تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818861602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد صادرات كالاهاي غيرنفتي: 21 درصد يا 16 درصد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رشد صادرات كالاهاي غيرنفتي: 21 درصد يا 16 درصد؟!
يكي از شاخص‌هاي ارزيابي وضعيت تجارت يك كشور، تراز تجاري يا صادرات خالص است. تراز تجاري از تفاضل ميان ارزش پولي واردات و صادرات طي يك دوره معين در اقتصاد به دست مي‌آيد. مقدار مثبت تراز تجاري نشان‌دهنده پيشي گرفتن صادرات بر واردات است و مازاد تجاري ناميده مي‌شود.
نویسنده : مسعود زارع 
طبق گزارش روابط عمومي گمرك ايران كه به تازگي منتشر شده تراز تجاري كشور در چهار ماهه نخست امسال مثبت بوده است. در اين مدت ارزش صادرات كالاهاي غيرنفتي به خارج از كشور 16 ميليارد و 308 ميليون دلار و ارزش واردات كالا به كشور 12 ميليارد و 865‌ميليون دلار بوده است. اين آمار نشان مي‌دهد تراز تجاري كشور در چهار ماه نخست امسال افزايشي 3‌ميليارد و 443 ميليوني داشته است.
  
رشد 16 درصدي صادرات كالاهاي غيرنفتي
در اين گزارش ميزان رشد صادرات كالاهاي غيرنفتي در چهار ماهه نخست امسال 21 درصد ذكر شده است كه اين عدد با گزارش‌هاي قبلي گمرك مغايرت دارد. مطابق گزارش‌هاي قبلي در چهار ماه نخست سال گذشته ارزش صادرات كالاهاي غيرنفتي 14 ميليارد و 15 ميليون دلار بوده است كه با در نظر گرفتن اين رقم و رسيدن آن به 16 ميليارد و 308 ميليون دلار ميزان رشد صادرات كالاهاي غيرنفتي حدود 16 درصد است. در اين مدت 6 ميليارد و 769 ميليون دلار انواع كالاي پتروشيمي به وزن 13 ميليون و 684 هزار تن از ايران به ساير كشورهاي جهان صادر شده است. سهم صادرات كالاهاي پتروشيمي از كل صادرات غيرنفتي 41/51 درصد بوده كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود. شايان ذكر است ميزان صادرات اين كالاها در مدت مشابه سال گذشته به لحاظ دلاري، 4 ميليارد و 696 ميليون دلار و به لحاظ وزني 8 ميليون و 171 هزار تن بوده است. همچنين سهم كالاهاي پتروشيمي از كل صادرات كشورمان در چهار ماهه نخست سال گذشته 33/5 درصد بوده است.
صادرات ساير كالاها در مدت مذكور از مرز 6 ميليارد و 627 ميليون دلار فراتر رفته و سهم آنها از كل ارزش صادرات غيرنفتي كشورمان به 40/64 درصد رسيده است. بنابراين گزارش با وجود افزايش صادرات پتروشيمي و ساير كالاها، شاهد كاهش صادرات ميعانات گازي در چهار ماهه نخست سال جاري بوده‌ايم، به طوري كه صادرات ميعانات گازي با كاهش 299 ميليون دلاري نسبت به مدت مشابه سال قبل به 2 ميليارد و 912 ميليون دلار رسيده است. سهم ميعانات گازي نيز از كل صادرات كشورمان، 17/85 درصد است.
  
عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني
در چهار ماهه نخست امسال به مانند مدت مشابه سال قبل، كشور چين به عنوان بزرگ‌ترين واردكننده كالاي ايراني است. در اين مدت، واردات كشورهاي چين، تركيه و كره‌جنوبي از ايران به ترتيب 8/81 درصد، 10/26 درصد و 24/39 درصد افزايش يافته و اين در حالي است كه صادرات غيرنفتي ايران به كشورهاي امارات متحده عربي و عراق به ترتيب 8/61 درصد و 4/61 درصد كاهش يافته است. همچنين صادرات غيرنفتي ايران به ساير كشورها با رشد قابل توجهي همراه بوده و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 32/61 درصد افزايش داشته است.
  
كاهش 7 درصدي كالاهاي وارداتي
ارزش كالاهاي وارداتي در چهار ماهه نخست امسال با كاهشي 957 ميليون دلاري (7 درصدي) نسبت به مدت مشابه سال قبل به 12‌ميليارد و 865 ميليون دلار رسيده است. در اين مدت، ارزش واردات كشورمان از چين 16/47 درصد، امارات متحده عربي 30/96 درصد، كره‌جنوبي 26/22 درصد، تركيه 18/46 درصد و هند 3/92 درصد كاهش داشته است. با اين حال واردات ايران از ساير كشورها 26/66 درصد افزايش داشته و به 5‌ميليارد‌و‌211 ميليون دلار رسيده است.

بر اساس اين گزارش در اين مدت كالاهاي اساسي همچنان جايگاه نخست را در ميان اقلام عمده وارداتي به خود اختصاص داده‌اند، به نحوي كه چهار قلم نخست عمده كالاهاي وارداتي كشورمان به اين كالاها اختصاص دارد، به ترتيب برنج با 475 ميليون دلار و سهم ارزشي 3/70 درصد، ذرت دامي با 335 ميليون دلار و سهم ارزشي 2/60 درصد، لوبياي سويا با 315 ميليون دلار و سهم ارزشي 2/45 درصد، كنجاله سويا با 240 ميليون دلار و سهم ارزشي 1/87 درصد، قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري با ساخت داخل به ارزش 227 ميليون دلار و سهم ارزشي 1/77 درصد جايگاه بعدي را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته اقلامي چون ذرت دامي به ارزش 430 ميليون دلار، برنج به ارزش 302 ميليون دلار، كنجاله سويا به ارزش 297 ميليون دلار، ماشين‌آلات شكل دادن محصولات معدني به ارزش 271 ميليون دلار و قطعات منفصله جهت توليد خودروي سواري به ارزش 264 ميليون دلار در رتبه‌هاي اول تا پنجم اقلام عمده وارداتي قرار داشته‌اند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن