محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840367322
هرمان ملویل، ناخدای تراژیک
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
هرمان ملویل، ناخدای تراژیک
داستاننویس واقعگرا معمولا تلاش میکند وانمود کند چیزی که در دست خواننده است اصلا داستان نیست، بلکه گزارشی واقعی است. اگر اینطور است راوی موبیدیک چه دلیلی برای پنهانکردن هویتش دارد؟
روزنامه شرق - نادر شهریوری(صدقی): «موبیدیکِ» هرمان ملویل با این جمله شروع میشود. راوی از خواننده میخواهد او را اسماعیل صدا کند. اما اگر اسماعیل نام واقعی راوی است، راوی دیگر چه لازم میبیند از همان اولین کلماتِ داستانش از خواننده بخواهد او را اسماعیل صدا کند؟ شاید اسماعیل نام واقعیاش نباشد، در این صورت نام واقعیاش چیست؟
داستاننویس واقعگرا معمولا تلاش میکند وانمود کند چیزی که در دست خواننده است اصلا داستان نیست، بلکه گزارشی واقعی است. اگر اینطور است راوی موبیدیک چه دلیلی برای پنهانکردن هویتش دارد؟ او که سوگند خورده «به طرفداری از شأن و شوکت والگیری... جز حقایق متقن به زبان نیاورد؟»١ آیا نسبت به واقعیبودن داستانش تردید دارد؟ راوی از میان نامها اسماعیل را انتخاب میکند، آیا از انتخاب این نام وجه سمبلیک آن را مدنظر دارد؟ بهراستی موبیدیک چیست؟ آیا رمانی واقعگراست؟ سمبولیسم است و یا تراژدی؟
موبیدیک نبرد ناخدا آخاب با وال سفید است: عرصه نبرد دریاست، جایی که بهتعبیر فوئنتس «بیکرانتر و بیقعرتر و عریانتر از عرصههای دیگر»٢ است. گویی بیحدومرز بودن دریا بر بیحدومرز بودن نبرد ناخدا آخاب با وال سفید دلالت دارد. تا قبل از ناخدا آخاب نبرد دریانوردان با وال، نبردی مرسوم برای کشتن و روغنگیری از والها بود. دریانوردان والها را شکار میکردند تا از روغن باارزشش استفاده کنند و همچنین از تجارت آن سود ببرند. اما والگیری ناخدا و یا بهعبارتی دقیقتر نبرد ناخدا آخاب با موبیدیک - وال سفید- سوای روغنگیری مرسوم است. این نبرد مسبوق به سابقه است، گذشتهای پشت آن نهفته شده است. «ناخدا در یکی از سفرهای دریایی پیشین قربانی این نهنگ شده بود، نهنگ یک پای او را قطع کرده بود و آغازگر سلسله علت و معلولهایی شده بود که به قطع اندامهای دیگر او انجامیده بود و آخاب مرد عجیبوغریب، عظیم و بیخدای خدامانند، حال برای انتقامجویی دست به سفری دیگر میزند»,٣
«انتقامجویی» موضوع محوری رمان و «مسئله» ناخدا آخاب است. ناخدا میخواهد انتقام بگیرد. انتقامگیری انواع و اقسام دارد. انتقامگیری ناخدا از نوع خاصی است. این انتقام با «شور» همراه است. ناخدا آخاب اگرچه از بیان شخصیبودن ماجرایش با وال سفید پرهیز نمیکند اما رفتارش چنان شور و هیجانی بهوجود میآورد که دیگران را کاملا تحتتأثیر خواست خود قرار میدهد. او خواستش را در «توان واکنش» برای انتقام از موبیدیک به نمایش میگذارد. او این توان واکنش را در یافتن موبیدیک در قعر بیقعر دریاها، در ناملایمات و طوفانها به نمایش میگذارد: همه اینها برای اینکه بار دیگر موبیدیک - وال سفید- را در مقابل خود ببیند.
در اینجا لازم است میان «انتقامجویی» که از توان «نشاندادن واکنش» نشأت میگیرد با «کینهتوزی» و یا بهتعبیر دقیقتر از «انتقام کینهتوزانه»، تفاوت اساسی قائل شوم. کینهتوز توان ندارد. نیرو در او به حداقل رسیده است و ناتوانیاش به همین دلیل است. او روح انتقام است اما نه خود انتقام. کینهتوز میخواهد از همه انتقام بگیرد و چون میخواهد از همه انتقام بگیرد، از هیچکس نمیگیرد. انتقام برای او ابزار است. او عملی را محقق نمیکند و کاری را به انجام نمیرساند. کینهتوزی را تنها میتوان حس کرد. در کینهتوزی بیکنشی، در ناتوانی از واکنش بهصورت کسالتی مزمن، دلآشوبه دائمی به زندگی ادامه میدهد. در این زندگی شور و هیجان به کمترین حد ممکن میرسد.
ناخدا آخاب کینهتوز نیست. او نسبت به موبیدیک هیچ کینهای ندارد، که حتی از دیدنش به وجد میآید. شور ناخدا که در ارتباط با هیجانات تعقیب و گریز پیگیرانه وال سفید حتی شدت مییابد، چنان بر خودش و خدمه تحت فرماندهیاش تأثیر میگذارد که موقعیت واقعیشان را فراموش میکنند و درنمییابند که در مسیر هدفی مرگبار قرار دارند. اما ناخدا موقعیتش را کاملا دریافته: زیباترین چیزها میتوانند مرگبارترین هم باشند. وال سفید یکی از زیباترینهاست.
یک نیرو هنگامی میتواند تأثیرگذار باشد که کنشگرایانه باشد، اما کنشگر به مقاومت در برابر خود نیاز دارد. بنابراین این نیرو در پی چیزی میرود که در برابرش مقاومت کند. منظور از مقاومت سدی است که در برابرش قرار میگیرد. در اینجا نیروی کنشگر سعی میکند بر آن چیرگی یابد، بدینمنظور نیروها در یک جهت - جهتی معین- کانالیزه میشوند: همهچیز معطوف به هدفی معین میشود. و توان «مازاد» مییابد یعنی قدرتمندتر از آن چیزی که باید باشد میشود. قویتر از جمع جبری افراد خدمه در کشتی میشود. در اینجا سی نفر خدمه کشتی و ناخدا جملگی تن واحد به وجود میآورند. «آنان سی تن نبودند، بلکه تن واحد بودند... به صورت یک بدنه مرتب درآمده و در مسیر پیش میرفت... جمله فردیتهای خدمه نیز دلاوری این یک، ترس آن دگر، گناه و بیگناهی، از هر نوع و جنم در هم جوش خورده و بیگانه شده بودند و جملگی در مسیر همان هدف مرگباری قرار گرفته بودند که ارباب و بازه واحد و واحدشان یعنی آخاب نشان میداد»,٤
راوی در توصیف چهره ناخدا آن هنگام که اولینبار او را بر عرشه کشتی میبیند، توصیفی از وی ارائه میدهد که دلالت بر رنج وی نیز دارد. «نشانی از بیماری معمول جسمانی در وی نبود، از بهبودی هم نشانی نه. به آدمی شباهت داشت که از دیرک برگرفته باشند، آن هنگامی که زبانههای آتش در جمله اعضای بدنش افتاده ولی نسوزانده باشد»,٥ راوی میگوید جسم ناخدا را آتشی سراپا در بر گرفته که زبانه میکشد اما او را نمیسوزاند. شاید این مایه از رنج؛ آتشی که میسوزاند اما از بین نمیبرد، مایه قوت و نیرومندی ناخدا باشد. رنج اما آنگاه میتواند مایه قوت و نیرومندی شود که «خودخواسته» باشد.
نیچه در تعریف تراژدی میگوید: «اثبات خود از طریق رنج». عنصر تراژیک بهرغم خودخواستهبودنش با نوعی رنج همراه است. گویا هنر تراژیک میخواهد بگوید توان بالقوه آدمی برای بسط یک زندگی زنده و بالنده از اساس با تحملش برای تابآوردن رنج و وحشت ارتباط دارد. «رنج» و «وحشت» دو عنصر اساسی موبیدیک است. این دو در تمامی صفحات رمان حضور دارند، با این حال هنگامی که خواننده موبیدیک را میخواند در آن حیاتی نیرومند یا به یک تعبیر «شجاعتی وسوسهانگیز» میبیند. درباره عبارت شجاعت وسوسهانگیز باید مکث کرد: شجاعت آن به «قهرمان» که عنصر مرکزی تراژدی است ارتباط مییابد و وسوسهانگیزبودنش به خودِ زندگی برمیگردد. این شجاعت وسوسهانگیز را راوی در ناخدا درمییابد. او یکجا درباره رفتار ناخدا میگوید «چنان شاد و دلپذیر بود که حتی آنگاه که توفان همچون توپخانه سنگینی میغرید باز سوت میزد و آواز میخواند».
تاکنون بسیاری از مفسران نبرد ناخدا با وال سفید را نبرد خیر و شر در نظر گرفتهاند. مفسرانی همچون لوئیس مامفورد «موبیدیک را مظهر شر و کشمکش آخاب و او را نبرد خیر و شر» میدانند. این تفسیر مانویگرایانه تا مدتها بر کتاب موبیدیک سایه انداخته بود. هرگاه «اراده معطوف به قدرت» را به معنای گرایش به تحقق، گسترش و افزایش خویش در نظر گیریم، آنچه فوئنتس کردار ارادی ناخدا مینامد، نمونهای از اراده معطوف به قدرت است. آنچه در اراده معطوف به قدرت رخ میدهد فراسوی خیر و شر است. نبرد تراژیک ناخدا با وال سفید، قبل از هر چیز پاسخی به خواست و میل خود است. این بهتعبیر نیچه «خودخواهی خجسته» از اساس بیارتباط با خیر و شر است. در موبیدیک وال به دنبال ناخدا آخاب نمیرود، بلکه این ناخداست که بیوقفه به دنبال وال میرود تا او را بیابد، اراده معطوف به قدرت خود را میگستراند.
هنگامی که از کردار ارادی سخن میگوییم میتوانیم آن را به انتقام و یا شور انتقامگیرانه نسبت دهیم، اما قبل از آن لازم است تعریفی ولو مبهم از اراده ارائه دهیم. اراده با شور و عمل ارتباطی تنگاتنگ دارد: «اراده همتافتی از احساس و فکر نیست بلکه در بنیاد یک شور است، به ویژه شور فرماندهی... آنچه آزادی اراده نامیده میشود در اساس شور برتری نسبت به چیزی است»٦ اگرچه اراده در بنیاد یک شور است، این شور باید تحقق یابد (عمل رخ دهد). جز این اراده محقق نمیشود.
آنچه بیشتر در مقابل شور و اراده واکنش نشان میدهد، اندیشیدن معقول است. استارباک، معاون ناخدا آخاب در موبیدیک نمونهای از اندیشیدن معقول است. او که خطر را دریافته برخلاف «بابا تندر» (اسمی که به ناخدا آخاب دادهاند) به استقبال خطر نمیرود، بلکه همچون هر عقل محاسبهگری از ناخدا میخواهد که بادبان را پایین بیاورد تا همراه با باد موافق از مهلکه نجات یابد و اندیشیدن معقول تراژدی را برنمیتابد.
«- قربان ناچاریم بادبان سر دکل را پایین بیاوریم... اجازه میدهید بادبان را پایین بیاوریم؟
- لازم نکرده، محکم ببندش. اگر بادبان چارگوش فوقانی در اختیار داشتیم برافراشتهاش میکردم.
- قربان؟ شما را به خدا! قربان؟»٧ ناخدا دیگر حرفهای معاونش را نمیشنود. به راوی بازگردیم او که میگوید «صدایم کن اسماعیل» و فوئنتس ظاهرا به او سمپاتی نشان میدهد و او را تجسد شأن و شوکت انسان زحمتکش میداند، اما این «انسان زحمتکش» تنها کسی از خدمه کشتی است که از مهلکه جان سالم بهدر میبرد. راوی قضا را مقدر بر نجات خویش میداند. «قضا را چنین شد که پس از ناپدیدشدن شخص پارسی، من همان کسی باشم که حکم ازلی الهگان تقدیر بر این قرار گرفته بود که جای سر قایقران آخاب را بگیرد»,٨
راوی موبیدیک که از تیزهوشی نیز بهرهای فراوان دارد، کماکان بر فاشنکردن هویتش اصرار میکند. او اسم خود را درست نمیگوید. شاید راوی در درستنگفتن اسمش محق باشد. داستان موبیدیک که راوی برای خوانندگانش روایت میکند، فیالواقع داستانی واقعگرا نیست، بلکه نوعی تراژدی است. راوی با نگفتن داستانی واقعگرا همچون واقعیت اسمش، میخواهد راهی برای فاشنشدن هویتش پیدا کند.
پینوشتها:
* باید سپاسگزار ترجمهای چنین ارزشمند از صالح حسینی بود.
١، ٤، ٥،٧،٨. موبیدیک یا نهنگ بحر، هرمان ملویل، صالح حسینی
٢. «پرومته از بند رسته» فوئنتس، پینوشت موبیدیک، صالح حسینی
٣. «هرمان ملویل»، لنون هاوارد، خشایار دیهیمی
٦. «آریگفتن تراژیک به زندگی» حمیدرضا محبوبیآرانی، نقلقولها از نیچه است.
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
افتخارِ قهرماني با لباس تيم رقيب!
افتخارِ قهرماني با لباس تيم رقيب جدلهاي اين روزهاي هفت متأسفانه از موضوعات اصلي و زيربنايياش فاصله گرفته و به جدلهاي دوقطبي نسبتاً بيحاصل فراستي- تبريزي يا افخمي- روشنفكران تبديل شده كه البته در جاي خود ميتواند بحث مهمي باشد و قابل پيگيري اما در ميان اين هايوهوي رسانهپیش تولید «قهرمانان کوچک» آغاز شد
پیش تولید قهرمانان کوچک آغاز شد پیش تولید جدیدترین فیلم کارگردان فعال در بخش کودک و نوجوان آغاز شد حسین قناعت کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت قهرمانان کوچک گفت پیش تولید این فیلم آغاز شده وقهرمان واقعی خود را به «ماه عسل» معرفی کنید/ضبط ویدئوی «قهرمان من»
قهرمان واقعی خود را به ماه عسل معرفی کنید ضبط ویدئوی قهرمان من فرهنگ > تلویزیون - ماه عسل در حالی به استقبال ماه مبارک رمضان رفت که احسان علیخانی کمپین مردمی را برای این برنامه در فضای مجازی تشکیل داده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین احسان علیخانی مجری برنامهپرستویی،قهرمان گمشده کیمیایی بود
پولاد کیمیایی جلوی دوربین مسعود کیمیایی قد کشید از خردسالیاش در سرب به نوجوانیاش در تجارت رسید و آنقدر در پیچ و خم سینمای مردانه زخم خورد افتاد و دوباره برخاست که مرد شد و شایسته پوشیدن ردای قهرمانهای منحصر به فرد پدرش حالا میگوید قرار است در قاتل اهلی متفاوتترینحضور بهنوش بختیاری در «قهرمانان کوچک»
حضور بهنوش بختیاری در قهرمانان کوچک کارگردان فیلم قهرمانان کوچک از حضور بهنوش بختیاری در این اثر سینمایی خبر داد و موضوع آن را حمایت از تولید ملی با تمرکز بر مخاطب کودک و نوجوان دانست حسین قناعت کارگردان فیلم سینمایی قهرمانان کوچک با اشاره به اینکه این اثر سینمایی اواخر خرارژنگ امیرفضلی به «قهرمانان کوچک» پیوست
ارژنگ امیرفضلی به قهرمانان کوچک پیوست جدیدترین اثر سینمایی قناعت یکی پس از دیگری عوامل و بازیگران خودرا می شناسد حسین قناعت کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت قهرمانان کوچک گفت ارژنگ امیرفضلیسرنوشت نامعلوم «آشغالهای دوست داشتنی»/ سینمای مستقل سینمای قهرمان پرور است
سرنوشت نامعلوم آشغالهای دوست داشتنی سینمای مستقل سینمای قهرمان پرور است امیدوارم در سینما شرایطی به وجود آید که هر مدل سینمایی بتواند در آن کار کند و گروهی در صدد حذف گروه دیگر برنیایند محسن امیریوسفی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی بگفتگو با بازیگر ایرانی و قهرمان تای بوکس
گفتگو با بازیگر ایرانی و قهرمان تای بوکس کارگردان مطرح آلمانی هانس بوکینگ فیلم سینمایی زندانیها را با موضوع ابونیدال فلسطینی از 10 مهر کلید می زند خبرگزاری صبا کارگردان مطرح آلمانی هانس بوکینگ فیلم سینمایی زندانیها را با موضوع ابونیدال فلسطینی از 10 مهر کلید می زند انوشیرقهرمان طلایی آسیا در شب «شیدایی» شبکه دو سیما
قهرمان طلایی آسیا در شب شیدایی شبکه دو سیما چهارمین قسمت برنامه شیدایی با موضوع شتاب در کار خیر و با حضور وحید کشتکار قهرمان طلایی پارا آسیایی ایران از شبکه دو سیما پخش خواهد شد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رافتخارِ قهرمانی با لباس تیم رقیب!/ چند روایت معتبر درباره ناصر تقوایی، «دونده زمین»، «فروشنده»، مسئله پول خارج
افتخارِ قهرمانی با لباس تیم رقیب چند روایت معتبر درباره ناصر تقوایی دونده زمین فروشنده مسئله پول خارجی و هفت ورزشکاری را تصور کنید که در اوج دوران بلوغ ورزشیاش با دریافت مبلغی با پیراهن کشوری دیگر و برای اهداف جایی جز وطن خودش در مسابقات بینالمللی شرکت کند و افتخار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها