تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820086753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آپارتمانی که صاحبش روز قیامت مواخذه خواهد شد! / به همین سادگی برکت را به خانه هایتان بیاورید


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: جالب اینکه در خصوص مال دو سوال می پرسند: اولا از چه راهی بدست آوردی ثانیا (بر فرض که حلال باشد) در چه راهی صرف کردی؟

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.
دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان:
«اَللّـهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ الْجِنانِ، وَ اَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ النّیرانِ، وَ وَفِّقْنى فیهِ لِتِلاوَهِ الْقُرْآنِ، یا مُنْزِلَ السَّکینَهِ فى قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ»
«خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای و درهای آتش دوزخ را ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دلهای اهل ایمان.»
** راز بهشتی شدن در کلام مولای متقیان
«اَللّـهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ الْجِنانِ »
«خدایا در این روز درهای بهشت را روی من بگشای.»
این دعا در حقیقت لازمه ای دارد و به خودی خود محقق نمی شود. آن لازمه هم این است که اولا گناهان ما بخشیده شود و ثانیا حسناتی که انجام می دهیم مورد قبول حضرت حق واقع گردد. بخشش گناهان نیز منوط به توبه خالصانه و مقبول است.
امیر المومنان حضرت علی علیه السلام فرمودند:
«افسوس که دنیاپرستان بر متاع پست دنیا هجوم آوردند و برای به دست آوردن حرام یورش آورده و یکدیگر را پس زدند، نشانه بهشت و جهنم برای آنان بر افراشته، اما از بهشت رویگردان و با کردار زشت خود به طرف آتش روی آوردند، پروردگارشان آنان را فرا خواند، اما پشت کرده و فرار کردند و شیطان آنان را دعوت کرد، پذیرفته و به سوی او شتابان حرکت کردند.» (نهج البلاغه ،خطبه ۱۴۴،ص۲۶۶)
حضرت در کلام زیبای دیگری راز بهشتی شدن را بیان فرمودند:
«واجبات، واجبات! در انجام واجبات کوتاهی نکنید تا شما را به بهشت رساند، همانا خداوند چیزهایی را حرام کرده که ناشناخته نیست و چیزهایی را حلال کرده که از عیب خالی است و در این میان حرمت مسلمانان را بر هر حرمتی برتری بخشید و حفظ حقوق مسلمانان را به وسیله اخلاص و توحید استوار کرد.» (نهج البلاغه، خطبه ۱۶۷، ص۳۲۰)

** چه کنیم مرگ به ما زیانی نرساند؟
«وَ اَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ النّیرانِ»
«و در این روز درهای آتش دوزخ را بر روی من ببند.»
برای آنکه بدانیم منظور از « وَاَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ النّیرانِ» «و در این روز دربهای آتش دوزخ را بر من ببند» چه می باشد، اشاره می نماییم به فرموده خداوند عزوجل در قرآن کریم: «آیا نمی دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند؟» (سوره توبه، ۶۳)
پس با توجه به این آیه شریفه در می یابیم که دربهای جهنم هنگامی بر روی انسان بسته می شود که انسان مطیع دستور و فرمان خداوند و رسولش باشد.چرا که آتش دوزخ مخصوص کسانی است که نافرمانی خداوند و رسولش را انجام می دهند.
حضرت علی (ع) در کلامی عبرت آموز می فرماید: «آگاه باشید!همه در دوران آرزویى بسر مى برید که اجل و مرگ بدنبال دارد با این‏حال هر کس پیش از رسیدن اجلش، در همان دوران آرزوهایش به عمل پردازد، اعمالش به او منفعت مى‏بخشد و مرگش به او زیانى نمى‏رساند، و آن کس که در این ایام آرزو، پیش‏از فرا رسیدن اجل در عمل کوتاهى کند گرفتار خسران شده و فرا رسیدن اجل براى وى‏زیانبخش است. همانطور که به هنگام ترس و ناراحتى براى خدا عمل مى‏کنید. در روزگار خوشی و کامیابی نیز عمل نمائید.»
آری، وقت تنگ و مرگ نزدیک است. به طور کلی روایات موجود درباره مرگ، حکایت از این دارد که از موارد ذیل در این موقف سخت سوال خواهد شد:
1- خدایت کیست؟ 2- پیامبرت کیست؟ و رهبر و امامت کدام است؟ 3- دینت چیست؟ 4- عمرت را در چه راهی صرف کرده ای؟ 5- اموالت را از چه راهی به دست آورده ای و در چه راهی به مصرف رسانده ای؟ 6- قبله ات کجاست؟ 7- کتاب آسمانی ات چه نام دارد؟ 8- نماز. 9- زکات. 10- روزه. 11- حج.
** آپارتمانی که صاحبش روز قیامت مواخذه خواهد شد!
جالب اینکه در خصوص مال دو سوال می پرسند: اولا از چه راهی بدست آوردی ثانیا (بر فرض که حلال باشد) در چه راهی صرف کردی؟ چون ممکن است کسی مالش حلال باشد و 10 واحد آپارتمان با آن مال حلال بسازد و آنها را به امید گران شدن خالی بگذارد. حال اگر جوانی در بین خویشان او باشد که به دلیل نداشتن خانه چند سال ازدواجش تاخیر و او هم به گناه بیفتد این فرد چگونه خواهد توانست پاسخ این مال حلالش را بدهد!؟
اما با وجود سختی این موقف و سوال و جواب نکیر و منکر، اگر شیعیان حق الناس را از گردنشان پاک نمایند و حقوق مردم را ادا نمایند می توانند به ولایت اهل بیت شاد و خرسند و امیدوار باشند. زیرا در حدیث معروف، رسول گرامی اسلام پرده از روی این حقیقت کنار زده، و در این باره به صراحت فرموده است:
«مَثَلُ أهل بَیتی فیکم کمثل سفینة نوح فی قَومِهِ، مَن رکبها نجی و مَن تخلّف عَنها غَرِقَ.»
مثل اهل بیت من، در میان شما مردم همچون کشتی نوح در قومش است، کسی که سوار بر این کشتی شد نجات یافته و کسی که از آن جا بماند غرق شده است. (بحار الانوار، ج23، ص105)
شاعر این مضمون را چه زیبا به نظم در آورده است:
گر مهر علی به سینه داری خوش باش
ویرانه صفت، دفینه داری، خوش باش
روزی که شوند غرق یَمّ، ناخلفان
تو نوح صفت، سفینه داری خوش باش
** به همین سادگی برکت را به خانه هایتان بیاورید
«وَ وَفِّقْنى فیهِ لِتِلاوَهِ الْقُرْآنِ، یا مُنْزِلَ السَّکینَهِ فى قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ»
«و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دلهای اهل ایمان.»
در شرح این فراز تنها به روایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله اشاره می نماییم که فرمودند:
«خانه های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاههای خود نماز کنند ولی خانه های خویش ار معطل گذارده اند (و در آنها عبادتی انجام ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد گردد و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد.» (اصول کافی ،جلد ۴)
حجت الاسلام علی تبریزی









زمانبندی انتشار: 6 تير 1395 - 03:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن