محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853269794
چهار تفاوت حج ابراهیمی و سعودی در کلام امام(ره) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: در نگاه امام(ه) حج ابراهیمی دارای چهار ویژگی کلان بصیرت افزایی، ژرف نگری، برائت از مشرکین و وحدت طلبی است که در تقابل با حج سعودی با مشخصه های اصلی غفلت زایی، سطحی نگری، رفاقت با مشرکین و تفرقه افکنی است.وارث: حج؛ این فریضه بزرگ الهی و کنگره عظیم عبادی ـ سیاسی مسلمین، با سیاسی کاری آل سعود امسال بر روی زائران ایرانی بسته شد و حاکمان و مسئولان عربستان سعودی با دخالت دادن اختلافات خود با دولت جمهوری اسلامی ایران برخلاف نص صریح قرآن مردم مسلمان ایران را از انجام این فریضه بزرگ محروم ساختند. این در حالی بود که شروط جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با مسئولان سعودی، با توجه به فاجعه منا در سال گذشته، تضمین حفظ امنیت و عزت زائران ایرانی بود که از سعودی ها از دادن تضمین طفره رفتند و در کنار آن شروطی را برای حجاج ایرانی قرار دادند که نتیجه آن چیزی جز تحریف فلسفه قرآنی مراسم حج، برائت از مشرکان، و تنزل یافتن حج از یک مراسم چند بعدی(عبادی، سیاسی و اجتماعی) به یک مراسم تک بعدی(عبادی) نبود. این اتفاق سبب شد که به مناسبت سالگرد ارتحال امام(ره) نگاهی به فلسفه برگزاری حج در اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب بیندازیم و آن را با اعمال و رفتار سران آل سعود در برگزاری این مراسم مقایسه کنیم. پر بی راه نیست اگر بگوییم این مقایسه ای است میان دو الگوی حج؛ حج ابراهیمی و حج سعودی. در تبیین نگاه امام (ره) به مراسم و فریضه حج باید گفت که در اندیشه امام(ره) حج، یک فریضه عبادی، سیاسی و اجتماعی توأمان است که در یک قالب قرار می گیرد. یعنی حتی اعمال عبادی فردی این مراسم بدون پیام های سیاسی و اجتماعی نیست و لذا امام(ره) در وهله نخست به تلاش برخی حاکمان کشورهای اسلامی و عالمان درباری در تقلیل دادن حج به یک مراسم خشک مذهبی و صرفا عبادی و بی توجه به وضعیت جهان اسلام و مسلمانان انتقاد شدیدی کرده و می فرمایند: «مع الأسف ابعاد مختلف این فریضۀ عظیم سرنوشت ساز به واسطۀ انحراف های حکومت های جور در کشورهای اسلامی و آخوندهای فرومایۀ درباری و کج فهمی های بعضی از معممین و مقدس نماها در تمام کشورهای اسلامی در پردۀ ابهام باقی مانده است. کج فهمانی که حتی با تشکیل حکومت اسلامی مخالف، و آن را از حکومت طاغوت بدتر می دانند! کج فکرانی که فریضۀ بزرگ حج را محدود به یک ظاهر بی محتوا کرده، و ذکر گرفتاری های مسلمانان و کشورهای اسلامی را بر خلاف شرع و تا سرحد کفر می شمارند. وابستگان به حکومت های جابر انحرافی که فریاد مظلومانی را که از گوشه و کنار جهان در این مرکزِ فریاد جمع گردیده اند، زندقه و برخلاف اسلام وانمود می کنند. بازیگرانی که برای عقب نگه داشتن مسلمانان و باز کردن راه برای غارتگران و سلطه جویان، اسلام را در کنج مساجد و معابد محصور نموده اند و اهتمام به امر مسلمین را بر خلاف اسلام و وظایف مسلمانان و علمای اسلام معرفی می کنند» .(صحیفه امام، ج ۱۹،۴ شهریور ۱۳۶۳) ایشان سپس به تشریح ابعاد عرفانی، معنوی، اجتماعی و سیاسی می پردازند که بنا به هدف این یادداشت که مقایسه میان دو نگاه قرآن محور و سعودی محور به حج است بعد سیاسی و اجتماعی حج به عنوان کانون و نقطه اساسی این افتراق مدنظر قرار گرفته و از تشریح سایر ابعاد حج در اندیشه امام(ره) صرف نظر می شود. در نگاه امام(ره) به دلیل حاکم بودن شاهان وابسته به استعمار و استکبار بر کشورهای اسلامی برای جلوگسری از بیداری مظلومان و مسستضعفان جهان سعی می شود که بعد سیاسی حج به فراموشی سپرده شده و با آن به مقابله می پردازند و در این راستا می فرمایند: «از همۀ ابعاد آن مهجورتر و مورد غفلت تر، بُعد سیاسی این مناسک عظیم است که دست خیانتکاران برای مهجوریت آن بیشتر در کار بوده و هست و خواهد بود و مسلمانان امروز و در این عصر ـ که عصر جنگل است ـ بیشتر از هر زمان موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند؛ زیرا بازیگران بین المللی با اغفال مسلمین و عقب نگه داشتن آنان از یک سو، و عمال سودجوی آنان از سوی دیگر و غفلت زدگان نادان از طرفی و آخوندهای درباری یا کج فهم از سوی دیگر و متنسکان جاهل از یک طرف، دانسته یا ندانسته پشت در پشت هم ایستاده و در محو این بُعد سرنوشت ساز و نجات دهندۀ مظلومان در فعالیت هستند و لازم است متعهدان و بیداران و دلسوزان برای غربت اسلام و مهجوریت این بعد در احکام اسلام، بویژه حج که این بعد در آن ظاهرتر و مؤثرتر است، با قلم و بیان و گفتار و نوشتار به کوشش برخیزند؛ خصوصاً در ایام مراسم حج، که پس از این مراسم عظیم انسان ها می توانند در شهر و دیار خود با توجه به این بُعد عظیم مسلمانان و مظلومان جهان را بیدار و برای خروج مظلومان جهان از تحت فشارهای روز افزون ستمگران مدعی حمایت از صلح به حرکت وادارند. و پر واضح است که اگر در این کنگرۀ عظیم جهانی، که همۀ اقشار ملت های مظلوم اسلامی از هر مذهب و ملت و دارای هر زبان و مسلک و هر رنگ و قشر، ولی با زیّ واحد و لباس مشابه، دور از هر آلایش و آرایش، اجتماع نموده اند مسائل اساسی اسلام و مسلمین و مظلومان جهان از هر فرقه حل نشود و حکومت های مستکبر و زورگو سرجایشان ننشینند، از اجتماعات کوچک منطقه ای و محلی کاری برنخواهد آمد و راه حل فراگیری به دست نخواهیم آورد» . (همان) امام(ره) سپس با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا» می فرمایند: «بیت اللّه الحرام، اول بیتی است که برای «ناس» بنا شده. بیت همگانی است. هیچ شخصیتی و هیچ رژیمی و هیچ طایفه ای حق تقدم در آن را ندارد... این بیت معظم برای ناس بنا شده، و برای قیام ناس و نهضت همگانی، و برای منافع مردمی. و چه نفعی بالاتر و والاتر از آنکه دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشورهای مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشورها برای مردم خود آن کشورها باشد. بیتی که برای قیام تأسیس شده است، آن هم قیام ناس و للناس، پس باید برای همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود، و منافع ناس را در همین مواقف شریف تأمین نمود، و رمی شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف انجام داد. مجرد کلید داری بیت و سقایت حُجاج و عمارت مسجدالحرام کافی نیست و مربوط به مقصد نیست» . (همان) در حقیقت از نگاه امام(ره) خانه خدا، خانه بیداری و پویایی مسلمین در برابر مستکبران است که این مسئله منافع عمومی امت اسلامی را در بر داد. حال آنکه سران آل سعود حج را به مثابه فریضه سکوت و خمودگی جهان اسلام ترسیم کرده که هدف غایی آن همین انجام اعمال عبادی ظاهری است بدون آن که این اعمال ظاهری منجر به عمقی شود و تحولی در امت اسلامی ایجاد کند. به عبارتی تقابل بصیرت و غفلت نقطه ممیزه مهم حج ابراهیمی و حج سعودی است همچنین امام(ره) در ادامه با استناد به آیه «أَجَعَلْتُم سِقَایَةَ الحَاجِّ وَ عِمَارَةَ المَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللّه ِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَ جَاهَدَ فِی سَبیِلِ اللّه ِ لایَسْتَوُونَ عِنْدَاللّه ِ وَ اللّه ُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالمینَ» می فرمایند: «گویی آیۀ شریفه در عصر ما نازل شده و گویای حال ماست. در عصر حاضر سرگرمی به سقایت و معیشت حجاج و به عمارت و تزئین مسجد الحرام، و غفلت از ایمان به خدا و روز جزا و کناره گیری از جهاد فی سبیل اللّه را ظلم، و کسانی که چنین کنند را ظالم محسوب داشته است. ایمان به خدای تعالی و روز جزا انسان ها را به جهاد فی سبیل اللّه و قیام برای حق و عدل سوق می دهد و خداوند قومی را که چنین نباشند هدایت نمی فرماید، که اینان ظالمانند» .(همان) امروز می بینیم که بیشترین و مهم ترین توجه آل سعود به توسعه فیزیکی خانه خدا و تزئین کعبه و زیباسازی آن است. این مسئله در عین اینکه در حد معقول آن امری ضروری است اما نباید منجر به فراموشی هدف اصلی حج که همانا افزایش آگاهی جهان اسلام از شرایط خود در فضای بین المللی و نزدیگی بیشتر مسلمین به یکدیگر است، گردد. در واقع ژرف نگری در مقابل ظاهر گرایی دومین تقابل و تمایز بنیانی حج ابراهیمی و حج سعودی است امام(ره) با بیان اینکه اول بار در حج خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) ندای برائت از مشرکین را سردادند بر اساس آیه شریفه «وَ أَذَانٌ مِنَ اللّه ِ وَ رَسُولِهِ الَی النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الأَکْبَرِأَنَّ اللّه َ بَرِی ءٌ مِنَ المُشْرِکِینَ وَ رَسُولُه»، فرمودند: « در آن روز خط امریکا و آخوندهای درباریِ تأمین کنندۀ منافع شیطان بزرگ نبودند که فتوا دهند ـ العیاذ باللّه ـ خدا و رسول بر خلاف مناسک حج دستور داده و عمل می کنند، و باید حج از این مسائل به دور باشد. روزی که ولی اللّه الأعظم، امام عصر ـ عجل اللّه تعالی فرجه الشریف ظاهر شوند و در کعبه ندای عدالت سردهند و بر خلاف ظالمان و کافران فریاد کشند، همین آخوندها هستند که او را تکفیر کنند و از ستمگران پشتیبانی نمایند» . براین مبنا رفتارهای امروز آل سعود نسبت به حجاج ایرانی بیانگر وابستگی عمیق آنها به استکبار و واهمه آنها از اعلام برائت از مستکبرین و مشرکین عالم است. زیرا بقای حکومت سعودی از تأسیس تا به امروز جز از مسیر وابستگی و همراهی با استکبار امکان پذیر نبوده است؛ براین اساس نگاه برائتی یا رفافتی در برابر استکبار دیگر تفاوت اساسی حج ابراهیمی و حج سعودی است دیگر توصیه مهم سیاسی و اجتماعی امام(ره) در فریضه حج توجه به مسئله وحدت مسلمین و تلاش برای حفظ آن با اجتناب از اعمال و رفتار تفرقه افکنانه است و در این باره می فرمایند: «مسلمانان حاضر در مواقف کریمه، از هر ملت و مذهب که هستند، باید به خوبی بدانند که دشمن اصلی اسلام و قرآن کریم و پیامبر عظیم الشأن ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ ابر قدرت ها، خصوصاً امریکا و ولیدۀ فاسدش اسرائیل است که چشم طمع به کشورهای اسلامی دوخته و برای چپاول مخازن عظیم زیرزمینی و روی زمینی این کشورها از هیچ جنایت و توطئه ای دست بردار نیستند. و رمز موفقیت آنان در این توطئۀ شیطانی تفرقه انداختن بین مسلمانان، به هر شکل که بتوانند، می باشد. در مراسم حج ممکن است اشخاصی، از قبیل ملاّهای وابسته به خود، را وادار کنند که اختلاف بین شیعه و سنی ایجاد کنند؛ و آنقدر به این پدیدۀ شیطانی دامن زنند که بعض ساده دلان باور کنند و موجب تفرقه و فساد شوند. برادران و خواهران هر دو فرقه باید هوشیار باشند. و بدانند که این کوردلان جیره خوار با اسم اسلام و قرآن مجید و سنت پیامبر می خواهند اسلام و قرآن و سنت را از بین مسلمین برچینند؛ یا لااقل به انحراف کشانند. برادران و خواهران باید بدانند که امریکا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند؛ چرا که اسلام و کتاب و سنت را خار راه خود و مانع از چپاولگری شان می دانند... در این مقطع زمانی تکلیف الهی حجاج است که اگر مطلبی از گویندگان شنیدند که بوی ایجاد اختلاف بین صفوف مسلمانان را می دهد، انکار کنند؛ و برائت از کفار و سردمداران آنان را از وظایف خود در مواقف کریمه بدانند؛ تا حج آنها حج ابراهیمی ابوالأنبیاـ صلوات اللّه علیه ـ باشد و حج محمدی ـ صلی اللّه علی و آله وسلم. و الاّما أکْثَرَ الضَّجِیجَ وَ أَقَلَّ الحجِیجَ دربارۀ آنها صادق است» . ایشان ذات حج و اجتماع مسلمین در کنار یکدیگر در خانه خدا را برای تقویت وحدت و همدلی امت اسلامی دانسته که مناسک عبادی حج نیز در راستای تقویت این مسئله است. حال آنکه سران آل سعود همواره بر آتش مسائل اختلافی میان شیعه و سنی در مراسم حج می دمند و نسبت به شیعیان با تحقیر برخورد می کنند و از این طریق به دنبال بهانه برای تشدید اختلافات می گردند تا به اسم جلوگیری از تفرقه میان امت اسلام، بعد سیاسی حج را کمرنگ و در نهایت حذف نمایند؛ براین مبنا چهارمین تفاوت و تمایز اساسی حج ابراهیمی و حج سعودی، وحدت طلبی و تفرقه آفرینی است. براین مبنا در جمع بندی می توان گفت تفاوت حج ابراهیمی با حج سعودی در چهار محور اساسی غفلت یا بصیرت، سطحی نگری یا ژرف نگری، نگاه برائتی یا رفاقتی به استکبار و وحدت طلبی یا تفرقه آفرینی است که این تفاوت ها از نوع نگاه به فریضه حج سرچشمه گرفته و براساس آن رفتارها و سیاست های اتخاذی تفاوت های بعدی را ایجاد می کند. /1102001307
پنجشنبه ، ۱۳خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
۴۰ راهکار اُنس کودکان با امام زمان (عج) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
با داشتن پیشوایانی کامل و اسوه هایی جامع برای یک زندگی سراسر موفقیت و آرامش نیازی به الگوهای کاذب و نمادین نیست به شرط آن که نسل نو امام و پدران معنوی خود را به نیکی بشناسند وارث 40 راهکار اُنس کودکان با حضرت ولیّ عصر عج را منتشر می کند الگوهای شرقی و غربی امروزه کودکانظهور امام زمان (عج) در گروی تکمیل ۳۱۳ یار است؟! - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
این طور نیست که با تکمیل این تعداد آن حضرت ظهور کند بلکه برای تحقق قیام امام مهدی غیر از این شرط شرایط دیگری نیز وجود دارد که با تکمیل این تعداد و تحقق تمام شرایط دیگر آن حضرت ظهور و قیام خواهند کرد وارث بر فرض مثال اگر 313 یار امام مهدی عج کامل شود و امام مهدی عج ظهورآیت الله بهجت:حدیث ثقلین غیبت امام زمان(عج) را اثبات می کند - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود حدیث ثقلین از ادلّه ى اثبات غیبت امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ است وارث مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود حدیث ثقلین از ادلّه ى اثبات غیبت امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ است زیرا در آن حدیث مى فرمایسه توصیه به منتظران در نوشته امام زمان (عج) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنْ یُوصِلَ لِی کِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِیهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْکَلَتْ عَلَیَّ فَوَرَدَ التَّوْقِیعُ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ ع فَأَغْلِقُوا أَبْوَابَ اتنها راه ملاقات با امام زمان (عج) به توصیه خود حضرت - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وفای به عهد یک دستور قرآنی است که در علم حقوق و تجارت گاه به جای آن واژه های وفای تعهد پرداخت و اجرای تعهد به کار برده می شود در لغت به معنای به جای آوردن تعهد و انجام دادن عهد و پیمان و در واقع به معنای اجرای قرارداد است وارث وفای به عهد یک دستور قرآنی است که در علم حقوق و تتوجه به احکام از نظر امام زمان(عج) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث برای اینکه بهتر بدانیم خواسته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از ما چیست باید احادیث آن حضرت را مورد توجه خودقرار دهیم امام مهدی علیه السلام ما را به رعایت واجبات الهی از جمله نماز تقوای الهی خداترسی کمک به مردم و هر آنچه که ما را به ایشان اهل بیت ــ علیهتوصیه های امام زمانیِ آیت الله بهجت - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
خدا ما را نجات دهد خدا بفهماند به ما الهام بکند به ما تثبیت بکند در ما که شکرگزار باشیم بر این طریقه ای که خدا هدایتمان کرده است از جملۀ شکرش این است که از نااهل ها تقیه بکنیم کار نداشته باشیم به آنها خدا به امور آنها می رسدوارث به مناسبت فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشت سالروز ارچه کسانی در مقابل امام زمان خواهند ایستاد؟! - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث در روایات شیعه و غیر شیعه مسلمان و غیر مسلمان آمده که شام و جنگ بزرگ آن مقدمه ی ورود به تاریخ ظهور است نمی دانم جنگ بزرگی که در سالهای اخیر در سوریه جریان دارد همان جنگ بزرگ آخرالزمان است یا نه ولی یک چیز روشن است و آن اینکه هم اکنون هم در همین جنگ جهان به دو جبهه ی سفیمعنای «یأتی بقضاء جدید» درباره امام مهدی(عج) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
در مورد امام زمان عج و عرضه دینی جدید توسط ایشان احادیثی وجود دارد در حالی که ظاهر چنین مسئله ای با تعالیم دینی قرآن و عترت ع سازگار نیست وارث متن ذیل پاسخ به پرسشی مهدوی است که تقدیم می شود سوال درباره امام زمان عج گفته شده است یأتی بقضاء جدید منظور از قضاء جدید چیستمکان هایی که منسوب به امام زمان(عج) هستند+عکس - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
مسجد کوفه از مکانهاى مقدس و بارزترین نماد انتظار است این مسجد مقدس در هنگامه ى ظهور پایگاه تبلیغاتى امام زمان عج قرار مى گیرد وارث اماکنى فراوان به قدوم مبارک امام زمان عج زینت یافته اند که هر کدامشان امروزه به صورت نمادهاى انتظار تبلور نموده اند و به شیعیان منتظر تأکید شد-
گوناگون
پربازدیدترینها