واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ملانوروزی در گفتوگو با فارس:نمایش ۶۰ اثر گنجینه موزههنرهایمعاصر در برلین و روم/ در ایران رسانهای نشد چون هنوز قرارداد امضا نکردیم
مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: ۶۰ اثر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از آذر سال۹۵ به مدت ۳ ماه در موزه برلین به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش خبرنگار موسیقی و تجسمی خبرگزاری فارس، مجموعهای از آثار هنری مدرن موزه هنرهای معاصر تهران پس از چهار دهه در پایتخت آلمان به نمایش گذاشته میشود که در این نمایشگاه نقاشیهایی از ونگوگ، پیکاسو، پولاک و وارهول برای نمایش انتخاب شده است. این خبر درحالی در خبرگزاریهای آلمانی و رسانههای دیگر منتشر شده است که در ایران، سایت وزارت ارشاد خبری در اینباره منعکس نکرده است، به نظر میسد این آثار که در دوران پیش از انقلاب توسط همسر شاه خریداری شده بود و تاکنون نیز در ایران به صورت محدود به روئیت علاقمندان هنری رسیده در راستای چراغ سبزهای پس از برجامی به آلمان خواهند رفت. بر همین اساس گفتوگویی با «مجید ملانوروزی» مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، ترتیب داده شد که در ادامه میآید. * فارس: توضیح مختصری درباره ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان میدهید. در این قرارداد مطرح شده که 30 اثر از گنجینه هنرمندان غربی و 30 اثر از گنجینه هنرمندان ایرانی به برلین و سپس روم برای نمایش در موزهها ارسال شود. البته در دولت قبل، قراردادی با اتریش بسته شد که این آثار به اتریش برود اما به دلیل تحریمها و مسائل بیمه، امکان برپایی این نمایشگاه نبود. اکنون بعد از رفع مشکل بیمهها در عرصه بینالمللی این کارها انجام میشود. * فارس: کارهایی که قرار است ارسال شود، آیا در دوره پهلوی خریداری شده است؟ کارهای گنجینه هنرمندان غربی برای دوران پهلوی است و کارهای ایرانی بعد از انقلاب خریداری شده است. * فارس: انتخاب این آثار به چه نحوی است؟ کارهای غربی توسط برگزارکنندگان انتخاب شده و کارهای ایرانی را هم ما انتخاب میکنیم. سعی داریم از 4 دوره معاصر 30 اثر از گنجینه را انتخاب کنیم. همچنین دنبال این هستیم که آثار ایران در کنار کارهای خارجی به چشم بیاید؛ کسانی که میخواهند کارهای خارجی را ببینند، کارهای ایران را هم ببینند. * فارس: آیا هنر ایران آن قدر غنی نیست که برای دیده شدن احتیاجی به هنر خارجی نداشته باشد؟ نه اصلا، قوی بودن ربطی به این موضوع ندارد. کارهای غربی مشهورتر هستند. آنها آشنا به هنر ایرانی نیستند. وقتی برای پیکاسو نمایشگاه میگذاریم 500 هزار نفر میآیند تا آن کار را ببینند اما برای هنرمند ایرانی موزهها را به ما نمیدهند و مجبوریم در گالریها به نمایش بگذاریم. ما از این فرصت استفاده میکنیم که در کنار 30 اثر غربی،30 اثر ایرانی به دنیا معرفی کنیم و به نمایش بگذاریم. این نمایشگاه هم به جهت درآمد برای موزه و هم معرفی آثار هنرمندان ایرانی در کنار هنرمندان خارجی برگزار میشود؛ گرچه برای بیمه و ارسال آثار هزینه زیادی صرف شده است اما فرصت خوبی به شمار میرود. از طرفی هم خیلیها گفتند این کارها را عوض کردند و فروختند؛ میخواهیم همه این آثار را ببینند. همچنین وقتی تابلویی در نمایشگاهها و موزههای متعدد به نمایش گذاشته میشود، ارزش مادی آن بیشتر میشود. اگر بخواهیم نمایشگاهی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به موزههای مهم دنیا ببریم، هیچ وقت به ما وقت نمیدهند، حاضر نیستند و پول زیادی میگیرند اما وقتی 30 اثر از گنجینه هنرهای غربی را میبریم، استقبال میکنند. برای ما هم فرصت است. * علت رسانهای نشدن قرارداد در رسانههای ایرانی چه بود؟ چون در هفته گذشته منابع خارجی به بستن قرارداد اشاره کردند اما هیچ خبری از وزارت ارشاد منتشر نشد؟ چرا آنها زودتر رسانهای کردند؟ تفاهمنامه کلی در مهر ماه 1394 داشتیم که آن رسانهای شد؛ قرارداد را هفته گذشته بستیم و آثار، بیمه و حمل و نقل قطعی شد؛ آنها قرارداد را امضا کردند و این خبر رسانهای شد. ما هم باید برویم آن طرف و قرارداد را امضا کنیم چون هنوز امضا نکردیم، این کار رسانهای نشده است. ضمن اینکه برای ما مهم است که بیشتر تبلیغات در طرف آلمانی باشد؛ چون نمایشگاه در آنجاست و هر چه رسانهای شود، فرصت خوبی است. * فارس: نمایش این آثار تا چه زمانی است؟ این نمایشگاه از آذر سال 95 (اواخر سال 2016) به مدت سه ماه در برلین به نمایش گذاشته میشود و بعد از آن هم این آثار به روم منتقل شده و سه ماه هم در روم است. انتهای پیام/
95/02/27 :: 00:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]