تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850409793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه به نقاط جغرافیایی کشور در فیلم "ممیرو"


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
توجه به نقاط جغرافیایی کشور در فیلم "ممیرو"
توجه به نقاط جغرافیایی کشور در فیلم "ممیرو" آنچه می تواند سینمای ایران را از شکل محفلی امروز به سینمایی ملی و همه گیر تبدیل سازد، توجه به توزیع عادلانه نگاه ها در همه مناطق کشور است.


به گزارش فرهنگ نیوز ، اکران فیلم «ممیرو» ساخته سید هادی محقق از آثار جشنواره سی و چهارم فیلم فجر بهانه ای است برای پرداخت به این موضوع که سینمای ایران با توجه به گستردگی جغرافیایی و تنوع قوم ها و زبان ها و گویش ها و فلسفه فرهنگی مختلف نیاز به وجود ساختاری عادلانه برای توزیع نگاه های فکری فیلمسازان همه نقاط کشور دارد.
 
از این رو مساله ای که می توان به عنوان کمبودی بزرگ در سینمای ایران طی سال هایی متمادی مورد نقد قرار داد همین نبود بستری مناسب برای توزیع عادلانه فرصت ها و موقعیت ها برای فیلمسازان جوان همه نقاط کشور و ایجاد موقعیت هایی عادلانه می باشد. از این رو ساخت و عرضه فیلم «ممیرو» ساخته هادی محقق، جوان بی ادعای دهدشتی در این منطقه محروم و استفاده از جغرافیا و گویش این منطقه کشور می تواند بهانه ای باشد برای دیگر سینماگران کشور و متولیان امر تا براساس آشنایی با محیط و جغرافیای خود به فیلمسازی بپردازندبدین منظور آن چه می تواند سینمای ایران را از شکل محفلی امروز به سینمایی ملی و همه گیر تبدیل سازد، توجه به توزیع عادلانه نگاه ها در همه مناطق کشور است.
 
فیلم تجربی «ممیرو» داستانی است از رنج های پیرمردی با نام ایاز که خود را در میان عذابی بسیار از قصوری بزرگ می یابد و از این رو در پی رسیدن به نگاهی صیقل یافته برای رسیدن از پهنای مرگ است. این فیلم دومین اثر هادی محقق پس از «او خوب سنگ می زند» بوده که توانسته در جشنواره‌های مختلف جهانی به نمایش درآید و موفق به کسب جایزه شود. با این وجود فیلم «ممیرو» نمی تواند به درستی دردهای درونی کاراکترش را برای مخاطب روشن سازد و در روایت پردازی دچار مشکل می شود. البته همان طور که اشاره شد تلاش فیلمساز برای برپایی لوکیشن خود در روستای دژکوه شهر سوق از منطقه کهگیلویه و بویراحمد ستودنی است.
 
«ممیرو» نامی است که در زبان محلی اشاره به نامیرایی دارد و نمایش دردهای پیرمرد و جهان مرگ گونه اش برای هر مخاطبی آسان نیست، البته مرگی نه بر دامان تفکری نهیلیستی بلکه انتخابی از بابت سرکشی روحی که خود را مقصر در مرگ افرادی بی ‌گناه می ‌داند؛ پسر، عروس، همسر و بستگانی که سرنشین مینی ‌بوس پیرمرد بودند و همگی در سهل ‌انگاری رخ داده از سوی وی به قعر دره نابودی کشیده شدند.
 
در این میان زمان بسیاری از فیلم «ممیرو» صرف نمایش دردهای ایاز بدون پیش ‌زمینه لازم از چرایی درد برای تماشاگر می ‌شود و با وجود تصاویری همراستا، چهره ‌پردازی خلاقانه، صحنه ‌آرایی متناسب با روایت، اجرای کارگردانی موثر و بازی قابل ستایش یدالله شادمانی، بازیگر کرمانی که پیش از این با فیلم «خسته نباشید» توانایی خود را نشان داده بود، دردهای نهفته در پیرمردی که رنج زیستن و تاول مردن دارد، به دلیل عدم اشاره ملموس فیلمساز درباره چرایی تقاص کاراکتر به همذات ‌پنداری نزد مخاطب نمی ‌رسد.
 
اگر چه مینیمالیستی بودن داستان و روایت مدرن «ممیرو» امکان مقایسه آن را از آثار قصه ‌گوی کلاسیک دور کرده و انتخاب فیلمساز مبنی بر داستان‌ سرایی بصری نیاز به تمرکز و درک مخاطب از پدیدارشناسی و زیبایی‌شناسی هنر دارد اما مساله پرداخت شخصیت در هر گونه و برای هر نوع ساختار روایی، امری لازم و ضروری است و این مساله‌ ای مفقود مانده در دومین ساخته سیدهادی محقق است.  در واقع نویسنده دور از کاشتی مناسب مبنی بر چرایی درد رخ داده برای شخصیت به بخش دوم چگونگی نمایش درد می ‌پردازد و از این نظر نمی توان جهان مانوس یافته ای برای بیننده از طریق عدم وجود همذات پنداری لازم پیدا کرد. با این وجود ساخت فیلم «ممیرو» و ساخته هایی از این دست به دلیل توجه به فضای فرهنگی نقاط مختلف کشور قابل توجه و ارزش خواهد بود و امید می رود که چنین رویه ای توسط سازندگان دیگر در نقاط مختلف کشور ادامه یابد.


منبع: سراج24


95/4/21 - 11:40 - 2016-7-11 11:40:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن