تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804111585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دخالت دولتی خلاف ذات مجلس است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دخالت دولتی خلاف ذات مجلس است
دو روز پيش خبري در خبرگزاري ايسنا منتشر شد كه به‌رغم پخش آن در فضاي مجازي بلافاصله از خروجي اين خبرگزاري حذف شد.
نویسنده : مهدی‌ پورصفا 
دو روز پيش خبري در خبرگزاري ايسنا منتشر شد كه به‌رغم پخش آن در فضاي مجازي بلافاصله از خروجي اين خبرگزاري حذف شد. البته پيش از حذف شدن اين خبر، برخي رسانه‌هاي فضاي مجازي به پوشش آن پرداختند و حتي با جست‌وجويي كوتاه در فضاي گوگل مي‌توان به اين نكته رسيد كه لابي‌هاي جديد در حوزه رياست مجلس در حال انجام است كه خبر از احتمال برخي دخالت‌هاي ناروا در اين پروسه مي‌دهد.

براساس اين خبر، يک نماينده مجلس شوراي اسلامي از نشست جمعي از منتخبان مجلس دهم در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي خبر داد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي به ايسنا گفته بود که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از منتخبان مجلس دهم در جلسه‌اي در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي حضور يافتند و اين جلسه در راستاي لابي‌هاي غيررسمي براي هيئت رئيسه مجلس است.  اين نماينده مجلس در اين خبر حذف شده از خروجي ايسنا به جزئيات دقيق‌تري از اين نشست اشاره نكرد، با اين حال مي‌توان متوجه شد كه برگزاري چنين نشستي و در حالي كه كمتر از دو هفته به برگزاري اولين جلسه مجلس دهم و انتخاب اركان آن باقي مانده است، چه معنايي مي‌دهد.
   
موضع رسمي دولت چیست
با اين حال موضع رسمي دولت همچنان عدم هرگونه دخالت در فرآيند انتخاب رئيس مجلس است. مجيد انصاري، معاون پارلماني دولت در همين رابطه چندي پيش عنوان كرد: دولت در تعامل با ساير قوا صرفاً طبق اصول قانون اساسي و اصل تفکيک قوا عمل مي‌کند و اساساً دخالتي در اين موضوع نداشته و نخواهد داشت.

وي با تأکيد بر اينکه تعيين رئيس و هيئت رئيسه مجلس دهم صرفاً جزو وظايف نمايندگان منتخب مردم است، يادآور شد: دولت هيچ دخالتي در امور مربوط به وظايف نمايندگان و قوه مقننه ندارد، اين جلسات هيچ ارتباطي با اين موضوع ندارد و دولت نيز نه تنها تمايلي به اين موضوع ندارد، بلکه از ورود به اين موضوع اجتناب مي‌کند. رئيس‌جمهور نيز در اين خصوص مصرانه از اعضاي هيئت دولت خواسته‌اند تا ورود نکرده و صرفاً مشي خود را تعامل و هم‌انديشي با قواي ديگر و از جمله مجلس جديد قرار دهند.
البته اين موضوع كه دولت قصد هيچ‌گونه دخالتي را درباره مباحث مرتبط با انتخاب رئيس مجلس ندارد، نقطه اميدي است كه شاهد هيچ‌گونه لابي پشت پرده نباشيم، اما انتشار خبر ديروز و برخي اظهارنظرهاي مسئولان نشان مي‌دهد كه دولت در خصوص بحث رياست مجلس چندان بدون علاقه هم نيست.  شايد در اين ميان نگاهي به برخي اظهارنظرهاي گذشته مسئولان خالي از لطف نباشد.
    
دولتمردان و وابستگي عاطفي به احزاب سياسي  
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور از اعضاي شوراي مرکزي حزب کارگزاران در مراسمي كه فروردين‌ سال گذشته از سوي اين حزب برگزار شده بود، با اشاره به اينکه کارگزاران داراي دو ويژگي مثبت است، افزوده بود: اولين ويژگي آن کار حزبي قوي است. اين حزب در اين امر تجربيات خوبي دارد. دومين ويژگي هم ارتباط و نزديکي آن به دولت است. کارگزاران تا پيش از اين تلاش مي‌کرد که نقش ميانجي را در معادلات سياسي ايفا کند. به نظر مي‌رسد کارگزاران امسال بايد اين نقش را بيش از پيش ايفا کند، زيرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبي شکل نگيرد کار دولت ناتمام خواهد بود.
جهانگيري، معاون اول دولت همچنين با اشاره به انتخابات 92 گفته بود: بايد به يک همگرايي بين اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرايان اصيل انديشيد. بايد به‌دنبال يک مجلس معتدل بود. اگر هدف اين باشد براي پيدا کردن کانديداها به مشکل برنمي‌خوريم. به همين دليل مي‌گويم که نقش کارگزاران مهم و مؤثر است. نبايد گذاشت زاويه‌اي به وجود بيايد. شهريور‌ سال گذشته نيز محمدباقر نوبخت درباره حضور اعضاي دولت در برخي احزاب رسمي به خبرنگاران گفته بود: طبيعي است که همه وزرا قبل از ورود به دولت از سال‌هاي گذشته در يکي از احزاب فعال بوده باشند و به طور مثال بنده از سال 78 عضو حزب اعتدال و توسعه بودم که نظر ما انتقال تجربيات به نسل آينده بود و معتقد بوديم براي توسعه کشور منابع لازم تنها در دست يک جناح نيست و همه بايد در جهت توسعه کشور فعاليت کنند.

وي با اشاره به اينکه از زماني که مسئوليت اجرايي را عهده‌دار شده‌ام به جهت حجم فراوان کارها فرصت حضور در حزب و فعاليت حزبي را ندارم، گفته بود: شايد تنها تعامل من با حزب خلاصه به ديد و بازديدهاي عاطفي شود. البته تأکيد مي‌کنم هرگونه فعاليت حزبي از سوي مسئولان دولتي خلاف قانون نيست اما آنچه مهم است اين است که هيچ يک از اعضاي دولت که در احزاب حضور دارند نبايد از امکانات دولتي براي فعاليت‌هاي حزبي استفاده کنند.  بنابراين حتي اگر از لحاظ عاطفي هم حساب كنيم، دولت نمي‌تواند به انتخابات مجلس بي‌تفاوت باشد، اما بايد ديد كه اين نگاه عاطفي مي‌تواند تا كجا جلو برود و كار به لابي‌هاي پشت پرده بكشد.
روحاني سال گذشته در جمع استانداران و فرمانداران کشور که مسئول برگزاري انتخابات بودند ضمن حمله شديد به شوراي نگهبان گفته بود ‌به عنوان دولت اعتدال دلمان مي‌خواهد معتدلان بروند مجلس و اين آرزوي ماست.
طبيعي است که دولت براي برآورده کردن آرزوي رئيس‌جمهور هر آنچه در توان دارد را عملي سازد و موفقيت اين تلاش‌ها در انتخاب رئيس مجلس مي‌تواند خود را نشان دهد.
  
رويه‌اي كه خلاف وظيفه ذاتي مجلس است
در هفته‌هاي گذشته بحث رئيس مجلس دهم بحث داغ رسانه‌ها بوده است، برخي بر رياست لاريجاني تأکيد مي‌کنند و عده‌اي عارف را مطرح مي‌سازند و گزينه‌هاي سومي نيز در اين ميان از سوي برخي شخصيت‌هاي سياسي و نيز رسانه‌ها مطرح مي‌شود.  با اين حال مهلك‌ترين حالت براي مجلس شوراي اسلامي تلاش دولت براي تأثيرگذاري در اين مسير است، چراكه عملاً چنين مسئله‌اي مجلس را از وظيفه ذاتي‌اش دور مي‌كند و سبب ايجاد يك مجلس دولتي مي‌شود، مسئله‌اي كه بارها رهبر معظم انقلاب اسلامي بر آن تأكيد داشته‌اند و آن را به عنوان يكي از معايب مجلس برشمرده‌اند.  البته در اين ميان غرض اين نيست كه مجلس به طور دائم در حال تقابل با دولت باشد، چراكه چنين مسئله‌اي به هيچ عنوان به صلاح كشور نيست، اما نظارت مؤثر بر دولت فقط در گرو اين نكته است كه مجلس بتواند به صورت كامل و كافي و مستقل عمل كند و چنين مسائلي دقيقاً برخلاف اين وظيفه ذاتي مجلس است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن