، بي‌ترديد عشق به اهل بيت‌(ع) و امام رضا(ع) مي‌تواند به عنوان عامل هدايتگر، مانع گسترش اين آفت و برخي بي‌بند و باري‌ها و هنجارشكني‌ها باشد و در افقي بالاتر معرفت اهل‌بيت(ع) و ايده‌ها و رهنمودها و برنامه‌ها و نقطه نظراتي كه از آن حضرات(ع) به دست مي‌آيد، كمك مي‌كند به نوجوان و جوان و آحاد جامعه ايراني كه در اين فضا از خود صيانت كنند چراكه هر چه بيشتر در افق معارف رضوي قرار بگيريم طبيعتاً فرصت‌هاي رشد و اعتلاء افزايش يافته و تهديدها، لغزش‌ها و سقوط در عرصه‌هاي فرهنگي، معنوي و اخلاقي كمتر و كمتر مي‌شود.
براي آنكه دامنه جشنواره امام رضا(ع) در طول سال و بين همه اقشار گسترده شود برنامه و سياست معاونت فرهنگي چيست؟
به نظر مي‌رسد جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) به عنوان اتفاقي كه سال‌هاي متمادي از عمر آن مي‌گذرد، فرصتي را فراهم كرده كه گنجينه عشق و معرفت رضوي به عنوان سرمايه فرهنگي براي ما دربيايد؛ سرمايه‌اي كه محدود به ايام ولادت حضرت(ع) و دهه كرامت نخواهد بود، براي مثال بسياري از نتايجي كه به عنوان كتاب و محصولات ديگر در پرتوي جشنواره امام رضا(ع) پديد آمده مي‌تواند در طول سال به عنوان نقطه اتكايي براي معرفت‌افزايي و نيز هدايت فردي، خانوادگي و جمعي مورد استفاده مخاطبان قرار بگيرد.
عملاً اين رويداد كه ساليان متوالي تداوم يافته، فرصتي را پديد آورده براي ارزش افزوده متراكم در حوزه معرفت و راهنمايي براي عمل صالح و بي‌ترديد اين كتابخانه چندرسانه‌اي و جامع رضوي كه محصول دوره‌هاي متوالي برگزاري جشنواره امام رضا(ع) است پشتوانه‌اي براي حركت فرهنگي در طول سال خواهد بود به ويژه براي كساني كه درپي تحركات فعال ديني، فرهنگي و اجتماعي سالم هستند.
با توجه به آنكه جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) فرصت حضور افراد مستعد و علاقه‌مند به معارف رضوي و اهل‌بيت(ع) را در ميدان خلق آثار فراهم مي‌كند، معاون فرهنگي براي حضور ديگر افراد كه نسبت به اين آموزه‌ها رويكرد خنثي يا حتي منفي دارند در رشته‌هايي كه خود متولي است، چه رويكردي دارد؟
طبيعي است كه بخش‌هايي از محصولات جشنواره كه فراگيرتر و تأثيرگذارتر هستند، مي‌توانند به كمك اين اتفاق بيايند، داستان‌هاي كوتاه، خاطرات زيبا، مستندهاي جذاب و كارهاي هنري و سينمايي كه به نحوي آحادي از جامعه را متأثر مي‌كند آن هم كساني كه شايد در ابتدا درگير نبودند يا كمتر درگير بودند؛ لذا اگرچه بخش زيادي از مخاطبان آن كساني‌اند كه به امام رضا(ع) عشق و ارادت دارند و مجموعه قابل توجهي را به خود اختصاص داده‌اند اما در مجموعه توليد شده در سال‌هاي متوالي بايد گزينش شود در حيطه‌هاي مختلف شعر، داستان، رمان و فعاليت‌هاي هنري تا دريابيم چگونه مي‌توان بخش‌هايي كه از جهت نفوذ و تأثيرگذاري براي اقشار خاكستري يا اقشاري كه فاصله مذهبي با افق معارف اهل بيت(ع) دارند، چيزهايي تهيه كرد كه بتواند با معارف اهل بيت(ع) و افق وجودي و معرفتي امام رضا(ع) نزديك كند. به نظر مي‌رسد با گزينشي خوب در كارهاي توليدشده مي‌توان آثار خوبي را يافت كه قدرت تأثيرگذاري براي اين جامعه و مجموعه‌هايي كه با آن حضرت(ع) ناآشنا هستند، را داشته باشد.
دستاوردهاي معاونت فرهنگي در حوزه ترويج معارف رضوي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
طبعاً جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) تأثيرات مستقيم و غيرمستقيمي در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي داشته است همچون تربيت هنرمند، مؤلف و كساني كه در توليد آثار هنري و ادبي نقش دارند و نيز در تحول و ارتقاي كيفي فرم‌ها و قالب‌هايي كه در ارتباط با فعاليت‌هاي هنري فرهنگي‌اند، تأثير داشته است. به طور طبيعي جشنواره‌اي كه قالب‌هاي متنوعي را تجربه كرده و مي‌كند و سال‌هاي طولاني از عمر آن مي‌گذرد هم در تربيت مبلغ فرهنگي و نيز عرضه فرم و قالب تأثير داشته و مي‌توان اين آثار را در توليدات و جشنواره‌هاي ديگر هم از نظر مفاهيم و هم از نظر قالب‌ها و روش‌ها مشاهده كرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن