تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821032057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه «ابد و یک روز» با یک سکانس نجات پیدا کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چگونه «ابد و یک روز» با یک سکانس نجات پیدا کرد؟
آنچه باعث شده فیلم با تلخی به سرانجام نرسد، تغییر فرجام این اثر از طریق افزوده شدن یک سکانس به انتهای فیلم است. در واقع به توصیه متولیان صدور پروانه و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، سکانس فینال فیلم افزوده شد و بدین شکل فرجام داستان تغییر چشمگیری داشت تا تماشاگر با امید و آرامش سالن سینما را ترک کند.
کد خبر: ۵۸۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ - 12 April 2016



چگونه «ابد و یک روز» با یک سکانس نجات پیدا کرد؟
فیلم «ابد و یک روز» شگفتی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فیلم فجر در شرایطی در نوروز نود و پنج به نمایش درآمد که برای عبور از حاشیه‌ها، سکانس فینال فیلم تغییر کرد و یک سکانس به انتهای فیلم افزوده شد؛ سکانسی که در نسخه به نمایش درآمده در جشنواره نیز قرار داده شده بود و امید را به صورت نسبی برای تماشاگر باقی می‌گذاشت.

به گزارش «تابناک»؛ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با یک فیلم متفاوت و یک فیمساز جوان و توانمند گره خورده بود؛ «سعید روستایی» یک جوان بیست و شش ساله در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان «ابد و یک روز» به عنوان فیلمی دارای قصه و ضرب آهنگ درست به جشنواره فیلم فجر آمد و با آثاری رقابت کرد که اتفاقاً هم در داستان و هم ریتم پیش برنده داستان به شدت ضعف داشتند. داوران هم به شناسنامه و رزومه این جوان نگاه نکردند و آنچه استحقاق این جوان خلاق بودند، به او دادند: نامزدی برای 10 بخش و برد 9 سیمرغ بلورین.

قصه فیلم اما پرتنش و در عین حال شبیه وقایعی بود که در کشورمان نمونه‌هایش کم نیست؛ روایت خانواده‌ای است که در آن دو برادر، چند خواهر و یک مادر زندگی می‌کنند. یکی از برادرها ترک کرده و اکنون در حال تلاش برای فراهم نمودن شغل و تشکیل زندگی مشترک است، برادر دیگر نیز به شدت معتاد و فروشنده خرد موادمخدر است. در این شرایط یکی از خواهرها با خواستگاری مواجه شده که افغانستانی است و در این بستر داستانی رقم می‌خورد که نمی‌توان به آن اشاره کرد اما در نهایت، با تلخی به پایان نمی‌رسد.

با این حال آنچه باعث شده فیلم با تلخی به سرانجام نرسد، تغییر فرجام این اثر از طریق افزوده شدن یک سکانس به انتهای فیلم است. بر اساس اطلاعات دریافتی «تابناک» از منابع مسئول، به توصیه متولیان صدور پروانه و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، سکانس فینال فیلم افزوده شد و بدین شکل فرجام داستان تغییر چشمگیری داشت تا تماشاگر با امید و آرامش سالن سینما را ترک کند.


چگونه «ابد و یک روز» با یک سکانس نجات پیدا کرد؟



سازندگان این فیلم نیز افزوده شدن یک سکانس به انتهای فیلم را پذیرفتند که ثابت کرد در پی ارائه یک تصویر سیاه نبودند و موید این موضوع است که بسیاری از نقدهای به شدت غیرمنصفانه مطرح شده درباره این فیلم با نیت آنها و همچنین اثری که ارائه کرده‌اند، تطابق ندارد و یک تسویه حساب آشکار با سعید روستاییِ جوان است.

مشخصاٌ اگر سکانس پایانی به این فیلم افزوده نشده بود، دفاع از «ابد و یک روز» در برابر اتهاماتی که برخی اشخاص دارای نگاه سیاسی به سینما نسبت به این فیلم مطرح کرده بودند، دشوار می‌شد و چه بسا در فصل اکران نیز چالش جدی برای ابد و یک روز پیش می‌آمد اما همان یک سکانس پایانی فیلم را نجات داد و تلاش‌های یک گروه برای تحدید اکران «نماد جشنواره سی و چهارم فجر» را بی نتیجه گذاشت.

چنین توصیه‌هایی درباره برخی دیگر از آثار سینمایی نیز در طول سال پیشین انجام شد و برخی آثار سینمایی با عمل به همین توصیه‌‌ها توانستند بر روی پرده سینما دوام بیاورند و جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال هزار و سیصد و نود و چهار باشند و چه بسا برخی از آثار در صورت عدم تغییر پروانه نمایش دریافت نمی‌کردند و یا اکران کوتاهی را تجربه می‌کردند.

شاید یکی از دلایلی که سینمای ایران توانسته در سال پیشین و ایامی که از سال کنونی سپری شد، تماشاگر بیشتری جذب کند، عبور از نگاه صفر و یکی در ممیزی فیلم‌های سینمایی و ایجاد تعامل برای تغییر حداقلی در آثار و رساندنش به صف اکران، به جای کنار گذاشتن اصل اثر باشد؛ اتفاقی که باعث شده تعداد فیلم‌های توقیفی در طول چند سال اخیر به تعداد انگشتان یک دست نرسد.





مطالب مرتبط
حمله به کارگردان «ابد و یک روز» به جرم «جوانی» و «درخشش»
چرا باید از نخستین گام نسل تازه سینمای ایران چشم‌پوشی کرد؟
گره محکم سرنوشت سینمای ایران به ریسک بزرگ داوران جشنواره فجر




















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن