تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805423489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرارداد خسارت‌بار وزارت نيرو با شركت تركيه‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قرارداد خسارت‌بار وزارت نيرو با شركت تركيه‌اي
اين متن روايت كوتاه و ساده‌اي از واقعيت اقتصادي قرارداد ۳ ميليارد دلاري وزارت نيرو با شركت تركيه‌اي يونيت اينترنشنال براي احداث ۵ هزار مگاوات نيروگاه در ايران است...
اين متن روايت كوتاه و ساده‌اي از واقعيت اقتصادي قرارداد ۳ ميليارد دلاري وزارت نيرو با شركت تركيه‌اي يونيت اينترنشنال براي احداث ۵ هزار مگاوات نيروگاه در ايران است كه بزرگ‌ترين قرارداد سرمايه‌گذاري خارجي در پسابرجام محسوب مي‌شود و اواسط خردادماه امسال در سكوت خبري به امضا رسيد و در آستانه اجرايي شدن قرار دارد.

به گزارش الف فرض كنيد دولت مي‌خواهد سرمايه‌گذاري براي احداث يك نيروگاه را به بخش خصوصي واگذار كند. براي اين كار از بخش خصوصي مي‌خواهد نيروگاهي در ايران بسازد و در ازاي آن، ضمانت مي‌دهد كه وقتي اين نيروگاه به بهره‌برداري رسيد، برق آن را براي دوره زماني خاصي با قيمتي مشخص خريداري كند.

براي رفع نگراني‌هاي شركت خصوصي براي تحقق اين ضمانت خريد، دولت ايران در ابتدا بالاترين تضمين خود را براي خريد برق به اين شركت مي‌دهد، تضميني كه پشتوانه آن اموال دولت ايران در همه جاي دنياست و آن شركت خصوصي مي‌تواند به راحتي با استفاده از آن ضمانت، وام‌هايي با سود كم از بانك‌هاي بين‌المللي بگيرد. سپس دولت قيمت و مدت زمان خريد برق از شركت خصوصي را طوري تنظيم مي‌كند كه در سه سال اول بهره‌برداري اصل پول اين شركت را از محل فروش برق بدهد و سه سال بعد نيز به همان مقدار اضافه‌تر بابت سود به شركت خصوصي پول بدهد.

بعد از اين شش سال نيز نيروگاه را به همان شركت خصوصي بدهد. به صورت خلاصه، در اين قرارداد، دولت ابتدا با اعطاي تضمين ويژه امكان اخذ وام با سود كم را براي شركت خصوصي فراهم مي‌كند و سپس دو برابر وامي كه اين شركت براي احداث اين نيروگاه گرفته است، به آن پرداخت مي‌كند و در انتها هم تجهيزات خريداري شده را به آن شركت مي‌دهد. اين پروژه از هر طرف نگاه كنيد براي بخش خصوصي پرسود و بسيار جذاب است به گونه‌اي كه منطقي به نظر مي‌رسد كه احداث اين نيروگاه بايد به بنگاه‌هاي عام المنفعه مانند خيريه‌ها واگذار شود و واگذاري آن به بخش خصوصي داخلي رانت بزرگي براي آنها و بسيار حساسيت برانگيز است. حال فرض كنيد دولت بخواهد براي مثبت نشان دادن عملكرد برجام در حوزه اقتصادي، اين پروژه را نه به يك بنگاه عام‌المنفعه و حتي بخش خصوصي داخلي بلكه به يك شركت تركيه‌اي واگذار كند! شما چه نامي براي اين شيوه جذب سرمايه‌گذاري خارجي انتخاب مي‌كنيد؟

متن فوق، روايت كوتاه و ساده‌اي از واقعيت اقتصادي قرارداد خسارت بار وزارت نيرو با شركت تركيه‌اي يونيت اينترنشنال براي احداث ۵ هزار مگاوات نيروگاه در ايران است كه بزرگ‌ترين قرارداد سرمايه‌گذاري خارجي در پسابرجام محسوب مي‌شود. قراردادي ۳ ميليارد دلاري كه اواسط خردادماه در سكوت خبري به امضا رسيد و اواسط همين هفته قرار است بار ديگر در سكوت خبري به تأييد سازمان سرمايه‌گذاري خارجي برسد و رسماً وارد فاز اجرايي شود.

قراردادي ۲۰ ساله كه نوع آن مالكيت، ساخت و بهره‌برداري (BOO) و دوره خريد تضميني برق توليدي آن شش سال است. در اين قرارداد، تضمين وزارت اقتصاد براي پرداخت پول برق و حتي مجوز صادرات برق به شركت يونيت اينترنشنال داده شده است.

آيا در وضعيتي كه توانمندي‌هاي بالايي در زمينه نيروگاه‌سازي در كشورمان وجود دارد و حتي شركت‌هاي داخلي توانمندي تأمين مالي احداث نيروگاه‌ها را دارند (البته اگر وزارت نيرو حاضر باشد صرفاً برخي از اين امتيازهايي كه به ترك‌ها مي‌دهد براي شركت‌هاي داخلي هم قائل شود)؛ اعطاي اين امتيازهاي ويژه و تبعيض‌آميز به شركت تركيه‌اي يونيت اينترنشنال، مطابق با منافع ملي است؟ آيارنگ و بوي ديگري نمي‌دهد؟ آيا سازمان سرمايه‌گذاري خارجي حاضر خواهد شد زير فشار دولت تدبير و اميد، مهر تأييد بر اين قرارداد كه ذيل عنوان جذاب «جذب سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت نيروگاهي كشور» قرار گرفته است ولي هيچ تناسبي با حمايت از توليد داخلي به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتي ندارد، بزند و با پرداخت اين هزينه سنگين از جيب ملت ايران به شركت تركيه‌اي براي خروج دستاوردهاي اقتصادي برجام در سالگرد امضاي آن از حالت «تقريبا هيچ» موافقت كند؟

منبع : الــف



تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن