تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819843711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سومین جشنواره ملی آئین ˝امامدر˝ برگزار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: 30 اردیبهشت تا 2 خرداد؛ سومین جشنواره ملی آئین ˝امامدر˝ برگزار می شود رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گقت: سومین جشنواره ملی آئین سنتی ˝امامدر˝(شیردوشان) در شهر دیباج واقع در شهرستان دامغان برگزار می شود.
۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت ساعت 14:26

خبرگزاری پانا+ سومین جشنواره ملی آئین "امامدر" برگزار می شود

به گزارش پانا از سمنان، معصومه داودیان افزود: این جشنواره ملی از سی ام اردیبهشت ماه تا دوم خرداد ماه امسال در جوار حرم امامزاده محمد(ع) دیباج برگزار می شود.
وی از جمله برنامه های این جشنواره را برگزاری مراسم افتتاحیه در پنج شنبه سی ام اردیبهشت ماه، انجام پیاده روی خانوادگی و مسابقه ورزش‌های بومی و محلی در روز جمعه، انجام همایش تجلی اقتصاد مقاومتی بانوان در روز شنبه و مراسم اختتامیه و اجرای آئین شیردوشان در روز یكشنبه عنوان كرد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان، اجرای مولودی خوانی، برگزاری مسابقه عكاسی و مسابقه بازی‌های بومی محلی، اجرای موسیقی، برپایی 40 غرفه از محصولات صنایع دستی و سوغات دامغان، برگزاری مسابقه غذاهای محلی، دوشیدن شیر گوسفندان در ایام جشنواره و اهدای شیر بین مردم و به خصوص مستمندان، قربانی كردن گوسفندان، تهیه ماست، دوغ، كره، كشك و ... به صورت زنده و در ایام جشنواره را از دیگر برنامه های جشنواره امامدر عنوان كرد.
داودیان با بیان اینكه این آئین سنتی هر ساله از ابتدای فصل بهار آغاز می شود و تا پایان این فصل ادامه دارد، گفت: این آئین با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم آن بین مستمندان و امامزاده دیباج همراه است.
وی هدف از اجرای آئین سنتی امامدر را شکرگزاری از خداوند متعال عنوان کرد و افزود: منظور از " امام" همان امامزاده و از "در"، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: بر اساس این آئین، دامداران با آغاز فصل بهار و پس از علف خور شدن بره و بزغاله ها و به هنگام بردن دامها به کوهستان به سمت بارگاه  امامزاده محمد دیباج آمده و اولین شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد آغاز می کنند.
داودیان افزود: هر دامدار پس از اتمام شیردوشی نیمی از شیر گله خود را بین مردم محل خیرات می‌کند تا مستمندان نیز از برکت دام بی بهره نمانند و نیمی دیگر را به متولی امامزاده می سپارد که وی نیز آن را فروخته و برای هزینه های جاری امامزاده به مصرف می رساند.
وی تصریح کرد: در حین این مراسم که با همراهی اهالی صورت می گیرد، یکی از بهترین گوسفندان را انتخاب کرده و قربانی می کنند و این قربانی نیز بر همان منوال به دو نیم تقسیم شده و خیرات می شود.
با توجه به اعتقاد مردم دیباج به اجرای این آئین، چنانچه دامداری موفق به اجرای آئین امام در نشود، گوسفندان در طول سال برای وی درآمد نخواهند داشت و در نتیجه در اواسط سال اقدام به اجرای این آئین  می کند.
آئین امام در که نوعی شکرگزاری از نعمات الهی است هر ساله و با استقبال با شکوه مردم دیباج برگزار می شود.
امامزاده محمد دیباج فرزند بلافصل امام جعفر صادق(ع) است و بر اساس مطالعات باستان شناسی، این بنا بیش از 750 سال قدمت دارد و نشانگر سبقه تاریخی این منطقه است.
هرساله بیش از 16 هزار راس گوسفند بر اساس این آئین شیردوشی می شوند. این گله ها طی 10 روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج و در جوار امامزاده محمد این شهر شیردوشی می شوند.
آئین امام در که نوعی شکرگزاری از نعمات الهی است به شماره 890 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن