واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حضور ملي و همگاني براي طراحي غرفه ايران در اكسپوي ٢٠٢٠ تهران- ايرنا- روزنامه شرق در شماره شنبه 11 ارديبهشت در يادداشتي به قلم پروفسور محمود گلابچي چهره ماندگار معماري و مهندسي راه و ساختمان بر برنامه ريزي دقيق ايران براي ارائه رويكرد ارزش هاي پايدار معماري ايران در نمايشگاه بين المللي اكسپو تاكيد كرد.
در اين يادداشت آمده است: حضور ايران در اكسپو نماد توانمندي كشور ما در معماري، مهندسي و هنر است. به همين جهت بايد براي آن يك برنامهريزي دقيق، با رويكرد ارائه ارزشهاي پايدار معماري ايران همراه با بهرهگرفتن از فناوريهاي جديد و تكنولوژيهاي نوين به عمل آورد. در اين راستا ما در نمايشگاههاي بينالمللي و مناسبتهايي مثل اكسپو در طول دورههاي گذشته، جز در مواردي، به جايگاه شايسته معماري كشور دست نيافتهايم.در سالهاي اخير براي برگزاري اكسپو در ميلان، برخلاف فرايندي كه در اكسپوي شانگهاي صورت گرفت، از مدتها قبل مقدماتي فراهم شد تا بتوان طرحي مناسب معماري كشور در اكسپوي ميلان ارائه شود اما بهدليل عدم هماهنگيهايي كه در طول اين مسير؛ از اعلام برنامه مسابقه تا برگزاري و اعلام نتايج مسابقه و طراحيهاي پس از آن و اجراي غرفه صورت گرفت، باز هم به جايگاه واقعي خودمان در معماري و هنر، كه سابقه طولاني در كشور ما دارد، دست پيدا نكرديم و اين نشان داد باز هم برنامهريزيها و پيشبينيهاي لازم در حدي كه ما را به نتايج مطلوب برساند، نبوده است. براي اكسپوي بعدي بايد از هماكنون، هرچند بعضي ويژگيها و نكات آن دقيقا معرفي نشده است اما حداقل كشور برگزاركننده و برخي از خصوصيات كلي آن مشخص شده، فعاليتها و برنامهريزيها را آغاز كنيم. بايد پيشبيني كنيم كه چگونه وارد مطالعه و طراحيهاي مناسب با اين موضوع شويم. براي اينكه بتوانيم تجربهاي بهتر از ميلان در اكسپو ٢٠٢٠ ارائه كنيم، بهتر است حتي دانشگاههاي كشور در رشتههاي معماري و هنر و طراحي داخلي را درگير موضوع و اين امر را به يك فراخوان ملي در سطح جامعه حرفهاي و دانشگاهها تبديل كنيم. در طراحي غرفه ايران در اكسپو فقط جنبههاي معماري نيست كه بايد مورد توجه قرار بگيرد بلكه جنبههاي طراحي داخلي و هنر كه استادان و متخصصان حوزه معماري داخلي و طراحي صنعتي در آن دخالت دارند و همينطور هنرمنداني كه در بحث فضاي غرفه ميتوانند مؤثر باشند نيز بايد در نظر گرفته شود و لازمه آن يك حركت علمي- تخصصي از هماكنون براي سال ٢٠٢٠ است تا ما در فرصتي محدود با يك مسابقه و يك انتخاب كه ممكن است همه اهداف ما را در خود جاي ندهد مواجه نشويم. براي اكسپوي ميلان با اينكه مسابقه برگزار شد اما فرصت آنقدر نبود كه بتوان فرايند طراحي را در رسيدن به اهداف، متناسب با معماري ايران به طور كامل محقق كرد. حتي ما ميتوانيم اين پروژه را در قالب پروژههاي دانشجويي در مقاطع كارشناسيارشد مطرح كنيم تا اين مشاركت عمومي در سطح رشتههاي معماري، هنر و معماري داخلي صورت بگيرد.مسابقه براي استفاده از خرد جمعي و ايجاد فضايي كه همه ديدگاههاي خلاق و نوين را پوشش دهد روش مناسبي است اما شايد بهجاي مسابقه، ايجاد يك حركت علمي - تخصصي در سطح وسيع تر بهتر باشد. براي اينكه در مسابقه تعداد معيني وارد مسابقه ميشوند و انتخاب ما محدود است به همان طرحهايي كه در مسابقه حضور پيدا كردهاند و جاي خيلي از ديدگاههاي ديگر خالي خواهد ماند. اما اگر ما اين را در سطحي وسيعتر در مرحله رقابت بين انديشهها قرار بدهيم انسانهاي بسياري ميتوانند شركت كنند و ايدههاي بسياري ارائه ميشود. اگر ما فرصت كافي براي جمعبندي، نتيجهگيري و بازنگري پيدا كنيم آنوقت ميتوانيم طرحي را انتخاب كنيم كه هم به لحاظ معماري و هم بهلحاظ مهندسي و هنر واجد ارزشهاي معماري ايران و ويژگيهاي موردنظر است. ضمن اينكه فرايند برگزاري مسابقه را امر مطلوبي ميدانم اما عملكرد بهتر و جامعتر آن است كه بتوانيم اين فرايند را تبديل به يك رقابت همگاني و تلاش عمومي كنيم كه اين امر در قالب بهكارگيري مجامع تخصصي و حرفهاي و قبل از همه دانشگاهها عملي خواهد شد. جزئيات برنامه اكسپو را ستاد برگزاري اكسپو ارائه خواهد كرد. كمااينكه در ميلان هم چندين دفترچه توسط ستاد برگزاري اكسپوي ميلان منتشر شد كه محور اصلي اكسپو را كه «تغذيه زمين و انرژي براي حيات» بود، مشخص و ويژگيها و اهداف و محدوديتها را بيان ميكرد. آنچه توسط كشورها صورت ميگيرد طراحي بر اساس محورهاي اكسپو و رويكرد آن كشور و انتخاب يك عنوان يا نام براي غرفه كشور است. طبيعتا اين كاري نيست كه دولت بهتنهايي به آن بپردازد. بخش خصوصي نقش عمدهاي در فرايند طراحي و اجراي پروژه خواهد داشت. تمامي مجامع علمي- تخصصي كه دستاندركار چنين اموري هستند بايد مشاركت داشته باشند. اين يك حركت ملي است اما كارفرماي آن طبيعتا دولت خواهد بود. بنابراين بخش خصوصي، انجمنها و تشكلهاي حرفهاي نقش زيادي در بهثمررسيدن اين حركت خواهند داشت.بيش از همه ما نمادهايي از معماري و هنر كشور را در اكسپو جستوجو ميكرديم و در آينده خواهيم كرد. ما معتقديم اگرچه در غرفههاي اكسپو از سازههاي نوين و سيستمهاي مدرن استفاده ميشود اما اين اهداف ميتواند در قالب عناصري كه معرف معماري كشور ما هستند، شكل بگيرد. در ميلان هم اگر ميتوانستيم بيش از آنچه انجام شد، عناصر معماري و ارزشهاي معماري كشور را نشان دهيم، حتما در تبلور معماري و هنر چندهزارساله كشور موفقتر بوديم.همه دانشگاهها و همه مجامع علمي و تخصصي بايد اين پروژه را بهعنوان نمادي از توانايي كشور در حوزه معماري، طراحي و هنر تلقي كرده و در آن مشاركت كنند. بنابراين؛ از جامعه مهندسان مشاور ايران، انجمن صنفي مهندسان مشاور معمار و شهرساز تا سازمان نظام مهندسي و قبل از همه دانشگاهها و مراكز علمي- پژوهشي بايد از هماكنون در كنار وزارت صنعت، معدن و تجارت كه مسئول اين غرفه در اكسپو است، يك حركت فراگير و جامع در زمينه معماري و طراحي را آغاز كنند تا با محدوديت زماني و وقت مواجه نشويم و بتوانيم در فرصت كافي براي اين اقدام ملي طرحي مناسب ارائه كنيم تا نشاني از قدرت ما در حوزه معماري و هنر و طراحي باشد.*منبع: روزنامه شرق، 11 ارديبهشت 1395**گروه اطلاع رساني**9128**9131
11/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]