تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842041036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد ترانه را در محیط‌های ادبی نمی‌بینیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نقد ترانه را در محیط‌های ادبی نمی‌بینیم
نقد و بررسی ترانه را در محیط های ادبی به شكل فراگیر و روشمند نمی بینیم و نیاز به كار نظری و تئوریك در این زمینه وجود دارد.


به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی سیار، شاعر و ترانه سرا و داور بخش ترانه چهاردهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره، با بیان اینكه پس از خواندن 400 اثر ارسال شده به جشنواره با عالم متنوع و متكثری از ترانه‌ها مواجه شده است، اظهار كرد: ترانه‌های ارسال شده به جشنواره پر از تازگی‌ها و نوجویی‌ها بود و حرف‌های تازه‌ای از زبان نسل نو شاعران دیدم.
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسید هر كدام از شركت‌كنندگان در بخش ترانه، در عالم جداگانه‌ای زندگی می‌كنند و نگاه‌های متفاوت و مضمون‌های متنوع را می‌شد در آثار مشاهده كرد. البته برخی آثار هم وجود داشت كه بسیار شبیه به هم بودند و تصور می شد همه این آثار را یك شاعر سروده است.
 
سیار درباره نحوه انتخاب آثار برتر در این دوره جشنواره گفت: معمولا در جشنواره های شعر وقتی با تعداد زیادی اثر مواجه می شوید، در مرحله نخست، حذف آثاری كه معیارهای اولیه اثر قابل قبول را ندارند و تشخیص این آثار كار ساده ای است. اما در این دوره از جشنواره شعر و داستان جوان سوره به سادگی نمی‌شد آثار را كنار گذاشت و این موضوع نشان می‌داد كه مهارت زبانی در ترانه ها وجود دارد.
 
این شاعر و ترانه سرا خاطرنشان كرد: نوع نگارش آثار البته كمی آزار دهنده بود و به نظر می‌رسید كه هر شخصی رسم‌الخط خود را داشت و هر كسی یك نوع نوشته است. همچنین غلط‌های املایی بسیار زیاد بود و این اشتباهات از سوی شاعرانی كه بر قالب و مضمون تسلط داشتند، عجیب بود. این موضوع نشان می‌دهد كه نظام آموزشی كشور باید تمهید تازه‌ای بیندیشد تا درست نویسی را آموزش دهد.
 
وی با بیان اینكه اغتشاش در نگارش، در چند سال اخیر رخ داده است، عنوان كرد: رسم الخط نگارش محاوره نداریم و متولیان زبان و ادبیات فارسی باید قواعد مربوط به نگارش زبان محاوره را تدوین كنند تا از این اغتشاش زبانی خارج شویم. استفاده از زبان محاوره در شبكه های اجتماعی مجازی هم باب شده است در حالی كه رسم الخطی برای آن نداریم.
 
داور بخش ترانه چهاردهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره همچنین با تاكید بر اینكه برخی از آثار رسیده به جشنواره در بخش ترانه قابلیت همراهی با موسیقی را نداشتند، عنوان كرد: متاسفانه ما با شعر محاوره مواجه بودیم، در حالی كه ترانه باید این قابلیت را داشته باشد كه با موسیقی همراه شود. در هر حوزه ای نیاز به آموزش وجود دارد و ترانه نیز از این موضوع مستثنی نیست. همچنین نقد و بررسی ترانه را هم در محیط های ادبی به شكل فراگیر و روشمند نمی بینیم و نیاز به كار نظری و تئوریك در این زمینه وجود دارد.
 
وی گفت: بهتر است همه كسانی كه می خواهند سرودن ترانه را آغاز كنند، از قالب های رسمی برای سرودن شروع كنند و بعد وارد ترانه شوند و ترانه را برای موسیقی به كار ببرند. هر چند ظاهرا نسل جوان تر ترانه سرایان كشور، از قالب ترانه برای بیان احساسات و مضامین مدنظرشان استفاده می‌كنند.






۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن