تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803230550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کوارتز: رشد اقتصاد ایران، یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: وب‌سایت کوارتز در مطلبی به تاثیرات توافق هسته‌ای در اقتصاد ایران پرداخت.

به گزارش تراز ، وب‌سایت "کوارتز" در مطلبی نوشت: از هنگامی که ایران توافق هسته‌ای تاریخی این کشور در سال گذشته به امضا رسید، اقتصاد ایران به آهستگی ولی در سطح قابل توجهی بهبود یافته است. مهمترین تغییرات ایجاد شده در اقتصاد ایران، افزایش تولیدات نفتی این کشور – که نزدیک به 2 برابر افزایش یافته است – و ده‌ها توافق‌نامه تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و شرکت‌های خارجی بوده اند. در ماه ژوئن (30 روز منتهی به 10 تیر) ایران قراردادی به ارزش 17.6 میلیارد دلار با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافربری به امضا رساند.

نویسنده این مطلب ادعا کرد: اما یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، برخی از شرکت‌های بین‌المللی هنوز تمایلی برای تعامل با ایران ندارند. فساد اداری، نبودن شفافیت در معاملات و دیگر مسائل، سرمایه‌گذاری را برای این شرکت‌ها بسیار دشوار کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هنوز ایرانی‌ها تاثیر این توافق را در زندگی خود احساس نکرده اند. در سال 2016 نرخ بیکاری در ایران اندکی افزایش یافت. در نظرسنجی‌هایی که پس از حصول توافق هسته‌ای از مردم ایران انجام شد، سال گذشته 54 درصد معتقد بودند وضع اقتصاد ایران رو به بهبود است. این در حالی است که در سال 2016، 46 درصد ایرانیان این عقیده را داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: در سال آینده میلادی، حسن روحانی – رئیس جمهور ایران – ممکن است فشار بیشتری را برای اثبات مفید بودن توافق هسته‌ای برای اقتصاد ایران تجربه کند. در کل، چشم‌انداز اقتصادی ایران پس از حصول توافق هسته‌ای مثبت است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران تا پایان سال 2016، بین 4 تا 5.5 درصد رشد را تجربه می کند. این نهاد پیش از حصول توافق هسته‌ای این رقم را 1.3 درصد اعلام کرده بود.

لغو تحریم‌ها به ایران اجازه داد تولیدات نفتی خود را افزایش دهد. همچنین این مسئله دسترسی ایران به میلیاردها دلار از سرمایه‌های خود در کشورهای خارجی را آزاد کرد و برای این کشور تجارت ساده‌تر و تعاملات مالی راحتتری را به ارمغان آورد.

پس از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، این کشور تولیدات نفت و گاز خود را به سرعت افزایش داد. تولیدات نفتی ایران از 2.9 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 11 بهمن 94) به 3.8 میلیون بشکه در روز در ماه مِه (31 روز منتهی به 11 خرداد 1395) رسیده است. بیژن زنگنه – وزیر نفت ایران – پیش‌بینی کرد تا ماه مارس سال 2017 میلادی (31 روز منتهی به 11 فروردین 1396) سطح تولیدات نفتی ایران به 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

رهایی از تحریم‌ها برای ایران موجب شده است این کشور میلیون‌ها بشکه بیشتر در روز به فروش برساند. در ماه فوریه (29 روز منتهی به 10 اسفند) ایران اولین محموله نفتی خود را پس از لغو تحریم‌ها به اروپا ارسال کرد. صادرات نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه مارس سال جاری میلادی بیش از 50 درصد نسبت به همین تاریخ در سال گذشته میلادی افزایش پیدا کرده است.

تولیدات گاز طبیعی ایران نیز افزایش یافته است. حمیدرضا عراقی -- معاون وزیر نفت ایران – روز 25 ماه مِه (5 خرداد) اعلام کرد پس از اتمام پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی، تولیدات گاز طبیعی ایران 23 میلیارد متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. شرکت‌های اروپایی تخمین زدند ایران – که پس از روسیه بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد – می‌تواند تا سال 2030، بیش از 35 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال را برای اروپا تامین کند.

این در حالی است که پایین بودن بهای نفت، درآمد حاصل از این معاملات را تحت‌الشعاع قرار داده است. در ماه ژانویه، برای نخستین بار پس از 12 سال، بهای نفت خام به زیر 30 دلار در هر بشکه رسید. پس از آن، بهای نفت اندکی بهبود یافت و در ماه ژوئن، به 46 دلار به ازای هر بشکه رسید.

بهای پایین نفت، ایران را مجبور کرده است به اقتصادش تنوع بیشتری ببخشد. اکنون تنها نزدیک به 25 درصد بودجه دولتی ایران به نفت وابسته است. این در حالی است که در سال های گذشته این رقم نزدیک به 60 درصد گزارش شده است. ایران امیدوار است شرکت‌های نفتی خارجی را با پیشنهاد دادن قراردادهایی با شرایط مطلوب به خود جلب کند. ایران برای افزایش تولیداتش به سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیاز دارد.

ایران همچنین پس از لغو تحریم‌ها، میزبان هیات‌های تجاری خارجی بوده است. از ماه مارس 2015 تا دسامبر این سال، بیش از 140 هیات اقتصادی از 48 کشور جهان به ایران سفر کرده اند. دولت‌ها و شرکت‌های خارجی سریعا توافقات خود را با ایران نهایی کردند. در ماه ژانویه، ایران یک توافق را با شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس به امضا رساند که به موجب آن، ایران از این شرکت بیش از 100 هواپیمای مسافربری خریداری خواهد کرد.

این در حالی است که توافق هسته‌ای ایران، تاثیر چندانی در روابط این کشور با آمریکا نداشته است. شرکت‌های آمریکایی هنوز هم برای تجارت با ایران با مشکل روبرو هستند. کنگره نیز لایحه ای تصویب کرد که فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را ممنوع خواهد کرد.

در انتهای این مطلب آمده است:  علی‌رغم فرصت‌های اقتصادی در ایران، شرکت‌های خارجی هنوز با خطراتی مواجه هستند که ممکن است پس از حصول توافق هسته‌ای نیز ادامه دار باشند. ایران از نظر اقتصادی از میان 189 کشور، در رتبه 118 قرار دارد.
توافق هسته‌ای، به افزایش تولید ناخالص داخلی ایران، افزایش تولیدات نفتی و گازی این کشور، و توسعه تجارت برای این کشور کمک کرده است.


منبع: باشگاه خبرنگاران







زمانبندی انتشار: 23 تير 1395 - 20:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن