تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837173442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه تند پلیسی در فلسفه حجاب جایگاهی ندارد/ در مد و لباس دچار یک نوع ولنگاری و رهاشدگی هستیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگاه تند پلیسی در فلسفه حجاب جایگاهی ندارد/ در مد و لباس دچار یک نوع ولنگاری و رهاشدگی هستیم
حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و جعفر بای جامعه شناس پوشش این روزهای سطح اجتماع را آسیب شناسی کردند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به ناهنجاری ها و نوع پوشش غیر متعارف این روز ها در سطح اجتماع،‌ مناظره ای را با مضمون مد و لباس و همچنین تاثیرگذاری تولیدات ملی و اسلامی، باشگاه خبرنگاران جوان میان حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر جعفر بای جامعه شناس برگزار کرد.

در این مناظره حمید قبادی با بیان گزارشاتی از فعالیت‌های این ارگان به وادادگی فرهنگی و غفلت در کاربردی کردن لباس اقوام و ملی اشاره کرد و در مقابلش جعفر بای پیرامون حمایت و مستلزم بودن اراده ملی سخن گفت.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست چهارشنبه 30 تیر در باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالات خبرنگاران این رسانه بیان کرد: مد و لباس سه ضلع اساسی برای اجرا دارد. این سه ضلع عبارتند از مسئولین، دست اندر کاران اعم از طراحان، پژوهشگران، محققان، ایده‌پردازان، بازار و ... و مورد آخر مصرف‌کنندگان و مردم که ارتباط منطقی بین این سه بخش وجود دارد.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 


قبادی در ادامه تصریح کرد: بومی کردن جریان مد و لباس با وجود بایدها و نبایدها و رعایت اصول فرهنگی و شاخص‌های داخلی از جمله مواردی است که باید با توجه به آنها به سمت جلو حرکت کرد. در حال حاضر نیاز جامعه در بخش لباس بانوان 40 میلیون لباس اجتماع است که به تولید آن نیازمندیم اما این تمام آماری نیست که در اختیار ما قرار دارد و ما فقط کسانی را می‌شناسیم که طراحی آنها را شماره‌گذاری کرده‌ایم البته در این جریان بسیاری از دستگاه‌ها همکاری بسیار خوبی با ما داشتند اما برخی نیز به هیچ وجه همکاری نکردند و مجموعه مد و لباس به تنهایی با حضور عده‌ای از دستگاه‌های مربوطه طراحی و الگوسازی را پیش برده است.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 


وی اظهار داشت: لباس فقط جنبه پوشانندگی ندارد بلکه می‌تواند به یک رویکرد و رسانه تبدیل شود. لباس می‌تواند اقتدار و وادادگی فرهنگی، عناصر زیبایی‌شناسی در جامعه، انضباط بصری، تشتت‌های روزانه را در جامعه نمایان کند. در نهایت لباس مقوله‌ای بسیار نزدیک به امنیت ملی است و به همان نسبت قاچاق تضعیف امنیت ملی را به دنبال دارد.

قبادی افزود: یکی از مباحث مهم در مد و لباس بحث برند است این واژه عقبه فکری و پژوهشی دارد و یکی از مصادیق قدرت نرم محسوب می‌شود. یکی از اقداماتی که در این رابطه صورت گرفته است تبدیل کردن موضوعات به مسائل استراتژیک است تا هرکس وظیفه‌ای مرتبط در این حوزه را ایفا کند.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 

 
دکتر جعفر بای جامعه‌شناس در ادامه صحبت‌های قبادی بیان کرد: بحث ذائقه در مد و لباس چیزی فراتر از اهداف کارگروه‌های مرتبط با این جریان است. جایگاه لباس به عنوان شاخص فرهنگی هر ملیتی هویت آن کشور را نمایان می‌کند. اگر نگاه ما به لباس فقط بعد پوشانندگی آن باشد غفلت کرده‌ایم. ما ملتی هستیم که در این حوزه با توجه به لباس‌‌های بومی و محلی، فراوانی فرهنگ‌های مختلف، تنوع اقلیم، هنر و زیبایی و ملاحظات ویژه اعتقادی حرف‌های بسیاری داریم.

وی افزود: هیچ یک از لباس‌های قومی ما مغایرتی با فرهنگ و اعتقادات ما ندارد. اگر به گذشته برگردیم، مبارزاتی که در جریان کشف حجاب و پهلوی دوم صورت گرفت نتوانست اهمیت این بخش را کم‌رنگ کند. اقوام لباس خود را به عنوان نماد فرهنگی‌شان حفظ کرده‌اند ما در این بخش (مد و لباس) تأخیر زیادی داشته‌ایم یک سکوت حداقل 30 ساله. ما باید در این عرصه فراوان بتازیم تا جبران مافات کنیم. در واقع دولت در این بخش هنوز آن حساسیت ویژه را احساس نکرده است ما نیز یک رفتار واکنشی داشته‌ایم. در حوزه لباس، ایده و طرح‌هایی وجود دارد که می‌توانند به صورت کنشی وارد عرصه شوند.

بای توضیح داد: در این بخش یک نوع ولنگاری، رهاشدگی و وادادگی را می‌توان متصور شد که متولیان فرهنگ عمومی در آن دچار غفلت بوده‌اند. به همین دلیل توده مردم و طراحان مدی که سنخیتی با مد نداشتند و تولیدکنندگان بازار، گام‌هایی در این عرصه برداشته‌اند که اتفاقا در آن موفق ظاهر شدند.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 


وی در ادامه بیان کرد: بحث حجاب در مقاطع مختلف انقلاب ما مسئله‌ساز بوده است هنگامی که نیروی انتظامی وارد حوزه حجاب می‌شود به این معنی است که ما در نهادهای فرهنگی غفلت‌های عینی را شاهد هستیم. در فلسفه وجودی پوشش و حجاب ورود یک نگاه تند پلیسی جایگاهی نداشته و ندارد. اقدام مسئولین برای تصویب اساسنامه مطالبات در سال 85 با تأخیر همراه بوده است چرا که حوزه فرهنگی اقدامات جالبی را می‌تواند در حوزه فرهنگ برای مردم فراهم کند. در این بخش‌ها سکوت و تأخیر زمانی همیشه مشکل‌ساز بوده و فاصله‌ها در این جریان قابل تأمل هستند. در واقع در این بخش همه دستگاه‌های فرهنگی مقصراند.

بای گفت: جامعه معطل خوراک فرهنگی نمی‌ماند و مد و لباس مورد نیاز خود را فراهم می‌کند. دیگران را هم نمی توان مقصر دانست به خصوص در حوزه تولید که تولیدکنندگان سعی می‌کنند محصولات خود را بازاریابی‌های مختلف و با سازگاری با شاخص‌های فرهنگی وارد بازار کنند. ما در این عرصه می‌بایست رنگ، طرح، مدل و ... را جدی می‌گرفتیم تا بتوانیم هنر ایرانی را با توجه به غنای فرهنگ اسلامی ترکیب کنیم. طراحان  مد و لباس ما می‌توانستند به عنوان هنرمندان برجسته و تأثیرگذار در سایر کشورها شناخته شوند. ما نتوانستیم برای جامعه ذائقه‌سازی کنیم. در این رابطه بزرگترین آسیب‌ها را فقط متوجه زنان دانستیم و از پوشش مردان غافل شدیم. اگر از همه ظرفیت‌ها در این بخش استفاده شود می‌توانیم دست به ابداعات و ابتکارات خوبی در این عرصه زده و معاصرسازی کنیم به شکلی که طرح‌های ارائه شده در سطح جامعه به شکل  کاربردی مورد استفاده قرار بگیرند.

قبادی عنوان کرد: تعریفی که از فرهنگ در کشور ما وجود دارد یک مولفه پیچیده‌ای نیست. فرهنگ عبارت است از مجموعه از رفتارها و واکنش‌های افراد جامعه بر اساس اعتقادات و باورهای آنان. اگر ما قصد راه‌اندازی جریان فرهنگی در جامعه را داریم بنگاه‌های فرهنگی باید وارد عمل شوند و رفتارهای فرهنگی را در جامعه راه‌اندازی کنند. در واقع بنگاه‌های فرهنگی با رفتارهای فرهنگی متفاوت است.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/




وی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی، ‌اقتصادی و سیاسی جامعه چه تأثیری بر رفتار و باور ما در جامعه دارد تا بر آن اساس یک رفتار منطقی در جامعه داشته باشیم، تأکید کرد: اگر اعتقاد ما بر این باشد که رفتار فرهنگی یک باره رخ می‌دهد اشتباه است و بیراهه رفته‌ایم بلکه این رفتارها بر اساس یک سلسله اتفاقاتی روی می‌دهد که آن را فرآیند می‌خوانیم. لباس هم، جنبه‌های تأثیرگذاری بلندمدت دارد و هم ناپایدار. لباس می‌تواند مفهوم‌های غلط و درست فرهنگی را منتقل کند بنابراین نگاه اقتصادی به آن داشتن بیراهه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مدسازی سنتی در کشور گفت: مدل سنتی مدسازی موجود در کشور پاسخگوی نیاز جامعه نیست ما باید جریان مدسازی ایرانی و اسلامی را به شکل حرفه‌ای و صنعتی و با نگاهی هویتی ارائه دهیم. در این زمینه بهره‌گیری از اساتید و برجستگان این رشته لازم است. اگر خواهان تغییر هستیم باید راهکار و راهبردهای مرتبط را ارائه دهیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ساختمان با کارکنان ثابتی است بنابراین اگر کسی از بیرون طرح و پیشنهاد اجرایی درخور و قابل توجهی داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و برای تصویبش پیگیر آن خواهیم بود. برای مدسازی ایرانی و اسلامی همه ارکان جامعه باید دخالت داشته باشند. طراح و تولیدکننده باید منافع ملی را در نظر داشته باشد نه منافع زودگذر. ما  در مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌مانیم البته در چهارچوب قانونی و طبق مقررات دینی و شرعی جامعه عمل می‌کنیم.

قبادی در ادامه درخصوص مشکلات و مواجهه با ناهنجاری‌‌های پوششی در جامعه بیان کرد: ما در پوشش ایرانی و اسلامی یک معیار اصلی داریم که با هر گونه تخلف و انحراف از این جریان با آن برخورد می‌کنیم. من معتقدم که در برخی از جریانات این روزها هجمه‌هایی در راه است که به نوعی می‌توان آن را دوپینگ تهاجمی بیان کرد و این نیازمند برخورد جدی نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخلف‌گران است.

وی با بیان اینکه من معتقدم این آمارها و اتفاقات تمامی ماهیت جامعه ما نیست، در خصوص تحلیل‌ها و پژوهش‌های فرهنگی مد و لباس عنوان کرد: اگر بخواهیم پوشش جامعه را بررسی کنیم در جامعه ما باورها و اعتقادات مردم مخدوش نشده است و نکات مثبت را باید در کنار نکات منفی بیان کنیم.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 


قبادی پیرامون فاصله بین طراحان هنری و نگاه اقتصادی توزیع‌کنندگان اظهار داشت: در این سال‌ها مسیر سختی را طی کرده‌ایم و توانسته‌ایم در بدو امر فاصله بین طراحان هنری و نگاه اقتصادی تجاری را برداریم و اشتراکاتی بین این دو حوزه ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: در حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی طراحان بسیار خلاقی از دانشجویان طراحی کشورمان تولیدات و ایده‌ها در اختیار ما قرار دادند و در حال حاضر در مجموعه بانک اطلاعاتی خود 23 هزار نفر شغل را در برمی‌گیرد.

قبادی در خصوص اشاعه مد و لباس اقوام در جامعه توضیح داد: لباس اقوام در هر نوع شرایط و برهه تاریخی هویت خود را حفظ و مقاومت کرده است و لباس اقوام لباس مقاومتی ماست و به خوبی هویت خود را تا به امروز با هر نوع مشکلی که در تغییر کاربرد آن به وجود آمده حفظ کرده است.

همچنین در ادامه این نشست با بیان اینکه بحث‌های آماری و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در این خصوص دایر شده است، از چگونگی شیوه اجرایی و تأثیرگذاری آن در جامعه پرسیده شد.

بای در این رابطه بیان کرد:‌ زاویه نگاه من به فرهنگ با توجه به تعریفی که بیان شد خیلی وسیع‌تر است و فرهنگ را به نوعی عمود خیمه این بخش (مد و لباس) می‌دانم. متولیان فرهنگ پیش از آنکه هر اتفاق جدید و یا هر تکنولوژی پیشرفته‌ای که وارد ‌شود باید از قبل فرهنگ آن را بین مردم بومی کند و آن را آموزش بدهند.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 


وی افزود: غلبه مد و لباس بیگانه به سازگارسازی مد کشور خودمان آنقدر بالا است که خانم‌ها و آقایان نوع پوششی که در ذهن خود دارند را پیدا نمی‌کنند و این برای اجتماع ما فاجعه است و این در حالتی است که لباس قاچاق و ... در همه جا و در هر مدل مختلفی به وفور یافت می‌شود و ما باید در این بخش اراده ملی داشته باشیم. از همه مهم‌تر ما با یک خلاء تحقیقاتی مواجه هستیم و این اتفاقی است که بعد از هر جشنواره و یا هر نمایشگاه به صورت سطحی و گذرا رد شده‌ایم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نوع پوشش هنرمندان در جشنواره‌ فیلم‌های سینمایی و الگوبرداری افراد جامعه ا‌ز آنها بیان کرد: امسال برای اولین بار کارگروه مد و لباس به صورت مستمر با جشنواره فیلم‌های سینمایی فجر در ارتباط بوده و پیش از حضور هنرمندان مهمان در این جشنواره طراحان لباس بازیگران و دیگر هنرمندان ایده‌های خود را به ما ارائه داده‌اند و بر همین اساس ما چهره‌های ایرانی پوش و خارجی پوش را می‌شناسیم.

گفتنی است طبق صحبت‌های حمید قبادی اساسنامه و قانون مد و لباس در سال 1385 تصویب شد و از سال 1389 شکل اجرایی به خود گرفته و از سال 90 به صورت جدی و مستمر کار خود را از جشنواره مد و لباس فحر آغاز کرده است که از آن به بعد الگوهای ارائه شده به تولید انبوه رسیده است. از سال 91 تا 94 میانگین 4 هزار طرح وارد چرخه اجتماعی شده است و کمتر از 8 میلیون تیراژ را در بر می‌گیرد.


مد و لباس ایرانی منتظر هیچ کس نمی‌ماند/ لباس اقوام لباس مقاومتی است/ طراح و تولیدکننده لباس باید منافع ملی را در نظر بگیرد/
 


بای ضمن تشکر از تمام زحمات افراد فعال در کارگروه مد و لباس ایرانی گفت: با تمام این اتفاقات و صحبت‌ها باز می‌گویم که ما با این بحث‌ها به سرانجام نخواهیم رسید و یک اراده ملی و حمایت لازمه به نتیجه رسیدن این جریان است.

وی در پایان این نشست خبری خطاب به حمید قبادی بیان کرد: آقای دکتر راه نرفته در این بخش وسیع است و باید جبران مافات شود. با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در جامعه وجود دارد باید تمام نهادها و دستگاه‌ها را به خدمت بگیریم و از ایده‌ها استفاده کنیم.








۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن