واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چهره ماندگار هنري: آلبوم خانوادگي را نمي توان به ديگران واگذار كرد تهران - ايرنا - مجسمه ساز و چهره ماندگار هنري گفت: آثار ملي موزه هنرهاي معاصر مثل آلبوم خانوادگي است، و نمي توان آن را داد و ستد كرد.
عباس مشهدي زاده كه چندي پيش در تجمع اعتراضي هنرمندان و عده اي از علاقه مندان به هنر معاصر در مقابل موزه هنرهاي معاصر سخنراني كرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ميراث فرهنگي ايرنا اظهار كرد: اين تصميم كه پاره اي از كارهاي مملكتي به بخش خصوصي واگذار شود بد نيست، اما به آن معنا نيست كه بتوان در تمام صحنه ها اين قضيه را تسري داد.وي با انتقاد از واگذاري تالار رودكي و اركسترهاي ملي و سمفونيك در گذشته به بنياد رودكي تصريح كرد: در مسائل فرهنگي و ملي نمي توان چنين حالتي را پذيرفت؛ چرا كه همگان ديدند پس از اين واگذاري، آنچنان سطح كارهاي هنري ارائه شده در اين مكان تنزل پيدا كرده كه نشان مي دهد اين نوع واگذاري عملا ناموفق و شايسته نيست.اين نقاش برجسته معاصر ادامه داد: بخش خصوصي با هر تعريفي كه مي خواهد داشته باشد مهم نيست، آنچه مهم است اين كه هيچيك از موزه هاي معتبر دنيا به اين صورت به بخش خصوصي واگذار نشده اند، چطور مي شود درباره موزه هنرهاي معاصر كه گنجينه اي از آثار و معماري عظيمي دارد، چنين كرد؟!مشهدي زاده افزود: در نقاط مختلف دنيا براي واگذاري خدمات، تبليغات و بخش هاي جزء، قراردادهايي بسته مي شود، ولي براي بخش هاي بسيار فرعي اين اتفاق مي افتد مثلا فستيوال هايي برگزار مي شود كه تبليغات آن به عهده بخش خصوصي است ولي در مباحث كلان اينگونه نيست.اين استاد هنرهاي تجسمي تاكيد كرد: طبيعي است كه تجارت و بهره برداري و فروش روي سنگ ها، معادن، آب و خاك، طلا، اورانيوم و ... به طور مشترك انجام شود، ولي جگرگوشه تر از فرهنگ چه مي شود پيدا كرد كه مستثني باشد؟! موزه هنرهاي معاصر، آثار ملي و حتي باستاني ما چيزهايي نيست كه بشود بر سرش معامله كرد.وي اضافه كرد: در ذهن ما نمي گنجد كه اين موزه واگذار شود. هر كركره اي بالا مي رود براي سود است ولي با آثار ملي نمي توان تجارت كرد، چرا كه نسل ها مي آيند و مي روند ولي فرهنگ مي ماند. مشهدي زاده در پاسخ به پرسش ارزش گذاري واقعي روي اين موزه نيز اظهار كرد: آنچه كه در مخازن اين بنا قرار داده شده قسمت اعظم هنر قرن بيستم ايران و جهان است. ارزش گذاري عددي روي گنجينه آثار اين موزه به سادگي ممكن نيست. كسي نمي تواند آلبوم خانوادگي عقد و عروسي خود را كه حيثيتي است به افراد ديگري واگذار كند تا ديگران، از آنها نگهداري كنند.وي خاطرنشان كرد: عمده كارهاي سقاخانه، كارهاي اوليه خط و نقاشي ايراني ها آنجا است. در 200 سال اخير هم در هنر ايران جز سقاخانه و نقاشي- خط، اتفاق ديگري در هنر ما نيفتاده است كه البته تمام اين آثار با رطوبت و برودت درست، در موزه هنرهاي معاصر در حال نگهداري است.مشهدي زاده در پاسخ به ميزان اثرگذاري و نتيجه اعتراض هاي هنرمندان و مردم به اين واگذاري تصريح كرد كه اگر اسمش خوش بيني نباشد، من فكر مي كنم مسئولان مربوطه بعد از واكنش هنرمندان عقب نشيني كرده اند؛ به نظر مي آيد اين اعتراضات و صداها ثمربخش بوده و البته اين پس روي و عقب نشيني فقط در مورد موزه هنرهاي معاصر اتفاق افتاده و در مورد مابقي امور كوچك تر اينگونه نبوده است. عباس مشهدي زاده (مشي زاد) متولد 1317 داراي مدرك كارشناسي رشته معماري از دانشكده هنرهاي تزئيني در سال 1347 است. وي همچنين در سال 1381موفق به اخذ نشان درجه يك هنر (معادل دكتري) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد و تنها هنرمند مجسمه ساز ايراني است كه با داوري استاد علي اكبر صنعتي به اين افتخار نائل آمد.او از كوشندگان احياء هنر مجسمه سازي با ساختن مجسمههاي مشاهيري مانند سعدي، رازي و محتشم كاشاني براي پارك ملت است كه تاكنون در نمايشگاههاي انفرادي و جمعي زيادي در داخل و خارج از كشور شركت كرده است.چندي پيش اخباري در رسانه ها مبني بر واگذاري موزه هنرهاي معاصر به بخش خصوصي منتشر شد كه با اعتراض هاي گسترده اهالي هنر و رسانه مواجه شد، سپس مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ماجراي اين واگذاري را به طور كلي تكذيب و شايعه خواندند در حاليكه اسناد ديگري نيز درباره اين واگذاري به فضاي مجازي راه پيدا كرد.موزهٔ هنرهاي معاصر تهران يكي از سرشناسترين موزههاي شهر تهران در سال 1356 (22 مهر برابر با 14 اكتبر 1977 ميلادي) در گوشهٔ غربي پارك لاله فعلي و در زميني به مساحت 5٬000 مترمربع بنا شد. بناي اين موزه با الهام از بادگيرهاي ايراني طراحي شده و اين موزه در خارج از ايران با عنوان «TMoCA» (برگرفته از سرواژگان عبارت «Tehran Museum of Contemporary Art») شناخته ميشود.در گنجينهٔ دائمي اين موزه بيش از 4000 اثر ارزشمند و يگانه از نخبگان هنرهاي تجسمي جهان نظير پابلو پيكاسو، كلود مونه، روي ليختنشتاين، ونسان ون گوگ، فرانسيس بيكن و نخبگان ايراني هنر نظير حسين زندهرودي، آيدين آغداشلو، پرويز تناولي، ليلي متين دفتري، سهراب سپهري، فرامرز پيلارام و .. نگهداري ميشود كه نزديك به 400 عدد از آنها ارزش استثنايي دارند.فراهنگ**3079**1027
12/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]