محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830936305
واکنش مجری «جیوگی» به نقد محمد قوچانی
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
واکنش مجری «جیوگی» به نقد محمد قوچانی مجری برنامه تلویزیونی «جیوگی» نسبت به یادداشت «محمد قوچانی» با موضوع «فقر سردبیر، فقر ژورنالیسم در صداوسیما» واکنش نشان داد.
به گزارش فرهنگ نیوز، «محمد قوچانی» روزنامهنگار اصلاحطلب چندی پیش در برنامه «180 درجه» شبکه افق حضور یافته و پس از آن مطلبی تحت عنوان «فقر سردبیر، فقر ژورنالیسم در صداوسیما» در یک روزنامه سینمایی منتشر کرد.
بنا بر این گزارش، «میلاد دخانچی» مجری برنامه تلویزیونی «جیوگی» در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، پاسخ قوچانی را نوشته که متن کامل آن در ادامه میآید:
این یادداشت واکنشی است انتقادی به نوشته محمد قوچانی در روزنامه سینما با تیتر: فقرسردبیر، فقر ژورنالیسم در صدا سیما. قبل از هرچیز باید این حرکت قوچانی را ستود. مواضع اخیر او، آمدن او به شبکه افق متعلق به سپاه و یادداشت اخیر او حاکی از تلاش قوچانی برای عبور از رادیکالیسم گذشته و گرایش او به همان فرهنگی است که اصلاح طلبان مدت هاست در نظر مدافع آن بودند: فرهنگ گفتگو در چارچوب منافع ملی. قوچانی نشان داده است که میتواند خلاف عادات سیاسی عمل کند و در عین حفظ گرایش حزبی سعی کند ملی بیاندیشد، قلم بزند و دوگانه های رایج را برهم بریزد. قوچانی اما در این نوشته چند نکته طرح کرده است که قابل بررسی است.
قوچانی برنامه سازی تلویزیونی را با ژورنالیسم معادل فرض کرده است که تناظر عجیبی است و معلوم نیست او با ارجاع به کدام تبارشناسی رسانه ای به این استنتاج رسیده است. اشتراک ژورنالیسم و تلویزیون وجه پروپاگاند آن است، اما ژورنالیسم(مکتوب) هم سابقه ای طولانی تر از تلویزیون دارد، هم از هیچ کدام از وجوه تکنولوژیک تلوزیون بهره ای نبرده است. تلویزیون فرزند رادیو است و محصول ازمایشگاههای نظامی و از همان ابتدا کارکرد سرگرمی داشته است، حال آنکه روزنامه و رسانه های مکتوب هیچگاه برای سرگرمی نبودند و ظیفه ایشان یا خدمت به حزب حاکم بوده است و یا ترویج عقلانیت روشنفکری. روزنامه از همان ابتدا برای اذهان نخبگان به صحنه آمد، حال آنکه تلویزیون وظیفه اش نفوذ به قلب مردم عامی بود. لذا تلویزیون و روزنامه به دو ژن متفاوت تعلق دارند و از این منظر یکی دانستن ژورنالیسم و تلویزیون مثل یکی دانستن سینما و تئاتر و یا تلویزیون و دیجیتال مدیا است که نه تنها گزاره درستی نیست بلکه از یک فهم عامیانه از ماهیت رسانه حکایت دارد.مدیوم و ابزاری که پیام با آن تولید میشود، خود نوعی خاصی از نگاشتن و تولید دالها را ممکن میسازد و نوع خاصی را سرکوب میکند، از این حیث ژورنالیسم مکتوب که مدیوم آن قلم و چاپ است در مقایسه با تلویزیون که اساس آن آنالوگ است اقتضای بستر خود را به محتوا تحمیل میکنند و شاید به خاطر همین هم است ژورنالیستهایی زیادی بوده اند که وارد تلویزیون شده اند و نتوانسته اند با پیچیدگیهای آن بسازند و به همان میزان شومن های تلویزیونی نیز بوده اند که به صندلی ژورنالیسم تکیه زده اند وبعد از مدتی بی توفیق آنرا رها کرده اند.
باید گفت روزنامه نگار اگر روزنامه نگار است باید در کسوت خود باقی بماند و اگر میخواهد تغییر شغل بدهد، دقیقا باید همین کار را بکند: تغیر شغل بدهد و از یک کسوت و یک نوع خاص اندیشیدن وارد کسوت و نوع خاص اندیشیدن دیگری شود. روزنامه نگاری که تهیه کننده میشود (به استثنای برادکست و ژورنالیسم تلویزیونی) اتفاقا شان روزنامه نگاری را رعایت نکرده است و از آن تنها به عنوان معبر استفاده کرده است. ورود "بدنه مطبوعاتی کشور" به صدا سیما که قوچانی مدافع آن است در دل خود پایین آورد شان ژورنالیسم را به همراه دارد چرا که این دفاع بر دوگانه ژورنالیسم (نازل)--تلویزیون (والا) لمیده است.
قوچانی در جایی در این نوشته بین صدا سیما و روزنامه های مختلفی که قرار است توسط ارشاد و با یک سلیقه اداره شوند مقایسه ملیحی انجام داده است، اما او این نکته را لحاظ نکرده است که تلویزیون ایران بر خلاف یک روزنامه حزبی، یک رسانه ای ملی است. درباره میزان ملی بودن وضعیت کنونی رسانه تردیدهای جدی وجود دارد، اما از منظر نظری مقایسه رسانه ملی که رسالتش حرکت در راستای امنیت ملی است با روزنامه که پروپاگاند یک حزب است چندان صحیح به نظر نمیرسد. روزنامه محل ابراز یک سلیقه است، حال آنکه رسانه ملی محل پوشش سلیقه ها. خط قرمز رسانه ملی، منافع ملی است و خط قرمز روزنامه، منافع حزبی. در این میان اما قوچانی یک حرف را به جا زده است و آنکه اینکه تهیه کننده تلویزیون باید همانند سردبیر یک روزنامه صاحب ایده باشد. واضح است که از اساس تهیه کننده در تلویزیون یعنی همان که در سینما کارگردان است. تهیه کننده تلویزیون یعنی صاحب کانسپت و ایده اصلی برنامه که سعی میکند با مشی سردبیری خود برنامه را هدایت کند. بین سردبیری ژورنالیسم و تولید برنامه در مقام تهیه کننده شباهت هایی وجود دارد ولی اینها از یک جنس نیستند.
قوچانی به مساله فقدان تهیه کننده اشاره میکند اما راه حل قوچانی خود ریشه مشکل است. ژورنالیست دیروزی که امروز تهیه کننده تلویزیون است، یعنی ژورنالیسم را هیچگاه برای ژورنالیسم نخواسته است و اگر ژورنالیسم میتواند تنها یک معبر باشد، به همان میزان تهیه کنندگی تلویزیون میتواند قطاری باشد که هرکه توان سوار شدن بر آن دارد را به مقصد بعدی کوچ دهد. و این شرح حال وضعیت تهیه کنندگی در رسانه کنونی است. تهیه کننده امروز ( غیر از موارد استثنا) یعنی آن که میتواند در شبکه قدرت معامله کند و همانند ژورنالیستی که امروز تهیه کننده شده است، میتواند از هر صنف پرنفوذ دیگری بیاید به شرطی که بتواند بواسطه قدرت خود توانای حل مشکل از مدیر رسانه داشته باشد. لذا دفاع قوچانی برای مهاجرت ژورنالیستها به تلویزیون دفاعی است بس خطرناک، چرا که هم به ضرر ژورنالیسم است هم اینکه اقتضایات تلویزیون را لحاظ نمیکند و در قلعه آنرا برای ژورنالیست که هیچ، برای رییس دفترها و پسران و آشنایان باز میکند، چه بسا که کرده است.
نکته اخر اینکه به همان میزان که رسانه کنونی از کمبود تهیه کننده رنج میبرد از عدم وجود منتقدان منصف نیز رنج میبرد. در همین نوشته، قوچانی به دفاع از سه برنامه ساز در روزنامه ای سینمایی پرداخته است که دفاع قابل قبولی است ( چرا که این سه اثبات کرده اند در تهیه -و نه در اجرا-صاحب ایده اند) اما واضح است که این دفاع، از یک نوع شبکه رفاقتی و دوستی برخواسته است تا یک تعهد ژورنالیستی. مدت طولانی است که جریان اصلاح طلب، رسانه ملی را کلا بایکوت کرده است، نه به آن میپردازد و نه آنرا نقد میکند و نه با آن انتقادی درگیر میشود.
رسانه ملی سازمانی است عظیم الجثه که در دوران گذار و جراحی به سر میبرد و در این میان هیچ رسانه ای با او وارد گفتگو نمی شود. هیچ رسانه ای بازگشت مجریان ممنوع التصویر را به فال نیک نگرفت، هیچ رسانه ای بستن شجاعانه شبکه های بی خاصیت را حمایت نکرد و هچ رسانه ای باب تحمل و گفتگوی انتقادی مردم عادی که جدیدا در تلویزیون به سنت تبدیل شده را پررنگ نکرد. گویی تلویزیون فقط برجام است و دیگر هیچ. جای باز کردن بیشتر این گزاره در این نوشته نیست، خلاصه حرف اینکه قسمتی از بار بهبود وضعیت رسانه ملی بر دوش منتقدان منصف با لنزهایی برنده اما جدید است که در وضعیت کنونی اصلا وجود خارجی ندارند. جریان قوچانی باید این حرکت را ادامه دهد و خارج از "حال دادن" به دوستان قدیم و جدید خود، رسانه ملی را جدی بگیرد. این که این "حال دادن" هماهنگ شده است یا نه مهم نیست، مهم این است طعم نگاه از بیرون را نمیدهد. بنابراین پیشنهاد میشود به جای ورود ژورنالیست ها به تلویزیون، ژورنالیسم در جای خود بماند و به وظیفه خود متعهدانه عمل کند. آری سینمای ایران از فقر سناریو رنج میبرد و تلویزیون از فقر سردبیر و ژورنالیسم ما نیز از فقر سردبیرانی که خلاقانه مسایل جدید را با لنزهای جدید طرح میکنند. نقد بیرون و منصفانه رسانه ملی توسط اصلاح طلبان میتواند ادامه "ملی نگاه کردن" قوچانی باشد.
95/1/30 - 19:25 - 2016-4-18 19:25:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
محمدخانی: نمیدانم چرا استقلال اینقدر ضعیف بود
محمدخانی نمیدانم چرا استقلال اینقدر ضعیف بود مهاجم پیشین تیم فوتبال پرسپولیس تأکید کرد که اگر روز جمعه مهدی رحمتی دروازهبان استقلال نبود اتفاقات بدتری برای این تیم رخ میداد ناصر محمدخانی در مورد دربی ۸۲ و برد پرسپولیس در این بازی گفت باید به همه پرسپولیسیها بابت این برد شیواکنش 2 طیف دولتی به نقد علنی برجام
واکنش 2 طیف دولتی به نقد علنی برجام کارشناس اقتصاد با اشاره به وجود دو طیف در دولت گفت سیف و طیبنیا در یک طیف و نهاوندیان جهانگیری و نوبخت به همراه مشاوران رئیسجمهور در طیف دیگر دولت قرار دارند که رویکرد رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مورد قبول طیف دوم نیست به گزارش فرهنگواکنش وزیر دفاع به اظهارات مقام آمریکایی: جان کری اینقدر حرف مفت نزند و یاوهگویی نکند
واکنش وزیر دفاع به اظهارات مقام آمریکایی جان کری اینقدر حرف مفت نزند و یاوهگویی نکند سیاست > نظامی - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با طرح ۳سوال مهم از مقامات آمریکائی گفت اگر آقای جان کری بر روی این نکات فکر کند اینقدر یاوه گویی نمی کند و حرف مفت نخواهد زد بواکنش تلگرامی مهدی محمدی به اعترافات مهیب سیف
تا وقتی دولتی بر سرکار باشد که امریکا را مطمئن کند هزینه بدعهدی صفر است دولتی که با علم به وضعیت اجرای برجام دم از برجام های بعدی بزند و دولتی که شدیدترین ابزارش در مقابل امریکا ایمیل باشد انتظار اصلاح رفتار امریکا ساده دلی و خام اندیشی محض است وضعیت اجرای برجام مستقیما مواكنش مجري ممنوع التصوير به خبر بازداشتش
واكنش مجري ممنوع التصوير به خبر بازداشتش روز نو محمدرضا حسینیان مجری پرسابقه تلویزیون ضمن رد اخبار منتشر شده درباره بازداشتش به اتهام عامل جذب بازیگران و هنرمندان به شبکه ماهوارهای GEM از نحوه ممنوع التصویریاش که به واسطه مدیریت یک وب سایت ویدیویی داخلی است ابراز گلایه کردکتاب شهید سیدمحمدباقر صدر نقد و بررسی میشود
کتاب شهید سیدمحمدباقر صدر نقد و بررسی میشودتاریخ انتشار دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴ ۰۰ به گزارش الف کتاب به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر مرکز فرهنگی شهر کتاب در اولین برنامه خود در سال ۱۳۹۵به تحلیل و بررسی کتاب «امامان اهل بیت علیهم المعرفی و نقد رساله الولایه (ولایت نامه) اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی
مرحوم علامه طباطبایی از تعداد علمای این راه بود که به مقدار اینکه راه را طی کرده توانست برای دیگران بازگو کند یعنی مشهود را مبرهن کند و حضور را حصول و مشهود را مفهوم و عرفان را برهان کند و به قلم بیاورد و بتواند آنچه را یافت مستدل کندبه گزارش صاحب نیوز به نقل از ندای اصفهان یکیسلفی های امیرمحمد متقیان مجری برنامه کودک!+تصاویر
عکس هایی از امیرمحمد متقیان و داریوش فرضیایی امیرمحمد متقیانامیرمحمد متقیان و داریوش فرضیاییامیرمحمد متقیانصفحه شخصی امیرمحمد متقیان - داریوش فرضیاییاخبار مرتبط با امیرمحمد متقیان مجری ـ بازیگر برنامههای عمو پورنگ بیوگرافی سلفی امیرمحمد متقیان با حرم امام علی ع عکس توصیهسیری در زندگی و آراء شهید سیدمحمدباقر صدر/2 ویژگیهای اقتصاد اسلامی به نظر شهید صدر چیست
سیری در زندگی و آراء شهید سیدمحمدباقر صدر 2ویژگیهای اقتصاد اسلامی به نظر شهید صدر چیست شهید صدر معتقد بود اقتصاد اسلامی با عقاید اسلامی ارتباط تنگاتنگ دارد عقاید اسلامی نشانگر نگاه اسلام به انسان و جهان و تفسیر آنها است جهانبینی اسلامی در حکم روح برای همه اجزای نظام اسلامی وبه قلم مونا کریمی کتاب «نقد و گفتوگو با فیلمسازان سینمای ایران» به چاپ رسید
به قلم مونا کریمیکتاب نقد و گفتوگو با فیلمسازان سینمای ایران به چاپ رسید کتاب نقد و گفتوگو با فیلمسازان سینمای ایران به کوشش مونا کریمی در انتشارات فرهنگ و سینما به چاپ رسید این کتاب تلاشی است جهت استفاده علاقهمندانی که میخواهند با چگونگی کار فیلمسازان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها