محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845475139
وقتی «آلیس» سهیلا بود و «تنتن» بهروز! - ایسنا
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: این روزها تجربه مشترک جمعی چند نسلِ کودکان ایران با نمایش تصویرهایی از سه دههی تأثیرگذار و پرچالش در موزه هنرهای معاصر تهران بهنمایش گذاشته شده است؛ تصویرهایی که نشان میدهد روزگاری برای کودکان ایران «آلیسِ» سرزمین عجایب اسمش «سهیلا» بود «تنتن» بهروز.
نمایشگاه «کارنامه» با ارائه اسناد و تصویرهایی از چند دهه فرهنگ تصویری کودکان ایران در موزه هنرهای معاصر برپا شده است. این نمایشگاه که با کیوریتوری علی بختیاری، یاشار صمیمیمفخم و پیمان پورحسین برپا شده، نمایشی از تأثیر جریانهای غالب غرب و شرق و دیگر اتفاقات تأثیرگذار دهههای ۳۰ تا ۶۰ بر فرهنگ تصویری کودکان ایران است. در یکی از نخستین روزهای تابستان گرم ۱۳۹۵ سری به موزه هنرهای معاصر زدیم تا با عبور از گالریها، مروری داشته باشیم بر آنچه در این نمایشگاه عرضه شده است. در این بازدید، علی بختیاری - یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه - حضور داشت و برای هر بخش، توضیحات لازم را ارائه میکرد. ابتدای نمایشگاه «کارنامه» به قبل از دهه ۳۰ میپردازد، به این علت که مخاطب یک دفعه و ناگهانی با موضوع مواجه نشود. مدارس مدرنی که قبل از سال ۱۳۱۰ فعالیت خود را آغاز کردند و جایگزین سیستم مکتبخانهای شدند یا جنبش مهم پیشاهنگی که تعریف جدیدی از نوجوان ارائه میداد، بهعنوان اولین حرکتهای جدی ابتدای قرن برای آموزش مورد توجه قرار گرفتند.
در این دوران، در حوزه تصویر کودک اتفاق خاصی نمیافتد. اتفاق شاخص این دوران تصویرسازی برای یک مجله کودکانه در سال ۱۳۲۳ است و چون ارزش اجتماعی کودک پایین بود، سایز مجله از کاغذپرتیها بهوجود میآمد. این مجله کوچک هشت صفحهای اولین تلاش برای بهوجود آمدن یک محصول دیداری - شنیداری برای کودکان بود که بعد از چند سال، چاپ آن متوقف شد. در بخش دیگری از نمایشگاه به «موش و گربه» عبید زاکانی اشاره شده است. دلیل انتخاب این کتاب آن است که موش و گربه بهدلیل متن سادهفهمی که دارد از دوره مکتبخانهها به بعد، جزو منابع درسی بچهها بوده است. تصویرسازیهای جوادیپور و تالبرگ جزو اولین کارهای شاخص تصویرسازی در این زمینه بودند. در این بخش، نقاشیهای اردشیر محصص نیز که حدود سالهای ۵۶-۵۷ کار کرده بود، بهنمایش گذاشته شدهاند. آثار محصص به نمایشگاهی در سال ۵۶ مربوط است که با عنوان «موش و گربه» در گالری «زند» برگزار شد. موزه هنرهای معاصر اغلب کارهای این نمایشگاه را در همان زمان خرید و به گنجینه خود اضافه کرد. این آثار پس از نمایش در سال ۵۶ برای اولینبار است که از گنجینه موزه خارج و بهنمایش گذاشته شدهاند.
در بخش بعدی نمایشگاه، نمونهای از شهر فرنگ قرار داده شده که ارجاع به تصویر ایرانیها از فرنگ است. در بخش دیگر «کارنامه» نمونههایی از آثار تصویری «فردریک تالبرگ» بهنمایش درآمده است. به گفتهی بختیاری، تالبرگ از نخستین کسانی بود که در حوزه گرافیک کودکان فعالیت میکرد. او اصالتا سوئدی بود و در سال ۱۳۱۴ تابعیت ایران را گرفت. در کارهای او شاهد تصویرهای ایرانی و الهام از معماریهای ایرانی - اسلامی هستیم. ایدهی اصلی نمایشگاه از جایی شروع میشود که یکسری ویدئو از روز کودتای ۲۸ مرداد در میدان بهارستان بهنمایش گذاشته شده است.
بختباری دربارهی این ویدئوها به ایسنا توضیح میدهد: این ویدئوها خیلی مهم هستند، چون قبل از این اصلا بهنمایش درنیامدهاند و به آرشیو فیلمخانه ملی متعلقاند. نسخه کامل این ویدئو ۹ دقیقه بود که در اینجا برای همخوانی با موضوع نمایشگاه، از سه دقیقهی آن استفاده شده است. او همچنین تأکید میکند: پیامد کودتای ۲۸ مرداد، تسلط پرقدرت آمریکا بر ایران بود. آمریکاییها بودجهی میلیون دلاری برای فعالیتشان در ایران اختصاص دادهاند که بخشی از آن مربوط به اتفاقات فرهنگی بود. بعد از کودتای ۲۸ مرداد و فراگیر شدن مدارس مدرن، سواد در قشرهای مختلف گسترش پیدا کرد و آدمهای باسواد به مواد خواندنی نیاز داشتند. بنابراین ادبیات تخصصی کودک بهوجود آمد و بهواسطه آن تصویر کودک هم پا به عرصه گذاشت. در این دوره، محمود جوادیپور و لیلی تقیپور بهصورت حرفهای اولین کتابهای دهه ۳۰ را تصویرسازی کردند. بعد از آنها کلانتری، بهرامی و وزیریمقدم وارد کار شدند. ایدهی نیمکتهای چیدمان که بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل میدهد، به فراگیر شدن مدارس مدرن اشاره دارد. در اینجا جایگاه آموزشی بچهها در فرهنگ عمومی مشخص میشود. تعریف کودک در این دوره اینگونه است که باید به مدرسه برود و آموزشپذیر باشد.
در ادامهی این نمایشگاه، کتابهایی را میبینیم با تصویرهای آشنا از کاراکترهای انیمیشینی آمریکا که با اسمهای ایرانی خودنمایی میکنند. بختیاری دربارهی تغییر این اسمها توضیح میدهد: در دههی ۳۰ ادبیات غربی بهصورت گسترده و با گسترش تکنولوژی چاپ به ایران وارد میشود آن هم بهصورت ترجمه، اما چون اسمها برای کودک ایرانی نامأنوس هستند، تغییر میکنند، مثلا «آلیسِ» سرزمین عجایب به «سهیلا» تبدیل میشود، «تنتن» به «بهروز»، «سیندرلا» به «پری»، «پیتر پن» به «مانی»، «سفیدبرفی» به «فرنگیس» و ... بعدها که بچهها به تصاویر عادت کردند و توانستند با آنها ارتباط برقرار کنند، اسامی شخصیتهای کارتونی بهصورت اصلی چاپ شد. یکی دیگر از بخشهای نمایشگاه، به معرفی «اسفندیار احمدیه» میپردازد. او اولین انیماتور ایرانی بود که بهصورت تجربی کار خود را آغاز و همراه چند نفر دیگر در سال ۱۳۳۸ واحد انیمیشن فرهنگ و هنر را پایهگذاری کرد.
بختیاری دربارهی «اسفندیار احمدیه» هم به ایسنا میگوید: اگرچه کار او بهصورت تجربی بود، اما اهمیتش بهخاطر اول بودنش است، یعنی اگر بخواهیم کسی را با عنوان «پدر انیمیشن ایران» معرفی کنیم، قطعا او احمدیه است. اولین ساختهاش با اولین اثر نورالدین زرینکلک - انیماتور و تصویرگر - ۱۲ سال فاصله دارد و زودتر از او، کارش را آغاز کرده است. در بخش دیگری از نمایشگاه، یک سردر سینما بهنمایش گذاشته شده که باز هم نمایشی از تصویرهای غربی است. به گفتهی بختیاری، نمایش این سردر از این نظر مهم است که تولید اینها فراموش شده و از بین رفته است. این سردر سال ۱۳۴۸ در تهران نصب شد و برای نمایش در «کارنامه» مورد مرمت قرار گرفت. در ادامهی نمایشگاه، به بخش «ایران در میانه غرب و شرق» میرسیم که یکی از مهمترین بخشهای «کارنامه» است.
این بخش به این موضوع اشاره دارد که وقتی آمریکاییها در ایران یکهتاز بودند، نمونههای عجیبی در فرهنگ تصویری کودکان ایران بهوجود آمد. بختیاری در اینباره نیز توضیح میدهد: در این دوره بهعنوان مثال، تصویر یک کودک ایرانی در میان انبوهی از کاراکترهای انیمیشنی آمریکایی چاپ شد یا سری کتابهایی با عنوان «حسین و جانی» چاپ شد که داستان یک پسر ایرانی و یک پسر انگلیسی است که با هم به اروپا سفر میکنند. این داستانها تم نژادپرستانهای داشتند، چون در روند داستان، پسر ایرانی در حال یاد گرفتن فرهنگ است. در این کتاب نژاد «سفید برتر» غرب است و «نژاد سیاه» ایران که حتی در نوع طراحی کاراکترها هم این تفاوتها به وضوح دیده میشود. نمونههایی از کمیکاستریپها بخش دیگری از نمایشگاه را تشکیل میدهند. سال ۱۳۳۵ کمی بعد از کودتا، کتاب کمیکاستریپ «داستان مصور ایالات متحده» توسط ادارهی اطلاعات آمریکا در این کشور به فارسی چاپ و به ایران وارد شد. در این کتاب، تاریخ آمریکا در قالب کمیکاستریپ که یک قالب آمریکایی بود، به ایران وارد شد.
بختیاری دربارهی تأثیر قالب کمیکاستریپها، اظهار میکند: با گذشت ۱۰ سال، دوباره چپها قدرت میگیرند. ما از دههی ۴۰ تودهایها و جنبشهای وابسته به شوروی را داریم. در همین دوران، تاریخ مصور شوروی توسط مجلهی «اخبار» که مجلهی رسمی سفارت روسیه بود باز هم با قالب کمیکاستریپ چاپ میشود. یعنی آنها هم مجبور میشوند از همین قالب آمریکایی استفاده کنند. سالها بعد کتاب «عظمت بازیافته» نیز در دههی ۵۰ با موضوع تاریخ پهلوی با همین قالب به چاپ میرسد. در قسمت دیگر نمایشگاه به انیمیشن معروف «زندگی» ساخته نصرت کریمی میرسیم. بختیاری دربارهی تأثیر این هنرمند بر فرهنگ تصویری کودکان، میگوید: سال ۱۳۴۳ با آمدن نصرت کریمی به ایران، اتفاق تازهای میافتد. او که در چکسلواکی انیمیشن خوانده بود، آن را بهصورت آکادمیک در ایران پیاده کرد و نتیجهی آن، فیلم درخشان «زندگی» شد. «زندگی» ایرانیترین فیلم آن دوره بود که براساس اندیشههای مولانا ساخته شد و در ساخت آن از موسیقی کاملا ایرانی و مینیاتور نیز بهره گرفته شد. برخی از اتودهای آن که توسط کریمی در چکسلواکی کار شده بود، در نمایشگاه روی دیوار قرار گرفته است.
در بخش دیگری از نمایشگاه، به حضور کودک در فیلمفارسیها اشاره شده است. در این فیلمها، کودکان نقش جدی نداشتند و بیشتر بهعنوان نمک فیلم از آنها استفاده میشد. همچنین در نمایشگاه بر نقش نشر «امیرکبیر» بهعنوان ناشر مهم دههی ۵۰ تأکید شده است. مرتضی ممیز دیگر هنرمندی است که در «کارنامه» مورد توجه قرار گرفته است. او یکی از افراد فعال در زمینهی تصویر کودک از نیمهی دههی ۴۰ بود. ممیز کارش را با نشر «بنگاه» شروع کرد و در ادامه، با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابهای جیبی اوج گرفت.
قسمت مهم دیگر نمایشگاه «کارنامه» به آغاز فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره دارد. بختیاری دربارهی این مرکز توضیح میدهد: این انستیتو در ابتدا با هدف پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تشکیل شد. براساس قانون، شورای کتاب کودک همهی مدارس موظف بودند اتاقی را با عنوان اتاق کتاب در مدرسه داشته باشند که عمدتا هم خالی بود، چون کتابی برای پر کردن آنها وجود نداشت. اینجا بود که یک تیم با نیروهای جوان و با حضور فیروز شیروانلو کار خود را شروع کرد. «عمو نوروز» از نخستین تولیدات کانون، موفق میشود جایزه «بلونیا» را دریافت کند. استودیوی گرافیک کانون توسط فرشید مثقالی آغاز به کار میکند و آثار متعددی تولید میشوند. او ادامه میدهد: سال ۱۳۴۹ شیروانلو بخش سینمایی کانون را راهاندازی میکند. او با آوردن سیرک مسکو به ایران، از عواید حاصل از فروش بلیت آن، تجهیزات سینمایی میخرد و این بخش را پایهگذاری میکند. عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و محمدرضا اصلانی از جمله کارگردانانی بودند که در آن دوره در کانون مشغول فعالیت شدند. واحد موسیقی کانون نیز سال ۱۳۵۱ زیر نظر احمدرضا احمدی تأسیس شد.
فرشید مثقالی بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در تاریخ تصویری کودکان، بخشی را در نمایشگاه «کارنامه» به خود اختصاص داده است. او از پرکارترین و پرافتخارترین تصویرگرانی بود که توانست جایزه «هانس کریستین اندرسن» را نیز دریافت کند. در نمایشگاه، نسخه اصلی چاپ تصویر «ماهی سیاه کوچولو» برای مخاطبان نمایش داده شده است. ناشران «پیام اسلام» و «معراجی» بهعنوان دو ناشر فعال در زمینهی ادبیات مذهبی کودکان، بخش دیگری از این نمایشگاه را به خود اختصاص دادهاند. در دههی ۵۰ نیز انتشارات «معارف اسلامی» با همکاری صادق صندوقی تصاویری را راهی بازار نشر کرد که تا سالها جزیی از ناخودآگاه ما شد. بخش ادبیات مذهبی در کانون زیر نظر علیاکبر صادقی بود. او در تصویرگریهایش از فیگور استفاده نمیکرد و بیشتر از تایپوگرافی و تذهیب برای طراحی کمک میگرفت. بخش مهم دیگر نمایشگاه «کارنامه» تصویرهایی است که تأثیراتی از انقلاب و جنگ را با خود دارند.
بختیاری در اینباره نیز میگوید: با پیروزی انقلاب اسلامی، تعریف کودک نیز تغییر کرد. بعد از انقلاب، کودک به عضو فعال جامعه تبدیل شد. تصویر کودک از یک تصویر فانتزی خوش رنگ و لعاب، به یک تصویر جدی و مستند تغییر کرد. محصولات کانون نیز طبیعتا تغییر کردند و تولیدکنندگان، نقش اجتماعی برای کودک قائل شدند. با شروع جنگ، این نقش ادامه پیدا کرد و ما در آثار، تصویر کودک سرباز و شهید را داریم. کسانی مانند شهید حسین فهمیده به یک شمایل تأثیرگذار تبدیل میشوند. برای واضحتر نشان دادن این تغییرات در بخشی از نمایشگاه، عکسهایی از مریم زندی، رعنا جوادی، بهمن جلالی، سیفالله صمدیان و ... نمایش داده شده که در همهی آنها کودک حضور دارد. تصویری از فیلم «شهر موشها» آخرین تصویر این نمایشگاه و آغاز دورهای تازه است. به گفتهی بختیاری، فیلم «شهر موشها» به این دلیل انتخاب شده که فانتزیهای بچگانه را در قالب آموزشی و متعهد در خود دارد و اصلاحشدهی تمام دورههای قبل است. اینجا پایان نمایشگاه «کارنامه» است، اما بختیاری میگوید که «کارنامه» اینجا تمام نمیشود و ادامه پیدا خواهد کرد. نمایشگاه برپاشده در موزه هنرهای معاصر فقط قسمتی از یک پروژهی بزرگ است. انتهای پیام
سهشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵ / ۰۱:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
ارائه تسهیلات به فعالان کسب و کارهای اینترنتی شاید وقتی دیگر/ آیین نامه مصوبی که اجرا نمیشود
ارائه تسهیلات به فعالان کسب و کارهای اینترنتی شاید وقتی دیگر آیین نامه مصوبی که اجرا نمیشود فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی در شرایطی در انتظار دریافت تسهیلات و امکان صدر جواز به سر می برند که با وجود یک سال از تصویب آیین نامه مرتبط با این امر همچنان در مقام عمل حصول چنین امعکس: مهناز افشار وقتی یک دختر دبیرستانی بود!
عکس مهناز افشار وقتی یک دختر دبیرستانی بود تیپ خانم بازیگر را در دوران دانش آموزی می بینید چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت 10 35کیارستمی به پاریس منتقل شد - ایسنا
عباس کیارستمی پس از چهار ماه سپری کردن مراحل درمان در ایران سرانجام تهران را به مقصد پاریس ترک کرد به گزارش ایسنا این کارگردان سرشناس سینمای ایران که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماههای اخیر هموقتي تابلوهاي نقاشي، جاي طلا را براي بانكها ميگيرند
وقتي تابلوهاي نقاشي جاي طلا را براي بانكها ميگيرند چند وقت قبل پنجمين دوره حراج هنر تهران هم به كار خود پايان داد اتفاقي كه بيشك ميتواند به اقتصاد هنر كمك بسزايي كند اصلاً اگر پيشفرض اين باشد يعني يك اتفاق بسيار خوب در هنر ما افتاده است نویسنده كيوان امجديانوقتی با دندان سیم تلهها را باز و مینها را خنثی کردم
وقتی با دندان سیم تلهها را باز و مینها را خنثی کردم مرحله دوم عملیات رمضان تیپ ما وارد عمل شد و شهید همت مسئولیت تیم را برعهده گرفت من در مرحله پنجم عملیات مسئولیت مهندسی رزمی را بر عهده داشتم و مسئولیت گردان تخریب هم به عهده من بود مأموریت ما طوری بود که روز و شب باید کار میوقتی «ماه عسل» جهانی میشود
وقتی ماه عسل جهانی میشود احسان علیخانی در ابتدای قاب یازدهم ماه عسل از پخش تیتراژ برنامه با ویدئوهای مردمی خبر داد وی با اشاره به داستان فرمانده جواد و اتفاقات پیرامون آن مخاطبین را دعوت به تماشای آیتم پشت صحنه روز گذشته و ویدئوهای نظرات و انتقادات مردمی دعوت کرد به گزارشوقتی «کدبانو» غذای مورد علاقه شهید مدافع حرم را میپزد
وقتی کدبانو غذای مورد علاقه شهید مدافع حرم را میپزد چهل و پنجمین قسمت کدبانو با حضور خانواده شهید مدافع حرم علیرضا موسوی امروز سهشنبه 25 خرداد از شبکه افق پخش میشود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان چهل و پنجمین قسمت برنامه کوقتی پوتین خواننده می شود
وقتی پوتین خواننده می شود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسابقه خوانندگی وویس از سری مسابقات شبکه ان بی سی شرکت کرد و موجب شگفتی داوران شد خبرگزاری صبا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسابقه خوانندگی وویس از سری مسابقات شبکه ان بی سی شرکت کرد و موجب شگفتی داورامتن و حاشیه بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه کتاب تمجید از کتب آیتالله ریشهری/ پرس و جوی علی جنتی از دوست دیر
متن و حاشیه بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه کتابتمجید از کتب آیتالله ریشهری پرس و جوی علی جنتی از دوست دیرینش وقتی آقای وزیر رژیم گرفت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز با حضور در شهر آفتاب از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بازدید کرد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیاوقتی جاستین کتک می خورد
وقتی جاستین کتک می خورد وب سایت آمریکایی تی ام زد به تازگی ویدئویی منتشر کرده است که جاستین بیبر را در حال کتک خوردن نشان می دهد در این ویدئو مردی که بسیار بلندقدتر از بیبر است به سمت او می رود و با مشت این پسرک لوس موسیقی را نقش زمین می کند روزنامه هفت صبح وب سایت آمریکای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها