تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805305155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خـودرويي‌ها زامبي‌هاي تالار شيشه‌اي شـدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خـودرويي‌ها زامبي‌هاي تالار شيشه‌اي شـدند
شگرد برخي شركت‌هاي بورسي براي دريافت تسهيلات كلان بانكي، بدون آنكه طبق شروط شوراي پول و اعتبار ريالي از دارايي‌هاي خود را بفروشند، به موضوع بحث‌برانگيز بين اهالي تالار شيشه‌اي تبديل شده است.

خـودرويي‌ها زامبي‌هاي تالار شيشه‌اي شـدند
به گزارش «جوان»، براساس مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار، شركت‌هاي خودرويي براي حفظ سقف تسهيلات دريافتي از بانك‌ها، بايد ظرف شش ماه بخشي از دارايي‌هاي خود را واگذار و گزارش آن را به بانك مركزي ارائه كنند. بانك مركزي در بخشنامه‌اي تحت عنوان«آيين‌نامه تسهيلات و تعهدات كلان»، مصوبه تسهيلات شوراي پول و اعتبار را براي اعطاي تسهيلات بانكي به خودروسازها ابلاغ كرده است.

بر اساس اين مصوبه درخواست وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد تمديد مستثني شدن دو شركت ايران خودرو و سايپا از محدوديت‌هاي ذي‌نفع واحد، مطرح و شورا با حفظ سقف تسهيلات استفاده شده و تعهدات فعلي شركت‌هاي ايران‌‌خودور و سايپا نزد بانك‌ها موافقت كرده است.  در عين حال شوراي پول و اعتبار مقرر كرده، ايران‌خودرو و سايپا بايد ظرف شش ماه بخشي از دارايي‌هاي خود را واگذار كنند، به‌طور نمونه در بخشنامه بانك مركزي با استناد به مصوبه شوراي پول و اعتبار اشاره شده كه به طور مشخص شركت ايران‌خودرو بايد سهام بانك پارسيان خود را به فروش برساند.
در ادامه اين بخشنامه آمده است: اين شركت‌ها بايد ظرف يك ماه نسبت به ارائه برنامه زمانبندي اصلاح ساختار مالي خود به بانك مركزي اقدام كنند. در صورتي كه اين اقدامات صورت نگيرد، حفظ سقف تسهيلات دريافتي اين دو خودروساز كان‌لم‌يكن اعلام خواهد شد.

به گزارش «جوان»، هزينه‌هاي سنگين مالي براي دو غول خودروساز كشور هم اكنون از بحران هم فراتر رفته و به همين دليل دوقلو‌هاي خودروساز هر چند وقت يكبار به دنبال يافتن راهي براي نجات خود از باتلاق مالي مي‌شوند. شايد بتوان گفت خودروسازان بزرگ ما تبديل به زامبي‌هاي تالار شيشه‌اي شده‌اند.

 زامبي يك اصطلاح رسانه‌اي است و به آن دسته از شركت‌هايي اطلاق مي‌شود كه دچار مشكل مالي شديد شده‌اند و فقط از طريق تزريق پول قادر به ادامه حيات هستند يا شركت‌هايي كه تنها قادر به بازپرداخت بهره بدهي‌هاي خود هستند، اما هرگز نمي‌توانند اصل بدهي خود را تسويه كنند. خيال فروش بلوك 33/7 درصدي سهام بانك پارسيان از سوي مجموعه «گروه ايران‌خودرو» شايد يكي از قصه‌هاي قديمي اين شركت براي نوساني شدن هر چند وقت يكبار سهام «خودرو» در بورس بوده است؛ بهانه‌اي كه از زمان منوچهر منطقي تا به امروز همواره به عنوان خبري تكراري بر زبان رانده شده اما هيچ وقت محقق نشده است.
  
شگردي قديمي براي اخذ تسهيلات بانكي
حدود چهار سال قبل نيز در حالي كه گروه خودرويي بورس در ركود فرسايشي عميقي فرو رفته بود به يكباره خبري زمزمه شد كه از فرداي آن روز شكل‌گيري صف خريدهاي سنگين سهام به ويژه در نماد «خگستر» و ايران‌خودرو را در برداشت، خبر از تصميم گروه ايران‌خودرو براي واگذاري بلوك 33/7 درصدي بانك پارسيان از سبد دارايي‌هاي شركت اصلي و تلفيقي حكايت داشت كه گويا بنا شده بود، در چند روز بعد از طريق تابلوي بورس و در بلوك‌هاي 5 درصدي عرضه شود. جالب آنكه اعلام خبر واگذاري بخشي از دارايي‌هاي ايران‌خودرو حتي سايپا را نيز با صف خريد 20 ميليون سهمي همراه كرد، اما با گذشت هفته‌ها هيچ‌گاه چنين اقدامي محقق نشد!

گرچه ايران‌خودرو در چند مرحله اقدام به انتشار آگهي اين عرضه در روزنامه‌ها كرد، اما در هيچ كدام از آنها اشاره‌اي به زمان و مكان عرضه‌ها نكرد! بدين ترتيب شايد بتوان اينگونه برداشت كرد كه ايران‌خودرويي‌ها خيال دست كشيدن از سودآورترين منبع درآمدي و تسهيلاتي خود را نداشته و ندارند، براي اثبات اين قضيه بايد قصه تسهيلات هزار ميليارد توماني بانك مركزي به خودرو‌سازان را بار ديگر مرور كرد.

دولت وقتي نيمي از اين تسهيلات را براي تسويه مطالبات قطعه‌سازان به خودروسازان مي‌داد با آنها شرط كرد كه پرداخت قسط دوم اين تسهيلات منوط به اقدام خودروسازان به واگذاري دارايي‌ها و اقلام مازاد آنها است. از نكات جالب اينكه هر زمان كه موضوع فروش سهام بانك پارسيان از سوي ايران‌خودرو دوباره مطرح شده شايعه امضاي مبايعه‌نامه يا مذاكره با نهادها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري براي تصاحب اين بلوك مطرح شده و در نهايت چيزي كه حاصل شده تكاپوي سهامداران عمده ايران‌خودرو براي جمع‌آوري نقدينگي از بازار سهام به پشتوانه نوساني شدن قيمت اين سهم و در نهايت خالي شدن عده‌اي از سهامداران هيجان‌زده و متعصب خودرويي‌ها بوده است.
  
سكوت تأمل‌برانگيز سازمان بورس
در اين بين سكوت معنادار سازمان بورس در جايي كه بايد در اولين گام و براي جلوگيري از تضييع حقوق سهامدار اقدام به توقف نماد و درخواست گزارش شفاف‌سازي از ايران‌خودرو و همچنين سايپا كند، قابل تأمل است! در گروه سايپا نيز قيمت اين سهم كه با هزينه‌هاي مالي سرسام‌آور و سنگين شدن سايه ورشكستگي به زير قيمت اسمي سقوط كرده بود، همزمان با تغيير و تحولات هيئت مديره آن به بهانه ارزش منصفانه دارايي‌ها و در عين نمايشي از قراردادهاي خارجي به يك‌باره از حضيض به اوج رسيد تا گروه خودرويي‌ها را ليدر بلامنازع براي سرمايه‌گذاري در بورس يا شايد توهم جديد برخي سوداگران تبديل كند.
   
ابتكار حسابداري خطرناك
مطابق با مفروضات حسابداري از بين بردن زيان انباشته پس از افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي بدعتي بسيار خطرناك است كه استانداردهاي حسابداري را به سخره مي‎گيرد و حساب آرايي را به حد اعلاي خود مي‎رساند. سازمان حسابرسي بايد در اين زمينه پاسخ دهد كه وقتي دارايي‌هاي يك شركت تجديد ارزيابي مي‌شود بايد همه شركت‌هاي زير مجموعه يا تلفيقي نيز تجديد ارزيابي شوند يا آن شركت‌ها را در اين فرايند حذف كرد.
  
تجديد ارزيابي بخشي از دارايي‌ها!
وقتي صورت‌هاي مالي تلفيقي شركتي تهيه مي‌شود اگر يكي از سرفصل‌ها تجديد ارزيابي شود بايد در تلفيق يا همه دارايي‌ها را تجديد ارزيابي كرد يا شركتي را كه تجديد ارزيابي شده به حالت قبل از تجديد ارزيابي برگرداند. آيا سايپا با همه شركت‌هاي خود اين كار را كرده است؟ در تلفيق نمي‌توان بخشي از دارايي‌ها را تجديد ارزيابي و بخشي ديگر را به حال سابق خود رها كرد. در حال حاضر بخشي از زمين‌هاي سايپا در صورت‌هاي تلفيقي تجديد ارزيابي شده و بخش ديگري به قيمت تمام شده دفتري است كه طبق استاندارد‌هاي حسابداري درست نيست. حال چرا سازمان بورس اين موضوع را قبول كرده و اينكه چقدر موضوع سياسي در اين زمينه مؤثر است پرسش‌هايي است كه بايد متوليان جديد بازار سرمايه براي آن پاسخ‌هاي منطقي پيدا كنند.

تكاپوي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تابعه سايپا و ايران‌خودرو براي جمع‌آوري نقدينگي از موج‌هاي نوساني شكل گرفته در بازار پس از اجرايي شدن توافق برجام در نوع خود جالب و شگفت‌آور بوده است.  موج‌سواري حقوقي‌هاي خودرويي‌ها با اهرم خبرسازي‌هاي هدفمند در كنار دست به دست شدن نامه‌هاي جعلي در شبكه‌هاي مجازي، عدم‌شفافيت و گزارش‌هاي پرابهام ناشران بورسي ورود قدرتمند متوليان بازار سرمايه را مي‌طلبد تا با نظارت‌هاي سختگيرانه مانع از تخريب اعتماد سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه و از دست رفتن سرمايه تازه واردان به بورس شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن