تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820509513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در راديو گفت‌وگو دكتر مجتهدي از ايرانيان و آشنايي با فلسفه‌هاي غرب مي‌گويد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در راديو گفت‌وگو دكتر مجتهدي از ايرانيان و آشنايي با فلسفه‌هاي غرب مي‌گويد
گروه هنر: رويارويي ايرانيان با تجدد و آشنايي آنان با فلسفه‌هاي غرب، امشب در برنامه «سوفيا» راديو گفت‌وگو با حضور استاد فلسفه دانشگاه تهران بررسي مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از راديو گفت‌وگو، سردبير برنامه سوفيا با بيان اين مطلب كه اين برنامه بخش دوم از مجموعه برنامه‌هاي هفت قسمتي ايران و تجدد است، گفت: در اين مجموعه برنامه زمينه‌هاي آشنايي ايرانيان با مشخصه‌هاي فرهنگ غرب، حضور مبلغان مسيحي و رويارويي آنها با متكلمان شيعي، نگاهي به فلسفه در دوره صفويه به روايت شاردن و عباس ميرزا و مسئله تجدد مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

منوچهر دين‌پرست تصريح كرد: نگاهي به نخستين ترجمه فارسي گفتار در روش دكارت، بررسي وضعيت حضور كنت دوگوبينو در ايران، نگاهي به آراي ميرزا ملكم خان، فتحعلي آخوندزاده، ذكر فلاسفه بزرگ در كتاب بدايع الحكم، نگاهي به آراي مدرس زنوزي و بررسي آراي فلسفي محمد علي فروغي و كتاب سير حكمت در اروپا از ديگر موضوعات مورد بحث و بررسي اين برنامه است.

سردبير برنامه سوفيا درباره فعاليت‌ها و آثار دكتر مجتهدي ميهمان برنامه اظهار داشت: دكتر كريم مجتهدي، استاد دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران- گروه فلسفه است. وي در دانشگاه «سوربن» پاريس كه مهمترين دانشگاه فرانسه است، به تحصيل فلسفه پرداخته است. عنوان رساله ايشان «بررسي تحليل استعلايي كانت» با راهنمايي استاد معروف پاريس «ژان وال» بوده است. در سال 1343 موفق به اخذ درجه دكتراي خود شده و همان سال به ايران بازگشته است.

دين‌پرست افزود: مجتهدي در تهران به پيشنهاد و راهنمايي مرحوم «يحيي مهدوي» در گروه فلسفه دانشگاه تهران مشغول تدريس شده است و جمعاً بيش از 35 سال است تا بازنشستگي (بهار 1382) كه به همين كار ادامه داده و هنوز هفته‌اي چند ساعت تدريس مي‌كند. چند دوره نيز زبان و ادبيات فرانسه را در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تهران تدريس كرده است.

وي تصريح كرد: دكتر كريم مجتهدي در دوره جواني آثار زيادي به زبان فرانسه نوشته‌ و يا از فارسي بدان زبان ترجمه كرده است. قسمت‌هايي از اين نوشته بيشتر به صورت مقالات يا كتاب چه در فرانسه و چه در ايران به چاپ رسيده است.

دين پرست خاطرنشان كرد: در ايران آثار فلسفي و تخصصي دكتر مجتهدي شهرت بيشتري دارد كه فهرست مهمترين آنها عبارتند از: چند بحث كوتاه فلسفي؛ فلسفه نقادي كانت؛ سيدجمال‌الدين اسدآبادي و تفكر جديد؛ درباره هگل و فلسفه او؛ پديدارشناسي روح بر حسب نظر هگل؛ فلسفه در قرون وسطي؛ دونس اسكوتوس و كانت به روايت هايدگر؛ منطق از نظرگاه هگل؛ آشنايي ايرانيان با فلسفه‌هاي جديد غرب؛ مدارس و دانشگاه‌هاي اسلامي و غربي در قرون وسطي؛ فلسفه و غرب؛ ترجمه مقدمه «كربن» بر «المشاعر ملاصدرا»؛ فلسفه تاريخ تهران؛ دكارت و فلسفه او؛ فلسفه و تجدد؛ افكار كانت؛ داستايوفسكي.

برنامه «سوفيا» هر هفته چهارشنبه‌‌ها ساعت 21 روي موج اف.‌ام رديف 9/103 مگاهرتز راديو گفت‌وگو به صورت زنده شنيده مي‌شود.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن