تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819964654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش سدها در خسارات سیلاب های اخیر


واضح آرشیو وب فارسی:مشرق نیوز: سدسازان می گویند سدها در سیلاب اخیر جان مردم را نجات دادند اما منتقدان می گویند با مدیریت درست آب، اصلا نباید چنین سیلابی ویرانگر می شد و طبیعت به زودی با ریزگردها انتقام خود را خواهد گرفت.
به گزارش مشرق، مدافعان سدسازی پس از قوع سیلاب های اخیر بارها از نقش حیاتی سدها در کاهش خسارات ناشی از سیلاب ها سخن گفتند و این سازه های بزرگ و میلیاردی را ناجی ساکنان پایین دست لقب نهادند. با این حال بسیاری از کارشناسان حوزه اقلیم و محیط زیست نظر دیگری دارند. آنها معتقدند که سیلاب ها می توانستند جانبخش طبیعت تشنه پایین دست باشند و سدها مانع نوزایاییِ (توانایی بارورسازی مجدد) صدهاهزار اراضی خشکیده با سیلاب و آبرفت های جانبخش شدند. به اعتقاد این کارشناسان طبیعت در ماه های آتی بار دیگر با ریزگردها انتقام خود را خواهد گرفت.
محمد درویش در این باره می گوید: هیچ جای دنیا سد نمی سازند برای این که سیلاب را کنترل کنند. هزینه های میلیاردی که برای احداث سد می شود به خاطر این نیست که سازه هایی بسازیم که باعث شود تا سیلی خسارت بار در پایین دست اتفاق نیفتد.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که برای جلوگیری از سیلاب باید فعالیت های اصولی انجام دهیم برخی از این فعالیت ها را بر شمرد و گفت: برای این که جلوی سیل را بگیریم باید اولا پوشش گیاهی در بالادست را تثبیت کنیم، تعادل دام و مرتع را برقرار کنیم، فعالیتهای معدنی بی ضابطه را سامان دهیم و اجازه تغییر کاربری اراضی در بالادست حوزه های آبریز ندهیم تا به این ترتیب ضریب هرزآب و نرخ فرسایش خاک را تشدید نکنیم.
وی افزود: دومین کار این است که باید به بستر آبرفتی رودخانه ها احترام بگذاریم و در حریم بستر آبرفتی سیلابی رودخانه ها ساخت و سازی انجام نشود تا در مواقع سیلابی، سیل بتواند به راحتی جریان پیدا کند. به خصوص در مناطقی مثل کشور ما که خشک و نیمه خشک محسوب می شود و احتمال رخداد بارندگی های شدید خیلی زیاد است باید به این دو موضوع خیلی بیش از حد توجه بکنیم.
سیلاب ها می توانستند نعمت باشند
درویش تصریح کرد: اگر این دو موضوع را رعایت کنیم، سیل ها نه تنها خسارتی به بار نمی آورند بلکه می توانند نعمت هم باشند زیرا این سیل ها هستند که مواد غذایی را به تدریج می شویند ...
[ مشاهده متن کامل خبر نقش سدها در خسارات سیلاب های اخیر در سایت خبری تحلیلی مشرق ]

نقش سدها در خسارات سیلاب های اخیر






یکشنبه ، ۲۹فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مشرق نیوز]
[مشاهده در: www.mashreghnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن