تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805474286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک میلیون و 250هزار بیکار 93 قبلاً شاغل بوده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: یک میلیون و 250هزار بیکار 93 قبلاً شاغل بوده‌اند
در پي تداوم ركود بازار و تعطيلي بنگاه‌هاي موجود در شهرك‌هاي صنعتي. كارشناسان اقتصادي نسبت به بيكاري نيروي كار در اين شهرك‌ها هشدار مي‌دهند و معتقدند دولت با فعال‌سازي ستادهاي تسهيل در استان‌ها مانندگذشته، عملكرد بنگاه‌ها را در شهرك‌ها رصد كرده و مشكلات آنها را حل كند تا در سال پاياني دولت تدبير وعده‌هاي اشتغالي دولت محقق شده و بيكاري افزايش نيابد.
نویسنده : بهناز قاسمی 


در پي تداوم ركود بازار و تعطيلي بنگاه‌هاي موجود در شهرك‌هاي صنعتي. كارشناسان اقتصادي نسبت به بيكاري نيروي كار در اين شهرك‌ها هشدار مي‌دهند و معتقدند دولت با فعال‌سازي ستادهاي تسهيل در استان‌ها مانندگذشته، عملكرد بنگاه‌ها را در شهرك‌ها رصد كرده و مشكلات آنها را حل كند تا در سال پاياني دولت تدبير وعده‌هاي اشتغالي دولت محقق شده و بيكاري افزايش نيابد.
تحليل گزارش جديد وزارت كار درباره اوضاع بيكاري در بازار كار ايران نشان مي‌دهد دستكم نيمي از بيكاران فعلي كشور كه طبق آخرين اعلام بيش از ۲ ميليون و ۷۲۹ هزار نفر هستند، يك دوره اشتغال را تجربه كرده‌اند ولي حالا به عنوان بيكار شناخته مي‌شوند.
به بيان ديگر، برخي مشاغل به دليل تعطيلي واحدهاي توليدي، افت توليد، واردات كالاهاي مشابه و از دست رفتن بازار، تصميم سرمايه‌گذار به تعديل نيرو يا تغيير شرايط كاري، همچنين تصميم خود نيروي كار به ترك شغل و مانند آن باعث مي‌شود تا برخي افراد پس از يك دوره اشتغال دوباره بيكاري را تجربه كنند.
بنابراين اگر شرايط امنيت شغلي، سرمايه‌گذاري‌ها و همچنين حمايت‌هاي كافي دولت در اقتصاد و بازار كار وجود داشته باشد امروز بيكاري به نصف ميزان فعلي آن كاهش مي‌يابد. در سال ۹۳ از مجموع ۲ ميليون و ۵۱۴ هزار بيكار مطلق كشور، يك ميليون و ۲۵۰ هزار نفر بيكاراني بوده‌اند كه قبلاً اشتغال داشته‌اند.  همچنين در اين سال، ۷۹۱ هزار نفر معادل ۶۳ درصد بيكاران مزد و حقوق‌بگير بخش خصوصي بوده‌اند و بالاترين ميزان ريزش نيروي كار مربوط به كارگران ساده با ۲۶ درصد و پس از آن نيز صنعتگران و كاركنان مشاغل مربوط با ۲۰ درصد است.

  ۶۵ درصد شهرك‌ها تعطيل شده‌اند
 يك كارشناس بازار كار با اعلام اينكه شهرك‌هاي صنعتي با وجود حمايت‌هاي متعدد دولت به بحران رسيده‌اند، گفت: اشتغال كارگران اين بخش مولد به دليل ركود اقتصادي به خطر افتاده است.  حميد حاج‌اسماعيلي درباره وضعيت اشتغال و توليد در اقتصاد كشور، اظهار داشت: بسياري از توليدكنندگان به دليل فقدان پيش‌بيني‌هاي لازم از آينده اقتصاد در سردرگمي به سر مي‌برند و هم‌اكنون بسياري از آنان با كمترين ظرفيت امكان در حال فعاليت هستند.
وي افزود: توليدكنندگان به دليل افزايش هزينه‌هاي ناشي از تأمين مالي، ‌نظام بانكي، بدهي سنگيني را متحمل مي‌شوند و در صورت عدم تمديد زمان بازپرداخت اقساط آنان يا بخشودگي جرائم آسيب‌هاي سنگين‌تري به اين بخش وارد خواهد شد.  اين كارشناس بازار كار معتقد است دولت به جاي نگاه به بيرون و مناسبات بين‌المللي بايد ابتدا بخش توليد كشور و صنعت را در اولويت قرار مي‌داد در حالي كه با غفلت از اين بخش مهم نه تنها رونق نسبي از اقتصاد خارج شد بلكه دچار عميق‌تر شدن لايه‌هاي ركود اقتصاد در كشور شديم.
حاج‌اسماعيلي همچنين با اشاره به وضعيت شهرك‌هاي صنعتي در كشور گفت: اين شهرك‌ها هم‌اكنون با حمايت‌هاي دولت همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند، اما بيش از 65 درصد از آنان تعطيل شده‌اند و مابقي با كمترين ظرفيت امكان فعاليت مي‌كنند.  وي افزود: شهرك‌هاي صنعتي با معافيت‌هاي مالي و در هزينه‌ آب، ‌برق و انرژي كمترين هزينه را متقبل مي‌شوند اما با اين وجود به سطحي از بحران رسيدند كه كارگران اين بخش با خطر ريزش بيشتر و تعديل نيرو مواجه هستند.
اين كارشناس بازار كار با بيان اينكه شهرك‌هاي صنعتي به عنوان يكي از قطب‌هاي مهم ايجاد رونق اقتصادي بايد مورد توجه قرار گيرند، گفت: با يك بررسي ميداني متوجه مي‌شويم كه شهرك‌هاي صنعتي با وجود حمايت‌هاي مختلف در توليد محصولات خود دچار مشكل هستند بنابراين ديگر بخش‌هاي خصوصي هم قطعاًَ در اين شرايط قرار دارند.
وي افزود: بخش خصوصي كشور در سال‌هاي گذشته امكان دريافت بازدهي از محل توليد محصولات خود نداشت چراكه بازارهايي همانند واسطه‌گري جايگزين اين بازار مولد در اقتصاد شد و اشتغال كشور آسيب ديد.
حاج‌اسماعيلي در عين حال به دولت و مسئولان تصميم‌گير كشور هشدار داد در صورت عدم توجه به ظرفيت داخل كشور كه در سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي هم به آن اشاره شده است، آسيب‌هاي اجتماعي بسياري گريبانگير جوانان فعال كشور شود.

  تسهيلات ديگر راهگشا نيست
به گفته مدير عامل شهرك‌هاي صنعتي، كمبود سرمايه در گردش يكي از مشكلات بنگاه‌ها و توليد‌كنندگان در اين شهرك‌ها است كه بايد با پرداخت تسهيلات اين چالش را برطرف كنيم، اين در حالي است كه فعالان اين شهرك‌ها معتقدند ركود طولاني مدت حاكم بر بازار توليد و صنعت به حدي عميق شده كه حتي تسهيلات نيز راهگشا نيست. به گفته احمدي، يكي فعالان حوزه صنعت، قطعي آب و برق، بالا بودن هزينه‌هاي جانبي و نبود زير‌ساخت‌هاي لازم در شهرك‌هاي صنعتي، ادامه حيات توليد‌كنندگان را در اين شهرك‌ها مشكل‌تر كرده است. به گفته سيد‌علي‌رضا شجاعي، مشاور مدير عامل سازمان مديريت صنعتي، آمار ايجاد بنگاه‌هاي زود‌بازده در دولت يازدهم افزايش و بنگاه‌هاي بزرگ كاهش يافته است، به عبارت ديگر به دليل بلاتكليفي كه بر صنعت و توليد حاكم است، سرمايه‌گذاران ديگر تمايلي براي سرمايه‌گذاري طولاني در صنعت ندارند و ترجيح مي‌دهند با ايجاد بنگاه‌هاي كوچك و ايجاد شغل‌هاي اندك، خود را گرفتار بازار راكد فعلي نكنند و اين اتفاق در بلند‌مدت بر صنعت و توليد آسيب مي‌زند. شجاعي همچنين از تعطيلي بنگاه‌ها در شهرك‌هاي صنعتي ابراز نگراني كرد و گفت: دولت تدبير ستاد تسهيل استان‌ها را تعطيل كرد، در حالي كه اگر اجازه مي‌داد جلسات اين ستاد ادامه داشته باشد، با رفع مشكلات واحد‌ها در شهرك‌هاي صنعتي استان‌ها، ديگر شاهد افزايش بيكاري در اين شهرك‌ها و تعطيلي واحد‌هاي صنعتي و توليدي نبوديم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن