محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799192161
اکران فیلم خارجی؛ فرصت یا تهدید
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
نمایندگان صنفهای سینمایی ایران در نشستی فرصتها و تهدیدهای اکران فیلمهای خارجی را برای سینمای ملی بررسی کردند. به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، 5 اردیبهشت ماه، در آخرین نشست از همایش «اکران فیلم خارجی؛ فرصتها و تهدیدها برای سینمای ملی» نمایندگان صنوف مختلف سینمایی نقطه نظرات خود را درمورد این مسئله بیان کردند. محمدعلی سجادی که به نمایندگی از کانون کارگردانان در این نشست حاضر شده بود، در سخنانی اظهار داشت: کانون کارگردانان به خاطر منافع سینمای ملی، موافق اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران نیست و در نهایت اگر فیلمهای خارجی را به سینماهایمان میآوریم، باز هم باید سینمای ملی را در اولویت قرار دهیم. او که در سالن شهید فلاحتپور دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر سخن میگفت، ادامه داد: اقتضای سینمای ما در بخش دولتی است و ما در بخش خصوصی کار میکنیم؛ این تضادی است که متاسفانه در بخش اکران و در پخش فیلمها هم به چشم میآید. همچنین وضعیت اقتصادی ما طوری نیست که بتواند آن بده بستان مورد نظر نمایش فیلم های خارجی را به دلیل نبودن کپی رایت به وجود آورد. سجادی همچنین به دیگر مشکلات اکران فیلم خارجی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات ذکر شده، نداشتن سالن نمایش کافی برای فیلمهای خودمان باعث میشود تا نتوانیم فیلمهای خارجی را در سالنهایمان نمایش دهیم. درست است که ما باید از فیلمهای خارجی بهره ببریم ولی نه تا زمانی که به تعداد کافی سالن سینما نداشته باشیم. این کارگردان افزود: حتی اگر تصور کنیم، مشکلی با تعداد سالن نداشته باشیم، باز هم بحث اعتماد خارجیها برای دادن فیلمهایشان به ایران مطرح است آنها با علم به اینکه ما فیلمهایشان را کامل پخش نمیکنیم، مانند همین جشنوارهی جهانی فجر که این روزها در جریان است، در دادن فیلمهایشان به ما تردید میکنند. او ادامه داد: علاوه بر آنها تماشاگر ایرانی نیز به هر دلیلی ترجیح میدهد فیلمهای خارجی را در سینمای ایران نبیند؛ جلب اعتماد مخاطبان نیز از دیگر مشکلات این کار است. با وجود تمام این مشکلاتی که سینمای ما دارد، خوشحالیم که حداقل میتوانیم بگوییم پس از انقلاب خودمان توانستیم صاحب فیلم و سینما بشویم و این تعارضات موجود فقط باعث ایجاد پرسش برای افراد میشود. سجادی در پایان مطرح کرد: حرف کانون کارگردانان این است که اگر بتوانند از تولیدات ملی صیانت کنند،ما با اکران فیلمهای خارجی در ایران مشکلی نداریم. رضا سعیدیپور، مدیریت پردیس سینمایی «آزادی» هم معتقد است:از روزی که مدیریت سینما «آزادی» را بر عهده گرفتم، دغدغه اکران فیلم خارجی را در داشتم ولی متأسفانه اکران فیلمهای خارجی فقط دست سینمادار نیست و همانطور که همه میدانند ما دچار فقر سینما هستیم. او خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که قبل از انقلاب ما حدود 500 سالن نمایش داشتیم ولی در این 30 و خوردهای ساله با کمک حوزه هنری، بنیاد مستضعفان و .... تعداد سالنهای سینمایمان نهایتاً به 320 عدد رسیده است. این ظرفیت بسیار کم است و ما با توجه به همین مسائل هیچ راهی برای اکران فیلمهای خارجی، آنهم به شرط آنکه فیلمهای خودمان ضربه نبینند، نداریم. سعیدیپور همچنین افزود: ما به مشکلات تهیهکنندگان برای نبود سالن اهمیت میدهیم و بعد از آنکه ظرفیت پردههای سینما را بالا بردیم، به نفعمان است که فیلمهای خارجی را اکران کنیم. علی سرتیپی مدیر شرکت پخش «فیلمیران» نیز از دیگر میهمانان این نشست بود؛ او که علاوه بر پخشکنندگی فیلم، از مدیران پردیس سینمایی کوروش نیز به حساب میآید به بررسی فرصتها و تهدیدهای اکران فیلمهای خارجی در ایران پرداخت و گفت: در این روزهای اخیر اتفاقی بسیار بزرگ برای سینمای ما افتاد و آن هجوم هرچه بیشتر مردم به سینما بود. این استقبال گرم مردم، از جشنواره فیلم فجر به وجود آمد و بعد از آن با استقبال مردم از فیلمهای اکران شده در ماههای بعد از جشنواره که اوجش در فروردین ماه بود، خودش را نشان داد. او ادامه داد: با یک بررسی ساده میتوان دید که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب آقای ایوبی به سمت مدیریت سازمان سینمایی، بودجهی سینما افزایش پیدا کرد که آن هم در فروش فیلم و هم در افزایش تعداد مخاطب، تاثیر گذاشته است؛ به طوری که بودجهی سینما در سال 92، 31 میلیارد تومان، سال 93، 55 میلیارد تومان و در سال گذشته با جهشی خوب به 75 میلیارد تومان رسید. مدیر شرکت پخش فیلمیران، تصریح کرد: فروردین ماه امسال را میتوان از جهت استقبال بینظیر مردم از سینما یک رکورد به حساب آورد؛ به طوری که پردیس سینمایی آزادی و همچنین کوروش تا ساعاتی بعد از نیمه شب نیز اکران داشتند. سرتیپی همچنین اذعان کرد: در این شرایط که مردم ما تا این اندازه از فیلمهای سینمای ملی استقبال کردند و در ایام عید با اصرار خودشان برای نشستن در کف سالن سینما نیز بلیت میخریدند، سخت است که بخواهیم از اکران فیلمهای خارجی در ایران صحبت کنیم. او ادامه داد: با توجه به ادامه داشتن این روند استقبال که تا پایان فروردین ماه نیز ادامه داشت، خود ما که همیشه دوست داشتیم در پردیس کوروش حداقل یک تا دو سانسمان را به اکران فیلمهای خارجی اختصاص دهیم، این روزها تمایل کمتری به این کار پیدا کردهایم. این سینمادار خاطرنشان کرد: یادمان نمیرود اوایل تأسیس پردیس کوروش افرادی بودند که به ما میخندیدند که چگونه میخواهید 13 سالن تأسیس شده در اینجا را پُر کنیم ولی امروزه دیدیم که همین سالنها تا سحرگاه پر از مخاطب شد، به طوری که ما خودمان هم به دنبال افزایش تعداد سالنهایمان هستیم. سرتیپی در پایان نیز به مشکلات اکران فیلم خارجی اشاره کرد و گفت: البته یادمان نرود که اکران فیلمهای خارجی هم از لحاظ سانسور، جلب اعتماد مخاطب، ایجاد علاقه سرمایهگذاری برای پخشکنندگان بینالمللی و همچنین خریدن رایت فیلمها مشکلاتی دارد. منوچهر شاهسواری از تهیهکنندگان سینما و عضو کانون تهیهکنندگان که به نمایندگی از این صنف به این نشست آمده بود، در سخنانی دیدگاه خود را نسبت به اکران فیلمهای خارجی در ایران بیان کرد. او در این مورد اظهار کرد: برای بررسی فرصتها و تهدیدهای اکران فیلم خارجی بهتر است به سالهای پیش از انقلاب نگاهی داشته باشیم؛ در سال 51 در این کشور سالانه بالای 120 فیلم ساخته می شد، این روند تا سال ۵۶ و ماههای پیش از انقلاب اسلامی، به قدری افت پیدا کرد که به تولید 11 فیلم رسید. دلیل این کاهش تولیدات ملی، اکران یک فیلم پرفروش ایتالیایی در آن سالها بود که علاوه بر سینمای ایران مشکلاتی برای سینمای ملی دیگر کشورها نیز ایجاد کرده بود. شاهسواری همچنین ادامه داد: ما در آن سال از لحاظ فرهنگ به کشورهای دیگر باختیم، اتفاقی که ممکن است بار دیگر در این کشور بیفتد. باید بدانیم که سینما، صدا و تصویر ما در عرصهی جهانی است. اگر ما سینمای خود را از دست بدهیم فرهنگ خود را در عرصه جهانی از دست دادهایم. در جهانی که امروز بدون سینما هیچ حرفی نمیتوان زد. این تهیهکننده تصریح کرد: فیلمهای خارجی فقط پرده سینمای ما را اشغال نمیکنند بلکه هویت فرهنگی ما را کمرنگ میکنند. این اشغال فرهنگی یک کشور است و ممکن است همان بلایی که بر سر سینمای مصر، ایتالیا و ... آمد سر ما هم بیاید. او اضافه کرد: اگر قدرت سینما را نداشته باشیم قدرت ارتباط با جهان را نداریم، زبان نشانهی ماندگار هویت ماست. این اتفاقات خوب نوروز امسال، اتفاقاتی یک شبه نبود و حاصل زحمات چندین سالهی افراد بوده است. شاهسواری همچنین گفت: اکران فیلمهای خارجی به منزلهی بستن راه بر فیلمسازان جوانی است که این روزها آثارشان بر پردهی سینما است. به نظر من حیف است که بخواهیم عرصه را بر این سینماگرانی که در همین کشور نوشتند و ساختند و به پرده بردند، تنگ کنیم. البته من مخالف اکران فیلمهای خارجی نیستم ولی برای من مهم است که پول حاصل از اکران آن فیلمها به چرخهی اقتصادی کشور خودم کمک کند، نه اینکه به جیب کمپانیهای خارجی رود. این نمایندهی صنف تهیهکنندگان در پایان نیز تصریح کرد: سالن سینما مانند سرزمین من است و من از آن دفاع میکنم باید در وهلهی اول به فکر آباد کردن سرزمین خودمان باشیم. اسماعیل شفیعی ریاست دانشکدهی سینما و تئاتر دانشگاه هنر نیز در انتهای این نشست که با پرسش و پاسخ و همچنین بحثهای زیاد بین دانشجویان حاضر و میهمانان همراه شد، در سخنانی کوتاه به جمعبندی بحث این نشست پرداخت و گفت: به نظر من بهتر است به اکران فیلمهای خارجی در ایران از منظر دیگری نیز توجه شود. برای من سوال است که چرا ما نمیتوانیم به اکران فیلمهای خارجی به عنوان یک سرمایهگذاری از طرف کشورهای خارجی نگاه کنیم؟ چرا همانطور که برای ساخت جادههای کشورمان از سرمایهگذاری کشورهای خارجی کمک میگیریم نمیتوانیم به اکران فیلمهای خارجی و یا تولیدات مشترک با سینمای آنها فکر کنیم؟ آن هم در شرایطی که تمام تلاش خود را میکنیم تا با جذب سرمایههای خارجی اقتصاد کشورمان را توسعه دهیم و از قالب یک کشور جهان سومی خارج شویم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
فیلم مستند " آتلان " درفرهنگسرای ارسباران اکران و نقد میشود
فیلم مستند آتلان درفرهنگسرای ارسباران اکران و نقد میشود فرهنگ > سینما - فیلم مستند آتلان به کارگردانی معین کریم الدینی یکشنبه 29 فروردین ماه ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران با حضورعوامل فیلم اکران نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی پدرش و براکران خصوصی یک فیلم با حضور وزیر ارشاد + تصاویر
اکران خصوصی یک فیلم با حضور وزیر ارشاد تصاویر فیلم نیم رخها به کارگردانی مرحوم ایرج کریمی در سینما فرهنگ به نمایش درآمد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم سینمایی نیم رخها به کارگردانی مرحوم ایرج کریمی با حضور اهالی سینماانتخاب چهره سال هنر انقلاب/ حضور جنتی در اکران «نیمرخها»/ اخبار جشنواره جهانی فیلم فجر
انتخاب چهره سال هنر انقلاب حضور جنتی در اکران نیمرخها اخبار جشنواره جهانی فیلم فجر مجید مجیدی کارگردان فیلم محمدرسول الله بهعنوان چهره سال هنر انقلاب شد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان سینما در این هفته شلوغ و پر از اتفاق باکران فیلم «انگری بردز» همزمان با کل دنیا در ترکیه
اکران فیلم انگری بردز همزمان با کل دنیا در ترکیه شناسهٔ خبر 3599499 - شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۰۶ هنر > سینمای جهان فیلم انیمیشن انگری بردز روز ۱۳ می همراه با کل جهان در ترکیه نیز با دوبله ترکی و به شکل سه بعدی اکران خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو و تلوسینمای بدنه مخالف اکران قدرتمند مستند است/ کمبود فیلم نداریم
اکران عمومی مستند در ایران-۳ سینمای بدنه مخالف اکران قدرتمند مستند است کمبود فیلم نداریم شناسهٔ خبر 3599201 - شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۱۵ هنر > سینمای ایران مهدی باقری مستندساز معتقدست بخشی از سینمای بدنه و تجاری موافق اکران جدی و قدرتمند مستند در سینماها نیست و از سوی دیگاکران فیلم جدید کارگردان «ماه بر فراز زیر آب» در گروه هنر و تجربه
اکران فیلم جدید کارگردان ماه بر فراز زیر آب در گروه هنر و تجربه سیامک شایقی از آخرین وضعیت تولیدات خود در سینما سخن گفت سیامک شایقی تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان از دیگر فعالیت سینمایی خود بیان کرداظهارات اصغر فرهادی درباره اکران فیلمش
اظهارات اصغر فرهادی درباره اکران فیلمش اصغر فرهادی گفت فیلم فروشنده اواخر تابستان در ایران و چند کشور دیگر بهطور همزمان اکران عمومی میشود خبرگزاری ایسنا اصغر فرهادی گفت فیلم فروشنده اواخر تابستان در ایران و چند کشور دیگر بهطور همزمان اکران عمومی میشود کارگردان اسکاریگزارشی از فروش فیلم های در حال اکران «بادیگارد» از مرز ۳ میلیارد عبور کرد/ «سالوادور» در ص
گزارشی از فروش فیلم های در حال اکرانبادیگارد از مرز ۳ میلیارد عبور کرد سالوادور در صدر گیشه همچنان فیلمهای اکران نوروزی با اقبال مواجه است و سانسهای فوقالعاده فیلمها تا پاسی از شب ادامه دارد فیلمهای کمدی در این میان با اقبال بیشتری مواجه شدند به گزارش خبرنگار سینما تئاتراکران «هاری» در نیمه اول سال/ «هاری» فیلمی متفاوت و پر هیجان
اکران هاری در نیمه اول سال هاری فیلمی متفاوت و پر هیجان امیر احمد انصاری به آخرین وضعیت اکران فیلم خود و حضورش در جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت امیر احمد انصاری کارگردان سینما و فیلم هاری که با این اثر در بخش جلوهگاه شرق سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد درپرفروشترین فیلم اکران نوروزی، روی میز نقد «هفت»
پرفروشترین فیلم اکران نوروزی روی میز نقد هفت هفت فردا شب به نقد و بررسی پرفروشترین فیلم گیشه نوروز میپردازد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان برنامه سینمایی هفت فردا شب به نقد و بررسی پرفروشترین فیلم گیشه نوروز می-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها