تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803223240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه امام خمینی(ره) به موضوعات فرهنگی از زبان یک کارگردان روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگاه امام خمینی(ره) به موضوعات فرهنگی از زبان یک کارگردان روحانی
وظیفه هنرمند متعهد این است که در برابر زشتی شهوت و خیانت، قیام کند و طعم دلنشین عشق و وفا را به جوانان امروز جامعه بچشاند.

نگاه امام خمینی (ره) به موضوعات فرهنگی از زبان یک کارگردان روحانی
حجت الاسلام امید آقایی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص نگاه امام خمینی (ره) به موضوعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراز داشت: در نگاه امام خمینی (ره) و البته علمای گرانقدری نظیر شهید مطهری و علامه جعفری، هنر مقوله زیبایی است و قابل تعریف نیست، بلکه قابل توصیف است. در قرآن هم که نظر می‌کنیم، موضوعاتی نظیر هنر تعریف نمی شود، بلکه مصادیق آن ذکر شده است. در همین راستا امام (ره) نیز خیلی دنبال تعریف این دست مسائل نبوده است. از نظر ایشان هنر به خودی خود موضوعی حرام و ناپسند نیست بلکه کارکردهای آن با هم متفاوت است به عنوان مثال در رژیم سابق، هرکسی نام سینما و تئاتر را می شنید، خیال می کرد  آنجا مرکز فساد است. در حقیقت کاربرد تئاتر و سینما در رژیم شاه این طور بود.
 
کارگردان فیلم «آن روی سکه» ادامه داد: به نظر امام خمینی (ره) هنر دو وظیفه دارد، اول تقویت‌کننده پاکی‌ها باشد و دوم رسواکننده زشتی‌ها و پلشتی‌ها. امام در یکی از صحبت‌هایشان  در صحیفه نور می‌گویند: «هنر در مدرسه عشق، نشان دادن نقاط کور و مبهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است و هنر در عرفان اسلامی، ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ کامی گردنکشان مغضوب قدرت و پول است. در حقیقت تنها باید به هنری توجه کرد که راه ستیز با شرق و غرب را بیاموزد». این جملات نگاه معنادار رهبر کبیر انقلاب به مقوله هنر را نشان می دهد که راهنمایی مناسب در این راه پر پیچ و خم است.

وی افزود: همه کسانی که با انسان سر و کار دارند، می‌دانند که این مخلوق خدا زیبایی دوست است و نمی‌شود یک مساله زشت را به خورد یک انسان پاک داد. به همین دلیل شیطان، زشتی‌ها را تزیین می‌کند و در لباسی زیبا به انسان ها عرضه می‌کند. حالا در اینجا هنرمند متعهد 2 وظیفه دارد یکی در آوردن لباس زیبا از تن زشتی ها و دوم درست نشان دادن حق و حقیقت.

آقایی اظهار داشت: درباره موضوعات هنری مقام معظم رهبری اعتقاد دارند: «هنر دینی لزوما با واژگان دینی به وجود نمی آید چه بسا هنری در آن مضمون دینی وجود داشته باشد، اما از واژگان عرفی و دینی استفاده نکرده باشد  و یا بالعکس. نباید تصور کرد هنر دینی آن است که حتما یک داستان دینی را به تصویر بکشد و یا از روحانیت و سایر مسائل صحبت کند. هنر دینی آن است که بتواند همه ادیان و بیش از همه دین اسلام را نشر دهد و موضوعات دینی را در اذهان و جامعه جاودانه و ماندگار سازد. هنر دینی باید مسائلی همچون عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی کند، ولو هیچ اسمی از دین و قرآن و حدیث در خلال هنرشان نیاورند».
 
حجت الاسلام آقایی در انتهای صحبت های خود افزود: در سال های اخیر بسیاری از فیلم های هالیوودی به سمت شهوت‌گرایی و دنیاپرستی رفته‌اند و متاسفانه تاثير آن را در جوانان امروز می‌بینیم. وظیفه هنرمند متعهد این است که عشق را به تصویر بکشد و با کلام خدا با آنان صحبت کند. در آینده بسیار دوست دارم که سریال هایی نظیر لیلی و مجنون و خسرو و شیرین که از قصه‌ای با مضمون عشق ناب بهره میبرند بسازم. در این رابطه سریال «شهرزاد»  بسیار موفق بود و توانست تفاوت عشق و شهوت را به مردم نشان دهد و این خود یک ارزش است. با تمام این حرفها امام و رهبری هیچگاه مخالف هنر و سینما نیستند اما باید هنرمند متعهد به شیوه ای صحیح به داستانها بپردازد. امید آن را داریم که در هنر سینما به تعالی برسیم.






۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن