تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803338930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جان بخشي به صنايع دستي با اقتصاد مقاومتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جان بخشي به صنايع دستي با اقتصاد مقاومتي
چندي پيش نشست تخصصي تشريح و تبيين برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي با حضور فرماندهان مراكز مقاومت بسيج سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد كه در آن مركز بسيج اين سازمان طي برنامه‌اي 50 صفحه‌اي برنامه‌هاي در حال اجرا و در دست اجراي خود را در جهت اقتصاد مقاومتي ارائه و پيشنهاد داد.
نویسنده : مهران ابراهيميان 


چندي پيش نشست تخصصي تشريح و تبيين برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي با حضور فرماندهان مراكز مقاومت بسيج سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد كه در آن مركز بسيج اين سازمان طي برنامه‌اي 50 صفحه‌اي برنامه‌هاي در حال اجرا و در دست اجراي خود را در جهت اقتصاد مقاومتي ارائه و پيشنهاد داد. نظر به نقش صنايع دستي و گردشگري در اقتصاد مقاومتي و اقتصادي بدون نفت گفت‌وگويي در اين باره با حسن اكبري، فرمانده بسيج سازمان ميراث فرهنگي انجام داديم.
اكبري معتقد است صنايع دستي پتانسيل بالايي براي ايجاد اشتغال و نقش مؤثري در توليد كالاهاي صادرات محور دارد و صنايع دستي را مصداق اقتصاد مقاومتي مي‌داند زيرا هم درون زاست و هم برون نگر است.  فرمانده بسيج سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينكه ورود به اقتصاد مقاومتي بر حسب وظايف ذاتي وي است، گفت: اگر قرار باشد اقتصاد بهبود يابد بايد مانند دوران جنگ كه مردم را بسيج كرديم از نيروي بسيج مردمي نيز در جهت اقتصاد مقاومتي استفاده كنيم.
حسن  اكبري در گفت‌و‌گوي اختصاصي با روزنامه جوان با اشاره به اينكه مردم در هر عرصه‌اي ورود پيدا كرده و بسيج شده‌اند نتايج، قابل تأمل و در خور ثبت تاريخ بوده گفت: ما بايد از اين نيرو براي خروج از ركود استفاده كرده و به مردم در واسپاري امور اعتماد كنيم.    وي تأكيد كرد: اگر ما دنبال پيشرفت و توسعه پايدار هستيم بايد مجموعه فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي يعني صنايع دستي، گردشگري و صيانت از آثار تاريخي خود را جدي بگيريم. اكبري گفت: ايران با بيش از 300 نوع صنعت دستي ثبت شده يكي از اولين‌ها از جهت كميت و كيفيت است اما نتوانسته‌ايم جايگاه خود را با اين تنوع محصولات صنايع دستي در بازارهاي جهاني ارتقا ببخشيم و متأسفانه برخي از اين صنايع در آستانه فراموشي و نابودي است.
اكبري مشكل اصلي صنايع دستي را نبود بازار عرضه مناسب و بازاريابي درست محصولات در بازارهاي داخلي و خارجي عنوان كرد و افزود: با توجه به هزينه كم ايجاد اشتغال براي توليد اين محصولات و در عين حال ايجاد ارزش افزوده بايد در توسعه صادرات آن بيشتر متمركز شويم.

  نمايشگاه دست آفريده‌ها براي حل مشكل بازاريابي
اكبري خاطرنشان كرد: تحقق اقتصاد بدون نفت مقام معظم رهبري در گرو توسعه گردشگري و ايجاد صنايع كوچك است كه صنايع دستي به عنوان ميراث تاريخي – هويتي ايران يكي از آنهاست.  وي در خصوص راهكارهاي حل اين معضل گفت:براي تحقق شعار «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» و همچنين حل مشكل بازاريابي صنايع دستي طي تفاهمنامه‌اي با بنياد مستضعفان و هتل‌هاي زير مجموعه پارسيان بنا داريم تا نمايشگاه‌هايي مقطعي برگزار كنيم كه در آنها فقط و فقط صاحبان صنايع دستي كالاهاي خود را عرضه خواهند كرد.  اكبري افزود: نمايشگاه دست‌آفريده‌هاي ايرانيان در هتل اوين كه از 16 الي 22 مرداد برگزار مي‌شود اولين نمايشگاه از اين دست خواهد بود و بنا داريم اين نمايشگاه‌ها را در استان‌ها و هتل‌هاي پرتردد برگزار كنيم و گردشگران خارجي را با صنايع دستي ايران آشناتر نماييم.
فرمانده بسيج سازمان ميراث فرهنگي با تأكيد بر اينكه بسيج قرار نيست در حوزه نظارتي و حاكميتي سازمان دخالتي داشته باشد، گفت: بزرگ‌ترين تشكل جهان به نسبت جمعيت پتانسيل عظيمي است كه به راحتي مي‌توان آن را در جهت اقتصاد بدون نفت و رفع مشكل اشتغال بسيج كرد.

  همكاري با بسيج سازندگي
 توسعه اشتغال‌هاي محلي با همكاري بسيج سازندگي از ديگر برنامه‌هايي بود كه اكبري از آن سخن گفت و افزود: به زودي نشستي با فرمانده قرارگاه سازندگي خواهيم داشت و همانطور كه از كسب و كارهاي كوچك در حوزه توليد مواد غذايي حمايت مي‌شود از توسعه صنايع دستي در شهر‌ها و روستا‌ها نيز حمايت شود.
وي با تقدير از بسيج سازندگي در تحقق اقتصاد مقاومتي در قالب ايجاد كسب و كارهاي كوچك با تأكيد بر امنيت غذايي خاطر‌نشان كرد: ورود بسيج به حوزه صنايع دستي مي‌تواند نقش عمده‌اي در احياي فرهنگ كار شرافتمندانه و ايجاد شغل ارزان باشد و در عين حال هنر ناب ايران اسلامي را به جهانيان نيز بشناساند و ما را از طوق سياه نفت كه بر گردن ما انداخته شده و هر از چند گاهي با كاهش قيمت يا حركات غير انساني دشمنان به ما فشار مي‌آورد، رها كند.
 
  تشريح سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي
در ادامه حسن اكبري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را تشريح كرد و گفت: ارتقاي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه حفظ و احياي بناها، اماكن و محوطه‌هاي تاريخي، ارتقاي آگاهي عمومي، كمك به شناسايي آثار منقول در راستاي حفظ آثار و اشتغالزايي، بخشي از سياست‌هاي ماست كه معتقديم بسيج مي‌تواند به شناسايي، معرفي و فرهنگ‌سازي آن كمك كند. كمك به برنامه‌ريزي در حوزه سرمايه‌گذاري و تشويق سرمايه‌گذاران در حفظ و احياي بناهاي تاريخي و بهره‌برداري از آنها از جمله كارهاي ديگري است كه مي‌توان انجام داد. گسترش و ايجاد مجموعه‌هاي ميراث منقول، نكته مهمي است كه سال‌ها در سازمان ميراث فرهنگي مورد غفلت واقع شده است.
وي گفت: در حوزه صنايع دستي سه سياست نيز تعريف شده است؛ توسعه ظرفيت منابع انساني دانش‌پايه در بخش خصوصي و غيردولتي و جوامع محلي، استفاده از ظرفيت صنايع دستي، كمك به ارتقاي صنايع دستي در معيشت خانوار و توانمندسازي آنها.  فرمانده بسيج سازمان ميراث فرهنگي تصريح كرد: روستاي قلعه‌گنج در استان كرمان يكي از نمونه‌هاي موفق اقتصاد مقاومتي است. حدود ۹۰ هزار نفر از مردم قلعه‌گنج تحت پوشش كميته امداد هستند اما به همت بنياد علوي در يك سال و نيم گذشته طرح توسعه و آباداني آن انجام و بعد از اين مدت اين روستا متحول شده است و مردم داراي شغل شده‌اند. بخش عظيمي از شغل آنها در حوزه صنايع دستي و گردشگري است. آنها با ايجاد مراكز اقامتي بومي توانسته‌اند در بخش گردشگري فعال شوند.
اكبري گفت: بايد همايش‌هاي علمي مرتبط با صنايع دستي برگزار كنيم و كانون بسيج هنرمندان صنايع دستي در مراكز استان‌ها ايجاد شود. همچنين هنرمندان صنايع دستي كه بيشتر در مناطق كمتر برخوردار كشور حضور دارند، ساماندهي مي‌شوند.
وي بيان كرد: در حوزه گردشگري سه سياست نيز تعريف شده است؛ كمك به توسعه مراكز اقامتي، آژانس‌ها و ساير مراكز مرتبط با فعاليت‌هاي گردشگري، كمك به تأمين امنيت گردشگران در مكان‌هاي گردشگرپذير و كمك به افزايش نقش گردشگري در مناطق كمتر برخوردار.
فرمانده بسيج سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: همچنين نيروهاي تخصصي بسيج مي‌توانند در حوزه سرمايه‌گذاري مشاوره دهند تا سرمايه‌گذاران بخش گردشگري چشم بسته وارد نشوند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن