تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820701192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري/ 8رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران:نوآوري در حوزه شهري مستلزم توجه به مؤلفه‌هاي شهر اسلامي در مديريت محلي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري/ 8رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران:نوآوري در حوزه شهري مستلزم توجه به مؤلفه‌هاي شهر اسلامي در مديريت محلي است
گروه اجتماعي: شهر داراي روح و كالبد است كه روح آن كه همان فرهنگ و مسائل اجتماعي موجود در شهر است به كالبدش معنا مي‌بخشد از اين‌رو لازم است تا براي ايجاد نوآوري ديني در حوزه شهري به مؤلفه‌هاي شهر اسلامي در مديريت محلي توجه كرد.
«احمد نوريان» رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري را مبحث جدي و حساسي دانست و گفت: به نظر من اگر به مباني دين توجه دقيقي شود و آموزه‌هاي آن به‌طور شايسته و بايسته مورد نظر باشد، بي‌شك به خودي‌ خود زمينه‌ساز نوآوري است چراكه اسلام دين پويايي و تازگي است.

وي در ادامه به تعريفي از نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري پرداخت و افزود: مراد از نوآوري ديني در حوزه شهري اين است كه مفاهيم ديني به‌صورت روزآمد و مطابق با نيازهاي شهروندان باشد كه البته در اين ميان بحث اجتهادي نيز مطرح مي‌شود.

رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه «آيا در شرايط كنوني حوزه مديريت شهري نيازمند نوآوري ديني است يا خير؟» اظهار كرد: اگر منظور پاسخ به نيازهاي به‌روز جامعه باشد، آري چراكه در شرايط كنوني و با تغييرات شرايط اجتماعي همچون رشد تكنولوژي و پيشرفت‌هاي علمي نياز است تا نخبگان و مديران شهري با تعامل و همفكري با حوزه و دانشگاه به نوآوري در اين عرصه دست يابند.

وي همچنين در تشريح اين نياز افزود:‌ تغييرات اجتماعي علاوه بر تأثيرگذاري بر عرصه‌هاي مختلف زندگي مسائل پيچيده‌اي را در مقابل جامعه قرار مي‌دهد چراكه اين تغييرات به اندازه‌اي سريع اتفاق مي‌افتد كه هنوز موضوع و مسأله‌اي در فضاي شهري حل نشده، مسائل جديدي در فضاي مجازي مطرح مي‌شود به‌طوري‌كه موجب ايجاد احساس عقب‌ماندگي و تأخير در جامعه مي‌شود در اين شرايط است كه مديران در سطوح مختلف وظايف حساسي را برعهده مي‌گيرند.

نوريان در ادامه تصريح كرد: ما در حوزه شهري با انسا‌ن‌ها و نيازهاي متفاوت آنان مواجه هستيم از اين‌رو بايد با حفظ جوهره دين در فعاليت‌هايمان به‌گونه‌اي عمل كنيم كه اين مفاهيم در قالب‌هاي متنوع و متناسب با شرايط حاضر به مخاطبان انتقال يابد، چنانچه اين اتفاق روي دهد، مديريت شهري ما مبتني بر مضامين ديني مي‌تواند در اداره بهينه شهر موفق عمل كند.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه «با توجه به مطالب بيان شده آيا اين نوع مديريت تاكنون در حوزه مديريت شهري روي نداده است؟» گفت: شرايط كنوني و گستردگي روزافزون اجتماعي، نظام مديريت در حوزه شهري را بر آن مي‌دارد كه با اتخاذ تصميم به موقع نسبت به حل مسائل اهتمام ورزد چراكه در حال حاضر اين حوزه به شكل فزاينده‌اي با مسائل جديد و نوظهور روبه‌ور شده است به عبارت ساده‌تر امروزه شهر منصه بروز رخدادهاي جديدي است كه بيش از هر زمان ديگري به نوآوري نياز دارد.

رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با اشاره به رشد 10 برابري حضور بانوان در عرصه اجتماعي افزود: در چند سال اخير حضور بانوان در اين حوزه نسبت به سنوات گذشته با رشد بالايي همراه بوده است از اين‌رو لازم است در حوزه مديريت شهري با درك عمق نياز و حفظ اصول و چارچوب ارزشي، به نيازهاي اين قشر پاسخ‌ داده شود كه البته اين پاسخ‌ نيازمند نگاه خلاقانه و نوآورانه است براي مثال داير كردن مجموعه ورزشي الزهرا، بوستان‌هاي ويژه بانوان،‌ ارائه آموزش‌هاي مورد نياز،‌ بهره‌مند شدن از مهارت‌هاي لازم و توانمند ساختن زنان سرپرست خانوار با راه‌اندازي مراكز مهارت‌آموزي كوثر و ... بيانگر اين است كه ما بايد با لحاظ نظر علماي دين در پاسخ به بخشي از مطالبات مردمي تدبير كرده و سپس تصميم‌گيري و اجرا كنيم.

وي با تأكيد بر مباحث مربوط به سبك زندگي تصريح كرد:‌ اگر در گذشته در قالب مجموعه‌هايي مثل سنن‌النبي(ص)، علامه طباطبايي(ره) و حلية‌المتقين علامه مجلسي(ره) به شيوه‌هاي پسنديده براي زندگي يك فرد مسلمان مي‌پرداختند، اكنون با توجه به تغييرات محيطي نيازمند ارائه دستورالعمل‌هاي متناسب با شرايط روز و برگرفته از منابع اصلي بومي و اسلامي هستيم براي مثال حوزه‌هايي همچون پوشش، معماري، طراحي منزل و محل سكونت، مراودات اجتماعي در محيط خانواده و كاري، روابط ميان بانوان و آقايان،‌ محيط‌هاي تحصيلي‌، تفريحي و ... نيازمند به بازتعريف، تبيين و ارائه نوآوري‌هاي متعدد در مسير مناسب‌سازي براي يك شهروند ايراني است.

نوريان در پاسخ به پرسشي ديگري مبني بر اينكه «آيا امروزه حوزه مديريت شهري با رويكرد ديني اداره مي‌شود يا خير؟» اظهار كرد: به اعتقاد من حوزه مديريت شهري در هر دوره‌اي با رويكرد متفاوتي اداره مي‌شد و من تنها مسئول دوره خويش هستم اما به هر حال بايد در مديريت شهري به تغييرات وسيع اجتماعي، نيازهاي متغيير افراد، مهاجرت به شهرها و افزايش حاشيه‌نشيني در شهر، گرايش به هويت ذره‌اي و ... توجه داشت.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به روابط همسايگي در حال و گذشته گفت:‌ اين روابط در گذشته از اصول و قواعد خاصي تبعيت مي‌كرد، ‌اما امروزه همسايگي‌ها از سطح افقي به عمودي مبدل شده است و ناگزير به رعايت منطق حاكم بر آن اصول است ولي به دليل مصاديق جديد اين روابط به تبيين و به تبع آن ضوابط و مقرارت جديد نيازمند است.

وي با اشاره به سخني از مقام معظم رهبري تصريح كرد: شهر داراي روح و كالبد است، روح شهر به كالبد آن معنا مي‌بخشد در واقع روح شهر همان فرهنگ و مسائل اجتماعي موجود در شهر است از اين‌رو لازم است به مؤلفه‌هاي شهر اسلامي در مديريت محلي نيز توجه كرد.

ارائه راهكار به‌منظور ايجاد نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري عنوان مبحث ديگر اين گفت‌وگو بود كه نوريان در پاسخ به آن گفت: نوآوري در عرصه مديريت بايد با حفظ اصول و ارزش‌ها همراه باشد از اين‌رو بايد در ابتدا عملكرد و فعاليت‌هاي شهري مورد رصد قرار گيرد تا با دقت‌نظر و داشتن ظرافت‌ كافي راهكارهاي مورد نياز در اداره شهر شناسايي شود.

وي همچنين تصريح كرد: اگر شهروندان در هر زمينه به قوانين شهروندي همچون قوانين ترافيك و رانندگي، حقوق ديگران و ... آشنا باشند به عبارت ديگر اگر بتوانيم حقوق اجتماعي را به درستي از منابع اسلامي استخراج كنيم، در راه نوآوري موفق‌ خواهيم بود البته متأسفانه در حال حاضر به اشتباه گمان مي‌كنيم كه در اين حوزه‌ها فعاليت گسترده صورت گرفته است.

رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران توسعه محلي را مبناي فعاليت‌هاي مديريت شهري دانست و تصريح كرد:‌ ما اين رويكرد را تنها راهكار كاهش تبعات زندگي در كلان‌شهرها مي‌دانيم چراكه تكيه بر هويت‌هاي محلي اعم از شناسايي، حفظ و ارتقاي هويت محلات و هويت‌بخشي به محلات جديد كه با تغييرات كالبدي شرايطشان تغيير كرده است، در نگاه مديريت شهري موضوع جدي و مهمي است.

وي معتقد است كه هر چه احساس تعلق شهروندان به محله و شهرشان افزايش يابد به‌همان ميزان نيز احساس مسئوليت و مشاركت شهروندي در فعاليت‌هاي شهري نيز افزايش خواهد يافت.

نوريان در پايان گفت:‌ امروزه مجموعه‌ نهادهاي محلي با محوريت مساجد نقش مهمي را در حل مسائل زندگي شهروندان برعهده دارند از اين‌رو بحث روزآمدي‌، اثربخشي و ‌كارآمدي حوزه شهري وابسته به اين است كه اين نهادها بتوانند به خوبي نقش خود را در جامعه ايفا كنند كه البته اين مهم تحقق نخواهد نيافت مگر اينكه عنصر نوآوري و توجه به الزمات زندگي شهري و اقتضائات ديني مدنظر باشد.
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن