واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سپاه از نگاه امام(ره)- حمیدرضا عسگری* پاسدار واژهای است که کوچههای شهرمان را حسینی(ع) کرده است و شبهای آتش و عطش را به یاد میآورد. این نسبت و اقتدا نام سبزپوشان سپاهی را کنار نام خورشید کربلا - اباعبدالله الحسین(ع)- نشانده و همه ساله سوم شعبان یادآور حماسه آفرینیهای پاسداران در جبهههای غرب و جنوب است.
پاسداران تربیت یافتگان مکتب حسینی(ع) و صادقترین چهرههای تاریخ، با زلالترین و بیآلایش ترین روح انسانیاند. همان حماسهسازان دلاوری که از صبح پیروزی انقلاب اسلامی با هدف اعتلای آرمانهای بلند انسانی به صف جهاد فیسبیلالله پیوستند و مرامنامه خود را استقلال و سربلندی کشور اعلام کردند.ایده شکلگیری سپاه پاسداران را امام خمینی(ره) از خاستگاه معرفتی مطرح کردند و تقدیر آن را از حدود اندیشه سیاسی و تاکتیکهای نظامی و تکنیکهای مدیریتی بسیار فراتر بردند. تکیه و تأکید آن مصلح روشنضمیر بر نقش مردم در این نهاد انقلابی به دور از گرایشها و سلیقه سیاسی محدود کننده، نشانگر نگاه آرمانی امام خمینی(ره) نسبت به این نهاد جوشیده از بطن انقلاباست.پاسداری انقلاب، یک اندیشه فراگیر در جهت رشد استعدادها و شکوفایی خلاقیتها در همه ابعاد برای زیست مسلمانی است که بیشک غفلت از ابعاد آن، ما را دچار خطای استراتژیک در شناخت این نهاد خواهد کرد. بازخوانی کلام و پیام حضرت امام(ره) در تعریف و تبیین جایگاه پاسداران ما را به تأمل میخواند. در نگرش و باور حضرت امام(ره)، سپاه معراج اندیشه پاک اسلامی است.از همین رو در تحلیلی نواندیشانه و به دور از شعارزدگی، سهیم کردن آحاد مردم و توجه به خواست آنان را در پیشبرد امور و ایجاد بسترهای لازم در تحقق مشارکت اجتماعی در قالب نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمره الزامات برمیشمرد. ژرفنگری حضرت امام(ره) در ارائه مدلی خلاقانه، حکایت از آن دارد که امام(ره) در افقی بلند، شور متأثر از انقلابی عقیدتی را در وجود برخی خلأهای نظری و فقر تئوریک که به طور طبیعی در آغاز راه هر نهضتی رخ میدهد، بموقع تشخیص داده و آن را در مسیری مصلحانه هدایت نموده است.این نگاه قبل از هر چیز مرز و نسبت این نهاد را با جامعه در معیارهای واقعی تعیین و تبیین میکند و سپاه و سپاهی را از بازههای زمان و مکان تا اوج اندیشهها و باورهای آرمانی ارتقا میدهد. هنر امام(ره) این بود که مجموعهای از علایق، سلایق و فکر و اندیشه را فارغ از جنس و جسم برای هدفی مشترک و مقدس پدید آورد و توانست انرژی سرشار جوانان آن روز را در دفاع از کشور در مسیری سازنده به جریان اندازد.نکته قابل تأمل این است که حضرت امام(ره) پیوسته و مدام مجهز شدن پاسداران را به دو بال "اندیشه" و "معنویت" گوشزد میکند و قامت ایمان یک پاسدار را آنچنان مییابد که افتخار پاسدار بودن خویش را علناً بروز میدهد و حشر با پاسداران مخلص را از خدا طلب میکند.در بینش و تفکر امام(ره)، سلاح حقیقی یک پاسدار، اندیشه و معنویت است که سراسر جاذبه، شوق و عشق میآفریند.در این مکتب فکری، خلوص و گمنامی، نیت اعضای این نهاد برخاسته از انقلاب را شکل میدهد و حرکت در مسیرالهی و خدمت بیمنت به مردم و گرفتار نیامدن در حلقههای مادیت را اصل میپندارد. حضرت امام(ره) در یکی از پیامهای پرنکته خود به لازمه رویکرد "تحجر"ستیزی و نفی "مقدس نمایی" یک ملت، اشاره و بر التزام به تفکر و اندیشه معنوی تصریح میکند.این رویکرد آنچنان عمیق است که باید در حوزههای فکری و علمی و به دور از تعلقات سیاسی و پرهیز از سطحینگریها کشف رمز و معنا شود و با نگاهی عمیق به ژرفای آن، حضور در عرصههای نظامی و تبلور عینی توانمندیهای این نهاد جوشیده از بطن و متن جامعه در دوران صدر انقلاب را مقدمهای مفصل برای حرکت در مسیری خطیر و استراتژیک دانست و تصریح نمود که؛ مقصدی که برای پاسداران تعیین شده فقط با "اندیشه"، "معنویت" و "خلوص" به سرانجام خواهد رسید.منبع: روزنامه ایران 22/02/1395پژوهشم**1197**1717
22/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]