واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: از رؤیای حسین علیزاده تا فاگوت بلژیکی
رسیتال فلوت فیروزه نوایی و رسیتال فاگوت برت هلسن در روز هفتم فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران اجرا شد.
آفتاب : بعدازظهر پنجشنبه 9 اردیبهشتماه تالار رودکی پذیرای یکی دیگر از اجراهای نخستین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران بود. این اجرا که به دو بخش تقسیم شده بود به سازهای بادی اختصاص داشت و حاضران در سالن شاهد رسیتال فلوت فیروزه نوایی و رسیتال فاگوت برت هلسن بودند.
فیروزه نوایی که از سوییس در این فستیوال حاضر شده متولد اهواز است و مدرک کارشناسی ارشد موسیقی را از دانشگاه وین دریافت کرده است. او در ارکسترهای مختلف به نوازندگی فلوت پرداخته و اولین بانویی است که نوازندگی فلوت را در ارکستر سمفونیک تهران به عهده گرفت. نوایی هماکنون در سوییس اقامت دارد و در کالج موسیقی دولتی مشغول تدریس در رشته فلوتنوازی است.
نخستین قطعه این بخش از برنامه اثری از حسین علیزاده با نام "رؤیا" بود. این قطعه برای عدهای از علاقهمندان شعر و موسیقی آشناست زیرا سالها پیش در آلبوم "دخترای ننه دریا" که با دکلمه احمد شاملو منتشر شد، به عنوان موسیقی متن داستان پریا استفاده شده بود. قطعه رؤیا که در نسخه اصلی برای فلوت و هارپ نوشته شده است این بار با همراهی فلوت و پیانو به اجرا درآمد. این قطعه زیبا که یکی از تجربیات متنوع علیزاده در ژانرهای مختلف موسیقی است با اجرای خوب دو نوازنده، شروع خوبی برای برنامه بود.
به گزارش آفتاب، قطعه بعدی دارای دو بخش بود که بخش اول با فلوت آلتو و بخش دوم با فلوت بأس اجرا شد. فلوت آلتو با صدای نرم و ملایمی که دارد آغازگر این قطعه بود و نتهای کوتاه و پشت سرهم را به اجرا درآورد. گفتوگوی فلوت و پیانو با تکرار جملات پشت سر هم و یا جواب یکی به دیگری ادامه پیدا کرد و گاه در هم پیچیدن صداها فضایی مغشوش ایجاد میکرد. بخش دوم این قطعه با فلوت بأس اجرا شد. فلوت بأس بزرگترین عضو خانواده فلوت است که نسبت به سایر فلوتها عمر کمتری دارد. این ساز که در قرن بیستم اختراع شده صدای بسیار بمی دارد و بیشتر در موسیقی فیلم و موسیقی جز استفاده میشود. این ساز در ظاهر هم متفاوت از سایر فلوتها است و سر آن مانند عصا خم شده است.
پس از اجرای قطعهای از بهزاد رنجبران نوبت به اجرای قطعه "قسمت" اثر رضا والی رسید. در این قطعه که با الهام از آهنگ دیلمان اثر ابوالحسن صبا ساخته شده است، فیروزه نوایی از فلوت معمولی، پیکولو و فلوت آلتو برای اجرا استفاده کرد. قطعه قسمت برای سه فلوت نوشته شده و فیروزه نوایی به دلیل کمبود وقت برای تمرین با نوازندگان دیگر، با ضبط فلوت دو و سه و پخش آن در سالن، به اجرای فلوت یک پرداخت. این قطعه بسیار دشوار که تمی ایرانی داشت با فواصل آزاد به یک موسیقی معاصر تبدیل شده بود.
دومین بخش کنسرت روز گذشته به اجرای فاگوت و پیانو توسط نوازندگان بلژیکی اختصاص داشت. فاگوت جزو سازهای بادی چوبی است که از زمان باروک در ارکستر استفاده شده است و وسعت صوتی آن در میان سازهای بادی از همه بیشتر است. این ساز که در کشور ما نوازندههای اندکی دارد این بار خارج از ارکستر و به همراه پیانو دیده شد.
یکی از نکات قابل توجه در فستیوال موسیقی معاصر تهران اجرای آثار آهنگسازان ایرانی توسط گروههای خارجی بود. در این برنامه هم قطعاتی از مهدیس گلزار کاشانی و آیدین صمیمی مفخم توسط نوازندگان اجرا شد. برت هلسن برای ایجاد صداهای مختلف از ساز خود از همه امکانات صوتی ساز استفاده کرد و با تکنیکهای گوناگون، اصواتی را ایجاد کرد که بهجز آثار معاصر، در کمتر قطعه موسیقی شنیده میشود.
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]