تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805558913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرافت‌های جنگ نرم تهران _ واشنگتن


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ظرافت‌های جنگ نرم تهران _ واشنگتن
اگر قدرت نرم را بدیل قدرت‌نمایی عریان بدانیم آنگاه مفهوم جنگ نرم تهران و واشنگتن را بیشتر در‌خواهیم یافت. این دو با لحاظ همه ظرافت‌های مهندسی شده‌ در این جنگ، تا رسیدن به نتیجه معلوم به تلاش‌های خود برای ایجاد تغییر در ترجیحات یکدیگر تلاش می‌کنند.
جلال خوش چهره: واشنگتن با تجربه شکست سیاست یکجانبه گرایانه دولت بوش، رویکرد مشارکت‌جویی را در چارچوب سیاست نرم برای سیاست‌خارجی خود برگزید و در این راه ضمن ایجاد ائتلاف با قدرت‌های جهانی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، یکی از بانیان اصلی مذاکراتی شد که به توافق هسته‌ای جامعه بین‌الملل با جمهوری اسلامی انجامید. اما در نظر واشنگتن این توافق نمی‌تواند تنها محدود به برنامه هسته‌ای ایران باشد بلکه لازم است از فرصت‌ آن برای ایجاد توافق‌های بیشتر در سطح منطقه خاورمیانه و برخی حوزه‌های اقتصادی بهره جست. به عبارت دیگر در حالی که تهران بر محدودیت توافق با واشنگتن تا برجام تأکید دارد، واشنگتن می‌کوشد دامنه آن را تا سطوحی گسترش دهد که نگرانی‌های امنیتی و اقتصادی خود را در سطح خاورمیانه گسترش دهد. از همین‌رو با تقسیم نقش‌ها میان عوامل خود در لباس طرف‌های خوب و بد، می‌کوشد بر ترجیحات تهران برای استمرار گفت‌وگوها تأثیر بگذارد.

تهران نیز با آغاز به‌کار دولت یازدهم، توانمندی اعمال قدرت نرم خود را به رخ کشید. مهمترین کارویژه این دولت در بروز تازه جهانی خود، تلاش برای تغییر تصورات القا شده در باره نقش و جایگاه ایران در جامعه بین‌المللی و به ویژه منطقه بود. مهمترین چالش دولت یازدهم ایجاد تعامل در جامعه جهانی با گفتمان‌های معارض بود. نتیجه موفق اقدام تهران دستیابی به توافق هسته‌ای با حاصل جمع متغیر بود. در این توافق جایگاه هسته‌ای ایران از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شد؛ ایران "طرف اصلی" گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی قرار گرفت. این درحالی بود که پیش از این و در هنگامه تحریم‌های پیاپی، جایگاهی در اندازه "موضوع" توافق و یا اختلاف‌ها میان قدرت‌های صاحب رأی در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد داشت.
تهران با تدابیر نرم و با پرهیز از نگرش‌های تجدید‌نظر طلبانه گذشته، توانست با تثبیت مشروعیت سیاست خارجی خود نزد جامعه جهانی، از یکسو به توقف و لغو تحریم‌ها و نیزحفظ توان هسته‌ای خود همت کند. از سوی دیگر میان ترجیحات اروپا و ایالات متحده در قبال ایران شکاف اندازد. به‌این ترتیب فرصت‌های کم بدیلی برای حیات اقتصادی کشور فراهم شد.
حضور گسترده هیات‌های اقتصادی و سیاسی اروپایی، افریقایی و آسیایی در تهران، چشم‌اندازی امید بخش را در آینده ایران به تصویر می‌کشد. در این‌حال واشنگتن می‌کوشد با حفظ ارتباطات خود، ضمن تعقیب منافع مستقل از ترجیحات دیگر شرکای اروپایی و آسیایی، تهران را در مسیری منطبق با خواست‌هایش قرار دهد. این خواست‌ها تاکنون از سوی تهران مردود شناخته شده است. دلیل این وضع درک تهران نسبت به نیات واشنگتن است که آن را همچنان در اندازه قدرت متخاصم با اهداف امپریالیستی جلوه می‌دهد. به زعم تهران، واشنگتن توافق برجام را تنها در چارچوب مدل دلخواه خود تفسیر می‌کند. در این مدل، توافق می‌تواند از سوی تهران نتیجه‌ای باحاصل جمع صفر تفسیر شود.
تعاملات جاری میان تهران و واشنگتن، تصویری از جنگ نرم را نشان می‌دهد که هردو به مثابه شطرنج بازان قهار، همه مهره‌های خود را با دقت و درایتی کم‌نظیر به حرکت واداشته‌اند، بی‌‌آنکه بخواهند هر امتیاز را بدون دریافت امتیاز متقابل ببخشند. این جنگ در حالی است که هر دو طرف، متغییر‌های اصلی هر تغییری هستند که می‌تواند به فرجام نهایی برجام بینجامد.

منبع: خبرآنلاین


۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن