تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834974500
معنای «یأتی بقضاء جدید» درباره امام مهدی(عج) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: در مورد امام زمان (عج) و عرضه دینی جدید توسط ایشان احادیثی وجود دارد در حالی که ظاهر چنین مسئله ای با تعالیم دینی قرآن و عترت (ع) سازگار نیست.وارث: متن ذیل پاسخ به پرسشی مهدوی است که تقدیم می شود: سوال: درباره امام زمان (عج) گفته شده است: «یأتی بقضاء جدید»؛ منظور از قضاء جدید چیست؟ پاسخ اجمالی: در مورد امام زمان (عج) و عرضه دینی جدید توسط ایشان احادیثی وجود دارد در حالی که ظاهر چنین مسئله ای با تعالیم دینی قرآن و عترت (ع) سازگار نیست. در درجه اول باید گفت اساساً واژه دین جدید وجود ندارد، بلکه منظور از قضای جدید، قضاوت جدید است. ضمن آن که دلایل مسلمی وجود دارد که عرضه دین جدیدی غیر از اسلام در آن محکوم است. همچنین از نام حضرت (عج) هم هدایت گری او مشخص است که نسبت به دین اسلام است. بدین دلیل منظور از دین جدید این است که در زمان غیبت، بدعت هایی در دین گذاشته می شود و احکامی از اسلام و قرآن بر طبق میل مردم تفسیر می شود و حدود و احکام چنان فراموش می شوند که گویا اصلاً از اسلام نبودند. وقتی که حضرت مهدی (عج) ظهور کردند، بدعت ها را ابطال می کنند و احکام خدا را به همان گونه ای که صادر شده بود، ظاهر می سازند. حدود اسلامی را بدون سهل انگاری اجرا می کنند و معلوم است که برای مردم چنین برنامه ای تازگی دارد. پاسخ تفصیلی احادیثی در مورد امام مهدی(عج) وجود دارد که دلالت بر عرضه دین جدیدی از جانب آن حضرت (عج) می کند. بعضی از آن روایات عبارت اند از: امام باقر(ع) فرمود: «یَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کِتَابٍ جَدِیدٍ وَ قَضَاءٍ جَدِیدٍ...؛[1] امام قائم که قیام کند امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت.» امام صادق(ع) فرمودند: «قَالَ یَصْنَعُ مَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ یَهْدِمُ مَا کَانَ قَبْلَهُ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ أَمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً؛[2] همان کاری را که رسول خدا(ص) انجام داد، مهدی(عج) انجام می دهد. بدعت های موجود را خراب می کند، چنان که رسول خدا (ص) اساس جاهلیت را منهدم نمود، آن گاه اسلام را از نو بنا می کند.» «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بُدُوِّ الْإِسْلَامِ إِلَى أَمْرٍ جَدِیدٍ»؛[3] هنگامی که قائم(ع) ظهور کرد با امر جدید خواهد آمد، چنان که رسول خدا(ص) در آغاز اسلام مردم را به امر جدید دعوت می کرد. همه این احادیث در نگاه اولیه و ظاهری دلالت بر آوردن دینی جدید توسط ولی عصر(عج) دارند. با توجه به این مطلب بسیاری از اصول و اعتقادات مکتب تشیّع زیر سؤال می رود و به ناچار باید تفسیری مناسب با اصول اعتقادی تشیع عرضه شود. برای پاسخ گفتن به شبهه مذکور نیاز است به مقدماتی اشاره شود که عبارت اند از: الف. اگر در منابع حدیثی جست وجویی داشته باشیم، اساساً واژه ای تحت عنوان دین جدید پیدا نخواهیم کرد، ولی متأسفانه در برخی از کتاب هایی که در مورد امام زمان(عج) نوشته شده در ترجمه فارسی بعضی از احادیث به این مطلب اشاره شده است که حضرت (عج) با دین جدید می آید. در حالی که این ترجمه صحیح نیست؛ چون مقصود از عبارت «یستأنف الاسلام جدیدا» ؛ یعنی بازسازی اسلام نه آوردن دین جدیدی غیر از اسلام. ب. بر فرض که مراد از این قضا و امر جدید، دین جدید باشد، باز هم باید گفت: امام زمان(عج) هرگز دین جدید و تازه ای غیر از اسلام پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نخواهد آورد و دین در نزد خدا تنها یکی است، همان طور که قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ».[4] شاهد این مطلب صراحت قرآن در زمینه ختم نبوّت در آیه 40 سوره احزاب،[5] و روایتی است که صریحاً مسئله خاتمیت پیامبر اسلام (ص) را ثابت می کند،[6] همچنین طبق احادیث متعدد دیگری؛ حضرت مهدی(عج) با همان روش پیامبر اسلام (ص) و کتاب و سنت و آئین او بر می خیزد؛[7] لذا روشن می شود که برنامه امام زمان(عج) و رفتارش ترویج و بسط اسلام و تجدید عظمت قرآن است. ج. اساساً حضرت مهدی (عج) هدایت کننده است؛ یعنی همان دین حضرت محمد(ص) را بسط و گسترش می دهد؛ لذا حکمت اصلى نامیده شدن امام زمان(ع)، به مهدى آن است که آن حضرت (عج) مردم را به آنچه که از آن دور شده اند؛ یعنى احکام واقعى اسلام هدایت خواهد کرد. شاهدش این حدیث است: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (ع) دَعَا النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً وَ هَدَاهُمْ إِلَی أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْقَائِمُ مَهْدِیّاً لِأَنَّهُ یُهْدَی إِلَی أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَ سُمِّیَ الْقَائِمَ لِقِیَامِهِ بِالْحَقِّ»؛[8] وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت می نماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت می کند. آن جناب، مهدی (عج) نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شده اند هدایت می شود و قائم نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام می کند. د. حال که روشن شد سیره عملی امام زمان جز رفتار پیامبر (ص) نیست، و اساساً مهدی بودن او هم به همین معنا است، لازم است به این مواردی اشاره کنیم که چرا مهدی بودن حضرت (عج) موجب توهّم عرضه دین جدید می شود. برای این مطلب دلایل متعددی وجود دارد که عبارت اند از: یک. مطابق برخى روایات، بخشى از احکام به جهت نبود شرایط و مقتضیات در عصر معصومان (ع) بیان نشده و تنها علمش نزد اهل بیت(ع) باقى مانده است و در عصر ظهور آن احکام بیان خواهد شد. دو. بخشى از احکام به جهت از بین رفتن کتاب ها و احادیث تلف شده و به دست ما نرسیده است که قطعاً نزد امام زمان(ع) موجود است و در عصر ظهور آنها را بیان کرده و به اجرا خواهد گذاشت. سه. در عصر غیبت به جهت دورى از امام معصوم، علما و فقها مأمور به گرفتن احکام از ادله اى هستند که برخی از آنها ظنّى است و در نتیجه احکامى که استخراج مى شود احکام ظاهرى است نه واقعى، اگر چه در عصر غیبت مأمور به عمل به آنها هستیم، ولى در عصر ظهور توسط امام زمان(ع) احکام واقعى عرضه مى شود. چهار. در طول تاریخ اسلام برخى از احکام بنا به مصالحی کمتر به آنها عمل شده و یا اصلاً در جامعه بیان نشده است؛ که به طور حتم این گونه احکام در عصر ظهور به اجرا در خواهد آمد. پنج. تا عصر ظهور دیدگاه و سطح فکر و تعقل مردم بسیار بالا رفته و آمادگى و قابلیت هایى فوق العاده در فهم معارف دینى خواهند یافت که در نتیجه احتیاج به پاسخ گویى با انحای مختلف به این خواسته ها است.[9] نتیجه گیری بنابراین، اگر ابهامی در احادیث دسته اول وجود داشت با توضیحاتی که بیان شد، بر طرف می شود. در مجموع باید احادیث را به گونه ای ترجمه و تفسیر کرد که شبهه ای پیش نیاید؛ بدین بیان که در زمان غیبت، بدعت هایی در دین گذاشته می شود و احکامی از اسلام و قرآن بر طبق میل مردم تأویل و تفسیر می شود و بسیاری از حدود و احکام چنان فراموش می شوند که گویا اصلاً از اسلام نبودند. وقتی که حضرت مهدی(ع) ظهور کند، بدعت ها را ابطال می کند و احکام خدا را به همان گونه ای که صادر شده بود، ظاهر می سازند. حدود اسلامی را بدون سهل انگاری اجرا می کند و معلوم است که برای مردم چنین برنامه ای تازگی دارد. و مردم با دیدن این که امام زمان (عج)، در تمام زمینه ها به لزوم رعایت احکام خاصى که ریشه هاى وابستگى به دیگران و تأثیرپذیرى از فرهنگ بی گانه را قطع مى کند و هرگونه ظلم و ستم و امتیاز طلبى هاى نادرست اجتماعى را از متولیان دروغین امور سلب مى کند و... پافشارى مى نمایند، درحالی که این امور را آنها تاکنون به اسم قوانین اسلامى ایجاد و رواج داده بودند، بدیهى است که با مشاهده چنین وضعى حتى برخى از متولیان مراکز مذهبى و فرهنگى نیز به مقابله با آن حضرت (عج) برخواهند خاست؛ چراکه اولاً: مضمون دعوت آن حضرت (عج) را به ضرر موقعیت خویش مى بینند، ثانیاً: آنها را مخالف با آنچه که تا آن روز به اسم اسلام مى شناختند ارزیابى مى کنند. پی نوشت ها: [1]. ابن أبی زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 233، نشر صدوق، تهران، چاپ اول، 1397ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 52، ص 352، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [3]. شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 384، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق. [4]. آل عمران، ۱۹. [5]. «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیماً»؛ محمد پدر هیچ یک از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرین پیامبران است و خداوند به هر چیز آگاه است. [6]. ر. ک: الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 1، ص 155 – 156؛ «خاتمیت و پایان رسالت»، سؤال 4916؛ «سرّ خاتمیت دین اسلام»، سؤال 386. [7]. مانند این که رسول خدا(ص) در سخنانی می فرماید: 1. «یخرج رجل من اهلبیتی و یعمل بسنتی»؛ یکی از اهل بیت من قیام می کند و به سنت و روش من عمل می کند.(بحار الأنوار، ج 51، ص 82) 2. «القائم من ولدی اسمه اسمی و کنیته کنیتی و شمائله شمائلی و سنته سنتی یقیم الناس علی طاعتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربی»؛ قائم از فرزندان من، همنام و هم کنیه من است، شمایل و رفتارش، شمایل و رفتار من است و مردم را به اطلاعت من و دین من وادار می نماید و به قرآن دعوتشان می کند.(شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 411، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1395ق). 3. «و ان الثانی عشر من ولدی یغیب حتی لا یری و یأتی علی امین بزمن لا یبقی من الاسلام الا اسمه و لا یبقی من القرآن الا اسمه فحینئذ یأذن الله تبارک و تعالی بالخروج فیظهر الله الاسلام به ویجدده»؛ دوازدهمی از فرزندانم به طوری غایب می شود که اصلاً دیده نمی شود. زمانی خواهد آمد که از اسلام جز اسمی و از قرآن جز رسم و اثری باقی نمی ماند، در آن هنگام خدا به وی اجازه نهضت می دهد و به وسیله او اسلام را تقویت کرده، تجدیدش می کند. (بحار الأنوار، ج 36، ص 284). [8]. بحار الأنوار، ج 51، ص 30. [9]. ر.ک: «پیشرفت علم در عصر ظهور امام زمان (عج)»، سؤال 18349. بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان تهران /1102001307
جمعه ، ۳۱اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
معنای «یأتی بقضاء جدید» درباره امام مهدی(عج) - پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین
قدس آنلاین در مورد امام زمان عج و عرضه دینی جدید توسط ایشان احادیثی وجود دارد در حالی که ظاهر چنین مسئله ای با تعالیم دینی قرآن و عترت ع سازگار نیست به گزارش قدس آنلاین متن ذیل پاسخ به پرسشی مهدوی است که تقدیم می شود سوال درباره امام زمان عج گفته شده است یأتی بقضاء جدیتبیین ویژگی های حضرت مهدی(عج) در برنامه «پرسمان دینی» - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
همزمان با دهه مهدویت در ویژه برنامه های پرسمان دینی این هفته حرم مطهر رضوی ویژگی های حضرت مهدی عج تشریح می شود وارث مهدی لسانی رئیس اداره پاسخگویی به سئوالات دینی آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت در هفته جاری که مصادف با دهه مهدویت است 2 برنامه پرسمان دینی ویژه زائرانبررسی وقایع تاریخی در دوره امامت حضرت سجاد (ع) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
دوران امامت حضرت سجاد ع مصادف با یکی از سیاه ترین ادوار حکومت در تاریخ اسلام بود گرچه پیش از آن هم حکومت اسلامی یک حکومت استبدادی شده بود اما زمان امام چهارم این تفاوت را با ادوار سابق داشت که سردمداران حکومت در این زمان به صورت آشکار و بدون هیچ گونه پرده پوشی به مقدسات اسلادعای اثر بخش مرحوم قاضی و شفای محتضر - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
روزی در محضر مرحوم آقای قاضی نشسته بودیم که ناگهان شخصی با عجله و ناراحتی بسیار خود را به مجلس آقای قاضی رسانید و بانگرانی بسیار گفت همسرم در حال احتضار است و نزدیک است بمیرد اگر او بمیرد من هیچ کس را ندارم وارث آیت الله سید عباس حسینی کاشانی نقل می کرد روزی در محضر مرحومدر چه اموری تعصب داشته باشیم؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث متن حدیث را از کتاب نهج البلاغه ارائه می دهد قال علی ع فَإِنْ کَانَ لَا بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّةِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْأَفْعَالِ وَ مَحَاسِنِ الْأُمُورِ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود اگر قرار است تعصّبى در کار باشد بایدابو مریم مدافعان حرم منتشر شد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث کتاب "ابو مریم" توسط "سجاد محمدی" و با تحقیق و پژوهش پیرامون زندگی شهید سید حمید تقوی فر که در میان مبارزان و مدافعان حرم در کشور عراق به "ابو مریم" معروف بود منتشر شد کتاب ابو مریم شامل زندگی خاطرات خانواده و دوستان مصاحبه و سخنرانیها پیاعکس دسته جمعی مدافعان حرم مازندرانی که در «خان طومان» شهید شدند - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
تصویری که خواهید دید مردانی هستند از تبار نهضت حضرت خمینی ره که امروز لباس رزم بر تن کردند و با شقی ترین مردمان به مبارزه برخاستند تا مبادا تاریخ یکبار دیگر شاهد هتک حرمت به ساحت خاندان پیامبر باشد وارث اینان شهدای مدافع حرم مازندرانی هستند که برای خدا هجرت کردند و در منطقه خانگاهی اجمالی به بهائیت در ایران +تصاویر - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث بهائیان همواره در عرصه های حقوق بشری یکی از سوژه های تبلیغاتی دنیای غرب علیه ایران بوده اند گویا این جماعت مظلومان و ساکتان تاریخ بوده و در حق انها ظلمی بزرگ رقم خورده است اما آنچه کمتر مورد بررسی و توجه قرار گرفته اعمال شنیع این فرقه در قالب ترور آدمکشی قتل و کشتار بودنمی خواستم شرمنده حضرت زینب(س) شوم - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
عزت بیاری مادر شهید تازه تفحص شده سعید حیدری از دردانه اش برایمان روایت می کند مادری که مفهوم انتظار را خوب می داند او از مسافر تازه از سفر برگشته اش می گوید از 30 سال بی خبری که به تلخی و سختی گذشت اما گذشت و حلاوت فدایی اسلام شدن فرزندش این 30 سال را برایش قابل تحمل نمود آنبرگزاری مراسم قرائت مناجات شعبانیه به مدت سه شب در مسجد مقدس جمکران - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه مناجات شعبانیه دارای محتوای والا و مضامین معرفتی عمیق است گفت مناجات شعبانیه به مدت سه شب توسط حاج سعید حدادیان در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود وارث حجت الاسلام عباس ابراهیمی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران عنوان کرد مسجد مقدس جم-
گوناگون
پربازدیدترینها