تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833232834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معادله جالب بین رزق حلال و حرام در کلام نبوی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حضرت در پاسخ فرمود: «خدای متعال خلق را آفريد و روزی ايشان را از حلال، ميانشان قسمت فرمود. (اما) حرام را نيز...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.
دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان:
«اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.»
«خدایا در این ماه درهاى فضلت را  به رویم بگشا و بركاتت را در آن برایم فرود آر و در آن براى موجبات خوشنودیت توفیقم ده و در میانه بهشت مسكنم ده اى اجابت كننده خواسته ها و دعاهاى بیچارگان.»
** معادله جالب بین رزق حلال و حرام در کلام نبوی
در دعای این روز از خداوند می خواهیم درب های فضلش را به روی ما بگشاید اما براستی مقصود از این درب های فضل چیست؟
فضل در لغت عرب به معنی زیادتی هر چیزی است و راغب در کتاب لغتش می نویسد به هر عطيه ای كه بر معطی لازم نيست فضل گويند. بدین ترتیب فضل در دستگاه خداوند يعنی احسان و رحمت و عطایی كه خدا بر بندگان می كند ولیبر  خداوند لازم نيست بلكه از روی لطف و كرم است.
نزدیک به 90 بار در قرآن کریم به فضل خدا اشاره شده و غالبا هم با واژه رحمت همراه است. در این آیات گاهی فضل به معني اسلام است و گاهي به معنای مقام نبوت و ولايت است.
برای مثال در سوره یونس می فرماید «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِه فَبِذَالِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیرٌ مِّمَّا یجَمَعُون» در این آیه می فرماید که تمام نشاط و شادی مومنان باید به این نعمتی باشد که خداوند با فضل الهی بر آنان جاری کرده است. لذا در روایات ذیل این آیه آمده است که مقصود از فضل، نبوت پیامبر اکرم (ص) و مقصود از رحمت، ولایت علی بن ابیطالب (ع) است و نعمتی بالاتر از این دو نیست.
همچنین گاهی نیز فضل به معنای روزی در دنیا و گاهی به معنی روزی معنوی و اخروی آمده است. بنابراين بايد گفت هرچند طلب فضل خدا يا تعبيرات مشابه در ادعیه و قرآن مجيد غالبا به معنی طلب روزی و كسب و تجارت آمده لكن اين جمله مفهوم گسترده ای دارد و فضل و رحمت و عنايت الهی به تناسب موارد به كار رفته معناي خاص خود را دارد.
همچنین در بعضی موارد واژه فضل به برتری مال حلال بر حرام دارد. در روایات آمده است هنگامی كه آيه 32 سوره نساء نازل شد كه در آن می فرمايد:«و سئلوا الله من فضله...؛ و خداوند را از فضلش سؤال كنيد»، ياران پيامبر در باره معناي فضل با يكديگر گفتگو مي كردند تا سخن به اينجا رسيد كه: معناي واقعي آن چيست؟ چه كسي حاضر است آن را از پيامبر بپرسد؟ در اين هنگام، حضرت علی (ع) داوطلب شد و فرمود: من از ايشان خواهم پرسيد. پس معناي فضل را از پيامبر سؤال كرد و آن حضرت در پاسخ فرمود: «خدای متعال خلق را آفريد و روزی ايشان را از حلال، ميانشان قسمت فرمود. (اما) حرام را نيز به آنان عرضه داشت و در دسترس آنان قرار داد. پس هركسی به مال حرام روی آورد، به همان اندازه روزی حلالش كاسته می شود و حساب آن نيز در قيامت از او كشيده خواهد شد.»

** راه جلب برکات برای جامعه چیست؟
در بخش دوم دعا می فرماید خداوندا در این روز بر من برکاتت را نازل فرما. در حقیقت وقتی دربهای فضل و رحمت الهی به روی بنده ای گشوده شود آنگاه است که برکات و رحمت خداوند بر سر آن بنده فرود می آید.
برکات الهی دو دسته اند، برخی برکات مادی است و برخی معنوی. و جالب اینکه هم برکات مادی و هم معنوی در سایه تقوا بدست می آید. جالب تر آنکه اگر تقوا جمعی و عمومی باشد خداوند برکات آسمانی و زمینی (کنایه از مادی و معنوی) بر سر آن جامعه نازل خواهد کرد و این وعده قطعی خدا در قرآن کریم است. (در آیه 96 سوره اعراف به این مساله اشاره شده است)
نکته دیگر اینکه ما معمولا متوجه برکات معنوی نیستیم. هر نعمتی که انسان از آن به عنوان وسیله ای برای تقرب جستن به ذات اقدس الهی استفاده می نماید از قبیل توبه، استغفار، ذکر، دعا، حضور در مجالس اهل بیت و… برکات معنوی به شمار می روند.
از امیر المومنین علی علیه السلام پرسیدند: « بماذا احببت لقاءالله؟ » «به چه دلیل شیفته دیدار خدا هستی؟» فرمود: «چون‌ که‌ دیدم‌ او برای‌ من‌ دین‌ ملائکه‌ و رسولان‌ و پیامبرانش‌ را اختیار کرده‌ است‌، دانستم‌ آن‌ کس‌ که‌ مرا بدین‌ امور گرامی‌ داشته‌ است‌ این‌ طور نیست‌ که‌ مرا فراموش‌ کند، از این رو دوستدار دیدار او شدم.» (بحار الانوار،ج۶،ص۱۲۷،ح۱۱) در واقع همین مورد عنایت خدا بودن برکت عظیم معنوی برای ماست و شب های قدر و حضور در مجالس پرشور احیاء و اشک و ندبه و توبه از برکات بزرگ و رزق های معنوی ما در این شب هاست.
** کدام ریاضت، شرعی است!؟
در پایان هم می خواهیم که ما را موفق به جلب موجبات رضا و خشنودی خود نماید. اگر بخواهیم توصیه همه بزرگان را در این خصوص در یک جمله بیاوریم که چگونه می توانیم موجبات رضایت خدا را فراهم نماییم در دو جمله خلاصه می شود:
انجام واجبات و ترک محرمات الهی.
مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: «ترک محرمات و انجام واجبات، آن چیزی است که لازم دارید تا راه طی شود؛ چیز بیشتری لازم نیست. بعضی می خواهند ذکری بگیرند یا ریاضتی فرا بگیرند؛ اینها لازم نیست. ریاضت شرعی، مشخص است. اگر همین واجبات را درست انجام دهیم، همین ها انسان را پرواز می دهد.» (بیانات در تاریخ ۱۳۹۲/۰۴/۲۳)









زمانبندی انتشار: 8 تير 1395 - 06:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن