تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833279969
ترکی در اردوی آفتابگردانها: ادبیات انقلاب به انسانیت متعهد است/امروز کسی نمیتواند ادبیات انقلاب اسلامی را انکار کند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ترکی در اردوی آفتابگردانها:ادبیات انقلاب به انسانیت متعهد است/امروز کسی نمیتواند ادبیات انقلاب اسلامی را انکار کند
محمدرضا ترکی، باورمندی، بومیگرایی، تعهد، و اخلاقگرایی را از جمله مهمترین مولفههای ادبیات انقلاب اسلامی برشمرد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، محمدرضا ترکی، شاعر و استاد دانشگاه، در پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی موسوم به آفتابگردانها گفت: «گاه مراد از این مفهوم، ادبیاتی است که پس از انقلاب تولید شده است، گاه نیز منظور ادبیاتی است که در سالهای 56 و 57 یعنی سالهای منتهی به انقلاب اسلامی خلق شده است، گاه نیز بین ادبیات دفاع مقدس و ادبیات انقلاب اسلامی تفاوت قائل میشوند، و گاه به کل ادبیات خلق شده طی سی چهل سال گذشته ادبیات انقلاب اسلامی میگویند. بنابراین نوعی ابهام در این زمینه وجود دارد.» سراینده مجموعه «هنوز اول عشق است» ادامه داد: «خوشبختانه امروز ادبیات انقلاب اسلامی واقعیتی جدی است، حال آنکه تا چند سال پیش آن را یا به طور کلی انکار میکردند و یا تقلیل میدادند، آنها را دولتی میدانستند یا سکهبگیر، و یا به طعنه بچههای محتشم کاشانی میدانستند و میگفتند نام خودشان را بچههای انقلاب گذاشتهاند! البته این افتخاری است.» او افزود: «امروز دیگر کسی نمیتواند ادبیات انقلاب اسلامی را انکار کند، این ادبیات هم خواننده قابل توجهی دارد و هم آثار متعددی در نظم و نثر منتشر کرده است. حالا ما میتوانیم سرمان را بالا بگیریم و بگوییم که این هست. در دانشگاههای ما نیز طبق آمار چند سال پیش ششصد پایاننامه نوشته شده است و بررسی آکادمیک میشود. در دانشگاهها نیز گرایش ادبیات پایداری تدریس میشود که البته هنوز مطلوب نیست اما به جاهایی خواهد رسید.» این استاد دانشگاه سپس به بیان مولفههای مختلف این نوع ادبیات پرداخت و در توضیح ویژگی نخست آن گفت: «مولفه اول آن عنصر زمانی است: تمامی آثاری که از خرداد 1342 تا امروز منتشر شده است ادبیات انقلاب اسلامی است. اگر چیزی قبل از این تاریخی است آن را باید ذیل ادبیات مبارز یا انقلابی به طور عام تعریف کرد.» وی سپس به مفهوم بومیگرایی اشاره کرد که به گفته وی «محملی برای رسیدن به ادبیات انقلاب اسلامی بوده است، و درباره آن البته کار زیادی هم نشده است.» دکتر ترکی در توضیح این مفهوم ادامه داد: «در این زمان نوعی بومیگرایی ضد استعمار به ایران آمد که متأثر از کسانی مثل امه سهزر بود. شاعرانی که در برابر استعمار موضع گرفتند، میگفتند باید به خودمان برگردیم و از مفاهیم بومی خود بهره ببریم. در دهه چهل در ایران نیز بازگشت به خویشتن داشتند که لزوما مذهبی نیز نیستند. شریعتی همین مفهوم را تئوریزه کرد. در آثار دانشور و آلاحمد یا کسانی مثل مرحوم آتشی چنین فضایی را شاهدیم، در کار دانشور رگههای مذهبی نیز البته مشاهده میشود. مخالفت با غربزدگی نیز یکی دیگر از مشخصههای این نوع ادبیات بود.» وی افزود: «ادبیات انقلاب اسلامی نیز از دل همین بومیگرایی بیرون آمد. در جریان فیلمسازی آن دوره نیز رگههایی از این تفکر دیده میشود. آقای ابراهیم گلستان از جمله فیلمی در همان سال 1342 ساخته است که تصویر امام خمینی را در آن نشان میدهد. بدین ترتیب هر چه روشنفکران از مردم دور میشوند وارد برج عاج خود میشوند، برعکس هر چه به مردم نزدیک میشوند نمادهای مذهبی نیز در آن به چشم میخورند.» این پژوهشگر ادبیات اظهار داشت: «این گرایش به مذهب در جامعه آن زمان از سال 1342 به بعد مرتباً افزایش مییابد. مفاهیمی نظیر عاشورا، امام حسین یا تعبیر انالحق در کار شاعران و فیلمسازان بیشتر و بیشتر دیده میشود. در آن فضا که مجلات روشنفکری یا عامهپسندی مانند زن روز با کیفیت بالا و با عکسهای آنچنانی منتشر میشد پرتیراژترین مجله مکتب اسلام بود که از قم در میآمد. در دانشگاه نیز گرایش به مفاهیم مذهبی شکل میگیرد. بزرگانی مثل شریعتی پدیدار میشود که آثار ادبی جدی دارد و به این وجه آثار او حداقل چندان نپرداختهایم.» **ادبیات انقلاب عدالتخواه است این شاعر که خود مقالات متعددی در شرح و بسط ادبیات انقلاب اسلامی نگاشته است به دو مولفه دیگر این ادبیات پرداخت که آرمانگرایی و مردمگرایی است: «مولفه بعدی ادبیات انقلاب آرمانگرایی است. بنابراین ادبیاتی که پوچگراست نسبتی با این نوع ادبیات ندارد. ادبیات انقلاب عدالتخواه است، و در برابر رنج مردم خود را مسئول میداند. وجه بعدی این نوع ادبیات مردمگرایی است: این نوع ادبیات متعلق به مردم است و سعی میکند با آنها رابطه برقرار کند. ادبیات انقلاب اسلامی خود را در برابر غم و شادی مردم مسئول میداند. خود را در برابر باورهای مردم متعهد میداند. این مفهوم را با عوامگرایی اشتباه گرفت. رمانهای زرد هیچ نسبتی با ادبیات انقلاب ندارد.» وی البته توضیح داد که این مفهوم «البته معنایش این نیست که شاعر باید طوری حرف بزند که مردم حرف او را بفهمند. بنابراین مردمگرایی ربطی به تنزل زبان ندارد. مثال در این زمینه علی معلم دامغانی است، او طوری شعر میسراید که ممکن است برخی مواقع خواص نیز به سختی متوجه شوند! او البته به عمد این کار را میکند، چون مخاطب او کسانی است که دنبال این نوع شعر هستند. او به همین دلیل آثار خود را منتشر نمیکرد یا به سختی منتشر میکرد. این ادبیات به هر حال عوامانه نیست.» به گفته این محقق «ادبیات انقلاب خود را به قالب خاصی نیز پایبند نمیکند، نمیتوان گفت شاعر انقلاب فقط غزل یا قصیده میسراید. این ادبیات را در هر قالبی میتوان آفرید. برخی به غلط میگویند ادبیات انقلاب فقط در سبکهای سنتی بیان میشود. البته در عمل گرایش بیشتری به غزل و سبکهای سنتی داشته است و به خصوص در سالهای اخیر غزل درخشش بیشتری داشته است. از نظر محتوایی نیز مفاهیم مذهبی در این نوع آثار فراوان دیده میشود: کلیدواژههای عرفانی، عاشورا در این آثار فراوان دیده میشود.» **ادبیات انقلاب یعنی تعهد به انسانیت وی سپس به موضوع تعهد به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی این نوع ادبیات پرداخت: «نگاه متعهد در برابر نگاهی بود که حالا دیگر منسوخ شده است و به آن هنر برای هنر میگفتند. بزرگترین شاهکارهای دنیا نیز بر اساس هدفی آفریده شده است. ادبیات متعهد را نباید بد فهمید، چون پیشینه بدی دارد. به خصوص که در کشورهای کمونیستی سابقهای داشته است. در این کشورها ادیبان متعهد به حزب کمونیست بودهاند. این نگاه به هیچ وجه نسبتی با ادبیات انقلاب اسلامی ندارد، میتوانیم بگوییم که حتی با این نگاه حزبی مخالفیم. ادیبان انقلاب اسلامی میتوانند نگاههای سیاسی متفاوتی داشته باشند. از نظر ما نخست تعهد به انسانیت و سپس تعهد به خود هنر نیز در ذیل مفهوم ادبیات متعهد میگنجد. ما هنر را مقدس میدانیم. شاعر و نویسنده باید به خود هنر متعهد باشد، حتی اگر پیام سیاسی خاصی نداشته باشد، بنابراین او نباید هنر خود را بفروشد. شاعران و نویسندگانی که چنین دیدگاهی دارند ذیل ادبیات انقلاب اسلامی میگنجند، مهم نیست که مشرب سیاسی او چپ یا راست باشد یا هر جریان سیاسی دیگری که ما آن را قبول هم نداشته باشیم.» به گفته این شاعر، «مولفه بعدی نگاه باورمندانه است. شاعر و نویسنده انقلاب باور و عقیدهای دارد، که نه میتواند آنها را نادیده بگیرد و نه با آنها شوخی کند. این نیز البته بد فهمیده شده است و برخی آن را به معنای ایدئولوژی میگیرند. این برچسبی است که به کار ما میزنند و میگویند که این کارها را نباید نقد کرد. قصدشان نیز از میدان به در کردن ماست. این را باید با دقت دید. قبل از انقلاب البته این عبارت مقدس بود، و افراد را به دلیل نداشتن ایدئولوژی رد میکردند. از نظر ما باور با ایدئولوژی متفاوت است، ایدئولوژی نوعی نگاه خاص به یک باور است که از آن ابزاری برای پیشبرد هدفی میسازند. ما نیز چنین چیزی را قبول نداریم، این همان نگاه حزبی است. منظور ما از باور، اندیشه و تفکر است، بدین معنا نفی تفکر و اندیشه نیز نوعی تفکر و اندیشه است. بنابراین ادبیات انقلاب اسلامی تفکر دارد و باورمند است. ایدئولوژی به معنای ابزار و تعصب را ما نیز قبول نداریم، از قضا ادبیات انقلاب اسلامی آمده است تا این نگاه نباشد.» ترکی در پایان سخنان خود به طور خلاصه به دو مولفه دیگر این نوع ادبیات اشاره کرد و تصریح کرد: «مولفه دیگر اخلاقمداری است، قیصر امینپور را ببینید که زیباترین اشعار عاشقانه پر از احساس را سروده است بدون آنکه ذرهای از اخلاق فاصله بگیرد. مولفه آخر نیز نگاه انسانی و جهانی است، طوری که نگاه نویسنده و شاعر انقلاب در چارچوب یک کشور و منطقه و حزب نمیگنجد. شاعران انقلاب اسلامی به نقد مدرنیته، مسائل منطقه و سوریه میپردازند و درباره این مسائل میاندیشند و شعر میسرایند.» گفتنی است، اردوی نخست دوره پنجم آفتابگردانها که مختص آقایان است تا روز جمعه ادامه خواهد یافت. انتهای پیام/و
95/01/26 :: 11:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
بسته «هنر و ادبیات» مرکز اسناد انقلاب اسلامی
یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۱۵ مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتابهای هنر و ادبیات ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را معرفی کرد به گزارش ایسنا مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به در پیش بودن ایام برگزاری بیستونهمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب در تهران بسته کتابهای هنمحصولات مرکز ترجمه حوزه هنری در «ترجمان مهر» رونمایی شد تجار: بعد از انقلاب زنان در ادبیات جسارت پید
محصولات مرکز ترجمه حوزه هنری در ترجمان مهر رونمایی شدتجار بعد از انقلاب زنان در ادبیات جسارت پیدا کردند آرمین با فرهنگ بومی میتوانیم به ادبیات جهانی نفوذ کنیم 15 محصول محصول فعالیت یک سال گذشته مرکز ترجمه حوزه هنری در برنامهای به نام ترجمان مهر در ششمین روز هفته هنر انقلاب الزوم معرفی بیشتر ادبیات معاصر ایران و ترکیه
دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۴ در دیدار مدیر مرکز فرهنگی یونس امره از شهر کتاب بر لزوم معرفی بیشتر ادبیات معاصر ایران و ترکیه تاکید شد به گزارش ایسنا بر اساس گزارش رسیده دکتر تورقای شفق مدیر جدید مرکز یونس امره در ایران به همراه ایوب آذلال معاون مرکز روز یکشنبه دوازدهم اردیبمراسم تجدید عهد با آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدا برگزار شد مومنیشریف: امروز صاحب مکتب هنری انقلاب
مراسم تجدید عهد با آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدا برگزار شدمومنیشریف امروز صاحب مکتب هنری انقلاب اسلامی هستیم محسن مومنیشریف رئیس حوزه هنری گفت خوشبختانه با اقداماتی که طی 38 سال برای هنر انقلاب اسلامی صورت گرفته امروز صاحب مکتب هنری انقلاب اسلامی هستیم که به عنوان15 نام پیشنهادی برای فراکسیون اصولگرایان درمجلس دهم/احتمال تشکیل فراکسیون «انقلاب و کارآمدی»
15 نام پیشنهادی برای فراکسیون اصولگرایان درمجلس دهم احتمال تشکیل فراکسیون انقلاب و کارآمدی سیاست > مجلس - سخنگوی کمیته هفت نفره اصولگرایان گفت مجلس دهم ظرفیت بیشتر از دو فراکسیون را ندارد حسین نقوی حسینی در گفتوگو با خبرآنلاین درباره فراکسیونبندی احتمامام جمعه اروميه: مسئولان آموزش و پرورش دانش آموزان انقلابي و متدين تربيت كنند
امام جمعه اروميه مسئولان آموزش و پرورش دانش آموزان انقلابي و متدين تربيت كنند اروميه- ايرنا- نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان غربي و امام جمعه اروميه گفت اصلي ترين وظيفه مجموعه بزرگ آموزش و پرورش تربيت دانش آموزان انقلابي و متدين بوده و تلاش مضاعف مسوولان اين نهاد در اين زميجشنواره «چشمان آسمانی انقلاب اسلامی» برگزار میشود
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۴ انجمن پیشکسوتان سپاس دومین جشنواره فرهنگی هنری چشمان آسمانی انقلاب اسلامی را با محوریت بیداری و مقاومت اسلامی برگزار خواهد کرد به گزارش سرویس فرهنگحماسه ایسنا انجمن پیشکسوتان سپاس فراخوان محورهای موضوعی دومین جشنواره فرهنگی هنری چشمان آسمانامدار در یادواره جهادگر شهید «بهرام گلآور» و 84 شهید والامقام جهاد سازندگی گیلان: امروز میگویند ب
نامدار در یادواره جهادگر شهید بهرام گلآور و 84 شهید والامقام جهاد سازندگی گیلان امروز میگویند باید برویم زیرپای کدخدا بیفتیم عدهای انقلاب را ارثیه خود و خانوادهشان میدانند رئیس سابق پژوهشکده مطالعات فرهنگهای وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با فرهنگ جهادی جنگ را امعلمین امروز منافع زودگذر چند روزه را به مصلحت کشور ترجیح ندهند/ ما انقلاب اسلامی داریم و در پی اسلام انقلابی
به گزارش نیلکوه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت روز معلم که در روز چهارشنبه 15 اردیبهشت در محل اجلاس سران برگزار شد با اشاره به تالیفات و آثار بجا مانده از شهید مرتضی مطهری اظهار داشت امروز نیز با کتاب هاترجمه ترکی استانبولی زندگینامه رهبر انقلاب در شهر آفتاب +عکس
موسسه فرهنگی تسنیم به عنوان نماینده چند ناشر کشور ترکیه با ترجمه کتاب هایی چون شرح اسم و آن بیست و سه نفر به تهران آمده است به گزارش مشرق موسسه علمی فرهنگی کوثر به عنوان نماینده ناشران کشور ترکیه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده است این ناشر که کتاب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها