تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805469735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توليد با ظرفيت «مناسب» و دم خروس مصرف برق!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توليد با ظرفيت «مناسب» و دم خروس مصرف برق!
استفاده از واژه‌هاي جديد و مبهم در حوزه اقتصاد رويه‌اي است كه مي‌رود تا در دولت يازدهم به يك اصل تبديل شود...
نویسنده : مهران ابراهيميان 


1- معاون اول رئيس‌جمهور اين روزها به دليل حضور در نشست‌هاي مختلف و شلوغي سرش حرف‌هايي مي‌زند كه با واقعيت‌هاي اقتصادي كشور فاصله زيادي دارد و واكنش‌هايي را در رسانه‌ها و در فضاي مجازي درپي داشته است، مثلاً وي در جلسه كارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد و در حالي كه لابد به وي گزارش تعطيل شدن بيش از 6 هزار و 500 واحد صنفي را داده‌اند، گفته است: «برخلاف آنچه برخي افراد مي‌گويند، توليد و صنعت كشور متوقف نيست و بسياري از واحدهاي توليدي با ظرفيت مناسب در حال كار و فعاليت هستند.» وي ادامه داده است: «استنباط من اين است كه برخلاف آنچه برخي افراد مي‌گويند، توليد و صنعت كشور متوقف نيست و بسياري از واحدهاي توليدي با ظرفيت مناسب در حال كار و فعاليت هستند.»

اگر چه بعد از اين اظهارات كه در سايت وي نيز انتشار يافته بلافاصله جملات نغز اين ادعا نيز آورده شده و خود جهانگيري در اين باره مدعي شده است: «نمي‌توانيم نسبت به سرنوشت واحدهاي توليدي كه به دليل شرايط اقتصادي با مشكل مواجه شده‌اند، بي‌تفاوت باشيم، ضرورت راه‌اندازي و احياي بخش توليد كشور يك موضوع ملي به معناي واقعي كلمه است و انتظار داريم همه مديران و مسئولان با جديت به اين موضوع بپردازند زيرا باور ما اين است كه همگي در يك كشتي نشسته‌ايم و بايد اين كشتي را با كمك يكديگر به حركت درآوريم» يا مثلاً گفته است: «انتظار ما اين است كه در پايان سال تعداد واحدهاي صنعتي و توليدي نيمه‌فعال و راكد كه به كمك نظام بانكي مجدداً احيا شده‌اند، فراتر از انتظارات باشد و خواسته‌هاي رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهور در خصوص ايجاد رونق توليد و رشد اقتصادي كشور محقق شود.»

2- استفاده از واژه‌هاي جديد و مبهم در حوزه اقتصاد رويه‌اي است كه مي‌رود تا در دولت يازدهم به يك اصل تبديل شود؛ رويه‌اي كه شايد رئيس‌جمهوري در سخنراني خود در مشهد آن را رواج داد؛ آنجا كه گفت: ما از ركود عبور كرديم! جمله‌اي مبهم و نامفهوم كه قابل‌سنجش با هيچ معياري نبود و تنها باعث شد ديگر بانك مركزي به انعكاس اخبار نرخ رشد نپردازد. اكنون نيز معاون اول در ابداعي جديد مدعي شده واحدهاي توليدي با ظرفيت «مناسب» در حال فعاليت هستند؛ ادعاي جالب و طنزآميز! مثلاً اگر يك واحد توليدي ورشكسته شده باشد و كسي كالاي آن را نخرد يا مردم توان خريد كالاهاي توليدي آن را نداشته باشند و توليد آن كارخانه در حد صفر برسد، توليد آن كارخانه مناسب نيست؟!

3- اگر چنين هدف طنزي را در بطن سخن معاون اول نجوييم، بايد معاون اول كه مي‌گويند توليد مناسب است را مثلاً همين معاون وزير در شهرك‌هاي صنعتي به‌طور بازديد سرزده ببرد. بديهي است منظور از بازديد سر زده رفتن به كارخانجات رفقاي لوازم خانگي كه فلان برند خارجي را در ظاهر توليد مي‌كنند، نيست يا سر زدن به كارخانجات فولادي كه به نوعي با آنها در ارتباط هستند نيز مدنظر نيست بلكه مثلاً به شهرك‌هاي صنعتي مانند عباس‌آباد و ديگر شهرك‌هاي صنعتي مانند مورچه خورد كه اين روزها شلوغي‌اش نه براي توليد كه براي اعتراض بيكاري است، بروند و اگر باز هم زيردستان و ارادتمندان معاون محترم رئيس‌جمهور شرايط را به گونه‌اي جلوه دادند كه ايشان وضعيت صنايع را مناسب ديدند، پيشنهاد مي‌كنم بند 4 را بخوانند.

4-يك كارشناس خوش‌ذوق اقتصادي در اين باره چنين مي‌گويد: در اقتصادسنجي به ما ياد دادند كه اگر متغيري آمار و ارقامش وجود نداشت از متغيري ديگر به عنوان متغير پراكسي استفاده كنيم كه تا حدود زيادي رفتار متغير اصلي را توضيح مي‌دهد. حالا طبق ادعاي معاون اول رئيس‌جمهور، بنگاه‌ها در شرايط مناسب هستند. براي سنجش ادعاي ايشان سري به آمار مصرف برق بخش صنعت طي چهار سال اخير بزنيم. طبق آمار حدود 6/4 ميليون مگاوات ساعت بخش صنعت در سال ۹۴ كاهش، مصرف داشته است (تقريباً اين عدد برابر با كل مصرف برق فولاد مباركه طي يك‌سال است)، اگر اين ميزان كاهش مصرف را تقسيم بر 300 روز و مجدداً تقسيم بر 24ساعت كنيم، براي هر ساعت به ميزان 600 مگاوات ساعت برق مي‌رسيم، يعني بخش صنعت به ازاي هر ساعت 600 مگاوات ساعت برق كمتري مصرف كرده و تا جايي كه من اطلاع دارم مصرف برق يك شهرك صنعتي متوسط با وسعت 600 هكتار، پنج مگاوات در ساعت است، يعني به ميزان مصرف 120 شهرك صنعتي كه تعطيل شوند كاهش مصرف برق در بخش صنعت داشتيم. پس چگونه كارخانه‌ها با ظرفيت مناسب مشغول به كار هستند؟! البته ممكن است و اميدوارم حق با ايشان باشد و بنده در جايي اشتباه محاسباتي داشته باشم، خوشحال مي‌شوم اگر اشتباهي هست دوستان اصلاح كنند!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن