تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835162607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پخش جریانی مهم تر اما مغفول مانده در سینماست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پخش جریانی مهم تر اما مغفول مانده در سینماست نظام توزیع و پخش در سینما علیرغم اهمیت آن در مقایسه با نظام تولید همچنان چالش های زیادی را به دنبال دارد.
۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين ساعت 11:02

خبرگزاری پانا+

بعد از صدور مجوز اکران فیلم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبت  به پخش یک اثر سینمایی می رسد. در کشورهایی که دارای صنعت سینمای نسبتا حرفه ای هستند، در این مرحله تهیه کننده با یک سازمان یا تشکیلات که در  زمینه پخش و توزیع فیلم فعال است، وارد مذاکره می شود و مسئولیت واگذاری فیلم به سالن های سینمایی و پردیس ها و همچنین اجاره آن ها را نیز شرکت نامبرده برعهده می گیرد. در واقع شرکت های پخش کننده به عنوان واسطه ای میان تهیه کننده و صاحب اثر و سینماداران محسوب می شوند. این شرکت ها همچنین وظیفه تبلیغات درباره فیلم را نیز برعهده می گیرند و خدمات مورد ارائه آن ها در قالب یک پکیج تبلیغاتی به سازندگان ارائه می شود. البته تامین هزینه مواد تبلیغی بسته به نیاز و توافق صورت گرفته و مندرج در قرارداد توسط تهیه کننده تامین می شود. اما نسخه های اکران فیلم را پخش کنندگان موظف هستند با هزینه خود در اختیار سینماداران بگذارند. 
 
کار شرکت های پخش کننده به همین جا ختم نمی شود. این شرکت ها که تعداد آن ها در ایران نسبتا زیاد است و به حدود ۳۰الی ۳۵ شرکت می رسد، همچنین باید به واسطه ارتباط مویرگی با سینماداران در شهرستان ها و شهرهای دیگر فروش قابل قبول و متصوری را برای سازندگان اثر به ارمغان بیاورند. هرچند که میزان فروش متاثر از عوامل خواسته یا ناخواسته دیگری نیز هست. با این حال در پایان مهلت اکران ۹ درصد از فروش با توجه به نرخ مصوب به مالیات بر ارزش افزوده و ۵ درصد به شهرداری به عنوان متولی سینماها تعلق می گیرد. باقیمانده فروش نیز طی سهم های برابر ۵۰ درصد بین تهیه کننده و صاحبان سینما تقسیم می شود. از این میان تهیه کنندگان باید ۱۰ درصد از سهم خود را به شرکت های پخش کننده اختصاص دهند. 
این قاعده اگرچه روی کاغذ کاملا تعریف شده و منسجم به نظر می رسد، اما در نظر گرفتن برخی مسائل و مشکلات حوزه پخش فیلم در ایران باعث می شود تا نتوانیم نظام پخش را در قیاس با نظام تولید سینمایی- که آن هم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند- در خور بدانیم. چراکه اگر به طور متوسط سالانه ۱۰۰ فیلم در ایران ساخته شود و ۳۰ شرکت پخش کننده در بهترین شرایط خواهان توزیع آثار سینمایی باشند، هر یک از آن ها به طور متوسط سه الی چهار فیلم را پخش خواهند کرد. اما زمان ۳۶۵ روزه سال با توجه به زمان های راکد فروش در سینما، تعطیلی ها و مناسبت های مذهبی و ملی و مهم تر از همه تعداد سینماهای محدود کشور که حتی توزیع مناسبی هم در سراسر مناطق ایران ندارند، اجرای تعهدات موسسات پخش کننده را با تردید و علامت سوالی بزرگ مواجه می کند. بنابراین ناگزیر بسیاری از آن ها از میدان رقابت برای فروش و سهم داشتن از سینماهای خوب و مجموعه های پرمخاطب باز می مانند. برخی از موسسات در این میان به بقای خود به لحاظ اقتصادی می اندیشند. بنابراین درآمد اصلی خود را به شاخه های دیگری همچون تولید یا فعالیت های جنبی دیگر معطوف می کنند. همین موضوع آن ها را از تمرکز بر پخش باز می دارد و مشکلات این حوزه را بیش از پیش می کند. از طرف دیگر موسساتی که مدیران اصلی و دست اندرکارانشان ارتباطات و مناسبات بهتری با سینماداران و مدیران دارند، شناخت و تجربه شان در این حرفه بیشتر است یا عملکرد موفقی در جذب و فروش فیلم های خوب داشته و به اصطلاح امتحان خود را پس داده اند فعالیت خود را توسعه می دهند و در رقابت موفق می شوند. 
به این عرصه همچنین باید سهم دولت را نیز اضافه کرد. چنانچه برخی از سازمان ها و نهادهای دولتی که در سایر بخش های هنری و فرهنگی نیز مشارکت پویا دارند از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری هم جدا از حضور در جریان تولید به واسطه در اختیار داشتن بعضی سالن ها مطلوب سینما می توانند قدرت برتر میدان باشند و در اکران فیلم های خود آمار فروش خوبی را به جای بگذارند. 
در واقع بخش دولتی همچون بسیاری از حوزه های اجتماعی، اقتصادی و ورزشی و... نتوانسته است ناظر بر جریان سینما در بخش های ذکر شده باشد. در حالی که شاید خروج تدریجی آن از نظام پخش و توزیع فیلم های سینمایی بتواند طیف وسیعی از نگاه ها و سلیقه ها را در سالن های کشور به نمایش بگذارد و شرایط برابری را برای صاحبان آثار فراهم کند.
 
از طرف دیگر به نظر می رسد شرایط خاص سینمای ایران از نظر شانیت دینی و برخورداری از مفاهیم اخلاقی و برخی ویژگی های بومی که با جریان عمومی سینمای حاکم بر دنیا اتفاقا در تضاد قرار دارد، در سال های اخیر کمتر توانسته است از مرزها عبور کند و ضعف در جذب سرمایه گذاران خارجی و تولید مشترک با کشورهای دیگر و بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات خارجی موضوع مورد غفلتی در سینماست که قطعا تقویت و اصلاح آن به چرخه پخش نیز کمک شایانی خواهد کرد. با همه این تفاسیر باید گفت که آنچه آغازگر و نقطه شروع هر سمت و سو و جهتی در سینماست ایده هایی است که روی کاغذ آمده، به فیلم تبدیل شده، اکران و دیده می شود. اما همین طرح ساده می تواند محرک و جریان ساز موفقیت های بزرگ یا ناکامی های مهیب و شکست در اقتصاد سینمای ایران باشد. چنانچه مواردی از جمله فروش های خوب مقطعی در ادوار مختلف از جمله نوروز امسال که جان تازه ای را بر پرده سینماها بخشید، این مهم را بارها و بارها به اثبات رسانده است.
 
یادداشت از: رکسانا قهقرایی
 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن