تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805635991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شادى صدر ؛ بزهکار یا بزه دیده قضایى - پایگاه خبری تحلیلی جامعه حقوقی کشور


واضح آرشیو وب فارسی:وکیل ملت: وکیل ملت: من برای اولین بار اصطلاح بزه دیده قضایی را در باره بزهکارانی ابداع می کنم که به دلیل رفتار مقامات عدالت کیفرى ، در فرایند بزهکاری بیشتر قرار می گیرند.کسانى که برای بار اول به دلیل جرایم کم اهمیت یا حتى احتمال بزهکارى ( به ویژه در جرایم سیاسى یا اخلاقى )دستگیر می شوند ، ممکن است کار و موقعیت اجتماعی و خانوادگی خود را از دست بدهند . این افراد اتهام خویش را نمی پذیرند و نحوه رسیدگی را قانونی و عادلانه نمی دانند، ( هر چند اکثر مقامات عدالت کیفرى، همه احکام و تصمیمات خود را عادلانه می دانند و احتمال خطا هم نمی دهند ) این بزهکاران در واقع بزه دیده عمل مقامات کیفرى هستند . با این مقدمه وارد بحث مى شوم . فارغ از مباحث حقوقى و فقهی ، در باره علت رفتار خانم شادى صدر از دیدگاه جرم شناختی تحلیلی ارایه مى کنم . خانم شادى صدر ، وکیل دادگسترى ، نویسنده ایی پر کار و فعال مدنى ، بنا به ادعایش براى دفاع از حقوق شهروندان به زندان افتاده و مدعی است صرفا در جهت اعتلای حقوق مدنى و سیاسی هم وطنانش تلاش مى کند. در فرایند اعتراضات اجتماعى ، دستگیر مى شود ، مأموران در هنگام دستگیری برخورد مناسبى با وى ندارند ، بعدا در دادگاه انقلاب محاکمه و به حبس و محرومیت از شغل وکالت محکوم مى شود. ایشان بعد از آزادی از کشور خارج مى شود و به فعالیت هاى سیاسى و مدنى در خارج از کشور ادامه مى دهد ،او که قبلا فقط در جهت حقوق مدنى شهروندان سخن مى گفت و مخالفتی با اصل جمهوری اسلامى نمی کرد و حتى به اصول قانون اساسى هم استناد مى کرد ، اکنون علیه نظام و حتى اسلام هم مصاحبه مى کند و قلم مى زند و در یک رفتاری دور از شان یک روشنفکر و آزاد اندیش در حالی که یک جام ( احتمالا شراب ) در دست دارد و دامن کوتاه پوشیده ، روى مبلمانى که با پارچه اى سیاه و با عبارت ؛ السلام علیک یا أبا عبدالله ، پوشیده شده است ، رو به دوربین با چهره ایی خندان عکس مى گیرد . کسى که بخاطر دفاع از حقوق مدنى هم وطنانش به زندان رفته و از خانه و کاشانه خود دور شده و قطعا سختى ها کشیده ، ناگهان آشکارا به باورها و سنت هاى جامعه اش اهانت مى کند . براى فهم این رفتار به دو نظریه مهم در جرم شناسى اشاره مى کنم ؛ نظریه های کنترل اجتماعى و نظریه آنومی و فشار . نظریه های کنترل اجتماعى ، اشاره به ساز و کإرهایی دارد که از طریق آن ها ، شهروندان به هم نوایى با ارزش هاى جامعه تن مى دهند ، یکی از این ساز و کارها ، فرایند کیفری و مجازات است که بارزترین نمود کنترل اجتماعى است . هودسن در مقاله ایی در این باره به نقدی اشاره می کند که معتقد است ، اتفاقا در بسیاری از موارد نه تنها استفاده از این روش منجر به کاهش جرم در آینده نخواهد شد ، بلکه ممکن است شخص را به ارتکاب جرم هاى مهم تَر هم در آینده سوق دهد . برخی از مقامات عدالت کیفرى تصور می کنند با دستگیری و محاکمه معترضان مدنى و دگر اندیشان ، آنان و دیگران را وادار به همنوایى با ارزش هاى اجتماع خواهند کرد ، در حالى که تجربه نشان داده است که آنان بعد از آزادی مرتکب رفتارهای ساختار شکنانه مهم ترى خواهند شد. نظریه دیگر نظریه نابهنجارى جرم ( آنومی ) مرتون است ، مرتون با الهام از دیدگاه دورکیم وضعیتی را تحلیل می کند که جامعه واکنش هایی را نسبت به اهداف و وسائل بکار رفته در جامعه و مشروعیت آنها بکار می برد . در ادامه این نظریه ، کوهن نظریه فشار را ارایه می دهد . کوهن در تحلیل انحراف و بزهکارى معتقد است ، نتیجه تحمیل ارزش ها به افراد ، وقتی آنها مشروعیت ابزار و اهداف را نپذیرند ، افزایش نرخ انحراف خواهد بود . هم نوائی بین أبزار و اهداف در جامعه با اقدامات قهر آمیز حاصل نمی شود و عملا گسستی را ایجاد می کند که ممکن است منجر به شکل گیری آنومی در جامعه و طغیان علیه ارزش هاى جامعه شود . من اقدام خانم صدر را تقبیح مى کنم ولی نمى توانم نقش کسانی که شرایطی را ایجاد می کنند که این چنین شهروندان مطیع قانون را به رفتارهای ساختار شکنانه سوق مى دهند و به محض یک انتقاد یا اعتراض سعی می کنند آنان را محکوم و روانه زندان کنند ، نادیده بگیرم . این افراد نتایج رفتارهاى خود بر انحراف بیشتر را نادیده می گیرند و آن را توجیه مى کنند.


شنبه ، ۱۵خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وکیل ملت]
[مشاهده در: www.vakilemelat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن