تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819978648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشرفی‌اصفهانی: روحانی محکم‌تر برخورد کند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



اشرفی‌اصفهانی: روحانی محکم‌تر برخورد کند
این روزها بحث فیش‌های حقوقی نجومی بین مردم بسیار سوال‌برانگیز شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که شبکه‌های اجتماعی با جهت‌گیری‌های خاص فیش حقوقی یکی از اعضای هیات‌مدیره بیمه مرکزی را منتشر کردند.
روز نو :  
 این روزها بحث فیش‌های حقوقی نجومی بین مردم بسیار سوال‌برانگیز شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که شبکه‌های اجتماعی با جهت‌گیری‌های خاص فیش حقوقی یکی از اعضای هیات‌مدیره بیمه مرکزی را منتشر کردند.

 هنوز این خبر داغ بود که صورت‌حساب یکی از مدیران بانک رفاه نیز منتشر شد. این موضوع اما آنقدر پر رنگ شده است که مسوولان کشور و بسیاری از وابستگان دولتی حتی در راستای روشنگری اذهان مردم اقدام به انتشار داوطلبانه فیش‌های حقوقی خود کردند.

به گزارش روز نو،  انتشار این فیش‌ها اما پایان ماجرا نبود چراکه رییس‌جمهور با انتشار نامه‌ای به جهانگیری خواستار آن شد که موضوع پرداخت‌های نامتعارف تحت عنوان «پاداش و وام» مورد بررسی قرار گیرد. روحانی البته بر این هم تاکید کرد که مقررات به‌جامانده از دوره‌های قبل چنین پرداخت‌هایی را توجیه‌پذیر کرده است نه دستورالعمل دولت یازدهم.
 
اما به هر روی مثل همیشه برخی مساله اصلی را تبدیل به یک موضوع فرعی برای حاشیه‌سازی و تخریب دولت کردند و موضوع فیش‌های نجومی حقوقی تبدیل به یک موضوع سیاسی بین جناح‌ها شد. منتقدان دولت این موضوع را بهانه‌ای برای هجمه به دولت قرار دادند و با مصاحبه‌های جنجالی دولت را متهم به عدم‌پیگیری مناسب و بی‌توجهی کردند. لطف‌الله فروزنده، یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در یکی از مصاحبه‌های اخیرش حتی گفت که برخورد و ریشه‌یابی این موضوع آسان است و دولت می‌تواند گزارشی تهیه کند تا منشأ دریافتی‌ها معلوم شود.
 
 از سوی دیگر هر چند حسن روحانی موضع سکوت اتخاذ نکرد و به جای صحبت با مردم، مسیر قانون را پیش گرفت اما وزرا و مسوولان دولت دراین‌باره صحبت‌های زیادی کردند. حتی سخنگوی دولت در نشست خبری‌اش از مردم عذرخواهی کرد و گفت که طبق قانون حداقل و حداکثر حقوق مشخص شده ولی ممکن است برخی از دستگاه‌ها به خود اجازه دهند از فوق‌العاده‌های غیرمستمر یا پاداش‌ها دریافت بیشتری داشته باشند»، نکاتی که نشان می‌دهد فیش‌های حقوقی نجومی دست‌پرورده خلأهای قانونی است. اما منتقدان دولت همچنان فریادزنان بر طبل انتقاد از فیش‌های حقوقی می‌کوبند. ازاین‌رو بسیاری از اهالی سیاست بر این باورند که این موضوع بیشتر تبدیل به یک موضوع سیاسی شده است و دولت گذشته برای اینکه بسیاری از فسادها و مشکلات به‌وجود آمده اقتصادی را در زمان خود را برای مردم قابل حل کند، هر روز بیشتر از گذشته نسبت به این موضوع ریزبین می‌شود. کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس نهم در همین زمینه گفت که احمدی‌نژاد درآمد افسانه‌ای نفت را با حیف و میل اطرافیانش و با کوتاهی خود پایمال کرد اما دلواپسان، نمایندگان، نشریات و سایت‌های هم‌فکر آنان حساس نشدند.
 
همچنین حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی در این راستا به «امید ایرانیان» می‌گوید که دولت باید قاطع‌تر موضع‌گیری کند و دلیل بروز این مشکلات را برای مردم توضیح دهد. این همان مساله‌ای است که شاید برخی دیگر از حامیان روحانی نیز طی روزهای اخیر درباره آن حرف زده‌اند و گفته‌اند که باید روحانی مساله را فارغ از پیگیری‌های قانونی برای مردم توضیح دهد. اشرفی‌اصفهانی نیز بر این نکته تاکید دارد و می‌گوید: «روحانی باید محکم‌تر و قرص‌تر در این موضوع عمل کند.» مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
 
 
 
به نظر شما اقدامات دولت برای حل مساله فیش‌های حقوقی کافی بود؟
 
آقای رییس‌جمهور دستوراتی برای پیگیری داده‌اند اما من دقیقا اطلاعی ندارم. در این حد می‌دانم، اتفاقاتی که افتاده سابقه داشته و مربوط به دولت حسن روحانی نیست. دولت قبل هم این حقوق‌ها را پرداخت می‌کرده ولی تحت عنوان دیگر بوده است.
 
 
 
انتشار این موضوع چه تاثیری به لحاظ روانی بر مردم می‌گذارد؟
 
مردم نگران و ناراحت و از همه‌چیز مأیوس می‌شوند. به هر حال نباید این اتفاق می‌افتاد و نباید حقوق‌های کلانی داده می‌شد. یعنی نمی‌دانیم تحت چه ضوابط و دستورالعملی و چه حساب و کتابی پرداخت شده است. اما به هر حال مردم از این اتفاقات که افتاده ناراحتند. اینکه فیش‌های حقوقی افراد را با مشخصات کامل بدون بررسی در دادگاهی منتشر کنیم، آبروی افراد را برده‌ایم و این کار زشتی است.
 
 
 
این فیش‌های حقوقی با چه اهدافی منتشر شده است؟
 
نمی‌دانم اما بخشی از آن نیز می‌تواند سیاسی باشد.
 
 
 
یعنی شما این تحلیل را قبول دارید که در سال پایانی دولت، برخی به هر وسیله در پی تخریب روحانی هستند؟
 
بله. این کارها با هدف صورت می‌گیرد. برخی خیال می‌کنند که با جو‌سازی و فضا‌سازی‌های سیاسی می‌توانند کاری از پیش ببرند، در حالی که ما هر چه به سرمان آمده است، منشأ آن مسایل دولت‌های قبل بوده است.
 
 
 
دولت قبل در این موضوع چه نقشی داشته است؟
 
به هر حال کارهای بی‌حساب و کتاب و بی‌رویه‌ای که دولت قبل انجام داده است، مشکلاتش بر دوش این دولت افتاده است. یعنی این دولت مسوول حل مشکلات دولت قبل شده است. برای نمونه دولت قبل سازمان برنامه‌وبودجه را منحل کرد و بخشی از این مشکلات به‌خاطر انحلال سازمان برنامه‌وبودجه است. دولت قبل هر کاری دلش می‌خواسته کرده است و الان صحبت از شفاف‌سازی فیش‌های حقوقی می‌کنند. اما در عین حال این حقوق‌ها نباید داده می‌شد و حتی شرکت‌های دولتی هم این مقدار حقوق نمی‌دهند ولی شرکت‌های خصوصی بعضا ممکن است این حقوق‌ها را بدهند.
 
 
 
دولت فعلی و شخص رییس‌جمهور به نظر شما علاوه بر اینکه دستور پیگیری داده، چه کاری باید انجام دهد؟
 
مسلم است که الان دولت فعلی زیر سوال رفته در حالی که این حقوق‌ها در دولت قبل هم بوده است. بنابراین وظیفه دولت روحانی است که شفاف‌سازی و هر آنچه شده را برای مردم عنوان کند. با مردم صحبت و در این راستا مصاحبه کند تا آنچه در ذهن مردم اشتباها شکل گرفته، خارج شود.
 
 
 
قبول دارید که دولت حسن روحانی در شفاف‌سازی پیرامون برخی مسایل و تشریح مسایل برای مردم، کمی دچار ضعف است؟
 
همه ما ضعیف هستیم و هر کسی در یک بعد خوب کار می‌کند و در بعد دیگر ممکن است ضعیف باشد. اما به هر حال رییس‌جمهور باید محکم‌تر و قرص‌تر عمل کند.

اميد ايرانيان






تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن