تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798689801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعرانی که فقط به اینستاگرام تعلق دارند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شاعرانی که فقط به اینستاگرام تعلق دارند
گاهی در اینستاگرام به صفحاتی برمی‌خوریم که عنوان شاعر بر تارک آنها می‌درخشد.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام جستجو می کنیم با صفحاتی مواجه می شویم که عنوان شاعر بر تارک آن می درخشد اما آیا بالواقع این افراد شاعر هستند و راهی برای شناختن شاعرانی که نام انها را نمی دانیم در صفحات مجازی وجود دارد؟ وقتی با تعمق بیشتر به صفحات شعر در اینستاگرام نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که تعدادی از این صفحات بیشتر به دوستداران شاعری تعلق دارد تا آنکه شاعر باشند این مسئله را می توان از شعر آنها دریافت که شعر نیست.


شاید این سوال هم اکنون در ذهنتان نقش بسته باشد: از کجا بفهمیم شعر نیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت، شاعران حرفه ای سرزمینمان که در این راه سال های سال کارکرده اند و سروده اند شعرهای باکیفیتی دارند. بدین معنا که حداقل های شعری در شعر آنها وجود دارد در کنار این حداقل ها ویژگی های سبکی هر شاعر وجود دارد که می توان شعر گروس عبدالملکیان را از شعر شمس لنگرودی یا شعر فاضل نظری را از شعر محمدعلی بهمنی تشخیص داد. اما این حداقل های شعری در قالب کلاسیک و نو متفاوت است. حداقل های شعری در قالب کلاسیکی چون غزل را می توان در رعایت وزن و قافیه، ارتباط معنایی بین ابیات و مصراع ها و شاعرانگی دانست این مسئله در قالب نویی  چون سپید به صورت رعایت موسیقی درونی شعر در کنار ویژگی شاعرانگی خود را نشان می دهد. شاعرانگی همان تفکر، منظره یا ضربه ای است که در شعر یک شاعر متفاوت با دیگری وجود دارد. به عنوان مثال ویژگی شعر فاضل نظری را در غزل می توان معنا گرایی دانست این مسئله را در شعر محمد علی بهمنی می توان در روانی بیان این شاعر مشاهده کرد. 


اما شاعران اینستاگرامی یا همان علاقه مندان به شاعری در کدام قالب شعری بیشتر طبع آزمایی می کنند؟ این مسئله در قالب سپید بیش از غزل دیده می شود. به دلیل آنکه سرودن شعر سپید را راحت تر از غزل می دانند، همچنین ویژگی اصلی قالب غزل که رعایت وزن است سبب می شوداین افراد کمتر به سراغ قالب غزل بروند چون در گام نخست شاعر نبودنشان لو می رود.


 شاعران اینستاگرامی تنها در حد همان صفحه شخصی خودشان باقی می مانند چون در این محیط شناخته شده اند و مخاطبان این صفحات اغلب مخاطبان جدی شعر نیستند. به دلیل آنکه مخاطبان جدی شعر در صفحات شاعران جدی به دنبال این نوع ادبی  هستند. از طرف دیگر این افراد به دلیل ضعفی که  در تالیف شعر خود دارند، هیچگاه عنوان شاعر را از سوی افراد حرفه ای در این زمینه کسب نمی کنند.


شاعران اینستاگرامی به طور طبیعی هنگامی که با  تعداد لایک های زیاد خود مواجه شوند به دنبال انتشار اثر خواهند بود. اما آنچه در واقعیت با آن مواجه می شوند با دنیای مجازی و شیشه ای آنها فرق دارد. در دنیای واقعی اثر این افراد توسط انتشاراتی های تخصصی شعر چاپ نمی شود و در صورتی که اثر خود را توسط یک انتشاراتی دسته چندم منتشر کنند با مسئله مخاطب روبرو می شوند. 


مخاطبان شاعران اینستاگرامی ترجیح می دهند در همان فضای مجازی اثر آنها را دنبال کنند و برای خرید مجموعه شعر  آنها اقدام نمی کنند. برخی از مخاطبان صفحات اینستاگرام تنها به لایک کردن عکس ها و تصاویر علاقه دارند و کمتر به متن فرد توجه می کنند. بنابراین آنچه در صفحات این افراد بیشتر لایک می شود عکس متن آنها است، نه شعری که در پایین عکس نوشته اند. این دسته از شاعران تنها یک شاعر اینستاگرامی یا همان اینستاگرامر معروف باقی می مانند و به هیچ عنوان به عنوان شاعر مطرح نمی شوند. این افراد برای روبرو نشدن با این واقعیت تلخ باید تنها عنوان شاعر را از صفحه خود پاک کنند چون تنها وتنها یک اینستاگرامر هستند نه شاعر!









۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن