محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827647773
نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن»/3 گله رئیس فرهنگستان علوم از جامعهشناسان ایرانی/ فیلسوف داعیه اصلاح جهان را ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن»/3گله رئیس فرهنگستان علوم از جامعهشناسان ایرانی/ فیلسوف داعیه اصلاح جهان را ندارد
رئیس فرهنگستان علوم ایران گفت: علم دارای قدرت است،علمی که قدرت نداشته باشد مطلوبیت ندارد. فیلسوفان داعیه نداشتند که جهان را اصلاح میکنند، آنها کار خود را انجام دادند، به همین دلیل هم کار بزرگی انجام دادند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بخش دوم نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» ظهر امروز (26 اردیبهشت) با حضور رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران، عبدالحسین خیراندیش استاد تاریخ دانشگاه شیراز، امیرعلی نجومیان استاد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی و محمدامین قانعیراد رئیس انجمن جامعهشناسی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. داوری اردکانی در این نشست طی سخنانی عنوان کرد: سالهای 50 و 60، سالهای بینظیری بود، موسسه مطالعات تحقیقات اجتماعی شبانه کار میکرد و همه روشنفکران از قبایل مختلف آنجا مشغول بودند، حتی اگر جای نشستن هم نبود به سبک مشائیان در راهروها و کوچههای باغ گلستان با هم بحث میکردند. در این مکان از اعدامی و انقلابی تا چریک و جبهه ملی در سازمان عجین بودند. وی در ادامه در بحث از پیشینه رابطه علوم انسانی و فلسفه در کشور یاد کرد و تصریح داشت: این دو در کشورمان گرچه باهم بیگانه نبودند، اما رفاقت و نسبتی هم نداشتند. آن زمان رشتههای مستقلی به نام علوم اجتماعی در کشور وجود نداشت غلامحسین صدیقی به ما هم فلسفه یونان و هم جامعهشناسی درس میداد، و دکتر مهدوی اولین کتاب جامعهشناسی را در ایران نوشت. رشته ما هم فلسفه و هم علوم تربیتی بود. داوری اردکانی با بیان اینکه فلاسفه در تأسیس علوم اجتماعی دخیل بودند، عنوان کرد: حتی نام جعلی را که اگوست کنت از لفظ یونانی و لاتینی علوم اجتماعی اخذ کرد و به هم چسباند، دکتر صدیقی جامعهشناسی نامید. این لفظ طوری در جامعه جا افتاد که انگار از ازل ترجمه لفظ سوسیالوژی بوده است. علوم اجتماعی در انگلستان، فرانسه و آلمان در شرایطی خیلی خاص قوام یافت تا به رفع تعارضات و حل مسائل بپردازد. وی با بیان اینکه علوم اجتماعی همهجا و همیشه نمیتوانست حضور داشته باشد، توضیح داد: ما در قرون وسطی نمیتوانستیم علوم اجتماعی داشته باشیم چون عالم قرون وسطی، عالم دیگری بود. هر عالمی فعلها، قولها و زبان خاص خود را دارد. علوم اجتماعی در قرن هجدهم بهوجود آمد، آن زمان فلسفه و سیاست با هم پیوند داشتند. انسان به عنوان موجودی سیاسی را به معنای خاص آن دوران باید تلفی کرد. تأکید افلاطون و ارسطو نیز در همین زمینه است. این سیاست با سیاست زمان ما متفاوت است. رئیس فرهنگستان علوم ایران اظهار داشت: اگر بخواهم به تحولات دو عالم بپردازم، مثنوی 70 من کاغذ است، تنها به یک مورد اشاره میکنم و آن اینکه قبل از دوران تجدد و دوران پیش از مدرن علم، علم واقع بود. انسان چیزی جز جزئی از عالم نبود، بنابراین این انسان برای ارتقا با مراتب جهان یگانه شده و به جایی میرسید که به جز خدا چیزی نبیند. این دیگر انسان منظور ما نبود،بنابراین انسان از حیثی که انسان است، در دوره جدید پدید میآید. انسانشناسی هم بهمعنای آنتروپولوژی در دوران جدید و با کانت به وجود آمد. وی با تأکید بر اینکه عالم غرب جدید، عالم مهار طبیعت، جهان تصرف و انسان تصرفکننده تصرفشده بود، یادآور شد: این عالم اصولی دارد و اصولش با عالم پیش متفاوت است. بنابراین هر آدمی در هر عالمی اصول زمان خود را مطلق میانگارد، علوم انسانی به عالم تجدد تعلق دارد، همه علوم همینطور است، پس اصول این عالم مختص عالم جدید است. داوری اردکانی در پاسخ به این پرسش خود که آیا معتقد به نظریه تکامل هست یا خیر، گفت: پاسخ این پرسش مهم نیست؛ چراکه اصل جهان فعلی است که همه ما به آن معتقد و وفاداریم، حتی اگر من بگویم معتقد به این تطور نهچنانکه داروین گفته به تاریخ طبیعی و آنچه هگل و مارکس به تاریخ انسانی گفتهاند، بلکه به تکنولوژی مربوط است، بنابراین این تطور به تکنولوژی و علم جدید تعلق دارد. علوم انسانی پیشرفت کرده است، اما هنر و فرهنگ هم پیشرفت کرده است. وی با بیان اینکه تکامل، آزادی و تملک و تصرف و قدرت اصل جهان جدید است، اظهار داشت: علوم، سیاستها، سازمانها و نظامها هم نسبتی با این اصول دارند. اگر بخواهیم همه چیز دگرگون شود، باید این اصول را دگرگون کنیم. علم چیزی نیست که شخصی بخواهد بنا به مصلحت آن را بسازد، این طور نیست که ما با علم هر کار که دلمان بخواهد، انجام دهیم. رئیس فرهنگستان علوم ایران، در پاسخ به این سوال که کدام علم مطلوب است، توضیح داد: علم دارای قدرت است،علمی که قدرت نداشته باشد مطلوبیت ندارد. فیلسوفان داعیه نداشتند که جهان را اصلاح میکنند، آنها کار خود را انجام دادند، به همین دلیل هم کار بزرگی انجام دادند. اگر من بخواهم علم را باسلایق و خواستههای خودم جلو ببرم، موفق نمیشوم. وی با اشاره به اینکه سالهای گذشته بحثی در مورد اینکه علوم اجتماعی انسانی در جامعه مطرح شده است، گفت: من با چنین حرفی نمیخواهم مخالفت کنم، اما به عنوان دانشجوی فلسفه مشاهده میکنم اروپا، علوم اجتماعی را در فضای سکولاریزه به وجود آورد، حال اگر ما بخواهیم این علم را بر اساس اصول دینی تطبیق دهیم، اگر بشود حرفی نیست. اما ما برای علم اسلامی نیازمند عالِم اسلامی هستیم؛ چراکه همیشه علم و عالِم باید همبسته باشند. بنابراین اگر بخواهیم این طرح را پیاده کنیم، نمیخواهم جوانان را ناامید کنم، اما میپرسم آیا علم را میتوان با اعتقادات میزان کرد؟ داوری اردکانی توضیح داد: یک بار این مسئله را به من گفتند که شما از ساحتهای انسان خبر ندارید، من هم با پرمدعایی گفتم؛ این حرفها را من در دهان شما گذاشتم. این گناه حرف شما هم بر گردن من است که گفتم انسان چند ساحت دارد. خب، شما از ساحتهای انسانی خبر دارید، مبارکتان باشد! اما این را بدانیم که اگر یکی از ساحتهای انسان بر دیگری غلبه پیدا کند، تعادل وجود بههم میخورد. درست است که مارکوزه انسان تکساحتی را مطرح کرده است، اما همین نشان میدهد که انسان در غرب تکساحتی نبوده است. وی با بیان اینکه از جامعهشناسان گلهمند است، افزود: جامعهشناسان فکر نکردند که باید به مسئله مهم جامعه ما ـ که علوم انسانی موجود بر مبنای دین استوار نیست ـ تأمل کنند. آنها تنها تصور میکنند بحث در مبادی و اصول، کار فیلسوفان است و نباید آنها ورود کنند، ولی ما در وضعی قرار داریم که گویی علوم انسانی را دوباره باید تأسیس کنیم. استادان علوم اجتماعی باید فکر کنند که در شرایط کنونی چگونه میتوان علوم انسانی را متحول کرد. رئیس فرهنگستان علوم ایران، در پایان اظهار داشت: اگر واقعا بخواهیم جهانی تأسیس کنیم که غیر از جهان محقق باشد، بر علوم انسانی دیگری باید کار کنیم، اما اگر بخواهیم به عهد قدیم برگردیم، آن زمان به علوم اجتماعی نیازی نداریم، پس علوم اجتماعی الان مربوط به جامعه آینده است که باید آن را بسازیم. اینجا باید امکانات را مدنظر قرار دهیم. انتهای پیام/
95/02/26 :: 18:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]
صفحات پیشنهادی
نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن»/۲ پارسانیا: به جداسازی علوم انسانی از سایر علوم اعتقا
نشست تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن ۲پارسانیا به جداسازی علوم انسانی از سایر علوم اعتقاد ندارم دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت من زیاد معتقد نیستم که علوم انسانی را باید از علوم پایه و فنی مهندسی جدا کنیم چرا که علوم پایه ریشه در علوم انسانی دارد و چندان قابل جنشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن»/۱ علوم انسانی مدرن از بیقدرتی رنج میبرد/ علوم انسان
نشست تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن ۱علوم انسانی مدرن از بیقدرتی رنج میبرد علوم انسانی برخلاف برچسبها کارآمد است مدیر گروه مطالعات تطبیقی مؤسسه برنامهریزی و آموزش عالی گفت علوم انسانی مدرن در ایران حاصل اندیشههای مدرن است در حالی که به شدت از بیقدرتی رنج میبردرئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا در سومین نشست هماندیشی جمعیت: برخی افراد در مناصب مهم اجرایی به دنبال به
رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا در سومین نشست هماندیشی جمعیت برخی افراد در مناصب مهم اجرایی به دنبال به چالش کشیدن سیاستهای جدید جمعیتی هستند رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا گفت برخی افراد در مناصب مهم اجرایی هنوز به دنبال به چالش کشیدن سیاستهای جدید جمعیتی در ایرانرئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: میراث فرهنگی ناملموس مورد غفلت واقع شده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز میراث فرهنگی ناملموس مورد غفلت واقع شده است اهواز - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت امروزشاید بیش از هر چیز تمرکز بر میراث فرهنگی ملموس ایران از جمله بناها است و میراث فرهنگی ناملموس و معنوی مورد غفلت واقع شده است به گزارش ایربازخوانی مفاهیم کلیدی و پر اهمیت اندیشه و علوم اجتماعی مدرن غرب طلوع سهگانه مدرنیته، چپ و راست، ترقی و توسعه
بازخوانی مفاهیم کلیدی و پر اهمیت اندیشه و علوم اجتماعی مدرن غربطلوع سهگانه مدرنیته چپ و راست ترقی و توسعه در شهرآفتاب تا پیش از انقلاب کبیر فرانسه مردم جهان از واژههای چپ و راست صرفاً برای بیان جهتهای مخالف استفاده میکردند انقلاب فرانسه به این دوگانة متخالف معنایی سیاسیمدرس علوم ارتباطات در گفتوگو با فارس: رانت اطلاعاتی از بین نرفته و نخواهد رفت/ مسئولان اطلاعی از قانون «
مدرس علوم ارتباطات در گفتوگو با فارس رانت اطلاعاتی از بین نرفته و نخواهد رفت مسئولان اطلاعی از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ندارند مدرس علوم ارتباطات با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز سبب از بین رفتن رانت اطلاعاتی نمیشود گفت رانت اطلاعاتی تبدیلمعاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم دانشگاهیان دولت را در عمق فاجعه بحران آب توجیه کنند/ فرونشست دش
معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علومدانشگاهیان دولت را در عمق فاجعه بحران آب توجیه کنند فرونشست دشتها به دلیل مصرف بیش از حد آب زیرزمینی دبیر همایش علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب کشور گفت اولویت کار دانشگاهیان باید این باشد که دولت را از عمق مشکل بحرانرئیس فرهنگستان علوم مطرح کرد بررسی پیشنهاد عهدهداری مسئولیت نظارت بر مسائل آب توسط یک سازمان مستقل
رئیس فرهنگستان علوم مطرح کردبررسی پیشنهاد عهدهداری مسئولیت نظارت بر مسائل آب توسط یک سازمان مستقل رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه الان در شرایط حداقل آب قرار گرفتهایم و باید برای داشتن حداقل آب فکر کنیم گفت پیشنهاداتی مطرح است که یک سازمان واحد نظارت بر کار آب بر عهده بگیراگر وزیر علوم رئیس جمهور شود
طنز مهرآباد اگر وزیر علوم رئیس جمهور شود شناسهٔ خبر 3691379 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹ ۳۲ مجله مهر > فیلم jwplayer display inline-block; وزیر علوم آماری از اعتقاد دانشجویان به رستاخیز و قیامت را رسانه ای کرده است مهرآباد - سعید طلایی دکتر محمد فرهادی وزیر محترم علمعلوم نیست چرا عدهای از مطرح شدن فیلمهای ایران در جهان خرسند نیستند/با دل ترسان نمیتوان کار هنری بزرگ تحویل
حسن روحانی در دیدار با هنرمندان معلوم نیست چرا عدهای از مطرح شدن فیلمهای ایران در جهان خرسند نیستند با دل ترسان نمیتوان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد حسن روحانی پنجشنبه شب و در ضیافت افطار با اهالی فرهنگ و هنر اظهارداشت اگر میخواهیم در جهان امروز قدرتمان را در برابر قدرتهای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها