تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830893250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت صلح امام حسن(ع) با سازش ستم‌پذيرانه، تفاوت دو مکتب است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تفاوت صلح امام حسن(ع) با سازش ستم‌پذيرانه، تفاوت دو مکتب است
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تفاوت صلح امام حسن با سازش ستم پذيرانه را تفاوت دو مکتب دانست...


عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تفاوت صلح امام حسن با سازش ستم پذيرانه را تفاوت دو مکتب دانست و گفت: امام حسن(ع)، شکست قطعي نظامي را به پيروزي قطعي سياسي فرهنگي تبديل کرد و به جاي تسليم و تقديم دو دستي حکومت، نشان داد که ايشان منشأ مشروعيت است و بايدها و نبايدها را تعيين مي‌کند.

به گزارش رسا، حسن رحيم‌پور‌ازغدي، در نشست بازخواني سيره امام حسن مجتبي(ع) در مشهد گفت: برخي مي‌گويند از تاريخ سخن نگوييد يا اگر مي‌گوييد عبرت و نتيجه نگيريد و با مسائل روز تطبيق نزنيد و اين امر را استفاده ابزاري از تاريخ مي‌دانند. وي افزود: در پاسخ بايد گفت استفاده ابزاري زماني است که برخورد بدون عقلانيت و متعصبانه و گزينشي با تاريخ يا هر متن و مکتبي صورت گيرد.  رحيم‌پور‌ازغدي با اشاره به تفاوت ميان گزينش با برخورد گزينشي، خاطرنشان کرد: گزينش، امري ناگزير و براساس تقسيم‌بندي استدلالي است که در آن اگر نتيجه، خلاف نظر گزينشگر بود، او در نظر خود تجديدنظر مي‌کند اما برخورد گزينشي از نظر اخلاقي، ناجوانمردانه و فريبکارانه است و از نظر منطقي، مغالطه‌آميز است چراکه هر جا موافق نظر فرد باشد آن را برجسته و به کار مي‌گيرد اما هر جا مخالف بود رد يا تفسير به رأي مي‌کند.

 استاد دانشگاه ادامه داد: اين افراد به جاي اينکه برخورد گزينشي با تاريخ را زير سؤال ببرند، مطالعه و عبرت‌گيري از تاريخ را زير سؤال مي‌برند. رحيم‌پور‌ازغدي با بيان اينکه قصه‌هاي قرآن برخلاف ساير داستان‌ها براي بيدار کردن مردم است نه خواباندن، افزود: عبرت گرفتن به معناي تحليل عقلاني تاريخ و عبور از ظاهر قضايا به باطن آنها و عدم برخورد سطحي است چراکه شرايط و موقعيت‌هاي گذشتگان براي ما نيز تکرار مي‌شود. وي در ادامه، شخصيت و نيز شرايط زماني امام حسن(ع) را منحصر به فرد دانست و افزود: هر زمان نام امام حسن(ع) مي‌آيد، فوراً مسئله صلح ايشان با معاويه به ذهن خطور مي‌کند؛ صلحي که از پيچيده‌ترين اتفاقات صدر اسلام و تا امروز در سرنوشت امت اسلام اثرگذار بوده، اما ابعاد اين تصميم تاريخي هنوز ناشناخته مانده است. رحيم‌پورازغدي اظهار کرد: تعبير صلح امام حسن(ع) به «نرمش قهرمانانه» تعبيري بسيار زيباست نه فقط از بعد شاعرانه بلکه از نظر تحليلي؛ تفاوت اين صلح با سازش ستم‌پذيرانه و خائنانه بسيار پيچيده و همان تفاوت ميان جنگ و صلح و انقلاب و مدارا به عنوان دو تاکتيک مبارزاتي يا دو مکتب است. رحيم‌پور‌ازغدي با طرح اين پرسش که هدف و وسيله در مبارزات اجتماعي کدام است، نظام يا نهضت؟ درباره نسبت نظام و نهضت تصريح کرد: نهضت متقدم بر نظام نيست؛ اگر طي نهضت، نظام ايجاد نشد يا از دست رفت، نهضت ادامه دارد. حکومت منهاي انقلاب نامشروع است و انقلاب بدون حکومت کارآيي ندارد بلکه حکومت بايد انقلابي باشد و هدف از انقلاب، تشکيل حکومت انقلابي است.

وي ادامه داد: اين از بزرگ‌ترين پيام‌هاي مبارزات اجتماعي ديني است که به دست امام حسن(ع) مديريت شد و نه فقط اسلام که توحيد از گردنه خطرناکي که مرگش صددرصد قطعي بود نجات يافت، چراکه ظاهراً حکومت از دست رفت اما نهضت ادامه يافت. 





تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن