تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820948431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای تلنگر پیامبر(ص) به مردی که با ریشش بازی می کرد!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: جالب اینجاست که در کلام حضرت 5 صفت به موضوع مال و ثروت و نوع برخورد انسان در توانگری و فقر با آن مربوط می شود...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.
دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان:
أَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ طاعَةَ الْخاشِعـينَ وَ اشْرَحْ فيهِ صَدْرى بِاِنابَةِ الْمُخْبِتينَ بِأَمانِكَ يا أَمـانَ الْخـآئِفـينَ.
«خدايا... امروز طاعت بندگان خاشع را نصيبم كن، و سينه ام را به توبه فروتنان، فراخ ساز، به حق امان بخشى خود، اى ايمنىِ دلهاى ترسان.»
** قبله عشق، يكى باشد و بس!
فراز اول دعا: أَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ طاعَةَ الْخاشِعـينَ.
«خشوع»، حالتى است مركّب از دو احساس:
اول احساس و شناخت عظمت خدا و دوم احساس كوچكى و ضعف خود.
در سوره مومنون اولین صفت مومنان خشوع در نماز معرفی می شود: "قد أفلح المؤمنون؛ الذین هم فی صلاتهم خاشعون» اصلا روح عبادت و جان زنده نماز خشوع است. عبادت بى خشوع، همچون جسم بى جان است. خشوع در نماز، احساس حضور در محضر خداست. مگر با يك دل، چند دلبر مى توان داشت و با يك قلب، به چند معشوق مى توان عشق ورزيد؟
قبله عشق، يكى باشد و بس!
خشوع در باطن، خضوع در اندام و جوارح را در پی دارد. قرآن (اقامه و برپایی و خواندن نماز را نشانه مؤمنان نمی شمارد بلكه خشوع در نماز را از ويژگی های آنان می شمارد.
پيامبر اکرم صلّی الله عليه و آله مردی را ديد كه در حال نماز با ريش خود بازی می كند، فرمود: «أما أنه لَو خَشَعَ قَلبَهُ لَخَشَعَت جَوَارِحه! یعنی اگر او در قلبش خشوع بود اعضای بدنش نيز خاشع می شد! (احياءالعلوم ج 1 ص 151)
نکته 1: 7 صفت عمومی و 5 صفت مالی مورد نیاز مومن حقیقی
مومن دارای صفات گوناگونی باید باشد که از جمله آنها فروتنی و خشوع در عبادت است. امیرالمومنین (ع) می فرماید:
«(مومن) در دينداري نيرومند، نرمخو و دور انديش است، داراي ايماني پر از يقين، حريص در کسب و دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگري ميانه رو، در عبادت فروتن، در تهيدستي آراسته، در سختي ها بردبار، در جستجوي کسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيز کننده از طمع ورزي است.»
جالب اینجاست که در کلام حضرت 5 صفت به موضوع مال و ثروت و نوع برخورد انسان در توانگری و فقر با آن مربوط می شود.
نکته 2: نمایش ثروت در بین برخی جوانان تبدیل به افتخار شده!
برای فهم بهتر معنای خشوع باید معنای متضادش یعنی متکبرین را بشناسیم. مولای متقیان علی (ع) در معرفی متکبران می فرماید:
«زنهار! زنهار! از پيروی و فرمانبری سران و بزرگانتان، آنان که به اصل و حسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمتهای گسترده خدا را انکار مي کنند، تا با خواسته هاي پروردگار مبارزه کنند و نعمتهاي او را ناديده انگارند، آنان شالوده تعصب جاهلي و ستونهاي فتنه و شمشيرهاي تفاخر جاهليت هستند.»
انسان متکبر بر خلاف فرد خاضع به دنبال تفاخر و خودپسندی و نمایش ثروت و اموالش برای دیگران است. در قرآن کریم نیز این افراد بارها مورد نهی شدید قرار گرفته اند. هرچند امروز متاسفانه نمایش ثروت در بین برخی جوانان کشورمان به افتخار و مایه مباهات تبدیل شده است.
** مکن کاری که بر پا سنگت آید
فراز دوم: وَ اشْرَحْ فيهِ صَدْرى بِاِنابَةِ الْمُخْبِتينَ. (و سينه ام را به توبه فروتنان فراخ ساز)
شرح صدر یعنی گشادی و فراخی سینه؛ یعنی بالا رفتن ظرفیت پذیرش معارف. انابه، يعنى رجوع و بازگشت و توبه. اخبات  هم يعنى خشوع و خضوع و فروتنى و سكون قلب و آرامش خاطر.
از خداوند، «شرح صدر» خواسته ايم. يعنى گشادى سينه و فراخى قلب. شرح صدر یعنی هراسی از کسی و چیزی در دلمان نیفتد، شرح صدر حالتی  است در انسان که فرد با موج حوادث و در سخت ترین ناملایمات مالی و جانی و اقتصادی دلمرده و افسرده و شکست خورده نمی شود.
البته شرح صدر گاهی در سایه عبادت خالصانه بدست می آید و زمانی هم در سایه توبه و انابه و اینجا جزو مورد دوم است. احساس شرم از گناه، جهان را در نظر انسان، تنگ و تاريك مى كند.
بابا طاهر عريان گويد:
مكن كارى كه برپا سنگت آيد
جهان با اين فراخى تنگت آيد
چو روزى نامه خوانان، نامه خوانند
تو را از نامه خواندن، ننگت آيد
آنچه احساس دلتنگی حاصل از گناه را از بین می برد و شرح صدر ایجاد می کند توبه و بازگشت از خطاست همانگونه که برادران یوسف از گناه خویش احساس عذاب وجدان داشتند و با توبه و انابه به آرامش روحی رسیدند.حجت السلام علی تبریزی؛ پژوهشگر دینی









زمانبندی انتشار: 1 تير 1395 - 02:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن