تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799126489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکل‌گیری برنامه های مشترک هنرمندان ایران و ترکیه / نمایش ˝فیه ما فیه˝ از ترکیه به ایران می‌آید


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شکل‌گیری برنامه های مشترک هنرمندان ایران و ترکیه / نمایش ˝فیه ما فیه˝ از ترکیه به ایران می‌آید
مدیر کل فرهنگی مرکز یونس امره ترکیه معتقد است اشتراکات فرهنگی هنری و حفظ و اشاعه آن می‌تواند در روابط سیاسی کشورها هم موثر باشد.
آفتاب :  ترکیه به عنوان كشور همسایه با داشتن ۴۹۹ کیلومتر مرز مشترك زمینی، پیوندها و اشتراكات تاریخی و فرهنگی عمیق و ریشه‌دار، فارغ از این كه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه باشد از اهمیت و اولویت زیادی در روابط و مناسبات دو طرفه با ایران برخوردار است. به همین نسبت، داشتن روابطی در سطح بالا، باثبات و در فضایی از دوستی و صمیمیت ارجحیت دارد.


تورقای شفق مدیر کل فرهنگی مرکز یونس امره ترکیه در تهران ضمن معرفی خود و موسسه فرهنگی و هنری امره مطالبی را در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی و هنری و برنامه‌های پیش روی این کشور گفت. او با اشاره به سوابق خود و آشنایی و تسلطش با زبان فارسی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تحصیلات اولیه‌ام را در استانبول در رشته کتابداری به پایان رساندم و برای تکمیل آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ایران آمدم و در دانشگاه تهران زبان و ادبیات فارسی خواندم. پس از برگشت به ترکیه به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر بخش‌های فرهنگی سازمان‌های مختلف فعالیت کردم.


او در ادامه با معرفی انیستوی یونس امره و فعالیت‌های و نام این موسسه فرهنگی هنری توضیح داد: انیستو یونس امره سال 2009 با هدف آموزش و انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری تشکیل شده است و اکنون در 40 کشور مختلف جهان مانند اسکندریه، قاهره، واشنگتن و... شعبه دارد. مرکز تهران سال 2012 یعنی از چهار سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.


او اضافه کرد: بخش آموزش آن به زبان ترکی و اشاعه این زبان در سراسر جهان بازمی‌گردد و تاکنون نزدیک به 5000 دانشجو داشته است. بخش دیگر به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما باز می‌گردد. ما علاقمندیم تا با کشورهای همسایه به واسطه داشتن فرهنگ مشترک در ارتباط باشیم و در جهت شناخت و حفظ آنها کوشش کنیم.


شفق همچنین با اشاره به نام این انیستو فرهنگی و هنری عنوان کرد: یونس امره شاعری است که در زمان مولانا زندگی می‌کرده و با او همدوره بوده است. روایت‌هایی وجود دارد که می‌گویند آنها یکدیگر را می‌شناختند. او اولین شاعر شناخته شده آناتولی است. این خود نشانی از این مشترکات فرهنگی است. ما اکنون دوره‌هایی را برای شناخت و آثار مولانا توسط دکتر کیومرث فتحی داریم. مولانا شاعری است که مورد ارادت خاص مردم ایران و ترکیه است. برگزاری نمایشگاه‌های هنری در گالری انیستو، آشنایی برگزاری سمینار و همایش‌ها از دیگر برنامه های ما به شمار می‌روند.


مدیر کل فرهنگی مرکز یونس امره ترکیه با تاکید بر مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: روابط سیاسی همیشه به دلیل تغییرات جهانی عوض می‌شود اما روابط فرهنگی و هنری همیشه پابرجاست. بر این اساس توجه به این مسائل و اشتراکات و حفظ و اشاعه آن می‌تواند در روابط سیاسی کشورها هم موثر باشد. ما در زبان ترکی واژه‌های روزمره زیادی داریم که فارسی‌اند و از آنها استفاده می‌کنیم. در واقع بیش از 5000 واژه مشترک داریم. من زمانی که در ترکیه فارسی تدریس می کردم، به دانشجویانم می‌گفتم من به شما فارسی یاد نمی‌دهم تنها شما را با آن مواجه می‌کنم. من در ایران به هیچ وجه احساس غربت نمی‌کنم و این به دلیل همین اشتراکات فرهنگی است.


او تاکید کرد: شکل‌گیری این فعالیت‌ها در افزایش سطح گردشگری فرهنگی هم تاثیرگذار خواهد بود این روابط خود زمینه‌ساز ایجاد رویدادهای هنری فرهنگی مشترک میان هنرمندن خواهد بود.


شفق با اشاره به فعالیت‌های این موسسه در حوزه سینما و تئاتر اظهار کرد: ما قصد داریم هفته سینما ترکیه در ایران را با دعوت از کارگردانان مطرح ترکیه در ایران برگزار کنیم. همچنین تئاتری برگرفته از "فیه ما فیه" مولانا اکنون در ترکیه به صحنه است، می‌خواهیم این نمایش را با همراهی مشترک هنرمندان ترکیه و ایران در تهران به صحنه ببریم. امیدوارم زمینه انجام کارهای مشترک در زمینه تئاتر ایجاد شود.


او افزود: ما هنر ایرانی را دوست داریم و علاقمندیم به دیدن نمایش‌هایی روی صحنه بنشینیم و آثاری که امکان اجرا در ترکیه را داشتند برای اجرا دعوت کنیم. برنامه‌ها و رایزنی‌هایی را هم برای ارتباط با جشنواره بین‌المللی فجر و فستیوال‌های مهم داریم.


او در رابطه با نحوه ارتباط هنرمندان عنوان کرد: مرکز ما در تهران شناخته شده است و هنرمندان می توانند به ما مراجعه کنند. این همراهی محدود به هنرمندان خاصی نخواهد بود و به آثارشان بستگی دارد.


به گزارش هنرآنلاین، شفق در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به امکان ترجمه آثار به خصوص نمایشنامه گفت: بیشتر ترجمه ها از ترکی به فارسی است. عمده فعالیت ما تاکنون در حوزه ادبیات بوده مانند ترجمه اشعار یا رمان های معاصر مانند آثار سیمین دانشور، مصطفی مستور و... هیچ‌گاه نمایشنامه‌ای ترجمه نشده است امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم این کار را هم صورت دهیم.




تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن