تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804441434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پای محیط زیست به آموزش و پرورش باز شد/آینده‌ای سبز در پرتو آموزش‌های عملی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پای محیط زیست به آموزش و پرورش باز شد/آینده‌ای سبز در پرتو آموزش‌های عملی
اهمیت مسائل زیست محیطی به تدریج جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و در این راستا آموزش و پرورش نیز برنامه‌هایی را برای دانش آموزان تدارک دیده است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدت هاست زندگی ماشینی و عصر دیجیتال توجه انسان را از طبیعت دور کرده و این مساله به حدی شدت یافته که گاه تخریب طبیعت ابزاری برای رسیدن به امکانات ماشینی امروز شده است که مثال هایی از این فرآیند را می توان در تولید بی رویه کاغذ،‌ استفاده از CFC ها،‌ تولید بی رویه زباله بدون توجه به بحث مدیریت پسماند و مواردی دیگر از این نظیر نام برد.


به تدریج این غفلت تا آنجا پیش رفته که اکنون در سراسر دنیا چاره اندیشی برای حفظ محیط زیست در همه فعالیت‌ها سایه گسترده تا کلیدی بر قفل های این معضل جهانی باشد؛ در این مسیر آموزش و تامین زیرساخت های لازم بسیار ضروری است و مدارس را می توان مهد آن به شمار آورد؛ در این راستا اقداماتی هم در حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شده است. 


سقفی غبار آلود بر سر جامعه گسترده شده
چندی است در فصل زمستان زنگ تعطیلی مدارس در روزهای بسیاری از سال تحصیلی به گوش می رسد که شاید در نگاه نخست این خبر برای دانش آموزان خوشایند باشد اما اگر کمی عمیق شویم فارغ از لطمه به روند تحصیلی، سلامتی افراد نیز در خطر است که اگر از ابتدا آموزه های صحیحی برای افراد جامعه تبیین می‌شد کمتر دچار عواقب ماشینی شدن و تبعات حاصل از آن می شدیم.


 طی روزهای گذشته و با توجه به روند تعطیلی بسیار مدارس در سال گذشته خبرهای ضد ونقیضی از برنامه برای آلودگی هوا مطرح شد که در این راستا، احمد عابدینی معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورتی که قرار بر این بود با تغییر شاخص‌های آلودگی هوا تعطیلی مدارس تعیین شود بایستی این مسئله به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شده و پس از تصویب در دستور کار قرار گیرد که هنوز هیچ خبر و برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است.


محمد بازگیر رییس سازمان محیط زیست شهر تهران نیز در خصوص تصمیم مبنی بر تعطیل شدن یا نشدن مدارس گفت: برای این امر نیاز به تشکیل کارگروه است که دبیر آن از مسئولان محیط زیست و سایر اعضا از مسئولان آموزش و پرورش هستند بنابراین در صورتی تصمیم قطعی اعلام می‌شود که تمامی اعضای کارگروه با توجه به جوانب مسئله موافقت خود را اعلام کرده باشند.


وی اظهار کرد: خبر تعطیلی مدارس وقتی قطعی می‌شود که کارگروه در زمان این رویداد بنابر حساسیت‌ها و شرایط، تصمیم قطعی را اتخاذ کند بنابراین صرفا عدد شاخص آلودگی هوا ملاک تعطیلی نیست و باید تمام مسائل مربوط به آلودگی نظیر جمعیت شرایط آب و هوایی و دیگر مسائل این چنینی مورد توجه قرار گیرد. 


طبیعتی گمشده در هیاهوی ماشینی شدن
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با همکاری محیط زیست اقداماتی مثبتی در زمینه توجه به مسایل زیست محیطی انجام می شود ، گفت: در حال پیگیری و مذاکره برای ارایه دستور العملی کلی به مدارس سراسر کشور هستیم تا متناسب با بودجه و امکانات حاضر مسایل زیست محیطی رعایت شود که البته پیش از این هم اقدامات مثبت آموزش و پرورش در زمینه محیط زیست منجر به کسب رتبه اول در میان نهاد های کشور از سوی سازمان محیط زیست شد.


سال گذشته آموزش و پرورش با همکاری محیط زیست اقدام به راه‌اندازی مدارس جامع محیط زیستی (جم) کرده‌اند و در طی جلسه‌ای که در روز چهارشنبه، بیست و چهارم تیرماه سال 94 برگزار شد و طی آن وزیر آموزش و پرورش و تمامی معاونین آموزشی وزارتخانه در ملاقاتی با معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست، بر پیگیری بیشتر این موضوع تاکید داشتند.


گفتنی است، طرح اولیه این مدارس از اسفندماه سال 92 آغاز شده که هنوز هم خبری از توسعه مدارس جم به گوش نمی رسد.


موج سبز در مدارس برای سال تحصیلی آینده
کامیاب صدری رییس اداره سلامت و تندرستی شهر تهران در خصوص وضعیت مدارس سبز در تهران گفت: برای سال تحصیلی آینده 38 الی 42 مدرسه سبز در تهران  ایجاد می شود که هدف ایجاد چنین مدارس داوطلبانه‌ای رعایت هر چه بیشتر محیط زست است.


وی با اشاره به اینکه مدیران باید در مدارس حضور فعال داشته باشند، بیان کرد: مدارس سبز، طرحی دراز مدت است و باید در کلاس ها و فعالیت ها ممیزی صورت گیرد و با ایجاد چنین مدارسی سعی داریم توجه دانش آموزان را به فرهنگ زیست محیطی،‌ استفاده از غذاهای گیاهی و کاشت نهال جلب کنیم.


رییس اداره سلامت و تندرستی شهر تهران همچنین درباره تفاوت مدارس سبز و مدارس جم بیان کرد:‌ مدارس سبز،‌ برنامه ای است که اکنون در حال اجراست اما برای ایجاد مدارس جم،‌ اختلاف نظرهایی میان آموزش و پرورش و محیط زیست وجود دارد.


آموزش دانش آموزان در مسیری سبز
نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال گذشته برای تبیین اهداف بومی آموزش و پرورش و رسیدن به حیات طیبه ارایه شد که در این مسیر اهداف گوناگونی در قالب ساحت شش گانه تحقق می یابد و شامل تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری است.


علاوه بر این ساحت های شش گانه در برنامه درسی ملی در مقطع متوسطه گنجانده شده که با رسیدن پایه یازدهم به مدارس کشور درسی با رویکرد محیط زیست تدریس می شود.


در این راستا محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه گفت:  درس «انسان و محیط زیست» به دلیل اهمیت موضوعات زیست محیطی یکی از پنج عنوان منتخب برای پایه یازدهم انتخاب شده که در نهصد و بیست و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش نیز به تصویب رسید.


آموزش عالی هم به میدان خلوت محیط زیست رسید
میدان سوت و کور توجه به محیط زیست در حوزه آموزش عالی هم از سال گذشته شاهد جنب و جنبشی سبز در دانشگاه فرهنگیان بود که بنابر این طرح تابستان سال گذشته در دانشگاه فرهنگیان نشست‌ها و مذاکراتی با معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و اعلام علاقه مندی برای حرکت به سوی دانشگاه سبز انجام شد.


ساکی معاون دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه با داشتن 100 پردیس دانشگاهی در سراسر کشور و حضور پیوسته دانشجو معلمان در دانشگاه، مکان مناسبی برای ایجاد و انتشار تفکر حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار است لذا کاندید شدن این دانشگاه در صورتی که طبق برنامه ریزی صحیحی حرکت کند، بی شک تاثیر بسزایی در آموزش محیط زیست دارد.


 با توجه به اقداماتی مثبتی که با رویکرد مسایل زیستی در آموزش و پرورش ایجاد شده است نوید روزهایی روشن می دهد البته این مساله به شرطی محقق می شود که چنین  طرح هایی در مراحل اجرایی قرار گیرد.





۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن