تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818887748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال و روز بد توليد در يك سالگي برجام


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حال و روز بد توليد در يك سالگي برجام
آنچه توليد‌كنندگان داخلي را در سه سال اخير آزار داده، بلاتكليفي و بي‌برنامگي براي وعده‌هاي دولتمردان در بهبود وضعيت اقتصادي و رفع ركود است.
نویسنده : بهناز قاسمی 


آنچه توليد‌كنندگان داخلي را در سه سال اخير آزار داده، بلاتكليفي و بي‌برنامگي براي وعده‌هاي دولتمردان در بهبود وضعيت اقتصادي و رفع ركود است. اكنون كه در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم هستيم، توليد‌كنندگان همچنان از اظهارات ضد و نقيض دولت در رفع ركود گله‌مند هستند و معتقدند در دولت تدبير علاوه بر رنج عدم حمايت از توليد، از بابت واردات بي‌رويه هم متضرر شده‌اند.
روز گذشته رئيس‌جمهور در جمع مردم كرمانشاه اعلام كرد: امروز در كشور مشكلي به نام بيكاري داريم، مشكلي به نام ركود داريم... اين درحالي است كه وي در شهريور ۹۳ در مشهد گفت كه ما خوشبختانه از ركود عبور كرده‌ايم.  حسن روحاني و يارانش در سه سال گذشته حل مشكلات اقتصادي را در به نتيجه رسيدن برجام ديده‌اند به همين دليل نسبت به بخش‌هاي داخلي اقتصادي كشور به خصوص بخش توليد غافل شده‌اند در حالي كه مقام معظم رهبري درخصوص اقتصاد مقاومتي دقيقاً تأكيدشان توجه به اقتصاد توليد محور و برون‌زاست كه در حالت ايده آن برون‌نگر هم بود.  حدود سه سال پيش كه كانديداهاي رياست جمهوري براي پيروزي در انتخابات يازدهم با هم رقابت مي‌كردند، بحث حمايت از توليد داخل در ميان آنها بسيار داغ بود اما يكي از كانديداها كه اتفاقاً انتقادات زيادي هم نسبت به بي‌توجهي دولت قبل به توليد مي‌كرد توانست برنده انتخابات شود.

 حسن روحاني كه در مناظره معروف اقتصادي كانديداها از تعطيلي برندهاي معروف ايراني مانند پارس الكتريك گلايه مي‌كرد، توانست با جلب نظرحدود 51 درصد مردم راهي پاستور شود. پيروزي رئيس سابق مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در انتخابات، اين تصور را در ميان فعالان اقتصادي به خصوص توليد‌كنندگان ايجاد كرده بود كه قرار است حداقل براي چهار سال شاهد سال‌هاي خوبي براي توليد باشند زيرا اين مسئول طي سال‌هاي اخير تمامي كارهاي تحقيقاتي مجمع تشخيص مصلحت را درباره مشكلات ديده و به آنها اشراف داشت.

اما با آغاز به كار دولت يازدهم به گواه اكثر فعالان اقتصادي (حتي برخي از اعضاي اتاق بازرگاني كه به حمايت از دولت روحاني معروفند مانند مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني تهران) شاهد بدترين ركود در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب بوديم.  در واقع همه تحقيقات در دسترس دكتر روحاني درباره مشكلات موجود كشور اعم از اقتصادي بيشتر از آنكه به نتيجه‌اي مثبت در كشور منجر شود به دستمايه سخنراني و نقد دولت‌هاي گذشته بدل شد و بس! بي‌آنكه نتيجه و راهكاري عملي را در سال‌هاي تصدي‌گري دنبال كند و برنامه‌اي جدي در حوزه اقتصاد كلان دنبال شود.

در سه سال گذشته در اكثر اوقات وضعيت رشد بخش صنعت و توليد كشور منفي بوده و برخلاف شعارهاي رئيس‌جمهور در ايام انتخابات شاهد تعطيلي كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي بوديم. دومينوي تعطيلي كارخانه‌ها حتي به برندهاي معروف هم رحم نكرد و شركت‌هاي صاحبنامي مانند ارج، پارس الكتريك، شهاب و آزمايش و... تعطيل شدند. به دنبال اين تعطيلي‌ها و ركود گسترده‌اي كه بر اقتصاد كشور حاكم شد، بسياري از كارگران هم بيكار شدند.  با اين وجود بايد گفت تنها چيزي كه در برنامه‌هاي اقتصادي دولت تدبير و اميد ديده نمي‌شود، برنامه‌ريزي براي توليد است. دولت حسن روحاني به رغم وعده‌هاي خود در سه سال گذشته حتي يك ريال هم يارانه براي بخش توليد اختصاص نداده است و تنها به بخش‌هايي از توليد مانند خودروسازي توجه ويژه‌اي كرده است و كار را به جايي رسانده كه به اذعان معاون برنامه‌ريزي‌اش حدود 18 هزار واحد توليد محتاج دريافت تسهيلات شده‌اند و به روايت برخي از اخبار بيش از 10 هزار واحد بحراني توليدي داريم.  حسن روحاني و يارانش در سه سال گذشته حل مشكلات اقتصادي را در به نتيجه رسيدن برجام ديده‌اند به همين دليل نسبت به بخش‌هاي داخلي اقتصادي كشور به خصوص بخش توليد غافل شده‌اند اما برجام در حالي يك ساله شده است كه به هيچ وجه پيش‌بيني‌هاي مورد انتظار دولتمردان را برآورده نكرده است. وقتي پاي صحبت توليد‌كنندگان مي‌نشينيم آنها معتقدند تنها ثمره برجام براي اقتصاد كشور واردات كالاهاي لوكس مصرفي بوده كه نمونه مشابه آنها در داخل توليد مي‌شود.

توليد‌كنندگان داخلي معتقدند در دولت حسن روحاني توليد‌كنندگان علاوه بر رنج عدم حمايت دولت از توليد، از بابت واردات بي‌رويه هم متضرر شده‌اند. طبق آمار در سال گذشته واردات كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي كه به عنوان مواد اوليه توليد به شمار مي‌روند در كمترين ميزان خود در دو دهه گذشته قرار گرفته‌اند.  بهمن باقري رئيس اتحاديه توليدكنندگان سويا به عملكرد اقتصادي دولت نمره صفر مي‌دهد و معتقد است دولت در سه سال اخير اصلاً حمايتي از اين صنعت نكرده است. همچنين رئيس اتحاديه فخاران نيز نمره صفر را به دولتمردان مي‌دهد و از عدم حمايت دولت در سه سال گذشته از فعالان اين صنف گلايه مي‌كند و مي‌گويد، دو سال است كه تعطيليم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن